"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Tuesday, February 11, 2014


"MAWARKU"

Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop




# LIHATLAH DAN BACALAH___
* NONA ASIAH "ciumku lagi" dan "nona" membawa tuah * R. AZMI berada dalam kamar sepi dalam kesepian * ROH MEMBELA kekuatannya special effect dan aziz sattar * CHEMBURU banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff * BRAVADOS perbuatan membalas dendam yang sia-sia * BATTLE HYMN buat amal kebajikan sebagai penebus dosa * CHARITO SOLIS sedia berbogel jika benar-benar diperlukan * CECILIA CHEUNG foto-foto lucahnya menggemparkan dunia filem * RAMON A. ESTELLA bertanggungjawab mengubah corak filem malaysia * B.S. RAJHANS perintis filem malaysia dan singapura * RAFEAH BUANG 12+1 lagu terbaik "kalau rindu"
* SUDIRMAN 12+1 lagu terbaik "salam terakhir"






RIBUT RAWIT & MOCH. YUSUF
(sumber: PakLongKlasik)



AZIZ JAAFAR & PANCA SITARA
(sumber: PakLongKlasik)



EDDIE AHMAD & HAMIDAH AHMAD
(sumber: AbangSin)


SITI NURHALIZA & 2BY2
(sumber: SuriaRecordsSRC)









MUNGKIN ramai yang sudah tahu, mungkin juga ramai yang tidak tahu, "Mawarku" (ejaan tahun 1950an, "Mawar-Ku") nyanyian Siti Nurhaliza dan 2by2, merupakan lagu jiran kita, Indonesia.

Lagu tersebut yang menjulang naik nama Siti Nurhaliza dan 2by2, bersama 3 lagi lagu Indonesia, "Tiga Malam", "Gubahanku" dan "Lagu Gembira", begitu popular apabila dirakamkan semula pada tahun 1995.

2by2 dianggutai oleh Faizal, Halim, NeiziMan dan Zul. Dimana mereka sekarang, ya?

Siti Nurhaliza mengeluarkan 2 single (ep) bersama 2by2.

Anehnya, Siti Nurhaliza terus naik mendadak selepas itu, tetapi 2by2 jatuh merudum, kemudian terus hilang, tanpa kubur dan nesan.

Sungguhpun Liza Hanim, Anis Suraya dan Mazleela, menggantikan penyanyi kecil molek kelahiran negeri Pahang itu, tidak dapat membantu 2by2 bertahan lama.

Mungkinkah, disebabkan ketiadaan Siti Nurhaliza, ke? Tidak, kot. Ada sebab-sebab lain, agaknya.

Apa pun, yang jelas cerita Siti Nurhaliza di Wikipedia begitu panjang lebar, namun dia bersama 2by2 tidak tercatat langsung. Kenapa, ya.

Dari segi fakta, ini menyalahi hukum, tidak patut berlaku, sangat mendukacitakan, apatah lagi popularitinya bermula dengan 2by2.

Apa saja yang berlaku, apa saja krisis yang ada, elok ke tak elok ke, jangan abaikan fakta.

"Mawarku", boleh dianggap sebagai salah satu lagu "tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan", ertinya evergreen, malar segar dan sentiasa segar.

Ia sudah dianggap sebagai klasik, dan boleh bertahan sepanjang zaman.

Lagu versi Siti Nurhaliza dan 2by2 ini, tidak jemu-jemu didengar, walau seberapa banyak kali pun, sebab, gubahan musik dan lagu, suara penyanyi, suara berharmoni.

Kini usianya 18 tahun, popularitinya masih tetap unggul. Sama seperti "Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi", Alleycat, dan "Epilog Cinta Dari Bromley", Sohaimi Meor Hassan.

Hanya, ada sedikit tercalar (bagi sayalah), penuturan lirik yang kurang jelas (berharmoni, berbunga-bunga) terutama Siti Nurhaliza, nasib baik klip videonya ada sarikata.

