Tribute... P.Ramlee (22/3/1929 - 29/5/1973) Seniman Agung Sukar Di Cari Ganti (Update: 21/3/2017)

Semerah Padi * Pendekar Bujang Lapok * Antara Dua Darjat * Sumpah Orang Minyak * Penarek Becha >>> Kliks Di Sini

Saturday, August 24, 2013


SINEMATEK INDONESIA

Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



PUSAT PERFILEMAN USMAR ISMAIL YANG TERLETAK DI JALAN RASUNA SAID, JAKARTA, INDONESIA.

SEGALA MACAM INFORMASI MENGENAI SINEMATEK INDONESIA YANG TERDAPAT DI PUSAT PERFILEMAN USMAR ISMAIL.





MISBACH YUSA BIRAN,
PENGASAS SINEMATEK INDONESIA (SI)

MISBACH YUSA BIRAN (lahir di Rangkasbitung, Lebak, Banten, 11 September 1933 – meninggal dunia di Tangerang Selatan, Banten, 11 April 2012 pada umur 78 tahun) adalah pengarah filem, penulis skenario filem, drama, cerpen, kolumnis, sasterawan, serta pelopor dokumentasi filem Indonesia.

Dia merupakan anak kepada pasangan Ayun Sabiran (Minangkabau) dan Yumenah (Banten). Ayahnya yang berasal dari Dangung-Dangung, Lima Puluh Kota, Sumatera Barat, adalah seorang pemilik studio foto.

Nama Misbach diberikan oleh ayahnya, sempena nama dari tokoh pergerakan, Haji Misbach. Sedangkan Yusa Biran, ditambahkan Misbach sendiri ketika dia dewasa, yang merupakan nama pena ayahnya, "Jose Beron", dan menamatkan pendidikannya di Taman Madya Bagian B., Perguruan Taman Siswa, Kemayoran, Jakarta.

Misbach mulai menjadi pengarah sandiwara ketika masih di bangku sekolah pada awal tahun 1950an. Di samping itu, dia juga menulis resensi (review) filem dan karya sastera. Setelah lulus sekolah dia memilih filem sebagai perjalanan hidupnya.

Tahun 1954-1956, dia bekerja di Perusahaan Filem Nasional Indonesia (Perfini) pimpinan Usmar Ismail, bermula sebagai pencatat skrip, kemudian menjadi penolong pengarah dan angguta sidang pengarang, juga pernah memang jawatan sebagai Direktur Pusat Perfileman Usmar Ismail di Jakarta, anggota Dewan Filem Nasional, dan Ketua Umum Karyawan Filem dan Televisi (1987-1991).

Tahun 1955, Misbach menulis skenario (lakunlayar) pertama dari cerpen Sjumandjaja "Kerontjong Kemajoran" (Keroncong Kemayoran) yang kemudian oleh Persari dijadikan filem berjudul "Saodah".

Semenjak itu kreativitinya seakan tidak terbendung lagi, dan diterjemahkannya melalui penulisan lakunlayar dan pengarahan filem.

Selama tahun 1957-1960, Misbach membuat filem pendek dan dokumentasi, dan mengarahkan beberapa filem layar lebar (untuk panggung wayang) pada 1960-1972. Salah satunya berjudul "Dibalik Tjahaja Gemerlapan" (Dibalik Cahaya Gemerlapan, 1967) yang menerima penghargaan untuk pengarah terbaik dalam "Pekan (Minggu) Apresiasi Filem Nasional".

Dia juga mendapat penghargaan lakunlayar terbaik, untuk filem "Menjusuri Djedjak Berdarah" (Menyusuri Jejak Berdarah) di pekan yang sama. Filem lainnya yang dia tulis lakunlayarnya adalah "Ayahku" (1987).

Filem yang diarahkan Agus Elias ini dicalonkan sebagai filem dengan lakunlayar terbaik dalam "Festival Filem Indonesia". Karyanya yang lain, "Kerana Dia" (1979) juga dicalonkan sebagai filem dengan lakunlayar terbaik dalam "Festival Filem Indonesia" di tahun 1980.

Pada tahun 1971, Misbach mengambil keputusan tidak mahu mengarah filem lagi kerana dia menolak untuk sama-sama mendukung industeri perfileman yang pada masa itu berselerak dengan produksi filem-filem porno (lucah).

Sumbangan Misbach yang terbesar untuk perfileman nasional adalah dengan tertubuhnya Sinematek Indonesia (SI) pada tahun 1975. Pertubuhan itu berusaha mengusahakan filem nasional secara independen. Dia memimpin SI hingga tahun 2001, dan namanya sering menjadi identiti dan dikaitkan dengan pertubuhan tersebut.

Misbach pernah menjadi Direktur Pusat Perfileman Usmar Ismail Jakarta, angguta Dewan Filem Nasional, dan Ketua Umum Karyawan Filem dan Televisi (1986-1991).

MELANCARKAN BUKU

Misbach juga aktif di dunia kewartawanan. Dia pernah menjawat jawatan sebagai Pemimpin Redaksi Minggu Abadi (1958-1959), Purnama (1962-1963), Redaktur Duta Masjarakat (1965-1966), Abad Muslimin (1966), Gelanggang (1967).

