"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Monday, September 29, 2014


5 FILEM EPIK MALAYSIA YANG GAGAL

Oleh AZIZAH SALLEH
(TUPAI.Com.My 27/9/2014)
Teks Tambahan: Zaini Yusop
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai

SEKSI SELEBRITI INDONESIA
nampak seksi bukan bererti dedah semua

# ULASAN & KRITIKAN___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL PALING POPULAR___
(SETAKAT 29 SEPTEMBER 2014)

* SEKSI SELEBRITI INDONESIA (84,876) * SEKSI SELEBRITI MALAYSIA (58,781) * PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI (55,536) * SELAMAT PENGANTIN BARU (35,412) * FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT (13,210)




WOIT!... APA DAH JADI?

MASIHKAH anda ingat beberapa buah filem berbajet besar yang pernah digembar-gemburkan bakal menjadi antara filem termahal tempatan beberapa tahun yang lalu? Pernah dilaporkan dibeberapa media tempatan, filem-filem ini khabarnya bakal mencipta sejarahnya tersendiri kerana membabitkan kos penerbitan filem yang mencecah jutaan ringgit. Kemungkinan besar ada masalah yang timbul semasa proses penggambaran dijalankan seperti para penaja menarik diri disaat akhir dan menyebabkan filem-filem ini tergendala dan tidak dapat disiapkan sepenuhnya. Mari kita imbas kembali 5 filem yang pernah dikatakan bakal menjejakkan kaki ke panggung wayang namun sepi tanpa khabar berita seperti yang tercatat dalam blog PerangFilem, 14 Oktober 2012.


MAT KILAU

1. MAT KILAU___

Filem ini berkisar mengenai sejarah perjuangan pahlawan Melayu, Mat Kilau, yang pernah dilancarkan sekitar tahun 2004 oleh syarikat penerbitannya, Lagenda Studio, yang diketuai oleh Rodzee A.Razak. Majlis pelancaran filem ini yang berlangsung di Kompleks Studio Merdeka, Hulu Klang, turut dirasmikan oleh Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal yang ketika itu menjawat jawatan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan. Kos penerbitan filem tersebut yang dikatakan mencecah RM10 juta, turut dilaporkan bakal menjadi filem kedua termahal selepas "Puteri Gunung Ledang" kerana banyak menggunakan teknologi terkini dalam bidang perfileman terutama imej janaan komputer (CGI) dan grafik 3D. Filem yang dibintangi pesilat muda Hairul Nizam, Mazlina Omar, Khir Rahman, Shaharuddin Thamby, Badrul Muhayat dan Z.Zamri ini bagaimanapun tidak menjadi kenyataan dan senyap sepi begitu sahaja. WOIT!... APA DAH JADI?


MEK ANI

2. MEK ANI___

Karya yang pernah mendapat perhatian ramai sejurus pengumuman bajetnya yang berjumlah RM5 juta ini, turut menjadi misteri apabila tidak dapat direalisasikan sebagaimana perancangan awalnya. Pihak penerbit, Wan's Productions, yang diterajui oleh Wan Noraini atau lebih dikenali dengan panggilan 'Kak Wan' pernah mendakwa dirinya terpaksa melambatkan pembikinan filem itu kerana barisan pelakonnnya masih belum cukup persediaan untuk melakonkan watak masing-masing. Beliau turut menjelaskan, pihak produksi masih memerlukan masa lagi untuk melatih skil tertentu seperti tarian Mak Yong kepada para pelakon. Antara pelakon yang terlibat dengan filem berkenaan adalah Zul Huzaimy, Fauziah Nawi dan juga beberapa wartawan Harian Metro yang turut melihatkan bakat lakonan masing-masing seperti Abie Abdullah, Sharina Ahmad Hadzim dan Ismail Wakiri. WOIT!... APA DAH JADI?








