Tribute... Broery Marantika (25/6/1948-7/4/2000) "Broery, Suaramu Lunak Sekali. Rest In Peace." (Update: 20/5/2017)

Selamat Jalan (Selamat Tinggal) * Mawar Berduri * Mungkinkah * Seiring Dan Sejalan * Rindumu Rinduku
(Sumber: Silum4n * Zu Violet * Dina Aza * Universal Music * Teja RB)

Saturday, July 27, 2013


YUSOF LATIFF

Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop


YUSOF LATIFF MEMANG HANDSOME ORANGNYA.

BERSAMA ROKIAH, "YATIM PIATU".

BERSAMA ROSNANI, "CHEMBURU".

BERSAMA MARIAM, "KIPAS HIKMAT".

BERSAMA MARIA MENADO, "TUN FATIMAH".


Kajiselidik & Teks MUSTAFAR A.R. & ZAINI YUSOP


TIDAK sesiapa pun boleh mempertikaikan, kalau dikatakan Yusof Latiff merupakan seniman filem paling handsome (kacak) jika dibandingkan S. Roomai Noor, Osman Gumanti, P. Ramlee dan Ahmad Mahmud serta lain-lain sezaman dengannya.

Kalau di Hollywood, dia boleh dianggap sebagai menyerupai kekacakan Rock Hudson yang lebih menarik tidak boleh ditandingi Gregory Peck, Robert Taylor, Tyrone Power dan Tony Curtis serta lain-lain sewaktu dengannya.

Kerana kekacakannya itulah, dia telah ditawarkan membintangi tiga filem bercorak fantasi (berlatarbelakangkan negara Arab) - "Kipas Hikmat" (berheroinekan Mariam), "Jubah Hitam" (Zaiton) dan "Keadilan Ilahi" (Sa'adiah), semuanya mendapat kejayaan box office.

Yusof Latiff (Muhammad Yusof Bin Abdul Latiff) merupakan hero kelima popular (ikut susunan) di Malay Film Productions (MFP) selepas S. Roomai Noor (Chinta), Osman Gumanti (Rachun Dunia), P. Ramlee (Bakti) dan Ali Rahman (Rayuan Sukma).

Kehadirannya buat pertama kali dalam filem "Gadis Peladang" (B.S. Rajhans, 1952) bersama Neng Yatimah dan Maria Menado menguatkan lagi kedudukan MFP yang mana pada masa itu sedang unggul dan menuju ke kemuncak kejayaan.

Karier Yusof Latiff dalam filem bermula apabila mendapat perhatian dari orang kuat studio (pengurus) MFP Jalan Ampas, Shaw Vee Ngok, ketika dia sedang menonton filem di Rex Theatre, Singapura pada 13 Mac 1952 bersama teman baiknya, Salleh Kamil dan Nyak Osman.

Pada masa itu, MFP mahu menambah beberapa pelakun lagi yang boleh membawa peranan hero disamping yang sudah sedia ada - S. Roomai Noor, P. Ramlee, Osman Gumanti dan Ali Rahman.

Kerana kekacakan dan ketanpanan, Yusof Latiff yang pada masa itu sedang bekerja sebagai kerani disebuah syarikat, menerima terus tawaran berlakun dari Shaw Vee Ngok dengan gaji permulaan 150 ringgit sebulan.

Dilahirkan pada 22 Jun 1922 di Singapura (selepas "Gadis Peladang"), Yusof Latiff sekali lagi diambil B.S. Rajhans membintangi sebagai hero dalam "Yatim Piatu" berheroinekan Rokiah dengan Sa'adiah memegang peranan utama, anak yatim piatu.

Filem "Chemburu" (S. Ramanathan) yang mula ditayangkan pada bulan Januari 1953, menyemarakkan lagi namanya disebabkan timbulnya kritikan hebat (kontroversi) kerana adanya peluk-memeluk dan gesel-mengesel pipi dan hampir-hampir bercium mulut antara Yusof Latiff dengan Rosnani dan juga Mariani yang dianggap melampau dan diluar batas kesopanan.

