Wednesday, September 10, 2014


TANDA PUTERA (2012)

DARI KACAMATA KU SEMAN KU HUSSAIN
Di Susun & Di Semak Oleh Zaini Yusop



PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai

SEKSI SELEBRITI INDONESIA
nampak seksi bukan bererti dedah semua

# ULASAN & KRITIKAN___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 10 SEPTEMBER 2014)

* SEKSI SELEBRITI INDONESIA - 82,700
* SEKSI SELEBRITI MALAYSIA - 56,431
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI - 52,667
* SELAMAT PENGANTIN BARU - 33,905
* FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT - 12,929






TIGA TOKOH UTAMA NEGARA, TENGKU ABDUL RAHMAN, TUN RAZAK DAN TUN DR. ISMAIL.

PENGARAH "TANDA PUTERA", SHUHAIMI BABA.

(Sumber: LadaChilli22's Channel)


"TANDA PUTERA" MANGSA POLITIK
Dipetik daripada rencana Utusan Malaysia
Oleh Ku Seman Ku Hussain (29 Julai 2012)




WALAUPUN "Tanda Putera" belum ditayangkan tetapi jentera parti DAP telah menyerang habis-habisan filem yang menyelitkan peristiwa bersejarah rusuhan 13 Mei 1969.

Tanpa menonton filem, di mana demokratiknya DAP kerana telah menghukum sebagai palsu? Apa yang palsu?

Adakah laungan orang DAP selepas pilihan raya umum 1969 supaya orang Melayu balik kampung itu palsu?

Semua orang tahu bahawa DAP yang mula membakar sentimen perkauman kalangan orang Cina ketika itu.

Sejarah 13 Mei bukan sejarah lisan tetapi terakam dalam bentuk cetak, audio dan juga visual.

Sumber ini semuanya menunjukkan DAP bertanggungjawab mencetuskan sentimen perkauman.

Pengarah filem ini, Shuhaimi Baba juga membuat rujukan daripada sumber yang sama. Beliau mendapat kenyataan yang sama mengenai 13 Mei 1969.

Maka DAP tidak perlu memalsukan sejarah sebenar dan membenarkan sejarah yang palsu untuk mencuci tangan.

Kalau DAP merasakan sejarah kebiadapan DAP dalam rusuhan 13 Mei boleh memberi kesan buruk kepada jangka hayat politik DAP, padamkan semua bukti-bukti sejarah daripada sumber berkenaan.

Tetapi hakikatnya sejarah tidak akan terpadam, sebab itulah DAP yang kini mewarnakan parti itu sebagai "pelbagai kaum" cuba memadamkan imej cauvinisme Cina kepada parti itu.

DAP juga tentunya mengakui bahawa mengingati sejarah 13 Mei tidak mungkin akan mengharu-harakan negara. Ini terbukti selepas 43 tahun tragedi itu, belum ada rusuhan kaum yang boleh menggugat keharmonian rakyat.

Tetapi kerana 13 Mei ada nilai politik, maka dipolitikkan isu ini yang melibatkan filem "Tanda Putera". Sebenarnya keharmonian selama ini adalah kejayaan luar biasa kerajaan mewaraskan semua kaum selepas sekali terleka dan tewas kepada hasutan.

Orang Melayu atau Cina yang berada di luar DAP sudah terbuka menerima 13 Mei sebagai satu sejarah. Mereka banyak belajar daripada ketewasan kedua-dua kaum ini kepada dalang yang meniupkan api perkauman. Peristiwa 13 Mei sudah tidak ada makna lagi selain satu pengajaran.

Saya menonton filem ini sebanyak tiga kali dan mendapati "Tanda Putera" bukan revision sejarah 13 Mei. Shuhaimi pula bukan revisionist yang berniat jahat menghitamkan watak DAP.

Sebab itu digambarkan juga orang Melayu juga membelasah Cina. Dari sudut pengkaryaan, ini satu tanggungjawab supaya kelihatan seimbang bagi meredakan sentimen perkauman kedua-dua kaum.