EMPAYAR: DENDAM TAMINGSARI

3. EMPAYAR: DENDAM TAMINGSARI___

Berlatarkan zaman kerajaan Melayu Melaka dan Majapahit, filem ini turut diam seribu bahasa walaupun pernah menjanjikan tiga sekuel bakal diterbitkan untuk jangka waktu yang agak panjang. Bercita-cita untuk mewujudkan kembali empayar hebat pada zaman dahulu, filem ini menggunakan sebanyak 70 peratus visual CGI untuk menunjukkan suasana gemilang kerajaan silam pada ketika itu. Pengarah filem berkenaan, Alan Wong, pernah memaklumkan tugas menyiapkan filem ini sangat mencabar kerana memerlukan kekuatan imaginasi agar kelihatan lebih realistik dan hebat pada visual. Walaupun perancangan rapi dilihat telah hampir siap sepenuhnya, namun ia tidak menjadi kenyataan. Andai filem ini dapat disiapkan pastinya kita dapat melihat kehebatannya seperti yang dimaklumkan sebelum ini. WOIT!... APA DAH JADI?


BUNIAN: MAHKOTA SERI HELANG

4. BUNIAN: MAHKOTA SERI HELANG___

Komposer terkenal tanahair, Adnan Abu Hassan, pernah membuat kejutan apabila bergelar penerbit filem menerusi filem sulung terbitan produksi miliknya, Fantasy Film, berjudul "Bunian: Mahkota Seri Helang". Filem epik yang menelan belanja sebanyak RM3.5 juta ini merupakan taruhan sulungnya dengan membabitkan bintang-bintang handalan seperti Rusdi Ramli, Nasha Aziz, Ery Putra, Beego, Ridzuan Hashim serta pendatang baru, Mimi Rahzia, sebagai teraju utama. Secara ringkasnya, filem ini mengisahkan tentang Rosman yang terjerumus ke dalam alam bunian setelah terjatuh ketika mendaki gunung dan telah dibantu oleh Puteri Manja Sakti yang membawanya ke perkampungan orang bunian. Namun, konflik mula timbul apabila berlaku perebutan cinta oleh pihak ketiga dan keinginan Rosman yang mahu kembali semula ke alam nyata. Tidak kesampaian nampaknya untuk melihat Datuk Siti Nurhaliza menyanyikan lagu tema berkonsepkan "Joget Bangra" untuk filem ini. WOIT!... APA DAH JADI?


BETWEEN TWO SKIES

5. BETWEEN TWO SKIES___

Masih tiada sebarang perkembangan terkini mengenai filem arahan Prof. Madya Razak Mohaideen yang khabarnya menelan kos sebanyak RM7 juta ini. Ada juga yang melaporkan belanja filem tersebut dianggarkan bernilai hampir RM10 juta, kurang lengkap maklumat yang diberikan namun filem ini turut menerima nasib yang sama seperti filem-filem epik yang lain seperti tersenarai di atas. Razak Mohaideen juga pernah memaklumkan kepada pihak media mengenai perancangannya yang sudah memasuki ke peringkat akhir termasuk skrip dan perbincangan serta beberapa draf sudah dihasilkan dan hanya tinggal proses untuk mendapatkan dana sahaja. "Between Two Skies" (atau "Antara Dua Langit") menceritakan kisah mengenai tentera Australia di Malaysia, dan cuba menarik minat kerajaan Australia memberikan dana, namun harapan tinggal harapan filem ini berkubur begitu sahaja. WOIT!... APA DAH JADI?







DEFINASI EPIK___
(Wikipedia)

Epik genre puisi naratif yang luas, dicirikan dengan kepanjangannya, pelbagai latar, sejumlah watak-watak yang besar dan berat serta jangka masa yang lama.

Kebiasaannya, melibatkan cerita-cerita zaman kuno ratusan tahun lampau dan kadang-kala sukar untuk difahami kerana ada maksud tersurat dan maksud tersirat. Ia mengemukakan watak wira yang agung dalam satu rentetan peristiwa yang meliputi mitos, lagenda, dongeng dan sejarah.