Itu saya panggil (bahasa saya) sebagai meraban. Atau mungkin, sememangnya cara dan style Siti Nurhaliza begitu.

Tetapi, Liza Hanim, Anis Suraya dan Mazleela, tidak pula macam tu, biasa saja, okey.

Kita lupakan dulu, Siti Nurhaliza dan 2by2nya.

Sebenarnya, lagu "Mawarku" mula muncul diawal-awal tahun 1950an (lebih tepat lagi penghujung tahun 1951), tidak pula diketahui siapa pencipta lagunya dan siapa pula yang menulis liriknya.

Lagu tersebut dipetik dari filem Indonesia, "Marum Manis" ("Harum Manis"). Itu saja yang dapat dikesan.

# Diharap, ada sesiapa dapat memberikan info yang jelas mengenai perkara tersebut.

Ada sumber mencatatkan, Moch. Yusuf yang menyanyikan lagu itu bersama Ribut Rawit, sebagai pencipta lagu dan penulis lirik. Ini tidak dapat disahkan, ia perlu dibuat kajiselidik terlebih dulu.

Menurut Mustafar A.R., ketika berbual dengan Ahmad Daud suatu ketika dulu, dia ada menyebut nama pencipta lagu "Mawarku" itu, tetapi terlupa pula.

Saya paksa dia ingatkan, puas dia cuba mengingatkannya, tak ingat juga. Kesian, dia.

Selain menyanyi, di Indonesia, Ribut Rawit juga terkenal sebagai pelakon filem.

Antara filem-filemnya, "Djembatan Merah" (1950), "Saputangan" (1951), "Lenggang Djakarta" (1953) dan "Setulus Hatimu" (1957).

Moch. Yusuf (M. Jusuf) turut berlakon dalam "Djembatan Merah" dan "Setulus Hatimu".

Selain "Mawarku", tidak dapat dikesan lagu lain nyanyian bersama Ribut Rawit dan Moch. Yusuf, tetapi ada 2 lagu yang tidak kurang popularnya nyanyian Ribut Rawit, "Dewi Murni" dan "Fajar Menyinsing", berirama keroncong.

Satu hal yang agak menarik, kenapa mawar putih?

Tidak mawar merah atau mawar kuning atau mawar hijau, oopp... ada ke mawar hijau?...

Kata Mustafar A.R., putih tu, suci murnilah, ya, ada pun dalam lirik.

KUMPULAN SUARA HARMONI

Panca (Pancha) Sitara (bersumberilhamkan The Platters) ditubuhkan oleh P. Ramlee pada 1955, disertai oleh Aziz Jaafar, Normadiah, Kassim Masdor, Ahmad C. dan P. Ramlee sendiri.

Pemuzik-pemuzik (asal, fakta ini penting) yang mengiring kumpulan suara harmoni itu, Ahmad Kassim (piano), Yusof B. (teno-saxaphone), Osman Ahmad (double bass) dan A. Rahim (dram).

Bagaimanapun, tidak lama kemudian, Aziz Jaafar dan Normadiah menarik diri, kerana melanggar syarat, bercinta. Berasmara danalah tu.

Salah satu syarat Panca Sitara, anggutanya tidak boleh bercinta, bila didapati bercinta, pecat, sebelum P.Ramlee bertindak memecat, mereka menggundur diri lebih dulu.

Tempat Normadiah dan Aziz Jaafar digantikan dengan Saloma dan Ahmad Daud, jadilah Panca Sitara 2, dan terakhir.

"Mawarku" dinyanyikan oleh Aziz Jaafar, dan merupakan yang paling diminati ramai pada masa itu, hinggakan lagu asalnya nyanyian Ribut Rawit dan Moch. Yusuf, tenggelam timbul.

Berbeza dengan Ribut Rawit dan Moch. Yusuf, Aziz Jaafar menyanyi secara solo, tidak ada lelaki dan perempuan berpadusuara, hanya suara latar (suara harmoni) mengiringi di belakang, itulah keistimewaannya.