MEMUATKAN

"Tanda Putera" bukan sebuah filem sejarah dan pengarahnya boleh sahaja tidak memuatkan babak orang Melayu membelasah Cina. Ini tidak menjejaskan filem berkenaan.

Tetapi Shuhaimi tidak berbuat demikian kerana beliau bukan rasis seperti DAP. Beliau ada pertimbangan lain untuk kepentingan ramai sekalipun mempunyai lesen kreatif ke atas filem yang diarahnya.

Sebenarnya rusuhan 13 Mei bukanlah topik utama filem ini. Tragedi itu tidak dijadikan karakter kepada filem ini untuk memusatkan tumpuan khalayak.

Tetapi paparan tragedi itu sekadar memberi warna kepada kedua-dua watak utama iaitu Tun Razak dan Tun Dr. Ismail.

Selepas menonton filem ini, saya sangat yakin bahawa yang bermain di fikiran penonton adalah sumbangan Tun Razak terhadap negara bukannya 13 Mei.

Filem ini sepatutnya ditayangkan pada 13 September depan dan tarikh itu dipersetujui oleh jawatankuasa Syarat Wajib Tayang yang diterajui Finas. Tetapi tarikh tayangan ditunda kepada satu tarikh yang tidak diumumkan.

Walaupun alasan penundaan itu kononnya 13 September bukan tarikh sesuai untuk menggalakkan penonton ke pawagam tetapi ini tidak masuk akal.

Pihak ketiga, selain penerbit filem ini dan jawatankuasa tersebut tidak perlu menjadikan "Tanda Putera" mangsa pemikiran politik sempit. Filem ini tidak adil untuk dikambinghitamkan bagi kepentingan politik.

Menunda filem ini bererti menafikan peluang rakyat menghayati sumbangan besar Tun Razak dan Tun Dr. Ismail mengepalai negara pada awal kemerdekaan.

Banyak pihak melihat penundaan yang kabur ini untuk menjaga hati pihak tertentu dalam suasana menjelang pilihan raya umum.

Pada amalan biasanya selepas sesebuah filem diluluskan oleh Lembaga Penapis Filem (LPF) dan jawatankuasa Syarat Wajib Tayang bersetuju dengan tarikhnya, tidak ada siapa yang boleh menghalang daripada ditayangkan.

Tetapi yang berlaku kepada filem "Tanda Putera" adalah luar biasa. Kenapa?

Sekiranya filem ini tidak ditayangkan pada 13 September ini, secara tidak langsung ini mengiyakan tuduhan DAP bahawa filem ini memaparkan sejarah palsu.

Dalam mendepani konspirasi politik begini, harap jangan ada pihak yang tersalah langkah dan masuk perangkap musuh.

Filem yang dituduh memaparkan sejarah palsu ini mesti ditayangkan supaya rakyat boleh membuat penilaian.

Memeram filem ini adalah menafikan kemampuan rakyat berfikir secara waras tentang negara, tokoh dan tragedi yang melibatkan mereka.


# Artikel ini disiarkan sepenuhnya tanpa edit. Ini dilakukan supaya ia benar-benar dari kacamata Ku Seman Ku Hussain sendiri, dan masih relevan walaupun sudah ada di Utusan Malaysia sejak lebih dua tahun yang lalu.
Tambah relevan, apabila filem sebaik ini diperlekehkan oleh panel juri Festival Filem Malaysia Ke-26, kerana tidak adanya pencalonan Filem Terbaik, Pengarah Terbaik dan Cerita Asal Terbaik yang sepatutnya mesti ada. Lihat Di Sini & Klik Di Sini








# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

SALOMA

BAHYAH MAHMOOD

DEEPIKA PADUKONE

UTUSAN RADIO & TV

VICTOR MATURE

R.AZMI

LATIFAH OMAR






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya
- KAKAK TUA.