Epik dianggap sangat penting bagi perjalanan sejarah sesuatu bangsa, dan merupakan sumber inspirasi kepada bangsa yang melahirkan epik tersebut.


KERATAN AKHBAR "P.RAMLEE"

5 LAGI FILEM EPIK YANG GAGAL___
Oleh Zaini Yusop

1. PASIR SALAK (Jins Shamsudin)

Pada 17 Ogos 2008 dalam blognya, Mokhtar Petah telah menulis: Persatuan penulis dan peminat Sastera Perak (Pentas) meminta Jins Shamsuddin menunaikan janjinya untuk menerbitkan filem perjuangan orang Melayu Pasir Salak yang hingga kini tidak mendengar khabar dan beritanya.

Presiden persatuan tersebut, Osman Bakar memberitahu, pihaknya akan mengambil langkah-langkah tertentu supaya wang Yayasan Perak yang mengeluarkan dana untuk projek filem tersebut lebih RM1 juta, tidak hilang begitu saja.

“Kami tahu wang itu telah dikeluarkan oleh Yayasan Perak kepada Jins Shamsuddin pada tahun 1995, tetapi hingga kini ia gagal diterbitkan dan wangnya entah lesap ke mana,” kata Osman Bakar.

“Wang itu dikeluarkan kepada Jins Shamsuddin pada masa Anwar Zaini (kini pengerusi Bernama) menjadi ketua eksekutif yayasan itu, semasa Ramli Ngah Talib menjadi Menteri Besar Perak,” tambahnya.

Menurut Osman Bakar, persatuannya mahu Jins Shamsuddin memulangkan balik wang itu kepada Yayasan Perak jika filem itu gagal diterbitkan.

Jins Shamsudin kini, dalam keuzuran, tidak mungkin dapat menyiapkannya, kecuali ada pihak lain yang mahu mengambilalih.

Bertajuk "King Of The River", kisahnya mengenai pembunuhan J.W.W. Birch, yang dirancang oleh Dato' Maharaja Lela (atas perintah Sultan Abdullah) dan disempurnakan oleh Pandak Indut dan Si Puntum.

2. P.RAMLEE (Yusaini Amir)

Dalam akhbar Berita Harian, 12 Oktober 1984, ada tercatat tentang kegagalan filem "P.Ramlee" ini. Antara lain tertulis, kehilangan "P.Ramlee" yang dikeluarkan oleh Segugus Filem terus menjadi tandatanya. Filem tersebut sepatutnya sudah ditayangkan setahun yang lalu.

Orang ramai yang ingin mengetahui tentang "P.Ramlee", terus merasa hampa kerana ianya lesap tanpa diketahui dimana kuburnya. Kejayaan Yusaini Amir yang bertindak sebagai pengarah tidak dapat diukur. Tambahan pula, pada mulanya timbul berbagai kritikan berupa keraguan terhadap kebolehannya sebagai pengarah.

Menurut sumber, Segugus Filem menghadapi masalah apabila tuanpunya panggung wayang enggan menerima filem tersebut kerana menganggap kualiti "P.Ramlee" tidak mencapai tahap yang memuaskan.

Bila berita pembikinan filem "P.Ramlee" tersebar ramai tokoh filem menyambut baik, kerana inilah satu-satunya usaha untuk membalas jasanya yang begitu besar dalam perkembangan filem Malaysia.

Bagaimanapun, ramai tidak setuju Yusaini Amir sebagai pengarah. Yang layak, kata mereka, Jamil Sulong, S.Sudarmadji, Aziz Sattar atau pun Jins Shamsudin kerana, merekalah yang kenal dan pernah bergaul rapat dengan P.Ramlee.

Walaupun apa pendapat mereka, Senu Abdul Rahman (pemilik Segusus Filem), tetap memilih Yusaini Amir disebabkan idea untuk membuat filem tersebut datangnya dari beliau sendiri.