Dalam satu interview dengannya, ketika aktif dalam SENIMAN sekian lama dulu (sekitar tahun 1970-an), Yusof Latiff pernah memberitahu saya, sebelum memenuhi permintaan S.Ramanathan itu, dia telah bertemu dan meminta nasihat P.Ramlee.

"P. Ramlee kata ok. Teruskan. Jadi, sebagai pelakun baru saya buatlah macam mana yang disuruh S.Ramanathan itu," katanya sambil ketawa kecil, mengenang masa silam.

Sunggupun ramai yang membantah namun adegan-adegan tersebut tidak dipotong (sampai ke hari ini), dan dengan itu filem tersebut telah mendapat sambutan yang agak baik yang mana kemudian sekali lagi S. Ramanathan mengambilnya berlakun dalam filem "Sangsara" (1953) berheroinekan Normadiah.

Kali ini tidak ada peluk-memeluk melampau Yusof Latiff terhadap Normadiah. Kemungkinan, S. Ramanathan sudah serik dengan kontroversi "Chemburu".

Setelah membintangi beberapa filem di MFP seperti "Mangsa", "Gelora Hidup", "Panggila Pulau", "Kechewa", "Jasa", "Kipas Hikmat", "Jubah Hitam", "Bernoda", "Hang Tuah", "Menyerah", "Penchuri", "Keadilan Ilahi" dan "Seruan Darah", Yusof Latiff enggan memperbarui kontraknya yang ditawarkan selama tiga tahun lagi. Dia lebih selesa menjadi pelakun bebas - ada filem, ada gaji dan ada bonus.

MENERIMA TAWARAN

Selepas "Seruan Darah" (1957) yang diarahkan oleh Chew Cheng Kok dan H.M. Rohaizad yang turut juga dibintangi oleh Ahmad Mahmud, Neng Yatimah dan Tony Castillo, Yusof Latiff (yang telah menyepi sekian lama) menerima tawaran P.Ramlee memegang peranan Tengku Aziz dalam filem "Antara Dua Darjat" pada tahun 1960.

Itulah satu-satunya filem arahan P. Ramlee yang dibintanginya di MFP. Bagaimanapun, sebelumnya mereka pernah muncul bersama dalam filem "Panggilan Pulau" dan "Hang Tuah", dua-duanya P. Ramlee sebagai hero.

Tahun berikutnya (1961), Yusof Latiff muncul pula di Cathay Keris Film (CKF) membintangi filem "Jalak Lenteng" berheroinekan Latiffah Omar dan diarahkan oleh Salleh Ghani.

Selepas itu, Salleh Ghani menyerahkan pula peranan Raja dalam filem "Tun Fatimah" kemudian peranan yang sama oleh M. Amin dalam filem "Lanchang Kuning".

Lain-lain filem yang dibintangi Yusof Latiff di Cathay Keris Film, "Mata Shaitan", "Korban Kaseh", "Masok Angin Keluar Asap", "Gila Talak" dan "Istana Berdarah", kesemuanya dilakunkan oleh Fatimah Ahmad serta juga "Dua Pendekar" yang diarahkan oleh Hussain Haniff berheroinekan Rose Yatimah.

Filem "Jiran Sekampong" (1965) yang diarahkan Hussain Haniff yang turut dibintangi Rose Yatimah, Ahmad Osman, Salleh Melan, Siput Sarawak dan Mariam merupakan filem terakhir Yusof Latiff di Cathay Keris Film.

Dia kembali semula ke MFP pada tahun 1967 dan mengakhiri kariernya filemnya di situ dengan membintangi filem "Lampong Karam" yang diarahkan S. Kadarisman dan dibintangi juga Sa'adiah dan Zaiton.

Kemudian pada tahun 1969, Yusof Latiff menerima tawaran P. Ramlee membintangi filem arahannya "6 Jahanam" di Merdeka Film Studio (MFS), Kuala Lumpur yang turut dibintangi P. Ramlee sendiri dan Nor Azizah sebagai adiknya.