Popularnya "Mawarku" Panca Sitara itu, mendorongkan Eddie Ahamd dan adiknya, Hamidah Ahmad, merakamkannya semula pada 1973, digubah semula ikut cara mereka, juga menjadi minat ramai.

Eddie Ahmad, merupakan penyanyi pop yeh yeh (berinspirasikan The Beatles) diera tahun 1960an dan 1970an, membuat single (ep) pertamanya pada 1966, mengandungi lagu "Aduh Sarodja", "Aku Tetap Merindu', "Aku Kecewa" dan "Dara Merindu".

Agak menyedihkan, Eddie Ahmad (nama asal, Idris Ahmad), meninggal dunia (jauh diperantauan, luar Singapura), di Copenhagen (menjadi rakyat Denmark) pada 1992 kerana barah ursus.

Ketika itu, usianya boleh dianggap masih muda, 45 tahun, lahir pada 1947.

Hamidah Ahmad, juga pernah merakamkan lagu-lagu kepiringhitam (ep) secara solo dengan EMI, "Jumpa Semula" dan "Hamidah", dan seorang lagi adiknya, Dahlia Ahmad, turut membuat rakaman piringhitam, salah satu antaranya, "Persembahanku".

Kita agak bernasib baik, kerana 4 versi "Mawarku" ada di YouTube, dan saya pindahkan ke entri ini untuk dikongsi bersama.

Sebenarnya, lagu "Mawarku" ada beberapa versi lagi, namun yang 4 ini saja yang dianggap sebagai menarik dan terbaik.

Terima kasih kepada PakLongKlasik, AbangSin dan SuriaRecordsSRC kerana bersusah payah menguploadkannya, hingga membolehkan saya membuat satu artikel, yang boleh dikatakan menarik.

Sebabnya, tidak seorang pun terfikir nak buat, seperti juga entri Momo dan salahguna introducing dalam filem.

Ini semua, Mustafar A.R. punya pasal...








DENGARLAH LAGU ORIGINAL "MAWARKU"
VERSI RIBUT RAWIT & MOCH. YUSUF



MAWARKU

Kau mawar ku
Juwita kalbu
Gadis yang ku rindu
Kau remaja pencuri hati ku
Merayu jiwa ku

Kau teruna
Rangkai nyawa
Lampu hati beta
Mesti kau pergi jauh kesuma
Ku terbayang juga

Bila engkau hilang di mata
Tidur nyenyak ku tak bisa
Ku terkenang pada mu kanda
Hancur kerna
Kau jelita

Mawar putih
Suci murni
Pujaan jauhari
Senyuman mu yang menawan hati
Gadisku pertiwi

Bila engkau hilang di mata
Tidur nyenyak ku tak bisa
Ku terkenang pada mu dinda/kanda
Hancur kerna
Kau jelita

Mawar putih
Suci murni
Pujaan jauhari
Senyuman mu yang menawan hati
Gadis ku pertiwi


Penyanyi: RIBUT RAWIT & MOCH. YUSOF
Filem: MARUM MANIS (HARUM MANIS)
Pencipta lagu: TIDAK DIKETAHUI
Pencipta lirik: TIDAK DIKETAHUI
Iringan musik: ORKESTRA RAYUAN KENCANA
Pimpinan: AHMAD JAAFAR


Dengan lahirnya artikel "Mawarku" ini, Mustafar A.R. dan saya telah berbincang, dan tercetuslah idea untuk melibatkan anda, sebagai pengikut (follower) dan peminat FKM.

Caranya cukup mudah, "Mawarku" ada 4 versi, diantaranya itu yang mana satukah anda suka, menarik dan memenuhi selera anda, maknanya yang terbaik, kemudian komenlah.

Catatkan komen anda, di ruangan komen. Tidak melebihi 500 perkataan. Bersopan dan beretika. Jangan sentuh peribadi sesiapa, komen hanya mengenai lagu saja. Jika ada, akan di delete.