Begitulah ceritanya. Sampai sekarang tidak diketahui hujung pangkalnya kemana lesapnya filem tersebut. Baru-baru ini, Anwardi Jamil ada menghantar e-mail kepada MustafarA.R. bertanyakan tentang filem yang hilang itu.

Apakah ada usaha untuk menghidupkan semula "P.Ramlee"? Kalau ada, baguslah.

3. PERWIRA DI LAUTAN TEDUH (B.S.Rajhans)

Tujuan asalnya, Ho Ah Loke mahu menjadikannya filem epik dan dicolorkan, disamping mencabar kekuatan Shaw Brothers yang menguasai filem Melayu. Tetapi kecundang apabila gulungan filem yang mahu diproses hilang semasa penghantarannya ke London. Kecewa, beliau tidak mahu meneruskan pengeluarannya tetapi menyuruh B.S.Rajhan mencari cerita lain untuk diarahkannya, yang mana lahirlah "Buloh Perindu" yang boleh dianggap sebagai filem Melayu pertama dicolorkan.

4. HIDAYAH (P.Ramlee)

P.Ramlee telah menghasilkan ceritanya, dan berhasrat menjadikan filem epik bersandarkan agama Islam. Bagaimanapun, Shaw Brothers menolak kerana terpaksa mengeluarkan bajet yang tinggi dan tidak menguntungkan kalau sekadar ditayangkan dirantau Nusantara dan Asia sahaja. Ketika di Merdeka Studio, sekali lagi P.Ramlee mahu memilemkannya, juga ditolak. Kecewa, beliau pun mengarahkan filem terakhir dan yang terburuk pernah diarahkannya, "Laxmana Do Re Mi".

5. SITI ZUBAIDAH (B.N.Rao)

Cerita kepewiraan Siti Zubaidah, pada asalnya kepunyaan Maria Menado Productions, dan mahu dibuat secara epik dengan melibatkan ramai pelakon handalan Indonesia antaranya, Abd.Hamid Ariff, Raden Ismail, Bambang Irawan, Faridah Ariani, Aminah Chendrakasih, Fifi Young, S.Effendi dan Bing Selamat serta diarahkan oleh Ramon A.Estella. Bagaimanapun, akhirnya filem tersebut gagal diepikkan sebaliknya sekadar menjadi filem biasa, dan pelakonnya pun hanya mereka di Cathay Keris sahaja.








5 FILEM MALAYSIA DIANGGAP EPIK___

1. HANG TUAH (Phani Majumdar)
2. RAJA BERSIONG (Jamil Sulong)
3. PUTERI GUNUNG LEDANG (Swa Tiong Hin)
4. LEFTENAN ADNAN (Aziz M.Osman)
5. MERONG MAHAWANGSA (Yusri Abdul Halim)


5 FILEM EPIK HOLLYWOOD___

1. THE TEN COMMANDMENTS (Cecil B.Demille)
2. BEN HUR (William Wyler)
3. THE GODFATHER (Francis Ford Coppola)
4. LAWRENCE OF ARABIA (David Lean)
5. TITANIC (James Cameron)


PERNAH JADI ALAT DAN KENA TIPU...___
Oleh Mustafar A.R.

Ini pengalaman saya sendiri. Ketika bertugas di Utusan Malaysia (sebagai pemberita hiburan), saya didatangi oleh seseorang (tidak payahlah saya sebut namanya) menemui saya menyatakan hasrat untuk mengeluarkan filem epik ala-Ultraman berversikan bahasa Malaysia - "Ultraman - The Movie".

Beliau meminta saya buatkan promosi atas keinginannya mengeluarkan filem tersebut. Saya tunaikan, dan beberapa kali disiarkan terutama dalam rungan hiburan Utusan Malaysia yang saya kelolakan.

