"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Monday, July 29, 2019


DEWI MURNI (1950)




OSMAN GUMANTI & KASMA BOOTY PASANGAN YANG IDEAL

KASMA BOOTY SEBAGAI DEWI MURNI

OSMAN GUMANTI SEBAGAI RAJA INDRALOKA

HASHIM NOOR SEBAGAI BOMOH SIHIR

JUNAIDAH, KASMA BOOTY & JUNAINAH

OSMAN GUMANTI, D. HARRIS & A.R. TOMPEL

D. HARRIS & MARIAM

SITI TANJUNG PERAK & D. HARRIS

A.R. TOMPEL & TINA

DAENG IDRIS & M. AMIN

SALMAH & OSMAN GUMANTI

JAFFAR WIRYO & KASMA BOOTY

HAJI GONG & KASMA BOOTY

KHATIJAH & DAENG IDRIS

S. SUDARMAJI & ULONG JAWA

P.SURIATI & SALMAH SEBAGAI PENARI ISTANA

KASMA BOOTY, OSMAN GUMANTI & RAKYAT BERGEMBIRA

RAJA INDRALOKA & DEWI MURNI, HAPPILY EVER AFTER...






BUKU KEDUA 2019


HARGA SENASHKAH: RM39.90 (162 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117

BUKU PERTAMA 2008

HARGA SENASHKAH: RM69.90 (358 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117
Tinggal Sedikit Sahaja Lagi




12+1 LAGU TERBAIK RAFEAH BUANG.



# ULASAN & KRITIKAN DALAM FK___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA
* SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA
* DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU
* PONTIANAK * SUMPAH ORANG MINYAK
* SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH
* BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT
* LAIN JALAN KA-SHORGA * GELORA * THE LONG HOUSE
* PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * SHANE
* CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON
* TIGA DARA * CINTA PERTAMA * TENGKORAK HIDOEP
* SAYANG ANAKKU SAYANG * MENANTI HARI ESOK
* SIAPA SALAH? * PERJODOHAN
* SEMERAH PADI * SI TORA HARIMAU JADIAN




Kajiselidik Foto & Teks: MUSTAFAR A.R.
Di Edit & Di Semak: ZAINI YUSOP




MALAY FILM PRODUCTIONS LTD.
Pelakun: KASMA BOOTY OSMAN GUMANTI D. HARRIS A.R. TOMPEL DAENG IDRIS KHATIJAH HAJI GONG JAFFAR WIRYO SITI TANJUNG PERAK MARIAM JUNAIDAH JUNAINAH HASHIM NOOR M.AMIN TINA SALMAH P.SURIATI S.SUDARMAJI
ULONG JAWA
Pengarah: B.S. RAJHANS

PEMBAWA WATAK:
Dewi Murni KASMA BOOTY
Radza Indraloka OSMAN GUMANTI
Noto D. HARRIS
Paman Suwanda A.R. TOMPEL
Perchasuga (Datuk Menteri Besar) DAENG IDRIS
Chitrawati KHATIJAH
Suwarsa HAJI GONG
Baturu Dhurma JAFFAR WIRYO
Minasari SITI TANJUNG PERAK
Kusna MARIAM
Nilawati JUNAIDAH


Tahun Di Tayangkan: 1950 (15 Julai)
Masa Tayangan: 1 Jam 45 Minit (Lebih Kurang)



SINOPSIS___

CERITA mengenai Raja Indraloka (Radza Indraloka) telah bertemu gadis kampung yang cantik jelita, Dewi Murni, ketika memburu rusa dihutan lalu berkahwin dengannya.

Dengan tipu helah Datuk Menteri Besar kerana berkehendakkan Raja berkahwin dengan anaknya, Chitrawati, dia telah menggunakan ubat bomoh sihir untuk Raja melupakan Dewi Murni yang telah dikahwininya.

Kemurjaban ubat bomoh sihir akan menjadi sia-sia sekiranya cincin Raja yang kini dipakai Dewi Murni masih ada, dan kerana itu Datuk Menteri Besar memerintahkan orang suruhannya supaya pergi mengambilnya.

Cincin berjaya diperolehi tetapi terjatuh pula ke dalam sungai yang menyebabkan Datuk Menteri Besar marah dan memenjarakan orang suruhannya itu.

Bagaimanapun, cincin ditelan ikan dan bila tukang masak istana membeli ikan tersebut cincin dijumpa di dalam perut, dan diserahkan kepada Noto, orang kanan Raja.

Dengan adanya cincin tersebut kesihatan dan ingatan Raja kembali pulih dan dia mula mengingati Dewi Murni yang telah menjadi permaisurinya.

Kerana kecewa, Dewi Murni cuba membunuh diri tetapi di selamatkan Baturu Dharma dan membawanya tinggal bersama dirumahnya.

Setelah puas mencari, akhirnya Raja Indraloka bertemu semula dengan Dewi Murni, dan dengan itu hinduplah mereka dalam keharmonian dan kebahagiaan.

Happily ever after...

ULASAN FK___

TIDAK dapat dinafikan, Kasma Booty memainkan peranan penting dan dikuatkan lagi dengan kejelitaannya yang mempersonakan ditambah pula tarian-tarian dan nyanyian-nyanyiannya sungguh mengasyikkan.