Thursday, August 28, 2014


CALON-CALON FESTIVAL FILEM MALAYSIA KE-26

MUNGKINKAH PENCALONAN DIBUAT SEKALI LAGI?
Oleh Zaini Yusop & Mustafar A.R.



PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai

SEKSI SELEBRITI INDONESIA
nampak seksi bukan bererti dedah semua

# ULASAN & KRITIKAN___

* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM * CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR * JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 31 OGOS 2014)

* SEKSI SELEBRITI INDONESIA - 82,402
* SEKSI SELEBRITI MALAYSIA - 56,056
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI - 52,294
* SELAMAT PENGANTIN BARU - 33,645
* FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT - 12,889






(Sumber: Cinemamalay)

(Sumber: Grand Brilliance)

(Sumber: Ghiath Abu Rakty)

(Sumber: Grand Brilliance))

(Sumber: Kilthemovie)











ULASAN FK___
Oleh MUSTAFAR A.R.

SENAK perut dan sakit otak saya apabila membaca senarai calon-calon yang dipilih untuk memenangi anugerah di Festival Filem Malaysia Ke-26 (FFM26) yang dijadualkan berlangsung pada bulan Oktober ini.

Sebabnya, boleh dikatakan keseluruhan pencalonan bercorak seram, sakit jiwa dan ganas yang keterlaluan penonjolannya sampaikan filem sejarah dan patriotik, "Tanda Putera", arahan Shuhaimi Baba tertinggal jauh ke belakang.

Apa sudah jadi?

Kalau begitu, FFM26 ini bagus kalau ditukar saja kepada Festival Filem Seram, Sakit Jiwa Dan Ganas Malaysia.

Sepatutnya, "Tanda Putera" turut di calonkan Filem Terbaik, begitu juga pengarahnya, Shuhaimi Baba, Pengarah Terbaik.

Para juri jangan libatkan kontroversi dan kekecuhan yang timbul, sampaikan memandang remeh filem tersebut. Politic is politic, film is film.

Pencalonan Filem Terbaik - "Penanggal" (darah sana darah sini), "KIL" (main-main bunuh diri) "Sembunyi: Amukan Azazil" (sergah sana sergah sini) "Rock Oo!" (musik yang terbarai) dan "KL Gangster 2" (bunuh sana bunuh sini) - semuanya menyakitkan otak dan sangat membimbangkan mahu ke mana sebenarnya filem kita.

Agak-agak para juri sakit jiwa, tak?

Dalam soal ini, syarikat filem yang buat filem jenis begitu tidak bersalah kerana mereka mahu mencari keuntungan, dan itulah corak filem yang masyarakat Malaysia suka.

Yang bersalah para juri yang memilih filem-filem tersebut untuk dicalonkan, yang mana pengiktirafan ini akan menggalakkan lebih banyak lagi filem serupa itu dikeluarkan, akibatnya akan mencemarkan lagi perkembangan filem kita.

Di antara 112 filem yang menyertai (diterbitkan pada 2012 dan 2013), apakah itu saja filem yang mampu dipilih oleh para juri. Tidak adakah filem-filem lain yang lebih baik?

Apakah mereka menonton kesemua filem tersebut? Atau sekadar hanya pilih yang mana mereka suka saja, kemudian buat pencalonan? Atau berapa kali tapisan sudah dibuat?

Siapa juri?

Saya tidak tahu, tapi ikut corak filem dan pelakon yang dicalonkan, saya boleh agak. Masih juri yang sama seperti beberapa tahun yang lepas, dikepalai oleh seorang pengarah yang mana dua filem arahannya diciplak bulat-bulat dari dua filem asing - satu Hong Kong, satu Hollywood.

Namanya, lu fikirlah sendiri... ikut kata Nabil.

Seharusnya, juri tidak boleh orang-orang itu saja. Mesti bertukar-bertukar, mesti berubah-ubah. Kalau tidak begitulah jadinya, trend pemilihan tetap sama.