Satu keanehan yang terdapat kepada Yusof Latiff, dia tidak pernah membintangi satu filem pun bersama Jins Shamsudin dan Aziz Jaafar. Yang banyak bersamanya Ahmad Mahmud.

P.Ramlee pun hanya empat filem saja. Dia juga tidak pernah berlakun dalam filem yang diarahkan oleh Omar Rojik, Jamil Sulong pun satu saja.

Apabila MFP, CKF dan MFS menghentikan pengeluaran filem, Yusof Latiff meneruskan karier filemnya membintangi filem "Kisah Seorang Biduan" (M. Amin, Sabah Film Production), "Detik 12 Malam" (S. Sudarmaji, Sharsaree Film), "Prebet Lapok" (Aziz Sattar, Indera Film Productions), "Serampang Tiga" (Ismail Sasakul, Indera Film Productions), "Pertentangan" (Salleh Ghani, EPA Film Productions) dan "Dendang Perantau" (Jamil Sulong, Varia Film Productions).

Filem terakhirnya, "Kolej 56" (1989) yang diarahkan oleh Ahmad Fauzee berperanan sebagai Cikgu Aziz, Pengetua Kolej Putra, yang turut berlakun bersamanya Hashimah Yon, Kemat Hassan, Omar Suwita dan Ahmad Sabri.

Yusof Latiff meninggal dunia di Singapura ketika usianya menghampiri 76 tahun pada 12 Jun 1998.






BERSAMA FATIMAH AHMAD, "MATA SHAITAN".

BERSAMA ROSE YATIMAH, "JIRAN SEKAMPONG".

GADIS PELADANG, FILEM PERTAMANYA.

CHEMBURU, FILEM KONTROVERSINYA.

KEADILAN ILAHI, FILEM FANTASINYA.

KOLEJ 56, FILEM TERAKHIRNYA







FILEMOGRAFI___

1. GADIS PELADANG (1952, B.S. Rajhans)/Hilang
2. YATIM PIATU (1952, B.S. Rajhans)
3. CHEMBURU (1953, S. Ramanathan)
4. SANGSARA (1953, S. Ramanathan)
5. MANGSA (1953, K.M. Basker)/Hilang
6. GELORA HIDUP (1954, B.N. Rao)
7. PANGGILAN PULAU (1954, S. Ramanathan)
8. KECHEWA (1954, S. Ramanathan)
9. JASA (1954, S. Ramanathan)/Hilang
10. KIPAS HIKMAT (1955, S. Ramanathan)
11. JUBAH HITAM (1955, S. Ramanathan)/Hilang
12. BERNODA (1956, S. Ramanathan)
13. HANG TUAH (1956, Phani Majumdar)
14. MENYERAH (1956, K.M. Basker)
15. PENCHURI (1956, K.M. Basker)
16. KEADILAN ILAHI (1956, K.M. Basker)
17. SERUAN DARAH (1957, Chew Cheng Kok/H.M. Rohaizad)
18. ANTARA DUA DARJAT (1960, P. Ramlee)
19. JALAK LENTENG (1961, Salleh Ghani)
20. TUN FATIMAH (1962, Salleh Ghani)
21. MATA SHAITAN (1962, Hussain Haniff)
22. LANCHANG KUNING (1962, M. Amin)
23. KORBAN KASEH (1962, Hussain Haniff)
24. MASOK ANGIN KELUAR ASAP (1963, Hussain Haniff)
25. GILA TALAK (1963, Hussain Haniff)
26. DUA PENDEKAR (1964, Hussain Haniff)
27. JIRAN SEKAMPONG (1966, Hussain Haniff)
28. LAMPONG KARAM (1967, S. Kadarisman)
29. 6 JAHANAM (1969, P. Ramlee)
30. KISAH SEORANG BIDUAN (1979, M. Amin)
31. DETIK 12 MALAM (1979, S. Sudarmaji)
32. PREBET LAPOK (1979, Aziz Sattar)
33. DENDANG PERANTAU (1979, Jamil Sulong)
34. SERAMPANG TIGA (1981, Ismail Sasakul)
35. PERTENTANGAN (1983, Salleh Ghani)
36. KOLEJ 56 (1989, Ahmad Fauzee)