Disamping itu, Osman Gumanti sebagai hero yang tampan, lawak D. Harris dan A.R. Tompel serta lagu-lagu ciptaan Zubir Said, mengukuhkan lagi kedudukan filem ini yang mengisahkan zaman silam dan tidak heranlah kejayaan box office diperolehinya.

Dikeluarkan pada tahun 1950, ertinya 63 tahun berlalu, namun saya masih terhibur dengan filem ini berdasarkan elemen-elemen yang disebutkan di atas, dan penuh yakin ramai lagi (peminat filem Melayu) di luar sana seperti saya.

Magic touch yang dilakukan oleh B.S. Rajhans sememangnya powerful bukan saja filem ini tetapi juga yang sezaman dengannya seperti "Chinta", "Nasib", "Nilam", "Aloha" dan "Sejoli".

Ceritanya khayalan semata-mata dan berlaku di masa entah berentah yang mengandungi adat istiadat bertuankan Raja zaman silam di seluruh alam Melayu ketika ramai penduduknya masih menganuti agama Hindu terutamanya di tanah Jawa.

Besar kemungkinan B.S. Rajhans membuat filem ini berdasarkan filem Tamil (contohnya nama Dewi itu ialah Devi berasal nama Hindu), tetapi tidak dapat di kesan filemnya.

Tidak seperti "Takdir Illahi" yang diarahkan L. Krishnan yang sama corak filemnya disadur dari filem "Gnana Soundri" arahan Murugadasa keluaran tahun 1948.

Begitu juga "Pembalasan" (juga arahan L. Krishnan) dipadan dari cerita filem pertama Indonesia, "Loetoeng Kasaroeng", terbitan tahun 1926.

Temanya agak familiar, hanya pengolahan jadi pemisah. Antaranya filem Shaw Brothers Hong Kong, "The Kingdom and the Beauty" (1959), yang dibintangi Lin Dai.

Bagaimanapun, Kasma Booty bernasib baik (happily ever after...) tetapi Lin Dai (sadly ever after...) apabila dia mati dalam dagapan Raja sebaik saja bertemu, setelah sekian lama ditinggalkan.

Filem ini lahir ketika saya berusia 7 tahun, baru nak kenal dunia, maksud filem itu pun tak tahu. Dan, hanya dapat menontonnya beberapa tahun kemudian (tahun 1980an) melalui tayangan Astro Ria kemudian disusuli VCD yang dipasarkan melalui Music Valley.

Ertinya, sesudah 30 tahun berlalu. Dan saya masih ingat, filem Melayu pertama saya tonton "Rachun Dunia" kemudian disusuli "Aloha", kedua-duanya di dua panggung wayang di Teluk Anson (kini Teluk Intan), Perak.

Bagaimanapun, saya tahu filem ini wujud lebih-lebih lagi ada usaha saya untuk membukukan filem-filem P. Ramlee yang mana kajiselidik terpaksa dibuat terhadap kesemua filem yang dikeluarkan di Malaysia termasuk Singapura.

Serta, popularnya lagu "Jodoh" yang dinyanyikan M. Yatim dan Rubiah kemudian dipercepatkan tempo dan diubah tajuknya "Ikan Di Laut Asam Di Darat" nyanyian Norlela Nasir dan A. Talib.

Filem ini tidak ada crook tertentu (face to face), orang jahatnya Datuk Menteri Besar (kadang-kadang tersasul ke Datuk Perdana Menteri) yang merupakan musuh dalam selimut dan dibantu Minasari (Siti Tanjung Perak) membuat kerja-kerja jahat, memperdayakan Raja Indraloka.

Daeng Idris (Datuk Menteri Besar) mahukan anaknya, Chitrawati (Khatijah), menjadi Permaisuri bukannya Dewi Murni yang telah dikahwini Raja Indraloka sewaktu pergi memburu rusa di hutan berhampiran dengan sebuah kampung.

Mengenai lakunan, Kasma Booty, A.R. Tompel dan D. Harris jauh ke depan, baik dan memuaskan kerana sesuai dengan peranan masing-masing.

Osman Gumanti, peringkat awal orangnya lemah lembut tetapi apabila diubatbomohsihirkan wataknya bertukar (baik menjadi jahat) seperti Dr. Jekyll (baik) dan Mr. Hyde (jahat) dalam filem "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" (1931).

Lakunan baiknya, baik. Lakunan buruknya, buruk. Ada sedikit kejanggalan, nampak semacam kaku dan tidak natural. Dia kurang sesuai membawa watak tidak siuman dan merapu.

Yang lain-lain sederhana - Daeng Idris, Mariam, Jaffar Wiryo, Siti Tanjung Perak, Haji Gong dan Tina.

Bagaimanapun, heroine kedua (Khatijah sebagai Chitrawati) ternyata dan jelas kekakuannya lebih-lebih lagi ketika pengucapan dialog.

Dari segi teknikal pula, biasalah filem lama, fotografi, penyuntingan dan rakaman suara banyak kelemahannya.

Kualiti gambar yang diperolehi dari rakaman VCD, DVD, YouTube dan tayangan di TV kurang memuaskan. Ada kalanya gelap dan suara pula tenggelam timbul.