Kepada anda yang memberi komen terbaik (dalam penilaian saya), hadiahnya senaskah buku "Filem-Filem P.Ramlee". Tiga pemenang akan dipilih.

Ini juga satu cara (bagi mereka yang berminat menjadi penulis), melatih diri sebagai pengomen atau pengkritik yang kritikal.

DALAM ENTRI KHAS

Tarih tutup 15 Mac, 2014. Hanya mereka yang tinggal di Malaysia saja boleh turut serta, luar Malaysia, jangan. Jika ada, terbatal dengan sendirinya.

Keputusan yang dibuat adalah muktamad, tidak boleh dipertikaikan, sebarang bantahan tidak akan dilayan.

Menggunakan nama samaran (nama dalam kad pengenalan lebih afdal) dibolehkan, dan FKM akan mengumumkan 3 pemenang dalam entri khas "Mawarku" pada 20 Mac, 2014.

Anda juga boleh membuat komen melalui e-mail, yang akhirnya akan dimuatkan (via-email) ke dalam ruangan komen, sekiranya sesuai.

Pemenang pertama, ada bonus lagi. Apa bentuknya, akan diumumkan kemudian.

Selamat memberi komen...


# PERHATIAN: UNTUK MEMBERI PELUANG LEBIH RAMAI MENGAMBIL BAHAGIAN MEMBERI KOMEN LAGU "MAWARKU" INI, TARIKH TUTUP DILANJUTKAN HINGGA SAMPAI 15 APRIL 2014 DAN KEPUTUSANNYA AKAN DIUMUMKAN PADA 20 APRIL 2014.








# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


AIMI JARR
dari kacamata mustafar a.r.


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?







KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




Saturday, February 1, 2014


MOMO

TIDAK PATUT DIINTRODUCINGKAN
Teks Oleh Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Di Edit Di Semak & Di Susun Oleh Zaini Yusop





# LIHATLAH DAN BACALAH___
* NONA ASIAH "ciumku lagi" dan "nona" membawa tuah * R. AZMI berada dalam kamar sepi dalam kesepian * ROH MEMBELA kekuatannya special effect dan aziz sattar * CHEMBURU banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff * BRAVADOS perbuatan membalas dendam yang sia-sia * BATTLE HYMN buat amal kebajikan sebagai penebus dosa * CHARITO SOLIS sedia berbogel jika benar-benar diperlukan * CECILIA CHEUNG foto-foto lucahnya menggemparkan dunia filem * RAMON A. ESTELLA bertanggungjawab mengubah corak filem malaysia * B.S. RAJHANS perintis filem malaysia dan singapura * RAFEAH BUANG 12+1 lagu terbaik "kalau rindu"
* SUDIRMAN 12+1 lagu terbaik "salam terakhir"







Oleh MUSTAFAR A.R.__________




REMEH, tetapi sangat bermakna.

Mungkin, ramai yang tidak menyedari, mungkin ramai yang tidak ambil peduli.

Namun dari segi fakta ternyata, ia sesuatu yang tidak betul, kesilapan besar. Ertinya, disalahgunakan.

Topik perbincangan, introducing atau memperkenalkan, yang digunakan dalam filem.

Defination introducing, the act of starting something for the first time; introducing something new.

Definasi memperkenalkan, perbuatan memulakan sesuatu untuk kali pertama; memperkenalkan sesuatu yang baru.

Kalau mahu diteliti semua filem (banyak juga ada introducing dan memperkenalkan), tentu agak sukar. Oleh yang demikian, saya hanya tumpukan kepada filem-filem P.Ramlee saja.

Dalam filem "Pendekar Bujang Lapok" terdapat dua pelakon diiktiraf sebagai introducing - Rose Yatimah dan Momo Latiff (saya lebih suka menggunakan Momo saja, itu lebih popular sejak lama dulu).

Rose Yatimah, okey. Tetapi Momo, tidak okey.

