"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Wednesday, December 18, 2013


SINGAPORE (1960)



Teks: MUSTAFAR A.R.
Foto: Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: ZAINI YUSOP





SHAMMI KAPOOR & MARIA MENADO

DEKHOJI DEKHO (Sumber: UltraHindi)
Maria Menado menggunakan suara Lata Mangeskhar

PELAKON & KREW___

EAGLES FILMS F.C. MEHRA
Pelakon SHAMMI KAPOOR PADMINI MARIA MENADO SHASHIKALA K.N. SINGH MADAN PURI HELEN GAUTAM MUKHERJEE LILIAN RAJAN KAPOOR AGHA BALARAM HANUMAN GOPAL RADHAKISHAN MOHAN BERODIA MOOSA RATAN GAURAND BIHARI AMEER SHANKER DWARKA DIVECHA Cerita SURINDER Lakunlayar QAMAL JALALABADI Dialog VRAJENDRA GAUR Fotografi DWARKA DIVENCHA Penyunting Filem PRAN MEHRA Penolong KRISHAN SACHDEV Tarian SOHAN LAL SATYANARAYAN Pergaduhan SHETTY Makeup K.V. MIRAJKAR VASOO DEV DHANNA KOOTTI Pengarah seni SHANTI DASS Penolong V. CHARI ABID SURTI Audiogrfi S. NASHARMA Musik SHANKER JAIKISHEN Lirik SHAILENDRA HASRAT Produser F.C. MEHRA Pengarah
SHAKTI SAMANTA

Tahun Di Edarkan: 1960
Masa Tayangan: 155 Minit
Lokasi: Singapura, Mumbai, Hyderabad & Andhra Pradesh


JALAN CERITA___

SHYAM (Shammi Kapoor) telah di pertikaikan oleh pengurusnya, Ramesh (Rajan Kapoor), untuk menjual ladang getah (estet) kepunyaannya di Singapura kerana, ketika meneliti rekod-rekod lama, di dapatinya (tercatat di peta) mendedahkan terdapat khazanah harta yang besar jumlahnya terpendam di ladang getah tersebut.

Ramesh segera menulis surat kepada Shyam, tetapi mengejutkannya, sebab Shyam tidak membalas suratnya itu apatah lagi untuk datang ke Singapura.

Akhirnya, Ramesh menghubungi Shyam melalui telefon. Tetapi talian telah di potong ketika mereka sedang berbual. Kerana kegagalan untuk memahami apa-apa dan meragukan, Shyam terbang ke Singapura dan dalam pernerbangan dia berkenalan dengan Maria (Maria Menado).

Apabila tiba di Singapura, Shyam mendapati Ramesh hilang iaitu sejak perbualan dengannya di telefon tiba-tiba terputus. Shyam mula mencari Ramesh. Dia membuat laporan polis dan mencari setiap sumber yang boleh membawanya bertemu Ramesh.

Dalam pencarian itu, Shyam bertemu Lata (Padmini), penari India, dan mendapati Lata kakak Shobha (Shashikala) yang di cintai Ramesh. Dia juga mengunjung ke tempat Lata dengan kerap, dan juga bertemu Shivdas (K.N. Singh), bapa saudara Lata.

DITUDUH MEMBUNUH

Suatu hari, Lata, Shobha, Shivdas dan Shyam pergi ke ladang getah untuk berkelah. Ketika inilah, Shivdas mencuri peta yang boleh membawa kepada khazanah harta dari beg Shyam. Shobha melihat dan mengikuti Shivdas ke khazanah harta terpendam itu.

Shyam juga mengekori, tetapi hanya menyedari Shivdas di tembak penjahat-penjahat dan kemudian mayatnya hilang. Shyam terkejut, kemudian tiba-tiba penjahat-penjahat menyerangnya.

Apabila Shyam melarikan diri, untuk memaklumkan kepada Lata yang bapa saudaranya telah mati, polis datang untuk menangkapnya dan dituduh membunuh Shivdas.

Bersama Chachoo (Agha), Shyam cuba untuk membuktikan yang dirinya tidak bersalah. Bagaimanapun dia membawa ke dalam penglibatan musuh seluruh kumpulan yang di ketuai oleh Chang (Madan Puri), dan berada dalam kedudukan yang lebih rumit dan mengelirukan.