# Ini bererti, Yusof Latiff membintangi 36 filem semuanya - 19 di MFP, 9 CKF, 1 MFS dan 7 pengeluar filem bebas, manakala 5 pula dianggap hilang.
* Paling banyak dibintangi Yusof Latiff ialah filem yang diarahkan S.Ramanathan, 8; Hussain Haniff, 7; K.M. Basker, 4; Salleh Ghani, 3 dan P. Ramlee, 2.
* Filem paling banyak Yusof Latiff berlakun bersama ialah Sa'adiah - 7. Namun satu saja berheroinekannya - "Keadilan Ilahi".
* Yusof Latiff hanya berlakun satu filem dengan Sarimah ("Detik 12 Malam") dan Noor Azizah ("6 Jahanam").


MARI KITA MENONTON TIGA FILEM YUSOF LATIFF


SANGSARA, MFP (Sumber: njendra)

LANCHANG KUNING, CKF (Sumber: filemklasik melayu)


6 JAHANAM, MFS (Sumber: sha3818)

FAKTA___

* Tidak pernah mengatasai P. Ramlee ketika membintangi 4 filem bersamanya (hanya peranan pembantu) - "Panggilan Pulau", "Hang Tuah", "Antara Dua Darjat" dan "6 Jahanam".
* Tidak pernah berlakun bersama 2 pelakun popular - Jins Shamsudin dan Aziz Jaafar. Dan juga, tidak pernah berlakun di bawah arahan S. Roomai Noor dan Omar Rojik.
* Pernah berlakun di 3 studio bersistem - Malay Film Productions (MFP), Cathay Keris Film (CKF) dan Merdeka Film Studio (MFS).
* Yusof Latiff menerima 1,200 ringgit (tertinggi pernah diterimanya) berlakun dalam "Antara Dua Darjat" dan 2,500 ringgit untuk "6 Jahanam".
* "Kipas Hikmat" adalah satu-satunya filem Yusof Latiff menggunakan suara P.Ramlee dalam filem (lagu "Alam") dan berpadusuara dengan Mariam yang menggunakan suara Normadiah - "Terbuku Dikalbu" dan "Bersama". Kebiasaannya dia sering menggunakan suara R. Azmi dan S. Noh.
* Jangan terkeliru, Yusof Latiff bukan pencipta musik filem "Senja Merah" yang diarahkan Hussain Abu Hassan, dan disilapkan oleh blog CinemaMalaysia (Finas). Namanya sama tetapi orangnya tidak sama.
* Yusof Latiff terlibat dengan musik di penghujung tahun 1940an apabila dia menyanyi lagu-lagu keroncong dengan Jaya Setia Keroncong Orkes dan sering terdengar nyanyiannya di radio. Dia tidak aktif menyanyi (musik) selepas menjadi pelakun.
* Neng Yatimah merupakan heroine pertama Yusof Latiff dalam "Gadis Peladang", dan Fatimah Ahmad heroine terakhirnya dalam "Istana Berdarah".
* Menurut siaran akhbar Barita Harian 16 April 1978, Yusof Latiff mempunyai 17 orang anak. Isterinya, setakat ini belum dapat dikesan.
* Selain filem, Yusof Latiff banyak berlakun dalam drama-drama terbitan Radio Televisyen Singapura (RTS). Dia juga bertindak sebagai pengarah dan penulis cerita.






ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




Thursday, July 25, 2013


IBU TIRI (1941)

FILEM MELAYU SHAW BROTHERS YANG KELIMA
Kajiselidik Oleh Zaini Yusop & Mustafar A.R.



Tina dengan pelakun kanak-kanak tidak diketahui namanya.