Bagi Rose Yatimah, "Pendekar Bujang Lapok", filemnya yang pertama, sesuailah diletakkan dibawah introducing. Tetapi, filem tersebut yang kedua bagi Momo, tidak patut diletakkan sebagai introducing.

MEREKA HANYA TAHU

Mungkin, P.Ramlee dan sesiapa saja yang bertanggungjawab dengan filem komedi itu, tidak menyedari Momo ada berlakon filem sebelum itu, ditahun 1940an.

Mereka hanya tahu, Momo sebagai penyanyi saja, seringkali berpadusuara dengan P.Ramlee merakamkan lagu-lagu ke piringhitam.

Sebenarnya, Momo sudah berlakon dalam "Toping Saitan" (Topeng Syaitan) KLIK DISINI yang diarahkan oleh Hau Yau dan Wan Hai Ling keluaran Shaw Brothers, diedarkan pada 19 April, 1941.

Keprihatianan pengeluar filem (Shaw's MFP) dalam menggunakan istilah introducing atau memperkenalkan, selalu terabai.

Ini juga berlaku kepada Jins Shamsudin (Shamsuddin) dalam filem "Panca Delima".

Dengan catatan sebegitu, pasti ramai yang beranggapan, itu filem pertamanya, padahal dia sudah berlakon dalam dua filem, ada dialog pula, cuma nama tidak tercatat dicredit title.

Jins Shamsudin turut berlakon dalam "Keadilan Ilahi" yang diarahkan oleh K.M.Basker, dan "Anak-Ku Sazali" arahan Phani Majumdar.




Nasib baik Hashimah Yon, tidak diletak dibawah introducing, kalau tidak ia lebih mengelirukan, tambah bercelaru.

Sebelum berperanan utama dalam "Panca Delima", dia membintangi beberapa filem termasuk "Ayer Mata", "Penarek Becha" dan "Anak-Ku Sazali".

Selain itu, kepincangan juga berlaku kepada Latiffah (Latiffa) Omar dalam filem "Panggilan Pulau" yang diarahkan oleh S.Ramanathan, turut dibintangi P.Ramlee, Normadiah, Yusof Latiff dan Noordin Ahmad.

Namanya tidak patut berada dibawah memperkenalkan, tidak seperti Ibrahim Hassan (Pendek) yang sememangnya filem tersebut lakonannya yang pertama.

Latiffah Omar, sebelum "Panggilan Pulau", pernah berlakon dalam dua filem - "Dahlia" diarahkan oleh B.S.Rajhans dan "Kerana Kau" arahan K.R.S.Sastry.

Dalam filem "Sumpah Orang Minyak", nama Marion Willis dan Sri Dewi, berada dibawah introducing tepat dan betul kerana, filem tersebut lakonan mereka yang pertama, begitu juga Dayang Sofia dalam "Bujang Lapok", Sarimah, "Ali Baba Bujang Lapok".

ADA SEDIKIT KECERDIKAN

Bagaimanapun, ada sedikit kecerdikan (Shaw's MFP) apabila meletakkan nama Udo Umar (Omar Hitam) dibawah introducing dalam filem "Penarek Becha" arahan P.Ramlee.

Sebenarnya, filem pertama Udo Umar, "Hang Tuah", namun kerana sesuatu sebab, filem yang diarahkan oleh Phani Majumdar itu ditayangkan terkemudian dari "Penarek Becha".

Lain-lain introducing (memperkenalkan) dalam filem-filem P.Ramlee dikira okey.

Antaranya, Sharifah Hanim, "Masam2 Manis", Ruminah Sidek, "Anak Bapak", Julie Faridah, "Keluarga 69", Mimiloma, "Ahmad Albab" dan Monica Jones, "Di Belakang Tabir".

Bagi memanjangkan cerita, kerana fokus utamanya Momo, saya meminta Zaini Yusop membuat artikel mengenainya, dan hasilnya ikutilah dibawah.