ULASAN FK___
Oleh MUSTAFAR A.R. (18 DISEMBER 2013)

FILEM "Singapore" mencatat sejarahnya yang tersendiri. Tidak akan padam dan akan kekal buat selama-lamanya. Sebab, dua perkara utama.

Satu, tidak pernah ada seorang pun pelakon Malaysia berlakon di Bollywood dan bermusuhkan Shammi Kapoor, kecuali Maria Menado.

Dua, tidak pernah ada seorang pun pelakon Malaysia (setakat ini) menyanyi menggunakan suara Lata Mangeskhar, kecuali Maria Menado.

Lagu "Dekhoji Dekho" sebagai bukti (lihat YouTube).

Usianya 53 tahun, namun ia masih segar dan menghiburkan bukan saja adanya Shammi Kapoor, Maria Menado dan jodolnya "Singapore", tetapi kerana tarian-tarian (oleh Padmini dan Helen) serta lagu-lagu ciptaan Shanker Jaikishen yang mengasyikkan.

Saya berulang-ulang kali menonton filem ini, namun tidak pernah ada rasa jemu. Entah kenapa, agaknya?

Shakti Samanta, memang terkenal dengan filem-filem 'action thriller'nya. Selain "Singapore", yang popular ialah "Howrah Bridge", "China Town" dan "An Evening In Paris".

Kecuali "Howrah Bridge" (hero dan heroinenya, Ashok Kumar dan Madhubala), dua lagi filemnya itu heronya Shammi Kapoor dan heroinenya Shakila (China Town) dan Sharmila Tagore (An Evening In Paris).

SUDAH TERKEBELAKANG

Cerita, kini tahun 2013, mungkin sudah terkebelakang. Perebutan khazanah harta (harta karun) dalam ladang getah sudah, boleh dikatakan tidak relevan lagi.

Namun begitu, persembahannya tetap menarik. Asam garamnya cukup. Penonton tetap terhibur dan pasti menyukainya terutama mereka yang meminati filem-filem Hindustan.

Lakonan menggila Shammi Kapoor sudah cukup baik, diiringi pula dengan kejelitaan Maria Menado dan disulami oleh lagu-lagu ciptaan Shanker Jaikishen.

Trend filem Hindustan (dari dulu hingga sekarang) tetap sama. Tarian-tarian dan lagu-lagu mesti ada, tidak boleh tidak. Kalau tidak, asam dan garamnya dianggap kurang.

Justeru itu, sebagaimana yang dikatakan, "Singapore" tetap segar, menarik dan masih seronok ditonton.

Pengkritik filem, Souvik1 dari blog Expertsc Column, ada mencadangkan supaya filem ini dicolorkan. Saya bersetuju 100%.

Jika dilaksanakan, kemungkinan besar persembahannya lebih menarik seperti juga filem Dev Anand, "Hum Dono", black & white turn to color, dijangka akan mendapat sambutan dan boleh buat duit.

Atau pun setidak-tidaknya, Maria Menado merasa juga berlakon dalam filem color. Selama ini, semua filemnya black & white saja.


SHAMMI KAPOOR & PADMINI

PADMINI, SHAMMI KAPOOR & K.N. SINGH

AGHA & LILIAN


HELEN, "RASA SAYANG RE"

SHAMMI KAPOOR & LILIAN

K.N. SINGH, MADAN PURI & SHAMMI KAPOOR


PADMINI & MARIA MENADO






REVIEW___
BY SOUVIK1 (EXPERTSC COLUMN)
6 FEBRUARI 2013




DIRECTOR Shakti Samanta, for the first time completed a full shooting of the film "Singapore" in foreign location in 1960. F.C. Mehra produced the film and the music was composed by Shanker Jaikishen.

Shammi Kapoor’s friend, Ramesh, called him to come to Singapore because he got a map which showed that there was treasure in the rubber estate. His friend Ramesh was kidnapped by K.N. Singh, Maria Menado and their gang. Shammi Kapoor came to Singapore to deal with the matter.

Padmini and her sister, Shashikala, never knew about their relative K.N. Singh’s involvement in the kidnapping of Ramesh. Agha, the driver of Shammi Kapoor, helped him to find the contacts of Ramesh.