FFM25, "Bunohan" Filem Terbaik. Dimana baiknya filem itu, saya sendiri tidak tahu. FFM26 kemungkinan besar "Penanggal". Kalau betul, apa nak jadi..., bak kata S.M. Salim, festival filem kita ni.

Nasib baik filem Raja Azmi tidak ada. Kalau tidak teruk Finas dan para juri dibelasahnya. Shuhaimi Baba serta orang-orangnya pula tidak akan berdiam diri, mesti bising dan membebel. Silap-silap haribulan, Najib Razak pun turut bersuara atau setidak-tidaknya Ahmad Shabery Cheek.

Kalau begitu, bukankah kecuh dibuatnya, yang memungkinkan, FFM26 ditangguhkan sekali lagi, kerana pencalonan terpaksa dinilai dan dibuat semula.

Sekiranya "Tanda Putera" lebih buruk dari lima filem yang dicalonkan, tidak mengapa. Ini tidak, filem-filem tersebut ternyata lebih teruk dari filem terbitan Pesona Pictures itu. Apa pasal ia tidak dicalon Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik? Ada apa-apa ke?

Saya bukan pro-BN atau anti-PR, tidak sekali-kali. Tapi lebih menjurus kepada yang benar tetap benar.

Paling memburukkan keadaan, lima calon Filem Terbaik, dimonopoli oleh Primeworks Studios, sebelumnya terkenal dengan nama Grand Brilliance, dan sering memenangi anugerah dalam festival-festival filem yang lalu.

Kalau macam ini payahlah syarikat filem lain nak cari makan, nak menang anugerah. Bukankah lebih baik, diberi terus anugerah dan duit semuanya kepada Primeworks Studios, habis cerita. Tak payah nak tanding-tanding, buang masa saja.

Festival Filem Malaysia, setiap tahun sentiasa dilanda kontroversi - rumah siap pahat berbunyi. Harapan melihat FFM26, selepas menyambut jubli peraknya (25 kali dianjurkan) berjalan lancar dan bersistematik tanpa kontroversi, nampaknya tidak akan kesampaian. Pi mai pi mai tang tu juga. Masih ditakuk lama.

Berkemungkinan keadaannya lebih buruk lagi, memandangkan corak calon-calon yang dipilih, dan dijangka menimbulkan ketidakpuasan hati dikalangan orang-orang filem yang turut sama memperjuangkan kemajuan industeri filem Malaysia, seolah-olah mereka dipinggirkan.

Nasib baik sekali lagi, filem Tamil, "Dhusrajanam", tidak dicalonkan Filem Terbaik. Kalau masuk lagilah huru-hara, porak peranda.

AKAN DIPERTIKAIKAN

Pemilihan Kalpana menerima pencalonan Pelakon Wanita Terbaik, dijangka akan dipertikaikan, seolah-olah tidak ada pelakon Melayu yang lebih sesuai dan lebih sempurna, dijadikan pilihan.

Jika lakonan Kalpana begitu mengkagumkan, beri saja anugerah khas juri. Tidak payah dicalonkan.

Pencalonan Syamsul Yusof, Faizal Hussein, Mamat Khalid, Rosyam Nor, Ruminah Sidek dan Normah Damanhuri seolah-olah setiap festival filem mereka ini wajib ada termasuklah produser Gayatri Su-Lin Pillai yang terlibat dengan "Penanggal" dan Skop Productions yang mengeluarkan "KL. Gangster 2".

Sedangkan masing-masing pernah memenangi anugerah, dan tidak heranlah Faizal Hussein terkejut beruk bila dicalonkan sekali lagi.

Bagi memperbaiki segala kelemahan Festival Filem Malaysia (bermula FFM26), saya (sebagai salah seorang pengasas festival filem tersebut) telah membuat kertascadangan bertajuk "Festival Filem Malaysia Perlukan Reformasi".