Sebagai warisan bangsa Malaysia, disinilah letaknya peranan Sinematek Malaysia (sepatutnya sudah wujud) untuk mengrestorekan (dibaikpulih) filem ini dengan mengembalikan ke kualiti asalnya.

Atau pun mungkin lebih baik lagi sama seperti "Casablanca" (Hollywood), "Tiga Dara" (Indonesia) dan "Hum Dono" (Bollywood).

Pada keseluruhannya, filem ini baik dan memuaskan serta dibuat hanya hiburan semata-mata dan tidak ada hubungkait dengan agama Islam.

Ia nampaknya, lebih ke Hinduan kerana kecenderongan meminta pertolongan dewa-dewa, bukannya Tuhan (Allah) yang maha Esa.

NEW FILM OF EASTERN FOLKLORE___
By Our Malay Film Reporter
The Straits Times, 2 Jun 1950

A NEW Malay Film, "Dewi Murni" to be shown in Singapore this month, stars Osman Gumanti, well-known Indonesian dancer and Kasma Booty.

The film based of Eastern folklore and culture, despicts the story of of a King of Java centuries ago. It was made by Malay Film Productions Ltd.

It contains 12 new Eastern melodies that should captivate most people here. Music and lyrics composed by Zubir Said, who is well known in Malaya as a songwriter.

The film which full a production, contains many costumes of the past, Eastern dances and typically, those two comedians, Tompel and Harris, who can always be counted on for plenty of laughs.

Osman Gumanti plays the King, Kasma Booty the girl he falls in love with finally marries , despite the wiles of the premier, who wanted his daughter (played by Khatijah), to become Queen.

It is quite a story and Malay Film Productions have spent a lot of money to ensure accuracy and in obtaining costumes and material.

LAGU-LAGU___

Terdapat 12 lagu kesemuanya, tetapi 4 lagu lagi tidak dapat dikesan tajuknya.

* "Hikmat Alam" (Rubiah)
* "Bunga Dan Kumbang" (Rubiah)
* "Jodoh" (Rubiah & R. Azmi)
* "Wahai Si Kumbang Jati" (Rubiah)
* "Kurnia" (Salmah)
* "Dewi Murni Kesuma Hati" (Rubiah & R. Azmi)
* "Tangkap Ikan" (P. Ramlee & M. Sidin)
* "Sukma Suka" (Neng Yatimah & Salmah)

# Pencipta lagu: ZUBIR SAID
# Pencipta lirik: ZUBIR SAID

# Apabila dipiringhitamkan, "Jodoh" dinyanyikan oleh Rubiah berpadusuara dengan M.Yatim bukannya R. Azmi.
# "Jodoh" pernah juga dirakamkan ke piringhitam pada tahun 1970an oleh Norlela Nasir dan A. Talib menggunakan tajuk "Ikan Di Laut Asam Di Darat".


FAKTA___

* Filem ini ditayangkan sempena sambutan Hari Raya Puasa di panggung wayang Rex, Singapura saja memakan masa 10 hari (15 Julai hingga 25 Julai 1950) yang boleh dianggap lama ketika itu.

* Cerita filem ini berdasarkan salah satu episod terdapat dalam kitab klasik Mahabharata, "Sakunthala", dan pernah difilemkan pada tahun 1943 diarahkan oleh V.Shantaram dengan bintang utamanya Jayshree dan Chandra Mohan.

* Inilah filem kedua dan terakhir Kasma Booty berpasangan dengan Osman Gumanti sebagai hero dan heroine selepas "Rachun Dunia." Kasmah Booty setelah membintangi "Manusia" meninggalkan MFP dan muncul semula dalam filem "Mahsuri" manakala Osman Gumanti selepas "Tas Tangan Wanita" berubah angin ke Nusantara ("Dian") dan kemudian ke Keris Film ("Insaf").

* M.Amin (kemudian sebagai pengarah), turut berperanan kecil dalam filem ini, telah diambil oleh S.Ramanathan sebagai hero dalam "Kembar" berheroinekan Mariam yang berperanan Kusna dalam filem ini.

* Haji Gong dan isterinya (Tina) yang membintangi filem ini, turut berlakun dalam filem-filem Shaw Brothers sebelum Perang Dunia Kedua seperti "Mutiara", "Bermadu" dan "Ibu Tiri".

* Gabungan mantap dua pelawak popular, D. Harris dan A.R. Tompel. Selain filem ini mereka juga bersama dalam "Rachun Dunia", "Takdir Illahi", "Aloha" (A.R. Tompel berperanan jahat) dan "Berdosa".

* Boleh dikatakan kesemua pelakun filem ini berasal dari Indonesia (Sumatra), kecuali M. Amin dari Kuala Kangsar, Perak dan Mariam, Singapura. Pengarahnya, B.S. Rajhans, berasal dari India.

* Ramai penulis menterjemahkan (ke Bahasa Inggeris) "Dewi Murni" sebagai "Goddess Of Purity". Sebenarnya, "Dewi Murni" nama watak utama seperti juga "Chinta", "Chempaka" dan "Aloha" yang tidak perlu diterjemahkan.