He found the map lying in a cigarette case. One daym when he was called for picnic by K.N. Singh, Padmini and Shashikala, he went with another fake map in the car. While Padmini and Shammi Kapoor were walking K.N. Singh stole the map and created a drama where he appeared to have been killed by someone.

STEAL THE TREASURE

Shammi Kapoor was arrested by the police. He then told the police about his innocence and was released. Shashikala was kidnapped along with Ramesh. Then Shammi Kapoor in disguise entered the gang of Madan Puri, K.N. Singh and Maria Menado.

At the end of the film with the help of the police, Shammi Kapoor arrested all the offenders who tried to steal the treasure in the rubber estate.

The music composed by Shanker Jaikishen did not create popular songs. Rafi and Lata’s song “Hat Jayo Dewane” and Mukesh “Yeh Shahar Bada Albela” were impressive.

Had the film being coloured it would have done more business. Shammi Kapoor and Padmini were excellent in their performances. K.N. Singh, Madan Puri and Maria Menado were impressive in their negative roles.

This film should be restored.



"Rasa Sayang Re"
Shammi Kapoor & Helen (Mohd. Rafi & Lata Mangeshkar)
(Sumber: Archanasapkota1)

LAGU-LAGU___

* Yeh Shahar Bada Albela (Mukesh)
* Aane Lage Jeena Ka Maza (Lata Mangeskhar)
* Dekhoji Dekho (Lata Mangeskhar)
* Tu Kahan Kho Gaya (Lata Mangeshkar)
* Hat Jaao Deewane Aaye
(Mohd. Rafi & Lata Mangeshkar)
* Tum Lakh Chhupna Chahoge
(Mohd. Rafi & Lata Mangeshkar)
* Rasa Sayang Re (Mohd. Rafi & Lata Mangeshkar)
* Dhoka Khaayegi Na Yaaron Ki Nazar (Mohd. Rafi)

# Musik: Shanker Jaikishen
# Lirik: Hasrat Jaipuri & Shailendra


MARI KITA MENONTON FILEM "SINGAPORE"





(Sumber: BiscootTalkie)


(Sumber: UltraMovieParlour)

FAKTA___

* Tercatat dalam sejarah filem Malaysia, mungkin juga Bollywood, Maria Menado merupakan satu-satunya pelakon Malaysia berlakon di Bollywood (India) dan bermusuhkan Shammi Kapoor yang cukup popular dan mempunyai ramai peminat.

* Maria Menado merupakan pelakon Malaysia pertama berlakon dalam filem luar negara dan berlakon di samping Shammi Kapoor, kemudian di susuli Ibrahim Pendek tahun 1962 berlakon dengan Rock Hudson di Hollywood dalam filem "The Sprial Road".

* Pertama kali dalam sejarah filem Bollywood, Singapura digunakan sebagai lokasi, boleh dikatakan keseluruhannya.

* Agak menarik, Shaw Brothers dan Cathay Keris Film, yang sering bersaing mengeluarkan filem Melayu, turut bergabung membantu F.C. Mehra dan Shakti Samanta mengeluarkan filem ini.

* "Rasa Sayang Re" merupakan satu-satunya lagu (lagu asal, Rasa Sayang Eh) berasal dari rantau Indonesia, Malaysia dan Singapura (Nusantara), pernah dihindustankan dan cukup popular sejak sekian lama sampai ke hari ini.

* Jangan terkeliru dengan filem Hollywood "Singapore" (1947) yang diarahkan oleh John Brahm dan dibintangi oleh Ava Gardner dan Fred MacMurray. Seperti juga "Singapore" Bollywood, penggambaran filem ini turut dilakukan di Singapura.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___

FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

MUTIARA DARI MALAYA (1955)
teknik fotografinya sangat menarik

LAIN JALAN KA-SHORGA (1968)
apa, berdosakah aini?