Tina (dari kiri) bersama Habsah dan Dara.

Iklan yang terdapat dalam The Straits Times.

SHAW BROTHERS
Pengarah: HAU YAU & WAN HAI LING
Pelakun: TINA PUTEH LAWAK HABSAH DARA
ADI TARUNA HAJI GONG

Mula Ditayangkan: 27 SEPTEMBER 1941

JALAN CERITA___

Tidak diketahui. Bagaimanapun, dapat dipastikan ia mengenai kekejaman ibu tiri, dan dipadankan dari filem Cina.

ULASAN FK___

Filem ini merupakan filem ke-5 keluaran Shaw Brothers selepas "Mutiara", "Bermadu", "Toping Saitan" dan "Hanchor Hati".

Tidak dapat dikesan bagaimanakah corak filem ini dan sebaik mana pula lakunan pelakun-pelakunnya.

Filem ini ada tercatat dalam buku "Gagak Di Rimba" oleh Abdullah Hussain penerbitan tahun 1966. Tulisannya di muka 1 tercatat: Sudah lama aku tidak menonton filem-filem Melayu. Filem Melayu yang penghabisan ku lihat ialah Ibu Tiri bikinan Singapura beberapa dulu.

FAKTA___

* Filem keempat Tina selepas "Mutiara", "Bermadu" dan "Hanchor Hati".

* Tayangan tengahmalam filem ini dilakukan serentak di tiga panggung wayang di Singapura - Queens (Geylang), Empire (Tanjong Pagar) dan Sun (New World).




FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

NOSTALGIA FILEM MELAYU KLASIK
maklumatnya tepat atau mengelirukan

P. RAMLEE
and the golden era of malay cinema


ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar


CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

LONG HOUSE (1957)
kalau pun ada, kita tidak dapat menontonnya


PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

PELANGI (1951)
filem pertama keluaran nusantara film

SERUAN MERDEKA (1947)
keganasan dan kekejaman jepun ditentang


Tuesday, July 16, 2013


SINEMATEK MALAYSIA

Kajiselidik: MUSTAFAR A.R.
Di Edit Di Semak & Di Susun: ZAINI YUSOP


GALERI PERFILEMAN





Bersumberilhamkan
Kajiselidik MUSTAFAR A.R.
Teks Oleh ZAINI YUSOP


PERLUKAH Sinematek Malaysia diwujudkan?

Perlu. Tersangat perlu.

Sudahkah sampai masanya?

Sepatutnya sejak lama dulu sudah ada.


BAKTI

APA YANG KAU CARI PALUPI?

ZAMBOANGA

PONTIANAK

Sebelum pergi jauh, ada baiknya dicari punca sejarahnya dan pengertian 'Sinematek' itu sendiri.

Sinematek atau Cinematheque adalah perkataan Perancis yang digunakan untuk merujuk kepada arkib filem dengan menayangkan filem terutamanya klasik di panggung wayang kecil dan panggung seni.

Pada tahun 1935, Henri Langlois dan Georges Franju mengasaskan kelab filem (Cercle du Cinema) untuk menayangkan filem lama yang berasal Cinémathèque Française pada 1936.

Idea untuk arkib filem lama tidak begitu jelas pada masa itu, tetapi Langlois dapat menyelamatkan banyak filem dari syarikat filem yang bertujuan untuk dibuang atau dibakar.

Sama seperti tindakan Ho Ah Loke, yang membuang filem PONTIANAK ke lombong tinggal yang menyebabkan Maria Menado menangis.

Pada 1933, British Filem Institut diasaskan di London. Pada 1938 Henri Storck, André Thirifays dan Pierre Vermeylen mengasaskan Royale de Belgique Cinémathèque di Belgium.

Juga pada 1938, Persekutuan Antarabangsa Arkib Filem (FIAF) diasaskan di Paris.