Masih segar diingatan saya, satu persidangan akhbar besar-besaran telah diadakan disebuah restoran di Metic, Jalan Ampang, (Saloma Bistro belum wujud lagi), dengan dihadiri ramai pelakon bakat baru yang dijangka dipilih membintangi filem tersebut.

Saya bersama Baharuddin Haji Omar (Anjang Aki) diberi kesempatan berucap. Saya pun pujilah, usaha baiknya itu dan menganggap satu pembaharuan dalam perkembangan filem di Malaysia. Demikian juga Anjang Aki, yang berucap memberi perangsang.

Perancangan berjalan agak lama, namun filemnya tidak juga memulakan penggambaran. Promosi demi promosi saya keluarkan dalam akhbar dengan harapan supaya filem "Ultraman - The Movie" itu dilaksanakan seberapa segera.

Kemudian, saya mendapat tahu, seseorang itu (berlagak produser dan pengarah) tidak ada dana mencukupi untuk mengeluarkan filem tersebut. Dengan adanya promosi demi promosi itulah, beliau akan menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan dana seterusnya menjadi sponsor.

Tidak pasti, samada beliau berjaya memperolehi sponsor atau pun tidak. Yang pasti, saya pula yang kena tipu apabila beliau meminjam wang sebanyak RM?????, janji akan bayar, sampai sekarang muka hidungnya pun tak nampak.

Rancangan menerbitkan filem "Ultraman - The Movie" itu pun, senyap begitu sahaja. Duit saya pun hangus, gone with the wind. Apa pun, saya halalkan, tak banyak mana duit tu pun.

Sebenarnya, penipuan cara begini bukan perkara baru dan berlaku di Malaysia sahaja. Di Hollywood dan Bollywood lagi hebat, banyak, bersepah-sepah.

Malah berlaku, filem sebenar belum ada, trailer lengkap sudah siap...


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

SALOMA

BAHYAH MAHMOOD

DEEPIKA PADUKONE

UTUSAN RADIO & TV

VICTOR MATURE

R.AZMI

LATIFAH OMAR






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.










Wednesday, September 10, 2014


TANDA PUTERA (2013)

DARI KACAMATA KU SEMAN KU HUSSAIN

Teks: Ku Seman Ku Hussain
Foto: Daripada Pelbagai Sumber
Di Edit Di Susun & Di Semak: Zaini Yusop



PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai

SEKSI SELEBRITI INDONESIA
nampak seksi bukan bererti dedah semua

# ULASAN & KRITIKAN___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
* CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 10 SEPTEMBER 2014)

* SEKSI SELEBRITI INDONESIA - 82,700
* SEKSI SELEBRITI MALAYSIA - 56,431
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI - 52,667
* SELAMAT PENGANTIN BARU - 33,905
* FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT - 12,929






TIGA TOKOH UTAMA NEGARA, TENGKU ABDUL RAHMAN, TUN RAZAK DAN TUN DR. ISMAIL.

PENGARAH "TANDA PUTERA", SHUHAIMI BABA.

(Sumber: LadaChilli22's Channel)


"TANDA PUTERA" MANGSA POLITIK
Dipetik daripada rencana Utusan Malaysia
Oleh Ku Seman Ku Hussain (29 Julai 2012)




WALAUPUN "Tanda Putera" belum ditayangkan tetapi jentera parti DAP telah menyerang habis-habisan filem yang menyelitkan peristiwa bersejarah rusuhan 13 Mei 1969.

Tanpa menonton filem, di mana demokratiknya DAP kerana telah menghukum sebagai palsu? Apa yang palsu?

Adakah laungan orang DAP selepas pilihan raya umum 1969 supaya orang Melayu balik kampung itu palsu?

Semua orang tahu bahawa DAP yang mula membakar sentimen perkauman kalangan orang Cina ketika itu.

Sejarah 13 Mei bukan sejarah lisan tetapi terakam dalam bentuk cetak, audio dan juga visual.

Sumber ini semuanya menunjukkan DAP bertanggungjawab mencetuskan sentimen perkauman.