SELENDANG DELIMA (1958)
kejelitaan maria menado dieksploitasi sepenuhnya



Friday, December 6, 2013


TANDA PUTERA (2012)

ANTARA KOMEN AZREE ARIFFIN DAN MAHDZIR IBRAHIM
Di Edit Di Susun & Di Semak: Mustafar A.R. & Zaini Yusop



POSTER "TANDA PUTERA"

TUN ABDUL RAZAK (RUSDI RAMLI, KIRI), TUNKU ABDUL RAHMAN (KAMARULZAMAN TAIB, DUDUK) DAN TUN DR. ISMAIL (ZINAN NIN)

ADEGAN "TANDA PUTERA"

ADEGAN "TANDA PUTERA"


TRAILER "TANDA PUTERA"

PROMOSI "TANDA PUTERA"

SHUHAIMI BABA

ANTARA INTIPATI CERITA DAN ASPEK TEKNIKAL

Oleh AZREE ARIFFIN
Blog: KISAH DI PERKHABARAN
(10 September 2013)




PELAKON & KREW___

RUSDI RAMLI Tun Abdul Razak Hussein ZIZAN NIN Tun Dr. Ismail Abdul Rahman ELAI FAEZAH Tun Rahah LINDA HASHIM Toh Puan Norasyikin KAVITA SIDHU Kara RIEZMAN KHUZAIMI Sarjan Aman KUZA Maimon ZAEFRUL NORDIN Koperal Musa IKA NABELLA Zahrah JOEY RAHMAN Johan AHYA YU Zaman ALAN YUN Allen KAMARULZAMAN TAIB Tunku Abdul Rahman NORMAN HAKIM IGP Hanif Omar SUHEE SHAMSUDDIN Najib Tun Razak RAZIF HASHIM Johari Tun Razak AZMA AIZAL YUSOOF TAWFIK TUN ISMAIL ALI STEVEN SHORTHOSE Dr. MacPherson Hasnul Rahmat Tun Hussein Onn Ida Nerina Jah Steno Sharifah Shahira Guru Besar Fizz Fairuz Tan Sri Arshad Ayub Nazril Idrus Tun Dr. Mahathir Mohamad Khir Mohd. M. Noor IGP Abdul Rahman Hashim Ngarizal Ngasri Datuk Harun Idris Chew Kin Wah Tan RAZALI HUSSAIN Ahmad Razali Mohd. Ali Douglas Lim Leslie Cheah Chelsia Ng Catharine Tan WONG SEP NEN Bapa Allen NAS-T Najib Rahman AIDIL (AF) Datuk Senu Abdul Rahman Sinematografi MOHD. FILUS GHAZALI Penyuntinf Filem H.W. KUANG Cerita SHUHAIMI BABA NORAINI BABA HASLINA AHMAD Lakonlayar SHUHAIMI BABA Produser Ekserkutif AIDA FITRI BUYONG Produser & Pengarah SHUHAIMI BABA

Tahun Di Edarkan: 2013 (29 Ogos)
Masa Tayangan: 118 Minit

SHUHAIMI BABA bukanlah nama yang asing dalam bidang perfileman di Malaysia. Namanya sudah terukir sebagai pengarah tersohor di arena pembikinan filem tempatan.

Bermula dari karya hebatnya seperti "Selubung", "Ringgit Kassorga", "Layar Lara", sehinggalah ke era "Pontianak Harum Sundal Malam" 1 & 2, "Waris Jari Hantu" dan "1957: Hati Malaya" – sesungguhnya, beliau sudah meninggalkan jejak langkahnya yang tersendiri.

Saya sendiri meminati karya Shuhaimi dan filemnya "Pontianak Harum Sundal Malam" 1 & 2 merupakan antara filem tempatan kegemaran saya kerana garapan cerita yang menggabungkan elemen Pontianak yang begitu mistik dengan unsur-unsur Gamelan dan Kuda Kepang dalam kedua filem Pontianaknya itu.

Maka, saya perasan satu gaya Shuhaimi, beliau suka menyatukan dua unsur yang berbeza menjadi satu di dalam filem. Hal ini saya kesani juga melalui filem "Waris Jari Hantu" yang menggabungkan isu Saka dan Maknyah.

Oleh sebab itu, saya begitu mempertahankan filem "Tanda Putera" yang diselubungi kontroversi itu walaupun sebelum ianya ditayangkan. Menjadikan filem "1957: Hati Malaya" sebagai premis untuk dijadikan sandaran, sesungguhnya "Tanda Putera" bukanlah filem sejarah pertama yang diarahkan oleh beliau. Dan saya tidak melihat sebarang masalah dengan fakta sejarah yang ditampilkan di dalam filem pertama itu.