Karya-karya sasteranya antara lain berjudul "Bung Besar" (Drama, 1958, menerima Hadiah Kedua Sayembara Penulisan Naskah Drama Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan pada tahun yang sama), "Setengah Djam Mendjelang Maut" (Drama, 1968), "Menjusuri Djedjak Berdarah" (Novel, 1969).

"Keajaiban Di Pasar Senen" (Kumpulan Cerpen, 1971) dan "Oh, Filem" (Kumpulan Cerpen, 1973) disatukan di bawah judul "Keajaiban Di Pasar Senen" dan diulang cetak pada tahun 1996.

Selain berpengetahuan luas, Misbach juga banyak menulis buku tentang perfileman. Dia melancarkan buku berjudul "Teknik Menulis Skenario Film Cerita" (Teknik Menulis Lakulayar Filem Cerita) pada 30 Januari 2007.

Di usianya yang mencapai 78 tahun, Misbach yang mendapat penghargaan khusus dari Forum Filem Bandung atas dedikasi dan sumbangannya di dunia filem, masih terus berkarya melalui lakunlayar yang ditulisnya.

Baginya, filem adalah alat utama perjuangannya, sebagai media ekspresi kesenian dan intelektual. Yang paling penting, menurutnya, filem adalah alat dakwah untuk meningkatkan kualiti hidup manusia, khususnya kualiti bangsa Indonesia.

Pada tahun 2010, Misbach meraih penghargaan status Fellows dari Asosiasi Arsip Audiovisual Asia Tenggara-Pasifik (Southeast Asia-Pacific Audiovisual Archive Association, SEAPAVAA) di Bangkok, Thailand.

Program penghargaan SEAPAVAA ini ditujukan sebagai bentuk pengakuan bagi para individu luar biasa atas sumbangan sangat penting melalui berbagai cara di bidang arsip (arkib) audiovisual, dan atas kepemimpinan mereka dalam komuniti profesional pengarkipan.

Namun khusus untuk Misbach, SEAPAVAA menyatakan bahawa dia merupakan inspirasi bagi komuniti arsip filem di Asia dan Pasifik. Pengasas SI ini adalah orang pertama yang menerima Lifetime Achievement Award SEAPAVAA pada tahun 1997.

Misbach berkahwin dengan aktris Nani Widjaya pada tahun 1969, dan dikurniakan dengan enam orang anak. Dua diantaranya mengikuti jejak mereka di dunia filem - Cahya Kamila dan Sukma Ayu.

Misbach merupakan abang kepada pelakun Ani Hidayat dan Ida Farida, pengarah filem "Suara Kekasih" yang dibintangi Ogy Ahmad Daud dan Azmil Mustapha.

Soalan cepu emas: Adakah orang berjiwa filem seperti Misbach Yusa Biran ini dikalangan perusahaan filem kita yang boleh diserahkan memimpin Sinematek Malaysia?







SALAH SEORANG PETUGAS (FIRDAUS) SEDANG MENUNJUKKAN KOLEKSI FILEM YANG TERSIMPAN DI SINEMATEK INDONESIA.

SEBAHAGIAN DIANTARA BANYAK FILEM LAMA YANG TELAH DIBAIKPULIH DI SINEMATEK INDONESIA.

Bersumberkan Artikel MARYATI
Yang Tersiar Dalam Antara News.com
Keluaran 29 Mac 2013

DI SALAH satu bilik ruang bawah tanah bangunan Pusat Perfileman Usmar Ismail, Jakarta, dua orang sibuk memilih poster dan gambar adegan filem-filem lama yang akan dipamerkan pada peringatan Hari Filem Nasional.

Tidak jauh dari mereka ada meja kerja Firdaus, tempat dia memeriksa gulungan pita filem di meja editing (sunting) sebelum menyimpannya kembali di bilik dingin yang ada di sebelah ruang kerja.

Siang itu pekerjaan Firdaus sudah selesai, tapi dia berbaik hati menunjukkan cara memeriksa gulungan pita filem di ruang kerjanya yang sedikit berasap kerana sebelumnya beberapa orang merokok di situ.

Cekatan dia mengaitkan pita filem pada panel-panel di meja editing dan menghidupkan perangkat yang mengubah siluet gambar pada pita itu menjadi gambar hidup.

Bersama bunyi rrrrrrttttt... dan latar musik filem, tulisan Waroeng Podjok muncul di layar yang lebarnya sekitar separuh layar televisyen 14 inchi, lalu gambar pelakun Ratmi B-29 dan Doris Callebaute muncul.

Gambar-gambar filem yang diproduksi tahun 1977 itu terlihat seperti berlapis dan berwarna kemerah-merahan.

"Kalau begini sudah teruk filemnya. Suaranya kurang bagus. Keseimbangan warnanya juga, merahkan gambarnya?" kata Firdaus sambil menunjuk beberapa garis hitam halus pada layar meja editing.

Firdaus sehari-hari bertugas merawat (membaik) koleksi filem yang disimpan di bilik dingin SI, tempat dia bekerja sejak tahun 1997.

Dia memeriksa keadaan koleksi filem baru yang akan masuk ke gudang dan secara berkala memeriksa keadaan koleksi-koleksi filem yang sudah lama tersimpan dalam ruangan yang suhunya dijaga supaya tetap stabil pada suhu 9 darjah Celcius sampai 12 darjah Celcius serta kelembaban antara 45 peratus dan 65 peratus.