Satu salinan saya kirimkan kepada Menteri Komunikasi Dan Multimedia, Ahmad Shabery Cheek, dan satu salinan lagi kepada Ketua Pengarah Finas, Raja Rozaimie Raja Dalnish Shah, untuk dilakukan postmortem supaya FFM yang akan datang lebih menarik dan lebih unggul. Klik Disini

Namun setelah melihat pencalonan yang dibuat, ternyata ia tidak diambilpeduli, kalau ada pun sikit sangat. Maksudnya, reformasi yang saya cadangkan itu bolehlah dianggap telah dibakulsampahkan, tidak berguna.

Selain dari itu, ada beberapa perkara lain yang saya rasa tidak kena dan tidak sepatutnya berlaku. Antaranya;

* Pengarah, pelakon lelaki dan wanita harapan, tidak perlu dicalonkan. Para juri boleh pick up mana-mana yang berbakat dan diberi anugerah khas juri. Nama pun harapan bukannya harapan terbaik. Satu sudahlah, ini sampai tiga.

* Cerita Asal Terbaik sepatutnya "Tanda Putera" turut menerima pencalonan kerana sejarah dan patriotiknya. Apakah cerita mengenai Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Dr. Ismail tidak berharga pada pandangan para juri?

Apakah cerita mengarut yang diperlihatkan oleh "Penanggal", "Sembunyi: Amukan Azazil" dan "Rock Oo!" lebih baik berbanding "Tanda Putera"?

* Poster Filem Terbaik yang saya wujudkan dalam FFM10 (1992), dicadangkan supaya dikeluarkan kerana ia berada diluar gelanggang filem, dan Hafsah Hassan pun pernah bersuara, pandai pula mereka kekalkan sebab ada kepentingan orang filem.

Bagaimanapun, kenapa Kritikan Filem Terbaik (juga saya wujudkan) untuk wartawan filem, mereka terajang keluar. Apakah wartawan filem tidak pernah berjasa dalam filem?

Nampak sangat para juri prejudis, apabila "Tanda Putra" tidak dicalonkan Poster Filem Terbaik. Cantik sangatkah "KIL", "Kolumpo" dan "Balada Pencinta" berbanding "Tanda Putera"?

* Ellie Suriaty sudah dicalonkan Pengarah Terbaik, kenapa dicalonkan lagi Pengarah Harapan? Begitu juga, Nik Amir Mustapha. Itu sebabnya, tidak perlu diadakan pencalonan untuk pelakon dan pengarah harapan.

* Redza Minhat, tidak tercalon dalam Pelakon Lelaki Terbaik. Bagaimanapun, kalau dibandingkan lakonan Syed Hussein dan Bront Palarae dalam "Psiko Pencuri Hati", lakonannya lebih baik, lebih natural. Anehnya, satu filem menerima pencalonan dua pelakon untuk Pelakon Lelaki Terbaik.

Duit Finas, duit rakyat. Sebagai mengelakkan pembaziran diharap penyampaian anugerah hanya sekali saja, macam Anugerah Oscar Academy. Tidak dua kali seperti sejak beberapa tahun lalu. Asalnya (FFM1), penyampaian anugerah satu malam saja.

Hadiah wang tunai jangan berbeza. Contohnya, kalau pengarah terbaik terima RM5,000 yang lain-lain juga RM5,000. Kerana membuat filem merangkumi semua, bukan bergantung kepada seorang saja, mustahil seorang boleh melakukan semua.

Pemenang Filem Terbaik, jangan beri duit lumayan sangat, sampai berpuluh-puluh ribu ringgit. Mereka pun sudah kayaraya dan Finas sendiri telah memberikan banyak bantuan kepada mereka. Apa lagi yang mereka mahu?

Salah satu sebab monopoli berlaku, kerana hadiah wang tunai yang dianggap banyak. Ketamakan sudah menguasai diri. Para juri sudah hilang pertimbangan.