KONTROVERSI "TANDA PUTERA"

Bagaimanapun, apabila filem "Tanda Putera" telah menjadi perbualan masyarakat sehinggakan penayangannya terpaksa ditunda sehingga satu tempoh yang lama, saya menjadi hairan mengapa perkara sebegini boleh berlaku?

Tambahan pula ramai yang mengkritik itu dikatakan belum pernah menonton filem itu dan berkokok bagaikan seorang pengkritik filem professional pula, walhal sebelum ini mereka itu tidak pernah ambil ‘peduli’ tentang jatuh bangun industri filem Melayu.

Kerana itu, saya telah mengambil kesempatan waktu senggang yang ada dengan pergi menonton tayangan pertama "Tanda Putera" pada hari Khamis 29 Ogos yang lalu, pada pukul 12.00 tengahari. Segala tanggapan dan kritikan berkenaan filem itu mahu saya leraikan dengan menonton sendiri dan membuat penilaian berdasarkan pemahaman saya sendiri.

NEGARAKU DI PANGGUNG WAYANG

Tidak lengkap kalau saya tidak bercerita tentang pengalaman menyanyikan lagu kebangsaan Negaraku di dalam panggung wayang sebelum tayangan dimulakan. Saya adalah orang yang pertama sampai ke dalam panggung wayang dan itu membuat saya agak cemas kerana akan berasa sangat pelik kalau saya berdiri sendirian menyanyikan lagu Negaraku di dalam tempat yang gelap. Tetapi selepas itu datanglah juga dalam 4-5 orang penonton lain. Saya faham, tayangan semasa waktu bekerja sebegitu tentu tidak ramai orang.

Sejurus panggung wayang digelapkan, terpapar satu tayangan video terbitan Kementerian Komunikasi & Multimedia berkenaan jasa pahlawan negara yang mempertahankan nusa terutamanya ketika terjadinya tragedi di Lahad Datu. Satu produksi yang wajar dipuji.

Semasa lagu Negaraku dimainkan, saya telah bangun dengan rasa bangga sambil memerhatikan sekeliling. Dalam hati ada sedikit rasa pelik kerana panggung wayang itu gelap dan tidak ramai. Tiba-tiba kena berdiri pula. Tetapi pedulikan semua itu. Sedangkan apabila menonton teater di Istana Budaya juga ada nyanyian Negaraku, tetapi tidak pernah menjadi isu pun, kan?

ANTARA FAKTA DAN FIKSYEN

Filem bagi saya adalah satu interpretasi suatu cerita yang memaparkannya dari sudut pandang tertentu dan disulami dengan perasaan. Filem bukanlah dokumentari yang bersifat fakta sepenuhnya. Filem adalah interpretasi.

Oleh yang demikian, saya merasa tidak ada masalah dengan interpretasi yang ditonjolkan di dalam filem "Tanda Putera" kerana saya percaya pasukan Pesona Pictures tentu sudah membuat penyelidikan yang teliti apatah lagi filem ini mengisahkan mengenai dua orang tokoh besar negara.

Bahagian awal filem ini agak laju rentaknya. "Tanda Putera" dibuka dengan peristiwa 13 Mei yang dipaparkan dengan pelbagai babak yang kurang menyenangkan.

Kalaulah saya ajak rakan saya berbangsa Cina untuk datang menonton bersama di sebelah, memang saya akan rasa tidak selesa sebab babak perkauman ditonjolkan agak ketara.

Namun, persoalannya adakah kita bersedia untuk melihat realiti masa dahulu demi belajar dari kesilapan untuk masa depan?

Premis utama "Tanda Putera" adalah kisah persahabatan di antara Tun Razak dan Tun Dr. Ismail ketika mereka mentadbir negara dalam keadaan kedua-duanya sedang sakit serius. Itu adalah kisah utama yang ingin disampaikan.

Tetapi entah bagaimana cerita utama ini tenggelam. Jujur, saya tidak merasakan 'persahabatan' yang ingin ditonjolkan itu. Dalam tempoh dua jam filem ini, terlalu banyak perkara yang ingin dimasukkan, sampaikan unsur perasaan seolah-olah hilang dalam gerombolan fakta yang diketengahkan.

KECEWA DENGAN LAKONAN

Saya tidak pasti orang lain merasakan perkara yang sama atau tidak, tetapi saya agak kecewa dengan lakonan kedua-dua teraju utama dalam filem ini.