"Yang memerlukan pembersihan akan dibersihkan menggunakan cairan 1,1,1-trichloroethane atau TCE, baru disimpan semula," kata Ketua Bahagian Perawatan Filem Sinematek Indonesia, Nur Hartono Subahri yang lebih dikenal dengan Hartono saja.

Sementara filem-filem yang keadaannya masih bagus diputar balik gulungan pitanya lalu disimpan lagi di bilik dingin, tempat rak-rak besi setinggi sekira tiga meter dengan tumpukan cakera tempat gulungan pita filem yang kebanyakan berwarna hitam dan kelabu serta bentuk koleksi filem yang lain.

Di ruangan itu juga ada koleksi filem berbentuk cakera besar berwarna hitam yang tersimpan dalam macam-macam bentuk, koleksi filem berbentuk kaset video Betamax dan VHS serta keping Video Compact Disk (VCD) dan Digital Versatile Disk (DVD).

Hingga bulan November 2012, bilik dingin itu menyimpan 243 judul filem cerita 35mm warna dan hitam putih positif serta 75 filem cerita 16mm warna dan hitam putif positif. Jumlah kopi (salinan) filem dengan format-format itu 553 kopi.

Selain itu ada 1,764 filem dokumenteri hitam putih dan warna positif pada pita 35mm dan 16mm. Ada juga 632 judul filem negatif baik hitam putih mahupun warna.

RUANGAN PENYIMPANAN

Bilik itu juga menyimpan filem-filem klip beberapa perusahaan filem seperti Miles, StarVision, dan RAPI Film.

"Ini yang paling tua di sini, tahun 1935," kata Firdaus sambil menunjukkan gulungan pita filem berjudul "Tie Pat Kay Kawin (Siloeman Babi Kawin Siloeman Monjet)" di antara rak-rak di ruang penyimpanan yang suhunya membuatkan kulit badan kesejukan.

Selain itu ada filem "Darah dan Doa" atau "The Long March" karya Usmar Ismail, filem memakan masa tayangan 128 minit yang dikeluarkan Perfini pada tahun 1950.

Persidangan Kerja Dewan Filem Indonesia pada 11 Oktober 1962 menetapkan, waktu produksi filem itu sebagai awal pembuatan filem nasional dan tarikh pengambilan gambar pertamanya, 30 Mac, sebagai Hari Filem Nasional walaupun sebenarnya filem cerita pertama yang dibuat di Indonesia ialah "Loetoeng Kasaroeng" pada tahun 1926.

Ada juga koleksi filem "Tiga Dara" (1956), "Remboelan dan Matahari" (1979), "November 1928" (1979), "Usia 18" (1980), "Badai Pasti Berlalu" (1977), serta filem-filem seperti "Pandji Tengkorak" (1971), "Cinta Dibalik Noda" (1984), dan "Perawan Lembah Wilis" (1993).

Namun koleksi filem "Loetoeng Kasaroeng" dan filem-filem lain yang diterbitkan sebelum tahun 1935 belum ada di rak koleksi Sinematek Indonesia yang dalam beberapa tahun terakhir sudah tidak mampu mengalokasikan anggaran khusus untuk menambah koleksi filem.

"Koleksi terakhir yang masuk pada tahun 2012 ada enam, termasuk filem "Under the Tree" dan "Karma"," kata Hartono.

Menurutnya lagi, kebanyakan koleksi filem SI dikumpulkan Misbach Yusa Biran yang membentuk SI bersama Asrul Sani pada 20 Oktober 1975.

"Kebanyakan dikumpulkan Pak Misbach dan teman-temannya, seperti Pak S.M. Ardan," kata Hartono, sarjana teknik mesin yang sudah bekerja di SI itu sejak tahun 1983.

"Tapi ada juga yang diberikan oleh orang perseorangan mahupun lembaga di dalam dan luar negara ke Sinematek," kata pemuda yang belajar merawat filem secara otodidak dengan arahan Misbach Yusa Biran dan S.M. Ardan itu.

Sinematek Indonesia, katanya lagi, antara lain pernah mendapat geran koleksi filem dari Jerman, Kanada dan Perancis.

Dia menjelaskan, ketika Departemen Penerangan masih ada, pemerintah mewajibkan pembuat filem yang karyanya masuk pencalunan Festival Film Indonesia (FFI) memberikan satu kopi filem ke SI.

"Tapi itu tidak berjalan lama," kata Hartono.

Keadaan demikian membuat penambahan koleksi filem SI makin lembab kerana kemampuan perbelanjaan yang terbatas, menurut Hartono, membuat pengelola SI tidak boleh lagi mengalokasikan anggaran biasa untuk menambah koleksi.






"Setelah tahun 2000an relatif tidak banyak penambahan koleksi kerana tidak ada anggaran biasa untuk pengadaan. Tapi sekarang kelihatannya SI sedang berusaha memperbaiki hal itu," katanya.

Penambahan koleksi, dia melanjutkan, sekarang hanya bergantung pada geran dari orang atau pihak yang mengambil berat terhadap SI.