Pengarah filem ini, Shuhaimi Baba juga membuat rujukan daripada sumber yang sama. Beliau mendapat kenyataan yang sama mengenai 13 Mei 1969.

Maka DAP tidak perlu memalsukan sejarah sebenar dan membenarkan sejarah yang palsu untuk mencuci tangan.

Kalau DAP merasakan sejarah kebiadapan DAP dalam rusuhan 13 Mei boleh memberi kesan buruk kepada jangka hayat politik DAP, padamkan semua bukti-bukti sejarah daripada sumber berkenaan.

Tetapi hakikatnya sejarah tidak akan terpadam, sebab itulah DAP yang kini mewarnakan parti itu sebagai "pelbagai kaum" cuba memadamkan imej cauvinisme Cina kepada parti itu.

DAP juga tentunya mengakui bahawa mengingati sejarah 13 Mei tidak mungkin akan mengharu-harakan negara. Ini terbukti selepas 43 tahun tragedi itu, belum ada rusuhan kaum yang boleh menggugat keharmonian rakyat.

Tetapi kerana 13 Mei ada nilai politik, maka dipolitikkan isu ini yang melibatkan filem "Tanda Putera". Sebenarnya keharmonian selama ini adalah kejayaan luar biasa kerajaan mewaraskan semua kaum selepas sekali terleka dan tewas kepada hasutan.

Orang Melayu atau Cina yang berada di luar DAP sudah terbuka menerima 13 Mei sebagai satu sejarah. Mereka banyak belajar daripada ketewasan kedua-dua kaum ini kepada dalang yang meniupkan api perkauman. Peristiwa 13 Mei sudah tidak ada makna lagi selain satu pengajaran.

Saya menonton filem ini sebanyak tiga kali dan mendapati "Tanda Putera" bukan revision sejarah 13 Mei. Shuhaimi pula bukan revisionist yang berniat jahat menghitamkan watak DAP.

Sebab itu digambarkan juga orang Melayu juga membelasah Cina. Dari sudut pengkaryaan, ini satu tanggungjawab supaya kelihatan seimbang bagi meredakan sentimen perkauman kedua-dua kaum.

MEMUATKAN

"Tanda Putera" bukan sebuah filem sejarah dan pengarahnya boleh sahaja tidak memuatkan babak orang Melayu membelasah Cina. Ini tidak menjejaskan filem berkenaan.

Tetapi Shuhaimi tidak berbuat demikian kerana beliau bukan rasis seperti DAP. Beliau ada pertimbangan lain untuk kepentingan ramai sekalipun mempunyai lesen kreatif ke atas filem yang diarahnya.

Sebenarnya rusuhan 13 Mei bukanlah topik utama filem ini. Tragedi itu tidak dijadikan karakter kepada filem ini untuk memusatkan tumpuan khalayak.

Tetapi paparan tragedi itu sekadar memberi warna kepada kedua-dua watak utama iaitu Tun Razak dan Tun Dr. Ismail.

Selepas menonton filem ini, saya sangat yakin bahawa yang bermain di fikiran penonton adalah sumbangan Tun Razak terhadap negara bukannya 13 Mei.

Filem ini sepatutnya ditayangkan pada 13 September depan dan tarikh itu dipersetujui oleh jawatankuasa Syarat Wajib Tayang yang diterajui Finas. Tetapi tarikh tayangan ditunda kepada satu tarikh yang tidak diumumkan.

Walaupun alasan penundaan itu kononnya 13 September bukan tarikh sesuai untuk menggalakkan penonton ke pawagam tetapi ini tidak masuk akal.

Pihak ketiga, selain penerbit filem ini dan jawatankuasa tersebut tidak perlu menjadikan "Tanda Putera" mangsa pemikiran politik sempit. Filem ini tidak adil untuk dikambinghitamkan bagi kepentingan politik.