Lakonan Rusid Ramli sebagai Tun Razak kelihatan tidak begitu karismatik dan terkadang agak ‘kayu’. Begitu juga dengan Zizan Nin yang membawa watak Tun Dr. Ismail. Terasa seperti ada sesuatu yang tidak kena.

Saya tidak pasti samada lakonan itu sendiri atau aspek tatarias yang masih menunjukkan pelakon itu lebih muda dari watak yang dilakonkan.

Antara yang menyelamatkan bahagian lakonan dalam filem ini tentulah Ce’kem yang sekali lagi berjaya membawa watak Tunku Abdul Rahman mengulangi kecemerlangannya di dalam "1957: Hati Malaya".

Ida Nerina juga, walaupun hanya memegang watak sampingan Kak Jah, tetapi begitu memorable! Teringat saya watak cameo beliau sebagai kerani kerajaan di dalam filem "Waris Jari Hantu".

SUDUT ARAHAN SENI

Pujian harus diberikan kepada filem ini dari sudut arahan seni dan aspek teknikal terutamanya yang melibatkan CGI. Tanpa aspek ini, sangat sukar untuk menghasilkan filem period seperti ini yang sangat remeh dan leceh dalam ketelitian penggunaan props dan latar tempat.

Sebagai sebuah filem yang 60% menggunakan CGI, saya fikir filem ini ada peningkatan berbanding "1957: Hati Malaya". Cuma ada satu babak yang saya lihat kurang cantik iaitu babak pengeboman Tugu Negara yang terlalu obvious penggunaan CGI yang tidak berapa menjadi.

Tetapi selain itu, saya fikir set latarnya bagus.

KESIMPULAN

Kalau hendak diulas secara keseluruhannya, ada banyak lagi perkara yang hendak saya komen tentang perkara yang saya suka dan tidak suka mengenai filem ini. Tetapi saya bukanlah pengkritik filem professional dan ulasan ini sekadar mendokumentasikan perasaan saya sebagai seorang penonton filem layman.

Menurut apa yang saya perhatikan, ramai yang tidak puas hati dengan pembikinan filem "Tanda Putera" ini sebelum penayangannya adalah kerana kononnya fakta sejarah yang terpesong.

Tetapi selepas penayangannya, tidak ramai yang mempersembahkan fakta sejarah untuk membetulkan apa yang kononnya dikatakan salah itu.

Sebaliknya, apa yang diperkatakan adalah aspek kualiti filem ini iaitu asas kepada setiap filem, jalan ceritanya yang menjadi kritikan ramai.

Dan saya setuju dengan pendapat ini, filem "Tanda Putera" terlalu mahu melonggokkan fakta sejarah sehingga ia kelihatan sekadar 'on the surface' saja dan tidak 'deep'.

Apakah saya mencadangkan anda untuk menonton "Tanda Putera"?

Ya, tentu sekali! Orang selalu mempertikaikan aspek teknikal sampai terlupa untuk menghayati intipati utama yang ingin disampaikan.

Tontonlah filem ini bukan sebagai pengkritik filem, tetapi sebagai rakyat Malaysia yang ingin ‘membaca’ satu perspektif mengenai sejarah negara.

Filem "Tanda Putera" ini akan berjaya mencapai objektifnya andai selepas menontonnya, kita akan lebih berminat untuk mengkaji lebih lanjut mengenai Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail dan peristiwa 13 Mei!


# Artikel ini, disiarkan sepenuhnya dengan sedikit pindaan.


FLAYER "TANDA PUTERA"

IDA NERINA

SAHEE SHAMSUDDIN

KAVITA SIDHU

ADEGAN "TANDA PUTERA"

ADEGAN "TANDA PUTERA"

"TANDA PUTERA": HISTORY OR FICTION?



By MAHDZIR IBRAHIM
Blog: FREE MALAYSIA TODAY
(September 4, 2013)




"I wonder how can Finas justify this work by Shuhaimi Baba, investing millions of ringgit and in the process jeopardise racial harmony. For what? The truth?"

I’VE WATCHED "Tanda Putera". Aside from wanting to know what the hype was about this film, I considered the price of the ticket as my contribution in support local filmmakers. Hopefully, the small amount I paid, to some extent, will be able to help develop the local film industry.