"Seperti Miles, dia simpan filem di sini, bantu dana perawatan, pernah juga beri filem dalam bentuk keping," katanya.

Hartono menjelaskan, keterbatasan pendanaan tidak hanya menekan upaya pengayaan koleksi tapi juga mempengaruhi prestasi perawatan koleksi filem, termasuk poster, foto-foto artis dan adegan filem, skenario (lakunlayar) dan gambar skripnya.

Keadaan ruang penyimpanan filem yang pada masa ini belum boleh dikatakan ideal, suhu, kelembaban, pencahayaan dan keadaan ruangnya belum sepenuhnya sesuai dengan standard tempat penyimpanan koleksi filem.

Menurut Firdaus, suhu dan kelembaban ruang penyimpanan filem selama ini boleh dijaga berada di bawah batas aman namun boleh berada pada batas aman ketika ada gangguan eletrik.

"Pernah terganggu, tapi masih 12 darjah, tidak sampai melebihi batas," katanya.

Beberapa titik di dinding ruang penyimpanan saat ini juga sudah menghitam kerana bercendawan.

"Peringkat pendukung untuk menjaga stabilitas suhu dan kelembaban memang masih jadi masalah. Seharusnya dinding dilengkapi dengan isolator khusus supaya keadaan luar ruang tidak berpengaruhi ke dalam. Sekarang ini stabilitas suhu dan kelembaban ruangan kadang-kadang masih terganggu, itu yang menimbulkan cendawan," jelas Hartono.

Namun keadaan seperti itu sampai sekarang tidak merosakkan koleksi filem. "Sejak saya bekerja di sini sampai sekarang belum ada yang sampai rosak dan tidak boleh diperbaikpulih," katanya.

Dia hanya menunjukkan satu gulungan filem untuk memperlihatkan koleksi filem yang rosak, namun katanya masih boleh diperbaiki, gulungan pita filem itu sebagian sudah melekat satu sama lain.

SISTEM KOLEKSI

Ketua Sinematek Indonesia, Adisurya Abdy, mengatakan, pada masa ini SI tidak mendapat bantuan dana tetap dari pemerintah kerana itu hanya boleh melakukan perawatan dengan dana yang berhasil digalang (docked).

Dia tidak menyatakan besarnya perbelanjaan yang selama ini biasa dikeluarkan untuk perawatan koleksi filem, hanya menyebut keperluan dana ideal untuk perawatan biasa setiap koleksi filem dalam setahun.

"Belanja perawatan satu judul filem kebiasaannya Rp1 juta setahun, tapi kerana dana kami terbatas kami melakukan perawatan dengan dana yang ada. Ya, tambal sana tampal sinilah," kata Adi.

Selanjutnya, kata dia, pengelola SI akan melakukan kerjasama dengan berbagai pihak untuk menambah dan merawat koleksi, termasuk menyesuaikan sistem koleksi dengan perkembangan teknologi informasi terkini.

"Kami ingin meneruskan kembali kerjasama dengan pemerintah. Juga melakukan sosialiasi kepada pihak lain untuk mengambil berat dan kepedulian terhadap pengarkiban filem," katanya.

SI, dia menjelaskan, juga ingin melanjutkan kerjasama dengan pihak lain untuk memformat lagi koleksi filem seluloid yang ada ke bentuk digital.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, katanya, sudah memulai kerjasama untuk mengubah format 29 filem seluloid koleksi SI ke dalam bentuk digital.

"Harapan kami pemerintah mengalokasikan anggaran untuk digitalisasi setidaknya 30 filem dalam setahun supaya secara bertahap koleksi boleh disimpan dalam bentuk digital," katanya.

Dia juga merancang menyimpan semua koleksi filem, poster filem dan foto-foto adegan filem milik SI dalam bentuk digital supaya lebih mudah diakses. "Jadi nanti semua boleh dilihat hanya dengan mengklik," dia menambah.

SI, kata dia, membuka pintu bagi semua pihak yang ingin membantu SI mengembang dan merawat ratusan koleksi yang tidak ternilai harganya bagi sejarah perfileman negara Indonesia.

"Kami akan menyambut dengan tangan terbuka," demikian Adisurya Abdy bersuara.

# Artikel ini telah disusun dan disunting ZAINI YUSOP mengikut kesesuaian dengan konsep dan corak persembahan FKM.









Sumber WIKIPEDIA
Di Edit Oleh ZAINI YUSOP

SINEMATEK Indonesia (SI) adalah arkib filem yang terletak di Jakarta. Diwujudkan pada tahun 1975 oleh Misbach Yusa Biran dan Asrul Sani, ia merupakan arkib filem pertama di Asia Tenggara dan satu-satunya di Indonesia.

Ia menyimpan sebanyak kira-kira 2,700 filem, kebanyakan filem Indonesia, serta sejumlah karya referensi (review). Namun sejak tahun 2001, SI kekurangan sumber kewangan.

SI terletak di Pusat Usmar Ismail, bangunan lima tingkat di Jalan Rasuna Said, Kuningan, Jakarta Selatan, dan dikendalikan oleh Yayasan Usmar Ismail, merupakan pemiliknya sejak tahun 1977.

Pejabatnya berada di tingkat empat, sedangkan perpustakaan filem dan sejarahnya terletak di tingkat lima dan tempat penyimpanannya seluas 100-m² (1,100 ft²) terletak di bawah tanah.

