"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Thursday, June 27, 2019


A TOWN LIKE ALICE (1956)







Virginia McKenna sebagai Jean Paget



Peter Finch sebagai Joe Harman









Virginia McKenna membiayai telaga air untuk penduduk kampung




Virginia McKenna dan Edwina Carroll sebagai Fatima



Virginia McKenna mengimbau masa silam



Askar-askar Jepun menakluki Malaya







Pertemuan awal Virginia McKenna dan Peter Finch







Peter Finch di papah untuk disalib ke sebatang pokok




Virginia McKenna merayu untuk mendapatkan perlindungan



Virginia McKenna dan Edwina Carroll bercucuk tanam di sawah padi



Virginia McKenna diberitahu oleh Sanny Hussan Peter Finch masih hidup






Pertemuan Jean Paget dan Joe Harman yang menyayat hati



(Sumber: Dogdaze D)



BUKU KEDUA 2019


HARGA SENASHKAH: RM39.90 (162 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117

BUKU PERTAMA 2008

HARGA SENASHKAH: RM69.90 (358 Muka)
Beli Online Boleh Dapat Tandatangan Penulis
Emel: mar27843@yahoo.co.uk / Telefon: 012-3408117
Tinggal Sedikit Sahaja Lagi





12+1 LAGU TERBAIK RAFEAH BUANG.



# ULASAN & KRITIKAN

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA
* SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA
* DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU
* PONTIANAK * SUMPAH ORANG MINYAK
* SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH
* BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT
* LAIN JALAN KA-SHORGA * GELORA * THE LONG HOUSE
* PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * SHANE
* CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON
* TIGA DARA * CINTA PERTAMA * TENGKORAK HIDOEP
* SAYANG ANAKKU SAYANG * MENANTI HARI ESOK
* SIAPA SALAH? * PERJODOHAN
* SEMERAH PADI * SI TORA HARIMAU JADIAN



THE RANK ORGANISATION
Produser JOSEPH JANNI
Pengarah JACK LEE
Pengarah fotografi GEOFFREY UNSWORTH
Penyunting filem SIDNEY HAYERS
Pengarah seni ALEX VETCHINSKY
Cerita NEVIL SHUTE (NOVEL)
Lakunlayar W.P. LIPSCOMB RICHARD MASON
Musik MATYAS SEIBER
Pelakon VIRGINIA MCKENNA PETER FINCH MARIE LOHR REENE HOUSTON EILEEN MOORE JEAN ANDERSON MAUREEN SWANSON NORA NICHOLSON TAKAGI IKEDA NAKANISHI YAMADA SANNY BIN HUSSAN TRAN VAN KHE VU NGOC TUAN JOHN FABIAN GEOFFREY KEEN EDWINA CARROLL

Lokasi penggambaran: Malaya (Malaysia), Australia & England
Mula penggambaran: Singapura, Julai 1955
Mula diedarkan: 1956 (1 Mac, London)
Masa tayangan: 117 Minit


JALAN CERITA___

England dan Malaya kini.

Jean Paget berhasrat kembali ke Malaya di mana dia telah menjadi tawanan askar-askar Jepun selama tiga tahun semasa perang dunia kedua. Dia mahu kembali ke kampung yang telah memberi perlindungan kepadanya dan teman-teman yang senasib dengannya.

Jean ingin melakukan sesuatu sebagai membalas budi. Dia kemudian berjaya membina telaga untuk kemudahan orang-orang kampung mendapatkan air.

Kuala Lumpur tahun 1942 (sorotbalik).

Jean bertugas sebagai Setiausaha (Jurutaip) untuk Kerajaan British di Malaya. Tidak lama kemudian Jepun menakluki Malaya dan askar-askarnya telah menangkap semua lelaki British dan di hantar ke kem tahanan.

Wanita-wanita dan kanak-kanak terlebih dulu dikerah berjalan kaki ke Singapura (sebelum dihantar pulang ke England) yang jauhnya 50 batu dibawah pengawasan seorang askar Jepun berpangkat sarjan.

Bagaimanapun, Jean dan teman-temannya (11 wanita dewasa dan 7 orang kanak-kanak) diarah ke sana ke mari kerana kem tahanan untuk mereka tidak ada. Permergian mereka ke Singapura dibatalkan dan diarah pula ke Kuala Lumpur.

Tiga batu lagi sampai ke Kuala Lumpur disuruh pula ke Port Swetthenam, kemudian ke Port Dickson, Tampin dan ke Kuantan yang jaraknya 200 batu. Di antara mereka ada yang jatuh sakit dan meninggal dunia.

Dalam perjalanan, Jean bertemu dengan Joe Harman (tawanan perang Australia) yang kemudian membantunya mendapatkan kuinin mengubati demam malaria dan juga bekalan makanan.

Akhirnya, Jean dan teman-temannya sampai juga ke Kuantan. Joe, yang membantu mereka dengan membekalkan ayam (kepunyaan askar-askar Jepun), telah disoalsiasat kemudian ditangkap kerana menyerang salah seorang askar Jepun tersebut.