According to media reports, "Tanda Putera" cost around RM4.5 million, with the National Film Development Corporation Malaysia (Finas) contributing RM2.5 million and the Multimedia Development Corporation RM2 million, excluding sponsorship from GLCs such as MAS.

With that huge amount of investment, the technical aspects of the film was far from satisfying. The quality of computer generated images were messy. The settings, props and costumes also fell short of capturing the atmosphere of the 60/70s era, unlike "Bukit Kepong" or "Leftenan Adnan". Is it because the producers wanted to save on budget?

After watching it, I wondered if the film was about the history of May 13, or something else?

There were the infamous scenes depicting youths urinating on a flag pole. But, it’s not clear if this incident really took place or derived from historical facts. If true, where and what is the source? Before this, we never heard about it. So we want to know the facts, either from police reports or notes by historians.

It is not clear from the scene where the flag pole is located. Was is it in the compound of Harun Idris’ (Selangor Chief Minister) residence or at the government office or a hawkers area? If it is linked to the residence, it’s probably an assumption just because the pole is flying the Selangor flag. Or, is the urination scene a figment of the director’s imagination?

According to an eyewitness account by one Habib Ahmad, based in Kampung Baru at that time, it is almost impossible that the incident took place in the Menteri Besar’s residence.

So, if it did not happen at the residence of the Chief Minister, then where did it happen, if at all it did? This scene is not a stunt that can be fictionalised. It is directly related to the history of May 13.

The events of May 13 intensified early in the movie seem to incite anger and portrays the opposition as cooperating with the communists. Communists and opposition parties are painted with the image of the Chinese as well as the DAP logo emblazoned here and there in that particular scene. A reminder to the director – DAP is not a communist party. DAP is opposed to any struggle through the use of weapons.

DIRECTORS OWES VIEWERS AN EXPLANATION

I thought that this film would retell the May 13 incident in chronological order and include solid witness reports. I was hopng it would provide a clearer picture about what really happened. But the director abandoned the topic of May 13 halfway through the movie. The topic was dropped after embedding the DAP logo and the image of communists in viewer’s minds.

The rest of the movie revolves around Tun Razak’s family and his friendship with Tun Dr. Ismail, and several brief scenes about his efforts in creating Felda, the implementation of the New Economic Policy (NEP) and the struggle to fight the communists.

The characters of Razak and Ismail were well cast and played by Rusdi Ramli and Zizan Nin. I could not see or understand the significance between the incidents of May 13 and Razak’s legacy.

If this film is not about the history of May 13, is it about Razak and his friend Ismail? If that were so, certainly more time should have been spent developing the important and memorable contributions by Razak, such as his efforts to establish Felda.

Is this a fictional movie, hiding behind history and half-truths so that the director or producers need not be accountable to the audience or anyone? I can understand that any adaptation of the first source to another medium may be manipulated with elements of fiction to make it more entertaining.

However, the nuance between fact and fiction should be clear. But in this film, fiction and fact were mixed and messed up. Anyone not familiar with the history of May 13 will assume that all the scenes are 100% based on facts.

Finally, I would like to ask director Shuhaimi Baba, what this film is all about? History or fiction? I’m entitled to an explanation because "Tanda Putera" is funded by tax payers’ money collected by the government from all races, Malay, Chinese, Indian, even from Umno, DAP and PKR members, Muslims, non-Muslims, the poor and rich.

If this is a historical film, then it belongs to the people and they are entitled to an explanation. If it is fiction, the director must be responsible for the images or scenes in her work. I support freedom of expression and freedom of creativity and I will defend the right of Shuhaimi Baba, if she is honest.

"I wonder how can Finas justify this work by Shuhaimi Baba, investing millions of ringgit and in the process jeopardise racial harmony. For what? The truth?"

* MAHDZIR IBRAHIM is a CEC member of DAP’s Youth Wing, DAPSY. He is also an arts and culture enthusiast.


# Update akan di lakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

MUTIARA DARI MALAYA (1955)
teknik fotografinya sangat menarik

LAIN JALAN KA-SHORGA (1968)
apa, berdosakah aini?

SELENDANG DELIMA (1958)
kejelitaan maria menado dieksploitasi sepenuhnya




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.