MARI KITA MENYANYI LAGU "SUKMA SUKA"___


(Sumber: jefferniagaz)


(Sumber: DezyDizzy)


MARI KITA MENYANYI LAGU "JODOH"___


"JODOH"

Kalau menyanyi perlahan-lahan
Di bawa angin terdengar jauh

Kalau menyanyi perlahan-lahan
Di bawa angin terdengar jauh

Kalau hati tidak tertahan
Di dalam air badan berpeluh

Kalau hati tidak tertahan
Di dalam air badan berpeluh

Kalau takut di lambung ombak
Jangan berumah di tepi pantai

Bunga melati di dalam taman
Daunnya hijau banyak yang gugur

Bunga melati di dalam taman
Daunnya hijau banyak yang gugur

Putus di hati makrifat iman
Air dan minyak mungkin bercampur

Putus di hati makrifat iman
Air dan minyak mungkin bercampur

Ikan di laut asam di darat
Dalam periuk mungkin mufakat

* Penyanyi di filem: OSMAN GUMANTI & KASMA BOOTY
* Penyanyi di belakang filem: R. AZMI & RUBIAH
* Penyanyi di piringhitam: M. YATIM & RUBIAH
* Pencipta lagu & lirik: ZUBIR SAID



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

MUTIARA DARI MALAYA (1955)
teknik fotografinya sangat menarik

LAIN JALAN KA-SHORGA (1968)
apa, berdosakah aini?

SELENDANG DELIMA (1958)
kejelitaan maria menado dieksploitasi sepenuhnya



Friday, July 5, 2019


GELORA (1970)

HANYA SESUAI UNTUK ORANG DEWASA SAJA
Teks: Mustafar A.R.
Foto: Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop




(Sumber: ed LOkfc)




Lima gambar lakonan pembawa watak utama, P. Ramlee, Sarimah, Arman Yadi dan Isma Rubee

MERDEKA FILEM SETUDIO Mempersembahkan GELORA (The Gale) Karya OSMAN ABADI P. RAMLEE SARIMAH ARMAN YADI Dengan IDRIS HASHIM AHMAD DADIDA MINAH HASHIM NORSIATI MINAH YEM SHARIFF BABOO Memperkenalkan ISMA RUBEE MARIATI ABDUL RAHMAN BAB MUSTAFFA Pelakun Kechil S. NORAINI ZURAIDAH SULAIMAN Teknik Fotografi SIEW CHAN WAH Rakaman Awal ANUAR YUSOFF Rakaman Akhir TAN CHUA HOON Art Director ABD. HAMID AZIZ Filem Editor JOE IBRAHIM PENOLONG2 Pengarah, sambongan BAKAR JAFFAR Camera AMIN ZAA Editor JOHAN IBRAHIM Make-Up ROKIAH OSMAN Penchitak ROSALIND TEOH Artis ESA AHMAD Screen Play, Dialog P. RAMLEE OSMAN ABADI Kugiran DENDANG IRAMA Kugiran BEN PUTEH 4 Kugiran P. RAMLEE ORKES Lagu2, Gurindam dan Arrangements P. RAMLEE a.m.n. Directed P. RAMLEE a.m.n.

Credit title seperti tercatat dalam filem
Tahun diedarkan: 1970 (30 November)
Masa tayangan: 107 minit (lebih kurang)

JALAN CERITA___

Kuala Lumpur: Rizman sangat dibenci oleh ibu tirinya kerana dia (sewaktu kecil) menyebabkan kematian adik tirinya. Oleh kerana tidak tertahan lagi dengan kata-kata nista dan celaan ibu tirinya itu, Rizman keluar rumah meninggalkan ayahnya serta dua orang adiknya. Rizman berhasrat untuk ke Singapura.

Sebelum peristiwa itu, Rizman bersama teman wanitanya (Ruby) menghadiri parti kemudian Ruby mengajak Rizman makan malam di rumahnya. Rizman diperkenalkan oleh Ruby kepada ibunya (Rima Murni).

Di Stesen keretapi, Rizman bertemu dengan Rima yang kebetulan menghantar Tengku Zaman menaiki keretapi. Bila Rizman menyatakan hasrat mahu ke Singapura Rima menghalang dan mencadangkan supaya Rizman tinggal bersamanya dan juga Ruby.

Dalam pada itu, di tempat kerja Ruby mendapat bos baru (Rozaiman). Rozaiman yang pertengahan umur tertarik dengan Ruby dan cuba memikatnya tetapi Ruby tidak melayannya kerana dia cintakan Rizman.

Apabila tinggal dalam satu bumbung, perhubungan antara Rizman dengan Rima semakin erat.

Semasa begitu gembira dan ingin menunjukkan surat yang dia telah lulus ujian memandu kereta, Rizman termasuk ke bilik Rima di mana Rima ketika itu berada dalam keadaan menggairahkan.

Rizman terpegun dan kegairahan. Seperti "pucuk dicinta ulam mendatang," Rizman menghampiri ke katil Rima di mana dia sedang berbaring dan menyuruh Rizman memicit badannya.

Rizman tidak "bertepuk sebelah tangan." Berlakulah perzinahan dan sejak itu, perhubungan antara Rizman dengan Rima (ibu kekasihnya, Ruby) semakin erat dan keterlanjuran terus berlaku tanpa disedari oleh Ruby.

Dalam usahanya memikat Ruby, Rozaiman tidak putus asa. Setelah di desak beberapa kali akhirnya Ruby setuju makan malam dengannya.