MOMO, MASA DULU-DULU

Satu-satunya Mustafar A.R. bergambar dengan Momo. Dari kiri: Indra Shahril, Nona Asiah, Momo, Salleh Kamil, Mustafar A.R. dan Ismail Kassim (berdiri). Gambar ini dirakamkan di Kuala Lumpur pada tahun 1978.



BIODATA__________
Nama Popular MOMO (MOMO LATIFF)
Nama Sebenar MAR'FUAH BINTI MAT KARIM
Tahun Lahir 1923
Tempat Lahir BETAWI (JAKARTA), INDONESIA
Tarikh Meninggal dunia 10 DISEMBER 2015
Tempat meninggal dunia WOODLANDS, SINGAPURA




MAT TOYOL (Sumber: FilemKlasik Melayu)

ANTARA SENYUM DAN TANGIS (Sumber: DezyDizzy)

LEBIH TERKENAL SEBAGAI PENYANYI DIBANDINGKAN PELAKON
Oleh ZAINI YUSOP

MOMO, sebagaimana juga Nona Asiah dan Rokiah Hanafi, lebih terkenal sebagai penyanyi jika dibandingkan pelakon filem.

Nona Asiah hanya satu filem, "Pelangi" (arahan Nas Achnas), Rokiah Hanafi, juga satu filem sebagai heroine dalam "Seruan Merdeka" (B.S.Rajhans) bersama Salleh Ghani.

Bagaimanapun, Rokiah Hanafi, sebagai pelakon pembantu dalam "Chempaka", "Pisau Berachun" dan "Perkahwinan Rahsia".

Agak menarik, Momo memulakan kariernya sebagai pelakon filem dengan membintangi "Toping Saitan" (Topeng Syaitan, Shaw Brothers), yang diarahkan oleh Hau Yau dan Wan Hai Ling.

Dikeluarkan pada 1941, selepas 6 tahun "Leila Majnun" ditayangkan kepada umum, KLIK DISINI turut berlakon, A.Rahman, Haji Gong, Hapsha dan Hassan Temberang.

Menurut Momo, "Toping Saitan" filem pertamanya, sebelum itu, di Betawi, buat pertama kalinya menjejakkan kakinya di pentas bangsawan sebagai anak raja, setelah pelakon yang sebenar tidak dapat berlakon kerana diserang deman panas.

Momo mendapat namanya kerana, waktu kecil-kecil, usianya 8 tahun (1931), perangai macam tomboy, suka mandi sungai, berkawan pun ramai dengan budak lelaki.

"Sebab wajah saya comot dan hitam, mereka gelarkan saya, Momok, macam hantulah lebih kurang," katanya.

Sebelum perang dunia ke-2, sebelum Jepun masuk Malaya/Singapura, Momo pergi ke Medan kemudian ke Melaka ikut main bangsawa dengan Norhan Opera.

Ketika di Melaka itulah, dia mendapat tawaran berlakon dari Shaw Brothers memegang peranan heroine dalam filem "Toping Saitan".

Selepas itu, Momo tidak berlakon, dia lebih tertumpu kepada nyanyian, membuat rakaman piringhitam dan menggunakan suaranya (playback singer) untuk pelakon-pelakon yang membintangi filem-filem keluaran studio MFP Jalan Ampas, terutamanya.

TETAP TIDAK BERUBAH

Antara filem-filemnya, "Nasib", "Bakti", Takdir Illahi", "Sejoli", Antara Senyum Dan Tangis", "Anjoran Nasib", "Patah Hati" dan "Putus Harapan", digunakan oleh antaranya, Siput Serawak, Kasma Booty, Neng Yatimah, Rokiah dan Mariam.

Disamping filem, Momo juga seringkali menyanyikan lagu-lagu bercorak komedi (dipiringhitamkan) bersama S.M.Al-Idrus, P.Ramlee, Jasni dan Aziz Sattar.