Suatu hari (tidak ingat tarikhnya), ketika menghadiri majlis makan tengahari di Dataran Merdeka Finas, saya terdengar Ketua Pengarah Finas ketika itu, Zain Haji Hamzah bersuara kepada Jamil Sulong.

Katanya: "Mana saya boleh dapatkan filem BAKTI, ada tawaran RM100,000 untuknya."

TIDAK MUSTAHIL

Dengan berfikir panjang dan bersuara perlahan Jamil Sulong menjawab: "Saya tidak tahu, mungkin L. Krishnan tahu kerana beliau yang mengarahkan filem tersebut."

Di Indonesia, filem APA YANG KAU CARI PALUPI? (pada awal tahun 1990-an) yang memenangi anugerah Filem Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik di Jakarta (1970) hampir pupus.

Apa yang berlaku, negatif filem (master print atau master copy) yang tersimpan di Tokyo, Jepun telah rosak manakala salinan yang dibuat untuk tayangan panggung wayang tidak diperolehi.

Lebih malang, produsernya yang dicari tidak dapat ditemui.

Nasib baik, satu salinan telah dijumpai pada penghujung 1980-an tetapi keadaannya tinggal satu warna saja – merah.

Adalah dijangka, warna merah itu, jika tidak dijaga sewajarnya (rawatan dengan penentuan suhu dan kelembapan), juga akan hilang.

Jika ini terjadi, hilanglah satu filem yang berprestigeous (tinggi kualitinya) dalam industri filem Indonesia buat selama-lamanya.

Kerugian yang tidak terhingga kepada bangsa Indonesia.

Tidak mustahil, apa yang berlaku kepada Zain Hamzah bertanyakan BAKTI akan berlaku pula bila mana tokoh filem di Indonesia bertanya di mana APA YANG KAU CARI PALUPI? (mungkin tawarannya lebih lumayan lagi) sekiranya sudah kehilangan seperti BAKTI.

Bagaimanapun, itu tidak akan terjadi kerana APA YANG CARI PALUPI? sudah dapat diselamatkan.






Dua peristiwa yang dinyatakan, adalah sebagai contoh di mana 2 filem tersebut begitu berharga apabila sudah ghaib tetapi ketika adanya dibiarkan begitu saja, tidak dipedulikan.

Di Indonesia, berikutan kehilangan APA YANG KAU CARI PALUPI? telah menubuhkan Sinematek Indonesia khusus menyimpan, menjaga dan memelihara filem-filem Indonesia supaya apa yang terjadi kepada APA YANG KAU CARI PALUPI? tidak berulang kepada filem lain.

Itu Indonesia. Bagaimana pula dengan Malaysia?

Sungguhpun, sudah berlaku peristiwa PONTIANAK di buang ke lombong tinggal kerana Ho Ah Loke menghadapi masalah tidak ada tempat untuk menyimpan, namun sampai sekarang tidak pernah terdengar adanya usaha terutamanya Finas untuk mengasaskan Sinematek Malaysia.

Tidak dapat dipastikan, setiap filem (maksudnya filem cerita) yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat filem Malaysia, di manakah tempatnya untuk disimpan.

Mungkin di Arkib Negara, mungkin juga di Finas. Atau, tidak ada langsung.

Jika wajib dihantar ke Arkib Negara dan Finas, adakah dijaga dengan baik dan diberi rawatan secukupnya (vaults and storage) atau sekadar simpan dan dibiar begitu saja.

Perkara penjagaan filem secara vaults and storage (ertinya simpan dalam peti besi) tidak boleh dilakukan sambil lewa atau melepaskan batuk ditangga saja.

Justeru itu, sudah sampai masanya segala urusan memelihara filem-filem keluaran Malaysia (termasuk Singapura dulu) sejak tahun 1934 (LEILA MAJNUN) hingga sekarang dan akan datang, diserahkan kepada satu badan khas, berfungsi mengendalikan filem-filem (cerita) Malaysia saja.

Paling sesuai namanya Sinematek Malaysia (Cinematheque Malaysia, dalam bahasa Inggeris) dan paling layak menerajuinya ialah Finas.