Nampak macam ada sesuatu yang tidak kena. Siasatan perlu dilakukan, kot kot ada penyelewengan.

Diharap juga, filem box-office tidak lagi diberi pengiktirafan. Cukuplah sampai di FFM25 saja. Dah dapat duit banyak, patutkah diberi anugerah lagi? Tak patut... tak patut... pinjam kata A.R. Tompel.

Ingatlah, duit Finas duit rakyat. Buatlah secara sederhana, jangan bermewah-mewah apatah lagi membazir. Kalau ada sponsor dari syarikat swasta macam Petronas/Fomula One, lainlah.

Apa pun, kita tunggu dan lihat.


KHABIR BHATIA (SEMBUNYI: AMUKAN AZAZIL)

SYAMSUL YUSOF (KL GANGSTER 2)

MAMAT KHALID (ROCK OO!)

ELLIE SURIATY (PENANGGAL)

NIK AMIR MUSTAPHA (KIL)











AZRI ISKANDAR (PENANGGAL)

FAIZAL HUSSEIN (LONGKAI)

RUSDI RAMLI (TANDA PUTERA)

SYED HUSSEIN (PSIKO PENCURI HATI)

BRONT PALARAE (PSIKO PENCURI HATI)



DIANA DANIELLE (SEMBUNYI: AMUKAN AZAZIL)

LISA SURIHANI (ISTAMBUL AKU DATANG)

UMMI NAZEERA (PENANGGAL)

SHARIFAH AMANI (PSIKO PENCURI HATI)

KALPANA (DHUSRAJANAM)











NORMAH DAMANHURI (PENANGGAL)

NELL NG (KOLUMPO)
UMIE AIDA (SEMBUNYI: AMUKAN AZAZIL)


RUMINAH SIDEK (KOLUMPO)
ANNE JAMES (KIL)




SHARNAAZ AHMAD (JUVANA)

ROSYAM NOR (KL GANGSTER 2)
ZIZAN NIN (TANDA PUTERA)


KHIR RAHMAN (ROCK OO!)
AZAD JAZMIN (KOLUMPO)











ATAS: AFFENDI HAMDAN, PENGERUSI FINAS, DIRA ABU ZAHAR (TENGAH) PENGACARA MAJLIS DAN DIANA DANIELLE DI MAJLIS PENGUMUMAN CALON-CALON FFM26 YANG BERLANGSUNG DI FINAS PADA 16 OGOS YANG LALU



SENARAI PENUH CALON-CALON YANG TERPILIH
Di Susun Oleh ZAINI YUSOP

* FILEM TERBAIK___
1. KL Gangster 2 (Skop Productions/Primeworks Studios)
2. KIL (Primeworks Studios)
3. Penanggal (Astro Shaw/Primeworks Studios)
4. Rock Oo! (Primeworks Studios)
5. Sembunyi: Amukan Azazil (Primeworks Studios)

* PELAKON LELAKI TERBAIK___
1. Azry Iskandar (Penanggal)
2. Syed Hussein (Psiko Pencuri Hati)
3. Faizal Hussein (Longkai)
4. Bront Palarae (Psiko Pencuri Hati)
5. Rusdi Ramli (Tanda Putera)

* PELAKON WANITA TERBAIK___
1. Kalpana (Dhusrajanam)
2. Sharifah Amani (Psiko Pencuri Hati)
3. Diana Danielle (Sembunyi: Amukan Azazil)
4. Ummi Nazeera (Penanggal)
5. Lisa Surihani (Istanbul Aku Datang)

* PELAKON PEMBANTU LELAKI TERBAIK___
1. Azad Jazmin (Kolumpo)
2. Rosyam Nor (KL Ganster 2)
3. Zizan Nin (Tanda Putera)
4. Sharnaaz Ahmad (Juvana)
5. Khir Rahman (Rock Oo!)