Ketika makan malam itulah Rozaiman menyatakan cintanya kepada Ruby tetapi di tolaknya dengan alasan dia setia dengan Rizman.

Di panggung wayang, Mustabab (berdendam dengan Ruby kerana Ruby tidak melayannya) bersama dua orang kawannya terserempak dengan Rizman dan Rima.

Ini telah dipergunakan oleh Mustabab membalas dendamnya terhadap Ruby. Mustabab memberitahu Ruby, Rizman sudah ada girlfriend baru. "Mother, you," katanya. Ruby tersentak, "Mother, I."

Bagi mempastikan kata-kata Mustabab itu benar, pulang ke rumah Ruby buat siasatan. Ruby terperanjat apabila mendapati Rizman dan Rima sedang bercengkerama dibilik Rizman.

Dengan perasaan kecawa dan hampa, Ruby pergi ke rumah Rozaiman dan menawarkan untuk menjadi perempuan simpanan Rozaiman. Bagi Rozaiman pelawaan Ruby seperti, "orang mengantuk di sorongkan bantal".

Kekerapan Rima keluar malam dan pulang di waktu pagi, menyebabkan Rizman (yang mencintai Rima sepenuh hati) sentiasa berada dalam kerisauan. Rizman mencurigai kesetiaan Rima terhadapnya.

Rizman marah dan merajuk tetapi kerana Rima pandai memujuk dan menggoda, Rizman berlembut dan mengalah. Perhubungan Rozaiman dan Ruby pula semakin bertambah erat. Ruby tidak payah bekerja tetapi dia tetap mendapat gaji tiap-tiap bulan.

Kemudian Rizman diracuni fikirannya oleh Mustabab dan dua orang teman setianya. Dia mengajak Rizman pergi ke sebuah rumah di mana Rima sering berkunjung.

Mustabab menyuruh Rizman memanjat sebatang pokok dan dari situ dia dapat menyaksikan Rima sedang melayan nafsu seorang tua.

PEREMPUAN SIMPANAN

Apabila pulang, Rima di tempelak oleh Rizman dan mengugut akan meninggalkannya. Kerana merasakan yang dia sangat cintakan Rizman dan kini sudah mendapat lelaki pujaannya dan dia mahu berkahwin dengan Rizman, Rima menceritakan kedudukan sebenar kepada Rizman.

Menurut cerita Rima, dia berasal dari Sumatera Utara. Dia jatuh cinta dengan seorang pemuda bernama Rozaiman. Hasil percintaan mereka, Rima telah berbadan dua mengandungkan Ruby.

Rozaiman tahu yang dia telah mengandung tetapi dia tidak mahu bertanggungjawab lalu melarikan diri dari kampung. Dia kemudian di usir dari kampung dan dengan pertolongan dua tiga orang yang bersimpati dengannya, Rima datang ke Malaysia.

Apabila Ruby di lahirkan, dia menjadi perempuan simpanan Tengku Zaman yang telah memberikannnya kehidupan yang mewah.

Tanya Rizman, kalau begitu mengapa Rima tidak berkahwin saja dengan Tengku Zaman. Menurut Rima, Tengku Zaman berkahwin mengikut undang-undang mahkamah. Mahkamah tidak membenarkannya berkahwin lebih dari satu.

Rima meminta Rizman bersabar kerana Tengku Zaman telah tua, tidak lama lagi dia akan mati. Kalau dia mati setidak-tidaknya separuh (atau pun suku) daripada hartanya akan dimilikinya.

Bagaimanapun, Rizman meninggalkan Rima menyebabkannya tidak dapat menerimanya. Rizman pergi menemui Ruby untuk kembali ke pangkuannya tetapi dihujung pistol, Ruby menolak.

Setelah berfikir panjang, Rima kemudian pergi menemui Tengku Zaman dan menyatakan yang dia mahu memutuskan perhubungannya dengan Tengku Zaman kerana dia sudah pun bertemu dengan lelaki pujaannya.

Terkejut dengan tindakan Rima itu, Tengku Zaman diserang penyakit jantung lalu meninggal dunia.

Rizman kemudian bertunang dengan Haryati (teman wanitanya) dan sempena dengan pertunangan tersebut satu majlis tari menari diadakan.

Rima turut hadir. Dia kemudian berhadapan dengan Rizman dan Haryati dan meminta Rizman kembali kepangkuannya semula.

Perbuatannya itu memarahkan Haryati yang menyebabkan Haryati mengeluarkan perkataan "perempuan lacur." Rima tersangat marah lalu mengambil keris yang ada didinding lalu menikam Haryati.

Apabila Rizman enggan pulang kepadanya dan menyatakan juga Rima "perempuan lacur," dia menikam Rizman pula. Rizman dan Haryati mati disitu juga.

Selepas itu, Rima pergi menemui Ruby dengan keris berlumuran darah. Semasa pertemuan itu, Ruby memperkenalkan kekasihnya yang bercadang untuk berkahwin dengannya.

Apabila bertemu, masing-masing terperanjat dan dengan tidak disedari Rima mencapai pistol yang ada di situ lalu menembak Rozaiman. Rozaiman mati.

Rima kemudian memberitahu Ruby katanya, "Aku tak mau kau kahwin dengan orang itu, Ruby. Dialah Rozaiman. Bapak, kau."