Kebanyakan pengunjungnya adalah para akademik atau mahasiswa, dan setakat ini SI sudah meminjamkan sejumlah koleksinya. Filem hanya dapat ditonton di tempat di studio boleh muat 150 orang atau teater seramai 500 orang.

Pada Mac tahun 2012, SI memiliki 2,700 filem, kebanyakannya filem Indonesia, dan ada pula beberapa dokumentari asing. Arkib SI terdiri dari 84 negatif untuk filem hitam putih dan 548 negatif untuk filem berwarna.

Pusat ini juga menyimpan lebih dari 15,000 karya referensi (ulasan), kebanyakan sukar ditemukan di tempat lain, termasuk keratan akhbar, naskah drama, buku dan peraturan pemerintah. Yang lainnya, mencakup poster filem dan peralatan filem.

ARKIB PERTAMA

SI ditubuhkan oleh Misbach Yusa Biran, pengarah filem yang beralih membuat filem dokumentasi, dan Asrul Sani, seorang penulis naskah, pada 20 Oktober tahun 1975; Misbach sebelumnya mengwujudkan pusat dokumentasi di Institut Kesenian Jakarta pada akhir tahun 1970 setelah mengetahui banyak filem Indonesia yang hilang dari peredaran dan tidak adanya dokumentasi sinema dalam negera.

Dia membuat Sinematek seperti arkib filem yang dilihatnya di Belanda. Namanya sendiri diambil dari Cinémathèque Française di Paris.

Projek ini disambut baik Gabernur Jakarta, Ali Sadikin, yang membantu mendapatkan dana (bajet) dari Kementerian Penerangan. Ini adalah arkib filem pertama di Asia Tenggara, dan satu-satunya di Indonesia.

Sebagian koleksinya adalah hasil sumbangan dan sebagian lagi dibeli, secara langsung dari produsernya atau pemilik teater.

SI bergabung dengan Persekutuan Arkib Filem Internasional (Fédération Internationale des Archives du Film, atau FIAF) pada tahun 1977.

SI menjadi sebagian dari Yayasan Usmar Ismail pada tahun 1995. Tahun 2001, pemerintah pusat melarang semua pertubuhan tidak mencari untung termasuk arkib, menerima dana dari pemerintah; dana dari luar negara pun juga diberhentikan.

Keputusan ini membuat SI kekurangan dana dan keanggutaannya di FIAF terancam. Arkib ini hanya mendapatkan Rp. 17 juta setiap bulan dari Yayasan Pusat Filem dan Dewan Filem Nasional. Operasinya begitu perlahan hinggakan Misbach menyebut, SI mengalami 'koma'.

Pada tahun 2012, SI terus kekurangan dana; dari Rp. 320 juta yang diperlukan untuk mengoperasikan arkib secara berkesan, penerimaan bulannya hanya Rp. 48 juta.

17 pekerjanya digaji kurang dari Rp. 1 juta sebulan. Akibatnya, pengelolaan SI tidak berkesan. Ruang penyimpanan di bawah tanah memiliki penerangan yang tidak berfungsi dengan baik dan ada-ada tempatnya sudah berlumut dan berkarat. Bagaimanapun, pengendalian suhu dan kelembapan udaranya masih baik.

Sungguhpun, pemerintah Indonesia menganggarkan dana untuk membina bangunan baru, para pekerja arkib yakin usaha itu akan jadi sia-sia kecuali dana untuk pengelolaannya juga disediakan.

Meskipun berupaya mengrestorasi (dibaikpulih) filem "Lewat Djam Malam" karya Usmar Ismail tahun 1954, berhasil dilaksanakan – filem tersebut bersemut dan warnanya kabur – pendanaan dan pelaksanaannya dilakukan pertubuhan asing.

SI juga menyimpan "Tiga Dara" juga karya Ismail tahun 1958 di Belanda.

Untuk memperingati pelancaran kembali "Lewat Djam Malam" di panggung wayang pada bulan Jun 2012, SI membuat program Sahabat Sinematek untuk mempromosikan dokumentasi dan restorasi (membaikpulih) karya-karya filem Indonesia.



"Lewat Djam Malam" (Sumber: Kabari07)


"Tiga Dara" (Sumber: Pak Dhede Ciptamas)


"Darah Dan Doa" (Sumber: Forumlenteng)





ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


UTUSAN RADIO & TV (URTV)
genap usianya 43 tahun

SINEMATEK MALAYSIA
sudah sampai masanya diwujudkan

FESTIVAL FILEM ASIA PASIFIK KE-30
seoul menang filem terbaik

FESTIVAL FILEM MALAYSIA
perlukan reformasi menyeluruh

MICHELLE YEOH
kini, tan sri michelle yeoh

10 FILEM INDONESIA
yang diiktiraf terbaik sepanjang masa

10 FILEM BOLLYWOOD
yang terhebat sepanjang masa




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.