Filem-filem cerita (filem pendek atau filem dokumentari dikecualikan) yang dikeluarkan oleh Malay Film Productions (MFP), Cathay Keris Film, Merdeka Film Studio dan sebagainya baik yang berkualiti atau pun tidak boleh dianggap sebagai warisan rakyat Malaysia.

BERUSAHA GIGIH

Mungkin untuk mendapatkan filem seperti LEILA MAJNUN (filem Melayu pertama diusahakan di Malaysia dan Singapura, sudah tentu sukar), begitu juga SERUAN MERDEKA (filem pertama selepas Perang Dunia Ke-2), PONTIANAK termasuk BAKTI, NOOR ASMARA dan banyak lagi, setidak-tidaknya kalau ada Sinematek Malaysia banyak juga filem yang boleh diselamatnya.

Jika kena caranya dan berusaha gigih, filem BAKTI (sebagai contoh) sudah dipastikan ghaib (hilang) dan tidak boleh ditemui, boleh diperolehi seperti APA YANG CARI PALUPI? dan ZAMBOANGA.

Di Amerika Syarikat, semua filem keluaran MGM dari WIZARD OF OZ dan GONE WITH THE WIND hingga keluarannya yang terbaru disimpan dengan jagaan terbaik dan terletak di antara 50 hingga 70 meter di bawah tanah dengan suhu dan kelembapan dikawal yang mana ini boleh menyelamatkan filem-filem yang disimpan itu dalam apa juga keadaan terutama cuaca.

Filem hitam & putih (master print) disimpan di Hutchinson, Kansas dengan suhunya 68 degree Fahrenheit dan 50% kelembapan (humidity) manakala filem color disimpan di Kansas City, Missouri dengan suhu 40 degree Fahrenheit dan 40% kelembapan.

Filem-filem tersebut di simpan dengan jagaan yang teliti tiada siapa pun yang boleh masuk tanpa kebenaran, dan keduanya dikendalikan oleh syarikat Underground Vaults And Storage.

Begitu juga dengan filem-filem keluaran Universal Pictures, 20th. Century Fox, Warner Brothers, Columbia, United Artists, Paramount, RKO, Republic Pictures dan banyak lagi.






Sekiranya Sinematek Malaysia ditubuhkan fungsinya sama seperti Underground Vaults And Storage, tetapi penjagaan atau pelaksanaannya mungkin lebih mudah kerana adanya alat-alat perfileman yang lebih canggih.

Apa pun, Sinematek Malaysia mestilah diwujudkan juga supaya sistem penjagaan filem-filem Malaysia terjamin dan boleh bertahan hingga 100 atau 1000 tahun lagi atau selama-lamanya.

Selain berpungsi sebagai perawat dan penjagaan filem, Sinematek Malaysia juga berperanan mencari filem-filem Malaysia yang sudah dianggap hilang seperti yang dinyatakan - BAKTI, NOOR ASMARA, PONTIANAK termasuk juga BULOH PERINDU, ISTANA BERDARAH, MELANCHONG KA-TOKYO, dan SI TORA HARIMU JADIAN.

Sebab saya berkata demikian, dari segi logik, sebagai contoh, PONTIANAK merupakan filem box office. Semasa tayangannya pada 1957 tidak kurang 10 salinan dibuat untuk tayangan di Malaya (Singapura) dan juga Brunei.

Ho Ah Loke hanya membuang satu, kalau lebih pun 2 atau pun 3 salinan. 7 salinan lagi pergi ke mana? Tentu ada di mana-mana. Mungkin satu berada di Hong Kong kerana filem tersebut pernah dialihbahasa Mandarin dan ditayangkan di sana.

Itu salinan (copy), master printnya hilang ke mana?

Kalau Sinematek Malaysia wujud, inilah salah satu tugasnya iaitu mencari filem-filem Malaysia yang dianggap hilang tetapi masih ada. Tunggu usaha untuk mencari saja.