Dengan disaksikan oleh Jean dan teman-temannya serta orang-orang tahanan perang Australia, Joe menerima hukuman disalib di sebatang pokok.

Kerana tidak ada kem tahanan untuk menempatkan Jean dan teman-temannya, mereka diarah pula pergi ke Kota Bharu.

Sampai disebuah kampung, sarjan askar Jepun meninggal dunia dan Jean merayu kepada Ketua Kampung supaya membenarkan mereka tinggal di kampung tersebut dengan melakukan kerja menanam padi. Mereka dibenarkan.

Kembali semula waktu kini.

Ketika berbual-bual dengan penduduk kampung (Sulaiman), dia menyatakan akan pulang ke Kuantan. Bila disebut Kuantan, Jean bertanya mengenai Joe yang disalib kerana mencuri ayam.

Sulaiman masih ingat peristiwa tersebut dan memberitahu, Joe telah dirawat di hospital sekian lama. Jean terperanjat kerana dia menyangkakan Joe sudah meninggal dunia. Yaakob (anak Sulaiman) mengesahkan Joe masih hidup.

Jean pergi ke Australia mencari Joe, Joe pergi ke England mencari Jean. Di Lapanganterbang Alice Springs, Jean menunggu ketibaan Joe. Akhirnya, mereka bertemu dan bersatu kembali.


ULASAN FK___

Filem ini dimulakan kamera fokus di tengah-tengah Kota London dan kemudian terus ke pejabat Owen, Dalhousie and Peters di mana Jean Paget sedang berbincang dengan peguamnya (Geoffrey Keen).

Jean berhasrat kembali ke Malaya untuk membina telaga air sebagai membalas budi orang-orang kampung yang telah memberi perlidungan kepadanya dan teman-temannya semasa perang dunia kedua.

Dengan menaiki bas, Jean sampai ke kampung tersebut. Dia disambut dengan gembira oleh Fatima dan orang-orang kampung. Kemudian telaga pun dibina dan penduduk kampung tidak lagi bersusah payah pergi jauh mengangkut air.

Walaupun kampung yang memberi perlindungan kepada Jean dan teman-temannya tentulah ketika mereka menuju ke arah Kota Bharu dari Kuantan, tetapi ternyata lokasi penggambaran di Kampung Talang di Negeri Sembilan.

Suasana kampung Melayu yang dikelilingi sawah padi digambarkan dengan begitu baik sekali lebih-lebih lagi adanya tarian joget (musik lagu nyanyian A. Rahman) sebagai meraikan terbinanya telaga air dengan perbelanjaan ditanggung oleh Jean.

Ketika berada disinilah Jean mengenang kembali (sorotbalik) masa silamnya (pada tahun 1942) apabila Fatima bertanya kepadanya tentang kahwin.

Apa yang menarik, tidak terdapat keganasan yang mutlak oleh askar-askar Jepun dalam filem ini. Tidak ada kekasaran terhadap wanita-wanita yang menjadi tawanan perang dan tidak ada pembunuhan dilakukan terhadap orang-orang tawanan British.

Kalau ada pun sedikit sangat dan deraan (disalib) terhadap Joe sebab dia bersalah menyerang seorang askar Jepun bukan kerana mencuri ayam.

Wanita-wanita (ada juga yang cantik seperti Jean) tidak diganggu. Mereka hanya memujuk Jean akan diberikan kemewahan dan kesenangan sekiranya dia bersetuju untuk menjadi pemuas nafsu 7 pegawai askar Jepun, tetapi ditolaknya.

Sebagai ganti Ellen (Maureen Swanson) yang pergi, itu pun bukan kerana dipaksa tetapi atas kerelaan dirinya sendiri.

Cuma yang boleh dianggap sebagai zalim, paksaan yang dilakukan terhadap wanita-wanita dan kanak-kanak berjalan kaki dari satu tempat ke satu tempat berbatu-batu jauhnya (selama 7 bulan) semata-mata kerana tidak adanya kem tahanan buat mereka.

Kalau sekadar wanita-wanita dewasa saja masih boleh diterima tetapi kalau sudah melibatkan kanak-kanak (ada yang masih terlalu kecil), itu sudah dianggap melampau - tidak berperikemanusiaan.

Begitu pun juga, filem ini menarik dari berbagai aspek - arahan, sinematografi dan lakonan. Susunan plotnya kemas, penggambarannya (walaupun hitam & putih) termasuk sudut-sudut kameranya memuaskan dan lakonan pelakon-pelakonnya terutama Virginia McKenna dan Peter Finch sangat baik.

Sungguhpun diakhir filem ada tercatat penggambarannya di Malaya, Australia dan England tetapi ternyata 90% di lakukan di Malaya.

Inilah yang menarik. Disamping Malaya, nama-nama Kuala Lumpur, Port Swetthenam, Port Dickson, Tampin, Kuantan dan Kota Bharu telah dijaja ke seluruh dunia.

Kalau diikutkan novelnya, kisahnya tidak berakhir seperti yang terdapat dalam filem ini. Ia berlanjutan selepas Jean dan Joe berkahwin.