Antara yang popular dan diminati ramai, "Oh, Manisku", "Mabok Kepayang" dan "Tak Guna" bersama P. Ramlee, "Lagak Berani" dengan Aziz Sattar, "Siti Zawiyah" bersama S.M.Al-Idrus dan "Takut Di Madu" dengan Jasni.

18 tahun kemudian (1959), P.Ramlee mengambilnya berperanan sebagai emak Rose Yatimah dalam "Pendekar Bujang Lapok", dimana dia telah memperlihatkan lakonan yang mencuit hati, penuh kelucuan.

Kerana itu, sekali lagi P.Ramlee memberi peranan dalam "Musang Berjanggut" sebagai emak Sa'adiah pula, dan komedinya tetap melucukan seperti "Pendekar Bujang Lapok" juga, apatah lagi berpasangan dengan Raden Sudiro, yang terkenal dengan peranan lawaknya.

Itulah filem terakhir, Momo berlakon dibawah arahan P.Ramlee, selepas itu, dia menyepi sekejap.

Setelah 2 tahun menghilang, pada 1961, Jamil Sulong mengambilnya berlakon dalam "Si Tanggang" bersama Jins Shamsudin, Sarimah dan Normadiah, kemudian disusuli "Mambang Moden", disamping Sa'adiah dan Aziz Jaafar.

Momo turut membintangi beberapa filem Cathay Keris Film, "Jiran Sekampong", "Mat Toyol" dan "Mat Karong Guni".

Selain itu, dia berlakon juga dalam "Mat Tenggek" diarahkan oleh Mat Sentol keluaran Maju Filem Produksi, selepas Cathay Keris Film ditutup.

Dalam "Mat Toyol", dicredit title, nama Momo terletak dinombor dua, dibawah Mat Sentol, ertinya memegang peranan utama, tetapi dalam "Mat Karong Guni" namanya tidak tercatat langsung.

Sepanjang kariernya sebagai pelakon filem, Momo membintangi 10 filem, tetapi lagu banyak sekali, sampaikan tidak boleh terkira.


# PENCAPAIAN TERBAIK
* PENERIMA ANUGERAH KHAS
Anugerah Bintang Popular (Kuala Lumpur, 1995)
* ANUGERAH KEHORMAT JOHAN BINTANG SARAWAK (JBS)
Daripada Yang Di-Pertua Negeri Sarawak (2007)
* ANUGERAH BINTANG LEGENDA
Sempena Festival Filem Malaysia Ke-22 (Kota Kinabalu, 2009)
* ANUGERAH LEGENDA SEPANJANG ZAMAN
Sempena Anugerah Seri Temasek (Singapura, 2013)

# FILEM (10 semuanya)
1. TOPING SAITAN (Hou Yao Wan & Hoi Ling 1941)
2. PENDEKAR BUJANG LAPOK (P.Ramlee 1959)
3. "MUSANG" BERJANGGUT (P.Ramlee 1959)
4. SI TANGGANG (Jamil Sulong 1961)
5. BUDI DAN DOSA (Jamil Sulong 1963)
6. MAMBANG MODEN (Jamil Sulong 1964)
7. JIRAN SEKAMPONG (Hussain Haniff 1965)
8. MAT TOYOL (Mat Sentol 1969)
9. MAT KARONG GUNI (Mat Sentol 1970)
10. MAT TENGGEK (Mat Sentol 1979)

# LAGU (antaranya)
PULAU BALI
RAYUAN PULAU KELAPA
MERPATI DUA SEJOLI
TAK GUNA
OH MANISKU
MABUK KEPAYANG
CORAK DUNIA
BERTEMASYA
BERDENDANG RIA
SITI ZAWIYAH
IBUKU SAYANG
YALE YALE
RASA SAYANG EH
LAGAK BERANI
RODA DUNIA
DENGARLAH SANG OMBAK BERDESIR
PUTUS KASIH DI SEMERAH PADI






# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


AIMI JARR
dari kacamata mustafar a.r.


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?







KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya
- KAKAK TUA.