Friday, August 16, 2013


DEWI MURNI (1950)




OSMAN GUMANTI & KASMA BOOTY PASANGAN YANG IDEAL

KASMA BOOTY SEBAGAI DEWI MURNI

OSMAN GUMANTI SEBAGAI RAJA INDRALOKA

HASHIM NOOR SEBAGAI BOMOH SIHIR

JUNAIDAH, KASMA BOOTY & JUNAINAH

OSMAN GUMANTI, D. HARRIS & A.R. TOMPEL

D. HARRIS & MARIAM

SITI TANJUNG PERAK & D. HARRIS

A.R. TOMPEL & TINA

DAENG IDRIS & M. AMIN

SALMAH & OSMAN GUMANTI

JAFFAR WIRYO & KASMA BOOTY

HAJI GONG & KASMA BOOTY

KHATIJAH & DAENG IDRIS

S. SUDARMAJI & ULONG JAWA

P.SURIATI & SALMAH SEBAGAI PENARI ISTANA

KASMA BOOTY, OSMAN GUMANTI & RAKYAT BERGEMBIRA

RAJA INDRALOKA & DEWI MURNI, HAPPILY EVER AFTER...




Kajiselidik Foto & Teks: MUSTAFAR A.R.
Di Edit Di Semak & Di Susun: ZAINI YUSOP




MALAY FILM PRODUCTIONS LTD.
Pelakun: KASMA BOOTY OSMAN GUMANTI D. HARRIS A.R. TOMPEL DAENG IDRIS KHATIJAH HAJI GONG JAFFAR WIRYO SITI TANJUNG PERAK MARIAM JUNAIDAH JUNAINAH HASHIM NOOR M. AMIN TINA SALMAH
P. SURIATI S. SUDARMAJI ULONG JAWA Pengarah: B.S. RAJHANS

PEMBAWA WATAK:
Dewi Murni KASMA BOOTY
Radza Indraloka OSMAN GUMANTI
Noto D. HARRIS
Paman Suwanda A.R. TOMPEL
Perchasuga (Datuk Menteri Besar) DAENG IDRIS
Chitrawati KHATIJAH
Suwarsa HAJI GONG
Baturu Dhurma JAFFAR WIRYO
Minasari SITI TANJUNG PERAK
Kusna MARIAM
Nilawati JUNAIDAH


Tahun Di Tayangkan: 1950 (15 Julai)
Masa Tayangan: 1 Jam 45 Minit (Lebih Kurang)






SINOPSIS___

CERITA mengenai Raja Indraloka (Radza Indraloka) telah bertemu gadis kampung yang cantik jelita, Dewi Murni, ketika memburu rusa dihutan lalu berkahwin dengannya.

Dengan tipu helah Datuk Menteri Besar kerana berkehendakkan Raja berkahwin dengan anaknya, Chitrawati, dia telah menggunakan ubat bomoh sihir untuk Raja melupakan Dewi Murni yang telah dikahwininya.

Kemurjaban ubat bomoh sihir akan menjadi sia-sia sekiranya cincin Raja yang kini dipakai Dewi Murni masih ada, dan kerana itu Datuk Menteri Besar memerintahkan orang suruhannya supaya pergi mengambilnya.

Cincin berjaya diperolehi tetapi terjatuh pula ke dalam sungai yang menyebabkan Datuk Menteri Besar marah dan memenjarakan orang suruhannya itu.

Bagaimanapun, cincin ditelan ikan dan bila tukang masak istana membeli ikan tersebut cincin dijumpa di dalam perut, dan diserahkan kepada Noto, orang kanan Raja.

Dengan adanya cincin tersebut kesihatan dan ingatan Raja kembali pulih dan dia mula mengingati Dewi Murni yang telah menjadi permaisurinya.

Kerana kecewa, Dewi Murni cuba membunuh diri tetapi di selamatkan Baturu Dharma dan membawanya tinggal bersama dirumahnya.

Setelah puas mencari, akhirnya Raja Indraloka bertemu semula dengan Dewi Murni, dan dengan itu hinduplah mereka dalam keharmonian dan kebahagiaan.

Happily ever after...

ULASAN FK___

TIDAK dapat dinafikan, Kasma Booty memainkan peranan penting dan dikuatkan lagi dengan kejelitaannya yang mempersonakan ditambah pula tarian-tarian dan nyanyian-nyanyiannya sungguh mengasyikkan.

Disamping itu, Osman Gumanti sebagai hero yang tampan, lawak D. Harris dan A.R. Tompel serta lagu-lagu ciptaan Zubir Said, mengukuhkan lagi kedudukan filem ini yang mengisahkan zaman silam dan tidak heranlah kejayaan box office diperolehinya.

Dikeluarkan pada tahun 1950, ertinya 63 tahun berlalu, namun saya masih terhibur dengan filem ini berdasarkan elemen-elemen yang disebutkan di atas, dan penuh yakin ramai lagi (peminat filem Melayu) di luar sana seperti saya.

Magic touch yang dilakukan oleh B.S. Rajhans sememangnya powerful bukan saja filem ini tetapi juga yang sezaman dengannya seperti "Chinta", "Nasib", "Nilam", "Aloha" dan "Sejoli".

Ceritanya khayalan semata-mata dan berlaku di masa entah berentah yang mengandungi adat istiadat bertuankan Raja zaman silam di seluruh alam Melayu ketika ramai penduduknya masih menganuti agama Hindu terutamanya di tanah Jawa.