Idea ini mungkin Jack Lee perolehi dari pengarah William Wyler yang mengambil sebahagian saja dari novel "Wuthering Heights" karya Emily Bronte dijadikan filem.

Satu lagi yang menarik, tidak ada satu pun adigan cium (seperti kebiasaan terdapat dalam filem-filem British dan Hollywood) antara Jean dan Joe walaupun semasa mereka bertemu semula diakhir filem.

Pada keseluruhannya, filem ini boleh dianggap sebagai salah satu filem British yang terbaik pernah dikeluarkan, dan ianya lebih terbaik kerana penggambarannya dilakukan di Malaya.

THE NEW TRANSPORT COMPANY LTD, KUALA LUMPUR 3 MILES PICADILLY 8003, PANONG RUBBER FACTORY, SEKOLAH MELAYU (rumi dan jawi), KUANTAN SUPPLY DEPOT, JAYA CINEMA dan TONIGHT 8.30 PM INI MALAM (jawi), adalah antara beberapa perkara yang seronok di tonton.

SANNY BIN HUSSAN___

(Sumber: Harith Faruqi Sidek)

Sanny Bin Hussan atau Sunny Bin Hassan berasal dari Singapura. Dan ketika berlakon dalam filem ini, usianya 62 tahun. Dia bekerja sebagai kelasik kapal dan sentiasa berulangalik antara Singapura dan England.

Pada tahun 1931, Sanny Hussan menetap di England dan kemudian berkahwin dengan wanita Inggeris Liverpool.

Pada masa itu (tinggal di Cardiff, Wales), dia mempunyai tiga anak tiri dan 10 cucu.

Filem ini merupakan yang pertama dibintanginya, dan selepas itu dia ditawarkan pula berlakon dalam "Wisdom's Way" (1957) yang diarahkan oleh Ronald Neame dengan bintang utamanya Peter Finch dan Mary Ure.

Peranannya sebagai Father Amyan, tetapi namanya tidak tercatat dalam credit title.

Jika tidak ada penggambaran dan tidak berkerja, Sanny Hussan sering menghabiskan masanya dengan melukis.

Tidak dapat dipastikan samada Sanny Hussan masih hidup atau pun sudah meninggal dunia.


EDWINA CARROLL___

Tidak banyak dapat diketahui tentang Edwina Carroll yang berperanan sebagai Fatima dalam filem ini.

Apa yang dapat diketahui, dia merupakan penari profesional dan pernah muncul sebagai gadis Geisha dalam pementasan "Teahouse of the August Moon" di London.

Pun tidak dapat dipastikan, samada Edwina Carroll masih hidup atau pun sudah meninggal dunia.


ANUGERAH___

* Pelakon Lelaki Terbaik PETER FINCH

* Pelakon Wanita Terbaik VIRGINIA MCKENNA

# Anugerah British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) 1957


FAKTA___

* Nama Alice yang dijadikan tajuk "A Town Like Alice" merujuk kepada Alice Springs yang terletak di utara Australia.

* Novel "A Town Like Alice" mula diterbitkan pada tahun 1950 oleh Wm. Heineman Ltd.

* Nevil Shute lahir pada 17 Januari 1899 dan meninggal dunia pada 12 Januari 1960.

* "A Town Like Alice" juga menggunakan tajuk "Rape of Malaya".

* "A Town Like Alice" hanya meliputi bahagian pertama novel "Legacy" karya Nevil Shute.

* Pada tahun 1981, "A Town Like Alice" dibuat semula (miniseries) yang dibintangi oleh Helen Morse dan Bryan Brown. Ia meliputi seluruh novel.

* Nama kampung (lokasi) di mana Jean Paget dan teman-temannya mengakhiri perjalanan ialah Kuala Talang terletak di Negeri Sembilan.

* Antara tahun 1950 dan 1980, ini yang pertama dari tiga filem (filem British) boleh dikatakan keseluruhan penggambaran (lokasi) dilakukan di Malaya. Dua lagi "The 7th. Dawn" (1964) dibintangi William Holden dan Susannah York dan "Paper Tiger" (1975) lakonan David Niven dan Toshiro Mifune.

* Jose Verena Mason (18 tahun) yang menjadi pengganti (double) Virginia McKenna sepanjang penggambaran di Malaya, nyaris-nyaris maut apabila dia terlibat dalam kecelakaan jalanraya.

* Penari-penari dan pemusik-pemusik yang terdapat di awal filem terdiri daripada pelajar-pelajar Malaya (Malaysia) di London, dan penggambarannya dilakukan di studio Pinewood, England.

* Satu lagi novel karya Nevil Shute, "On The Beach", telah dijadikan filem oleh Stanley Kramer pada 1959 dengan bintang utamanya Gregory Peck, Ava Gardner, Fred Astaire dan Anthony Perkins.


KLIPS POSTER "A TOWN LIKE ALICE"


Klips Poster "A Town Like Alice"
(Sumber: moviememorabilia)


# UPDATE AKAN DILAKUKAN DARI MASA KE MASA.



No comments:

Post a Comment