Rima menelefon polis dan membuat pengakuan telah membunuh Rozaiman, Rizman dan Haryati. Rima menunggu kedatangan polis, dia mahu menyerah diri.



BUKU KEDUA 2019


HARGA SENASHKAH: RM39.90 (162 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117

BUKU PERTAMA 2008

HARGA SENASHKAH: RM69.90 (358 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117
Tinggal Sedikit Sahaja Lagi




12+1 LAGU TERBAIK RAFEAH BUANG.



# ULASAN & KRITIKAN DALAM FK___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA
* SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA
* DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU
* PONTIANAK * SUMPAH ORANG MINYAK
* SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH
* BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT
* LAIN JALAN KA-SHORGA * GELORA * THE LONG HOUSE
* PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * SHANE
* CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON
* TIGA DARA * CINTA PERTAMA * TENGKORAK HIDOEP
* SAYANG ANAKKU SAYANG * MENANTI HARI ESOK
* SIAPA SALAH? * PERJODOHAN
* SEMERAH PADI * SI TORA HARIMAU JADIAN



Bab Mustaffa dan Norsiati

Arman Yadi, Bab Mustaffa, Ramli Ismail dan N.S. Sulaiman

Mariati Abdul Rahman dan Arman Yadi

Sarimah dan Nor Jin sebagai Tengku Zaman

ULASAN & KRITIKAN___

Filem ini tidak lahir sekiranya P.Ramlee tidak bertengkar dengan Osman Abadi.

Menurut ceritanya, P. Ramlee ketika mula-mula mengenali Osman Abadi (pengarang kanan di Utusan Melayu ketika itu) telah dikecam oleh P. Ramlee kerana wartawan hanya pandai menghentam orang-orang filem terutama filem-filem arahannya.

"Dia orang cakap senang, tahu hentam saja. skrip lemah, arahan lemah. Tapi siapa ada antara wartawan yang ada yang bagi skrip bagus pada saya," kata P. Ramlee.

Mendengarkan kata pedas tersebut terkeluar kata Osman Abadi, "Bagaimana kalau saya buat skrip Encik Ramlee boleh terima ke?"

"Boleh, dengan syarat skrip misti bagus. Bila Encik Osman nak bagi," kata P. Ramlee.

"Malam esok di studio ni," jawab Osman Abadi.

Malam esoknya (kira-kira jam 10.00) Osman Abadi datang, lalu bercerita di depan P. Ramlee berdasarkan nota yang ditulisnya di sekeping kertas.

Ketika mendengar cerita Osman Abadi, P. Ramlee hanya memejamkan matanya. Osman Abadi sendiri tidak tahu samada P. Ramlee mendengar ceritanya itu atau pun tidak.

"Selepas bercerita, P. Ramlee tidak berkata sepatah pun apakah cerita saya itu bagus dijadikan filem atau pun tidak," kata Osman Abadi.

Melihatkan wajahnya, Osman Abadi yakin ceritanya itu tidak akan diterima.

Esoknya, Osman Abadi menerima telefon P. Ramlee yang memintanya menulis 'rough idea' cerita yang diceritanya itu. P. Ramlee memberi masa seminggu untuk Osman Abadi menyudahkannya.

Bagaimanapun, Osman Abadi hanya dapat menyudahkannya dua minggu kemudian. P. Ramlee sendiri menyusun cerita dan lakonlayarnya manakala Osman Abadi menyusun dialognya.

Bermula dari situlah lahirnya filem ini yang dirangkumkannya dengan lagu popular ciptaanya - "Gelora" petikan filem "Seniman Bujang Lapok."

Bolehlah dikatakan filem ini sebuah drama berat yang tidak ada komedi langsung. Dari awal hingga akhir ketegangan mencengkam penonton.

Hanya mereka yang berminat dengan filem-filem drama berat dan masih meminati karya P. Ramlee menyukai filem ini.

GOLONGAN REMAJA

Bolehlah dikatakan juga, filem ini hanya sesuai ditonton oleh orang-orang dewasa saja (for adult only) dan boleh juga diagak kenapa filem ini jarang-jarang ditayangkan di tv kerana temanya yang tidak sesuai ditonton oleh golongan remaja apatah lagi kanak-kanak.

Adegan-adegan menyolok mata, antara Sarimah dan Arman Yadi serta antara P. Ramlee dan Isma Rubee, begitu ketara dan menggairahkan.

Agak menarik juga, dalam vcd dan dvd yang ada sekarang, adegan-adegan tersebut masih kekal dan tidak di gunting dan di potong.

Dari segi persembahan filem ini tidaklah mengecewakan. Arahan dan lakonan pelakon-pelakonnya tetap baik dan memuaskan terutama P.Ramlee dan Sarimah yang memegang watak utama.

Bab Mustaffa (adik seniwati Rosmawati) tidak pernah berlakon sebelum ini. Tetapi dalam filem ini dia telah memperlihatkan mutu lakonan yang sangat baik - bersahaja dan natural

Jika Festival Filem Malaysia (FFM) ada ketika itu, kemungkinan dia memenangi anugerah best leading actor in supporting role (pelakon pembantu lelaki terbaik) adalah cerah sekali.