Besar kemungkinan B.S. Rajhans membuat filem ini berdasarkan filem Tamil (contohnya nama Dewi itu ialah Devi berasal nama Hindu), tetapi tidak dapat di kesan filemnya.

Tidak seperti "Takdir Illahi" yang diarahkan L. Krishnan yang sama corak filemnya disadur dari filem "Gnana Soundri" arahan Murugadasa keluaran tahun 1948.

Begitu juga "Pembalasan" (juga arahan L. Krishnan) dipadan dari cerita filem pertama Indonesia, "Loetoeng Kasaroeng", terbitan tahun 1926.

Temanya agak familiar, hanya pengolahan jadi pemisah. Antaranya filem Shaw Brothers Hong Kong, "The Kingdom and the Beauty" (1959), yang dibintangi Lin Dai.

Bagaimanapun, Kasma Booty bernasib baik (happily ever after...) tetapi Lin Dai (sadly ever after...) apabila dia mati dalam dagapan Raja sebaik saja bertemu, setelah sekian lama ditinggalkan.

Filem ini lahir ketika saya berusia 7 tahun, baru nak kenal dunia, maksud filem itu pun tak tahu. Dan, hanya dapat menontonnya beberapa tahun kemudian (tahun 1980an) melalui tayangan Astro Ria kemudian disusuli VCD yang dipasarkan melalui Music Valley.

Ertinya, sesudah 30 tahun berlalu. Dan saya masih ingat, filem Melayu pertama saya tonton "Rachun Dunia" kemudian disusuli "Aloha", kedua-duanya di dua panggung wayang di Teluk Anson (kini Teluk Intan), Perak.

Bagaimanapun, saya tahu filem ini wujud lebih-lebih lagi ada usaha saya untuk membukukan filem-filem P. Ramlee yang mana kajiselidik terpaksa dibuat terhadap kesemua filem yang dikeluarkan di Malaysia termasuk Singapura.

Serta, popularnya lagu "Jodoh" yang dinyanyikan M. Yatim dan Rubiah kemudian dipercepatkan tempo dan diubah tajuknya "Ikan Di Laut Asam Di Darat" nyanyian Norlela Nasir dan A. Talib.

Filem ini tidak ada crook tertentu (face to face), orang jahatnya Datuk Menteri Besar (kadang-kadang tersasul ke Datuk Perdana Menteri) yang merupakan musuh dalam selimut dan dibantu Minasari (Siti Tanjung Perak) membuat kerja-kerja jahat, memperdayakan Raja Indraloka.

Daeng Idris (Datuk Menteri Besar) mahukan anaknya, Chitrawati (Khatijah), menjadi Permaisuri bukannya Dewi Murni yang telah dikahwini Raja Indraloka sewaktu pergi memburu rusa di hutan berhampiran dengan sebuah kampung.

Mengenai lakunan, Kasma Booty, A.R. Tompel dan D. Harris jauh ke depan, baik dan memuaskan kerana sesuai dengan peranan masing-masing.

Osman Gumanti, peringkat awal orangnya lemah lembut tetapi apabila diubatbomohsihirkan wataknya bertukar (baik menjadi jahat) seperti Dr. Jekyll (baik) dan Mr. Hyde (jahat) dalam filem "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" (1931).

Lakunan baiknya, baik. Lakunan buruknya, buruk. Ada sedikit kejanggalan, nampak semacam kaku dan tidak natural. Dia kurang sesuai membawa watak tidak siuman dan merapu.

Yang lain-lain sederhana - Daeng Idris, Mariam, Jaffar Wiryo, Siti Tanjung Perak, Haji Gong dan Tina.

Bagaimanapun, heroine kedua (Khatijah sebagai Chitrawati) ternyata dan jelas kekakuannya lebih-lebih lagi ketika pengucapan dialog.

Dari segi teknikal pula, biasalah filem lama, fotografi, penyuntingan dan rakaman suara banyak kelemahannya.

Kualiti gambar yang diperolehi dari rakaman VCD, DVD, YouTube dan tayangan di TV kurang memuaskan. Ada kalanya gelap dan suara pula tenggelam timbul.

Sebagai warisan bangsa Malaysia, disinilah letaknya peranan Sinematek Malaysia (sepatutnya sudah wujud) untuk mengrestorekan (dibaikpulih) filem ini dengan mengembalikan ke kualiti asalnya.

Atau pun mungkin lebih baik lagi sama seperti "Casablanca" (Hollywood), "Tiga Dara" (Indonesia) dan "Hum Dono" (Bollywood).

Pada keseluruhannya, filem ini baik dan memuaskan serta dibuat hanya hiburan semata-mata dan tidak ada hubungkait dengan agama Islam.

Ia nampaknya, lebih ke Hinduan kerana kecenderongan meminta pertolongan dewa-dewa, bukannya Tuhan (Allah) yang maha Esa.

NEW FILM OF EASTERN FOLKLORE___
By Our Malay Film Reporter
The Straits Times, 2 Jun 1950

A NEW Malay Film, "Dewi Murni" to be shown in Singapore this month, stars Osman Gumanti, well-known Indonesian dancer and Kasma Booty.

The film based of Eastern folklore and culture, despicts the story of of a King of Java centuries ago. It was made by Malay Film Productions Ltd.