Menunda filem ini bererti menafikan peluang rakyat menghayati sumbangan besar Tun Razak dan Tun Dr. Ismail mengepalai negara pada awal kemerdekaan.

Banyak pihak melihat penundaan yang kabur ini untuk menjaga hati pihak tertentu dalam suasana menjelang pilihan raya umum.

Pada amalan biasanya selepas sesebuah filem diluluskan oleh Lembaga Penapis Filem (LPF) dan jawatankuasa Syarat Wajib Tayang bersetuju dengan tarikhnya, tidak ada siapa yang boleh menghalang daripada ditayangkan.

Tetapi yang berlaku kepada filem "Tanda Putera" adalah luar biasa. Kenapa?

Sekiranya filem ini tidak ditayangkan pada 13 September ini, secara tidak langsung ini mengiyakan tuduhan DAP bahawa filem ini memaparkan sejarah palsu.

Dalam mendepani konspirasi politik begini, harap jangan ada pihak yang tersalah langkah dan masuk perangkap musuh.

Filem yang dituduh memaparkan sejarah palsu ini mesti ditayangkan supaya rakyat boleh membuat penilaian.

Memeram filem ini adalah menafikan kemampuan rakyat berfikir secara waras tentang negara, tokoh dan tragedi yang melibatkan mereka.

# Artikel ini disiarkan sepenuhnya tanpa edit. Ini dilakukan supaya ia benar-benar dari kacamata Ku Seman Ku Hussain sendiri, dan masih relevan walaupun sudah ada di Utusan Malaysia sejak lebih dua tahun yang lalu.
Tambah relevan, apabila filem sebaik ini diperlekehkan oleh panel juri Festival Filem Malaysia Ke-26, kerana tidak adanya pencalonan Filem Terbaik, Pengarah Terbaik dan Cerita Asal Terbaik yang sepatutnya mesti ada. Lihat Di Sini & Klik Di Sini


"TANDA PUTERA": PADAN MUKA KITA
Oleh Siti Jarum
(9 Jun 2013|Utusan Malaysia)

SEBENARNYA Siti sudah berjanji pada diri Siti tak mahu tulis apa-apa lagi tentang filem Tanda Putera yang menimbulkan seribu tanya tanya". Buat buang masa saja sebab Siti dan pasukan produksi saja yang beria-ia mempertahankan Tanda Putera, birokrat bukan sahaja lepas tangan malah menjadi bisu.

Tapi Siti terpaksa menulis juga apabila banyak sangat e-mel yang tanya komen Siti pasal Tanda Putera. Kalau nak tau Tanda Putera dah nak tayang bulan Ogos nanti. Nak tayang sebuah filem pun kecoh macam usul nak ubah Tugu Negara.

Disebabkan tak larat nak komen dalam e-mel, Siti terpaksa jugalah komen di sini. Harap selepas ini pembaca-pembaca yang minta komen Siti akan berpuas hati.

Komen Siti mudah saja, padan muka kita. Padan muka kita sebab tidak berlaku adil kepada pengarah filem ini, Shuhaimi Baba, tidak berlaku adil kepada sejarah dan tidak berani mempertahankan sebuah filem yang dipolitikkan oleh puak yang sasau.

Padan muka kita, kita ingat mereka nak bagi undi bila kita menghukum Tanda Putera (digantung dari tayangan). Padan muka kita kerana tidak berani pertahankan kebenaran sejarah tapi tunduk dan ikut telunjuk pihak yang sengaja cari pasal. Sepatutnya kita yakni Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (sekarang Kementerian Komunikasi dan Multimedia) pertahankan sesuatu yang benar.

Kementerian tidak pandai bersilat dan terperangkap dengan pembohongan pihak tertentu kononnya Tanda Putera rasis. Mereka bohong dan kata ada adegan itu dan ini. Kita pula tak mempertahankan tapi semacam turut mengiakan ada adegan orang Cina kencing di tiang bendera depan rumah Datuk Harun.