Bagaimanapun, karekternya (berpasangan dengan Ramli Ismail dan N.S. Sulaiman) tidak jelas.

Mahu dikatakan crook (peranan jahat), bukan. Hendak dikatakan berperanan baik, pun bukan. Mungkin sebagai pengacau (penyibuk), batu api dan menjaga tepi kain orang sesuai untuknya.

Pada keseluruhannya, filem ini menampak penurunan (merosot) P. Ramlee dalam pengarahan filem. Nampak sudah P. Ramlee kekeringan idea atau mungkin juga keadaan dan kedudukannya di Merdeka Filem Setudio  sudah mulai goncang lebih-lebih lagi kontraknya sudah hampir tamat.

Begitupun juga, filem ini masih bertenaga dan mempunyai kekuatan dari segi cerita, arahan dan lakonan terutamanya. Tinggal lagi, sebagaimana yang dikatakan, kisah yang dipaparkan tidak sesuai dengan mentaliti kaum remaja dan kanak-kanak.

P. Ramlee tidak banyak muncul dalam filem ini. Tumpuan utama lebih kepada Arman Yadi (sebelumnya pernah mucul dalam "Keranda Jingga" dan "Perentah Seri Paduka") yang memegang peranan Rizman dan Sarimah sebagai Rima Murni.

Bolehlah dikatakan P.Ramlee sebagai pelakon pembantu dan Arman Yadi hero.

Pada saya, irama dan lirik lagu "Gelora" begitu indah sekali. Tetapi dengan lahirnya filem ini, sedikit sebanyak telah mencemarkan kebaikan dan keindahan lagu tersebut.


COMMENTS & CRITIQUES___

IT CROSSED THE INVISIBLE CODE OF DECENCY!
By Farouk Gulsara
(Blog Rifle Range Boy, 26 August 2012)

The late 60s must have been a bad time for P. Ramlee. The introduction of the idiot box to Malaysia, the glamour of the Hindi films with unbelievably drop dead suave actors and melodramatic stories and melodious songs to match in cinematographic colours, the closure of Jalan Ampas studio due primarily to labour disputes and age issues had its toll in garnering finances for his movie making.

On top of all that, he was the punching bag of ridicule for the local papers for his inability to replicate his previous successes in Singapore here. The bank were not forthcoming for loans either.

P. Ramlee expressed his dismay of Utusan Melayu for constantly belittling his efforts, his stories and his direction. In a sudden twist of events, an editor from this journal, Osman Abadi, came forward to the legend with a script of this story.

After some screenplay changes here and there,' Gelora' materialised. Of course "Gelora" is the name of his favourite song. The background musical score had a heavy dose of the song in instrumental form in various beats - Indian, electric guitar etcetera.

Talking about music, P.Ramlee also to battle it out with the British invasion bands and the emerging pop yeh yeh for popularity. He had to employ 3 various bands for musical score, including a modernized keroncong song sang by Ramlee himself.

This 1970 movie was nostalgic in that it showed certain popular landmark buildings around KL like the Parliament building and the clock tower, a 2-door Fiat 600 with the door hinge at the back, a beetle VW 1300 (BL8785) like the one my Standard 3 master had and a National Jetcycle refrigerator which was a familiar landscape in the more affluent years of our 1-bedroom flat of RRF!

The film starts with thoughts reminiscing a time before the blitz from the Iranian Revolution swept across the globe dividing the world into two - the believers and the nons. 9/11 just tipped the the scale even further!

The credit starts with a dancing crowd gyrating and twisting to a live band in a house party. Girls are willing to dance with their new partner at the wave of the hand, dresses were modern (baby doll, mini skirt) and short at mid thigh level, hair was longer than the dresses and smiles were all around.

English is used freely, I and you are used freely as pronouns in their Malay sentences. Wine and drinks tracks were available in houses. Peck in the cheek seem like an acceptable form of greeting in the film.

Ruby (Isma Rubee) is dancing happily with her boyfriend Rizman (Arman Yadi) only to be disturbed by her sore-loser ex-boyfriend Mustabab (Bob Mustafa) who wrecks the party by his mischief.

Rizman, who has a stormy relationship with his step mother, decides to leave his father's home. Meanwhile, Rizman meets Ruby's mother, Rima Murni (the vivacious Sarimah), when he dines at her home. He is awed by Rima's youth and beauty.

When Rizman decides to leave KL for Singapore, he is coaxed by Rima who met him at the railway station accidentally, to stay at her home.

Rizman, a 21 year old jobless youth, is taught to drive by Rima. After obtaining his driving license, the jubilant Rizman rushes in to Rima's bedroom to thank his teacher.

What he saw changed his life forever! Lying in a compromisingly provocative manner, he is lured by the temptress of a cougar to massage her sore back. When the heat built up, he was told to do the necessary and hence a 'Mrs. Robinson' kind of illicit sexual liaison starts.

This jobless guy continues with his clandestine activity whilst Ruby works diligently as a secretary. Rima and Rizman are spotted at an afternoon matinee show by Mustabab (Ruby's old flame) who spills the beans to Ruby.

Meanwhile, Ruby's office has a new boss, Rozaiman (P Ramlee), a 40 something bachelor who fancies Ruby. Repeated attempts at wooing Ruby proved futile as she wishes to stayfaithful to Rizman.