Contoh terbaik, di Filipina.

ZAMBOANGA merupakan filem Filipina dikeluarkan pada 1936, dan dibanggakan oleh rakyat Filipina kerana dikatakan filem Filipina pertama menyertai anugerah Oscar Academy.

PERKARA RUMIT

Filem tersebut dikatakan hilang dan tidak mungkin ditemui. Tetapi pada 2003, pengeluar filem, Nick de Ocampo, telah menemuinya di Library of Congress, Amerika Syarikat, yang diperolehinya dari Finland, cukup siap dengan sarikatanya sekali dalam bahasa Inggeris.

Jika usaha dibuat oleh Sinematek Malaysia, untuk mendapatkan semua yang hilang tidak mungkin, tetapi setidak-tidaknya 2 atau 3 akan tercapai.

Dalam ilmu sinematek (cinematheque) ini merupakan perkara rumit, dan petugasnya hendaklah dihantar berkursus ke luar negara seperti Amerika Syarikat, Jepun atau pun Indonesia.

Mereka mesti minat dengan filem, bukan sekadar bekerja makan gaji (bertugas dari 8 hingga 5 petang) tetapi sepanjang masa dan memberi komitmen yang tidak berbelah bagi terhadap filem Malaysia.

Mereka juga mesti tahu tentang filem dan sejarahnya.

Kalau tidak peranan Sinematek Malaysia akan terbantut, sia-sia dan paling malang pembaziran duit rakyat.

Selain itu, judgement atau perkiraan juga harus dibuat oleh pelaksana Sinematek Malaysia, filem mana yang baik dan harus dilakukan dari black & white ke color.

Kini, usaha telah dilakukan oleh Amanah Tan Sri P. Ramlee yang dipengerusikan oleh Aziz Singah untuk mengcolorkan filem P. Ramlee SEMERAH PADI seperti HUM DONO yang dibintangi oleh Dev Anand.

Peranan tersebut boleh di lakukan bersama antara Amanah Tan Sri P. Ramlee dan Sinematek Malaysia bagi menjayakan buat pertama kalinya dalam sejarah filem Malaysia – mengubah black & white ke color.

Bukan setakat SEMERAH PADI saja yang lain-lain pun boleh. Contohnya, BATU BELAH BATU BERTANGKUP yang diarahkan oleh Jamil Sulong; HANG JEBAT (Hussain Haniff), SRI MERSING (Salleh Ghani) dan SUMPAH WANITA (Omar Rojik).

Filem-filem black & white yang beralih ke color (HD) ditambah pula dengan stereophonic sound, sememangnya cukup menarik.

Peminat-peminat filem Malaysia, pasti mahu menonton filem-filem tersebut di panggung-panggung wayang kerana colornya bukan lagi kerana ceritanya atau aspek-aspek lain.

Lokasi terbaik untuk Sinematek Malaysia ialah Galeri Perfileman (di bawah pentabdiran Finas) yang terletak di Jalan Pahang, Kuala Lumpur.

Di katakan, tidak ramai pengunjung datang sedangkan kos pentabdirannya bukan sedikit.

Oleh kerana bangunan tersebut agak terpinggir dan kawasannya juga boleh menampung bangunan untuk menyimpan filem-filem Malaysia, ada baiknya Sinematek Malaysia ditempatkan disitu disamping mengekalkan Galeri Perfileman.

Itulah hasrat. Itulah harapan.

Hanya Finas (Kerajaan) yang boleh mengwujudkan Sinematek Malaysia.

Pihak lain tidak berkemampuan.






ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___

FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

NOSTALGIA FILEM MELAYU KLASIK
maklumatnya tepat atau mengelirukan

P. RAMLEE
and the golden era of malay cinema


ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar


CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

LONG HOUSE (1957)
kalau pun ada, kita tidak dapat menontonnya


PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

PELANGI (1951)
filem pertama keluaran nusantara film

SERUAN MERDEKA (1947)
keganasan dan kekejaman jepun ditentang




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.