It contains 12 new Eastern melodies that should captivate most people here. Music and lyrics composed by Zubir Said, who is well known in Malaya as a songwriter.

The film which full a production, contains many costumes of the past, Eastern dances and typically, those two comedians, Tompel and Harris, who can always be counted on for plenty of laughs.

Osman Gumanti plays the King, Kasma Booty the girl he falls in love with finally marries , despite the wiles of the premier, who wanted his daughter (played by Khatijah), to become Queen.

It is quite a story and Malay Film Productions have spent a lot of money to ensure accuracy and in obtaining costumes and material.

LAGU-LAGU___

Terdapat 12 lagu kesemuanya, tetapi 4 lagu lagi tidak dapat dikesan tajuknya.

* "Hikmat Alam" (Rubiah)
* "Bunga Dan Kumbang" (Rubiah)
* "Jodoh" (Rubiah & R. Azmi)
* "Wahai Si Kumbang Jati" (Rubiah)
* "Kurnia" (Salmah)
* "Dewi Murni Kesuma Hati" (Rubiah & R. Azmi)
* "Tangkap Ikan" (P. Ramlee & M. Sidin)
* "Sukma Suka" (Neng Yatimah & Salmah)

# Pencipta lagu: ZUBIR SAID
# Pencipta lirik: ZUBIR SAID

# Apabila dipiringhitamkan, "Jodoh" dinyanyikan oleh Rubiah berpadusuara dengan M.Yatim bukannya R. Azmi.
# "Jodoh" pernah juga dirakamkan ke piringhitam pada tahun 1970an oleh Norlela Nasir dan A. Talib menggunakan tajuk "Ikan Di Laut Asam Di Darat".






FAKTA___

* Filem ini ditayangkan sempena sambutan Hari Raya Puasa di panggung wayang Rex, Singapura saja memakan masa 10 hari (15 Julai hingga 25 Julai 1950) yang boleh dianggap lama ketika itu.
* Inilah filem kedua dan terakhir Kasma Booty berpasangan dengan Osman Gumanti sebagai hero dan heroine selepas "Rachun Dunia." Kasmah Booty setelah membintangi "Manusia" meninggalkan MFP dan muncul semula dalam filem "Mahsuri" manakala Osman Gumanti selepas "Tas Tangan Wanita" berubah angin ke Nusantara ("Dian") dan kemudian ke Keris Film ("Insaf").
* M. Amin (kemudian sebagai pengarah), turut berperanan kecil dalam filem ini, telah diambil oleh S. Ramanathan sebagai hero dalam "Kembar" berheroinekan Mariam yang berperanan Kusna dalam filem ini.
* Haji Gong dan isterinya (Tina) yang membintangi filem ini, turut berlakun dalam filem-filem Shaw Brothers sebelum Perang Dunia Kedua seperti "Mutiara", "Bermadu" dan "Ibu Tiri".
* Gabungan mantap dua pelawak popular, D. Harris dan A.R. Tompel. Selain filem ini mereka juga bersama dalam "Rachun Dunia", "Takdir Illahi", "Aloha" (A.R. Tompel berperanan jahat) dan "Berdosa".
* Boleh dikatakan kesemua pelakun filem ini berasal dari Indonesia (Sumatera), kecuali M. Amin dari Kuala Kangsar, Perak dan Mariam, Singapura. Pengarahnya, B.S. Rajhans, berasal dari India.
* Ramai penulis menterjemahkan (ke Bahasa Inggeris) "Dewi Murni" sebagai "Goddess Of Purity". Sebenarnya, "Dewi Murni" nama watak utama seperti juga "Chinta", "Chempaka" dan "Aloha" yang tidak perlu diterjemahkan.

MARI KITA MENONTON FILEM "DEWI MURNI"___


(Sumber: Njendra)


(Sumber: DezyDizzy)


MARI KITA MENYANYI LAGU "JODOH"___


"JODOH"

Kalau menyanyi perlahan-lahan
Di bawa angin terdengar jauh

Kalau menyanyi perlahan-lahan
Di bawa angin terdengar jauh

Kalau hati tidak tertahan
Di dalam air badan berpeluh

Kalau hati tidak tertahan
Di dalam air badan berpeluh

Kalau takut di lambung ombak
Jangan berumah di tepi pantai

Bunga melati di dalam taman
Daunnya hijau banyak yang gugur

Bunga melati di dalam taman
Daunnya hijau banyak yang gugur

Putus di hati makrifat iman
Air dan minyak mungkin bercampur

Putus di hati makrifat iman
Air dan minyak mungkin bercampur

Ikan di laut asam di darat
Dalam periuk mungkin mufakat

* Penyanyi di filem: OSMAN GUMANTI & KASMA BOOTY
* Penyanyi di belakang filem: R. AZMI & RUBIAH
* Penyanyi di piringhitam: M. YATIM & RUBIAH
* Pencipta lagu & lirik: ZUBIR SAID



# Update akan dilakukan dari masa ke masa.






ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

MUTIARA DARI MALAYA (1955)
teknik fotografinya sangat menarik

LAIN JALAN KA-SHORGA (1968)
apa, berdosakah aini?

SELENDANG DELIMA (1958)
kejelitaan maria menado dieksploitasi sepenuhnya




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.