Cuba tengok sekarang, selepas PRU-13, mereka kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tipu dan mereka ajak orang ramai buat kecoh. Golongan yang samalah yang kata Tanda Putera rasis, padahal belum ditayangkan ketika itu.

Golongan yang begitu kita nak dengar? Hah, baru padan muka, kita kena main hidup-hidup. Mereka telah berjaya. Berjaya menghalang Tanda Putera ditayangkan sebelum PRU-13. Kejayaan itu disebabkan kita memberi laluan walaupun kita tahu mereka berbohong dan banyak fakta tentang Tanda Putera menyimpang sama sekali.

Siti dapat bayangkan kalau berada pada kedudukan Shuhaimi. Siti tahu Shuhaimi bukan orang politik dan bila diserang oleh orang politik, Shuhaimi bukanlah lawan mereka. Inilah peranan kementerian untuk mempertahankan Shuhaimi. Ini tidak, Shuhaimi dibiar terkontang kanting seorang diri mempertahankan diri.

Kementerian ambil jalan mudah; gantung tayangan. Dahlah tak ditayangkan kerana hasutan puak yang tidak bertanggungjawab, tak pula berterus terang kepada orang ramai. Mulalah kata promosi tak cukup, masa tak sesuai dan akhir sekali Tanda Putera dikembalikan" kepada Lembaga Penapis Filem (LPF) yang meluluskan dan tak jadi lulus.

LPF pula jadi kambing hitam yang kononnya menyebabkan Tanda Putera tak ditayangkan. Dalam soal ini Siti puji LPF, mereka meluluskan awal-awal lagi sebab tak ada apa yang sensitif. Tapi akhirnya ada pihak kata, “Terpulang kepada LPF". Seolah-olah LPF yang tak nak tayang.

Siti harap kita banyak-banyaklah belajar dari tragedi Tanda Putera. Lain kali jangan takut nak pertahankan kebenaran. Puak yang cetuskan kekecohan itu memang nak mempolitikkan, mereka ini celik mata saja cari modal nak dipolitikkan. Yang salahnya kita sebab menghulur leher untuk dijerut oleh perangkap politik.

Siti pun tak pernah terfikir sebelum ini filem yang dihasilkan dengan penuh tanggungjawab menjadi mangsa paranoid dari pihak kita sendiri. Sedangkan filem-filem busuk dan beracun mudah ditayangkan. Siti percaya kalau Tanda Putera ditayangkan mengikut jadual, puak-puak itu tidak boleh buat apa pun. Malah tak menjejaskan undi pun.

Sebenarnya tayangan Tanda Putera pada akhir Ogos nanti bukanlah menggembirakan. Alang-alang nak ikut sangat kata puak itu, lebih baik tak usah tayang selama-lamanya. Nampaknya kita kena bertegas, jangan ikut sangat rentak tari politik kotor mereka. Kalau ikut, beginilah jadinya.

Tragedi Tanda Putera sama dengan novel Interlok yang menjadi mangsa politik. Kita beralah dan puak-puak itu sikit pun tak berterima kasih malah cari jalan untuk terus menghentam. Interlok adalah novel perpaduan yang hebat tapi kita mengiakan kata puak-puak itu bahawa Interlok rasis.

Kalau kita ambil iktibar dari tragedi novel Interlok, tidaklah kita terhantuk kali kedua di tempat yang sama. Masuk jerat kali kedua di lorong yang sama. Cubalah ambil iktibar sikit dari peristiwa yang berlaku. Beranilah mempertahankan kebenaran.

SITI JARUM: Bacalah puisi Lu Buat Gua Marah di halaman 21 Pancawarna.








# UPDATE AKAN DILAKUKAN DARI MASA KE MASA.




ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

SALOMA

BAHYAH MAHMOOD

DEEPIKA PADUKONE

UTUSAN RADIO & TV

VICTOR MATURE

R.AZMI

LATIFAH OMAR






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.