After Mustabab's squealing, Ruby caught her boyfriend and her mother embraced on bed in an awkward manner. In rebound, she left her maternal house and moved in to her boss' house to stay as a mistress!

Rima and Rizman's sinful union based on lust lands on a rough patch. Rizman was not comfortable with her frequent late night early morning trips dressed to her nines to do her work which paid her bills. A small tiff ensues.

Here, Mustabab emerges again. He coaxes Rizman to go for a drive just to bring him to Rima's alleged workplace. Here, Rima is seen entertaining an old man in bed. Devastated, another confrontation happens back home and the truth is told.

Rima was a young unwed mother from Northern Sumatra who left her abode after the shame. Visibly pregnant poor and hungry, she was ushered into the care of a Tengku Zaman who took care of her so well that she decide to reciprocate her gratitude by staying as his mistress.

An ultimatum was given - "leave him or I will leave". Used to the good luxurious life, Rima hesitates and Rizman leaves. On the rebound, drinking himself to the ground and walking around with his suitcase, Rizman is courted by Hayati, a colleague of Ruby. Pretty soon, they hold their engagement party.

Rima, on the other side, yearning for Rizman's love and longing to be legally married, decides to woo Rizman back to her life at the engagement party. A duel ensues. Rima stabs to death Rizman and Hayati with an decorative dagger displayed on the wall when she is called as a whore.

Rima then goes to see Ruby to say her peace before surrendering to the police. There, she discovers that the man that her daughter has been co-habitating all this while is indeed Rima's jilted boyfriend who absconded when he discovered that she was pregnant. In a fit of rage, she guns him down.

The movie ends with Rima calling 999 and waiting for the arrival of the police...

A full length heavy drama dealing with adult matters that seems to have crossed all boundaries of accepted norms. I am yet to see a film where father and daughter are lovers!

P. Ramlee here acts a supporting actor only whilst the main show is dominated by Sarimah and other new actors. Unfortunately, Arman Yadi (Rizman) and Isma Rubee (Ruby) need to polish on their acting skills.

Bab Mustaffa (Mustabab) is likeable as a villian. The famous Mak Enon with her toothless smile appears briefly in a gambling scene in Rizman's father's house and is memorable in her comedy sketch.

At one time I wondered why the four main characters had their names starting with the letter R and sounded confusing.

Interestingly, a scene was shot at a A&W food outlet. Hey, I did not know that A&W was already around in 1970!

Amir Muhammad, the famous new movie-maker was searching high and low to lay his hands on a copy of the film to review in book but his effort proved to be in vain.

He was probably trying to get a 35mm film copy; mine is a DVD-R copy, a good copy though!


Sarimah dan Norsiati

Isma Rubee dan Arman Yadi

P. Ramlee dan Isma Rubee

Sarimah dan Isma Rubee




(Sumber: Azrin Fauzi)


(Sumber: Supermasjoko)


(Sumber: Legendafilemmelayu)

>>> Tiga Klips Video Dari Filem "Gelora" <<<

IRAMA & LAGU___

Disebabkan irama kumpulan gitar rancak (kugiran) begitu mendapat sambutan hangat ketika itu, dalam pengendalian muziknya P.Ramlee mengunakan 3 kugiran - Dendang Irama, Ben Puteh 4 dan P.Ramlee Orkest.

Lagu-lagu yang terdapat dalam filem ini tidak begitu menarik dan itulah sebabnya tidak ada yang popular seperti filem-filem P.Ramlee sebelum ini.

Hanya satu lagu yang agak menarik dan seronok didengar, "Apa Guna Bersuami Muda", berirama keroncong yang disampaikan oleh Tamam Idris menggunakan suara P.Ramlee (sila lihat video).

FAKTA & ANGKA___

* Filem pertama P.Ramlee mengambil cerita karya Osman Abadi (wartawan Utusan) sebagai filem arahannya.
* Filem pertama lakonan Bab Mustaffa, Isma Rubee dan Mariati Abdul Rahman, maksudnya ada peranan. Mariati Abul Rahman kemudian menjadi menantu P.Ramlee apabila Nasir P.Ramlee berkahwin dengannya, tetapi kemudian bercerai.
* Filem ketiga P.Ramlee mengambil Sarimah berlakon di Merdeka Film Productions selepas "Kanchan Tirana" dan "Dr.Rushdi".
* Filem pertama lakonan Arman Yadi dibawah arahan P. Ramlee. Arman Yadi diperkenalkan oleh Omar Rojik dalam filem arahannya, "Keranda Jingga", berlakon bersama Ed Osmera dan Norsiati.
* Nama sebenar Bab Mustaffa ialah Mustafar bin Baba, tetapi diubah oleh P.Ramlee kepada Bab Mustaffa berdasarkan satu karakter yang terdapat dalam cerita 1001 malam ("Ma'aruf Tukang Kasut dan Isterinya Fatimah"), Baba Mustaffa.
* Bab Mustaffa yang turut membintangi filem "Kisah Seorang Biduan" (arahan M.Amin) dan "Pertentangan" (Salleh Ghani) meninggal dunia ketika umurnya masih muda. Tarikh sebenar tidak diperolehi tetapi diawal tahun 2002.


# UPDATE AKAN DILAKUKAN DARI MASA KE MASA.