* PELAKON PEMBANTU WANITA TERBAIK___
1. Ruminah Sidek (Kolumpo)
2. Normah Damanhuri (Penanggal)
3. Anne James (KIL)
4. Umie Aida (Sembunyi: Amukan Azazil)
5. Nell Ng (Kolumpo)

* PENGARAH TERBAIK___
1. Khabir Bhatia (Sembunyi : Amukan Azazil)
2. Syamsul Yusof (KL Gangster 2)
3. Ellie Suriaty (Penanggal)
4. Mamat Khalid (Rock Oo!)
5. Nik Amir Mustapha (KIL)

* CERITA ASAL TERBAIK___
1. Ellie Suriaty (Penanggal)
2. Fadzil Zahari (Tokan)
3. Amin Shakib (Psiko Pencuri Hati)
4. Kabir Bhatia (Sembunyi: Amukan Azazil)
5. Mamat Khalid (Rock Oo!)

* LAKONLAYAR TERBAIK___
1. Alfie Pallermo (Sembunyi: Amukan Azazil)
2. Nik Amir Mustafa (KIL)
3. Ellie Suriaty (Penanggal)
4. Syamsul Yusof (KL Gangster)
5. Mamat Khalid (Rock Oo!)

* SINEMATOGRAFI TERBAIK___
1. Haris Hue Abdullah (Istanbul Aku Datang)
2. S.Y.Chong (KIL)
3. Raja Mukhtiz (Penanggal)
4. Filus Ghazali (Tanda Putera)
5. Norhanishan Muhammad (Sembunyi: Amukan Azazil)




* PENATAAN SENI TERBAIK___
1. Rock Oo! (Zahid Othman)
2. Tanda Putera (Aida Fitri Buyong/Kamarul Nizam)
3. Penanggal (Nazrul Asraff)
4. KIL (Rewan Ishak)
5. Sembunyi: Amukan Azazil (Mazalan Zulkifli)

* PENATAAN BUNYI TERBAIK___
1. Rock Oo! (Mohd. Rashid Othman)
2. KL Gangster 2 (Syamsul Yusof/Hisham Jupri)
3. Penanggal (Adzrey Abdul Kamal)
4. KIL (Mohsin Othman)
5. Sembunyi: Amukan Azazil (Hafiz Hamidun)

* KESAN KHAS TERBAIK___
1. Tanda Putera (Pesona Pictures)
2. Ular (Showbiz Productions)
3. Husin Mon & Jin Pakai Toncet (Tayangan Unggul)
4. Lemak Kampung Santan (Tall Order Productions)
5. Penanggal (Astro Shaw/Primesworks Studios)

* PENYUNTING TERBAIK___
1. KL Gangster 2 (Syamsul Yusof/Hisham Jupri)
2. KIL (Rewan Ishak)
3. Penanggal (Akashdeep Singh)
4. Istanbul Aku Datang (Wong Hui Lynn)
5. Sembunyi: Amukan Azazil (Adilan Azemi)

* LAGU TEMA ASAL TERBAIK___
1. Aku Datang (Istanbul Aku Datang)
2. Tokan (Tokan)
3. Puisi Sang Dewi (Lemak Kampung Santan)
4. Tanda (Tanda Putera)
5. Tika (Rock Oo!)

* SKOR MUSIK ASAL TERBAIK___
1. Sembunyi: Amukan Azazil (Hafiz Hamidun)
2. Tokan (Nik Mustaza Nik Mustapha)
3. Tanda Putera (Sharon Paul)
4. Paper Moon (Bell Foo/JT Ng)
5. KL Gangster 2 (Hafiz Hamidun)

* PEREKA KOSTUM/BUSANA TERBAIK___
1. Tanda Putera (Hasnan Yaccob/Fadzilah Abdullah)
2. Rock Oo! (Akma Suriati Awang)
3. Sembunyi: Amukan Azazil (Ameen Mustajab)
4. Kara King (Sarah Lee Ann)
5. Penanggal (Nasirah Ramlan)




* PENGARAH HARAPAN___
1. Nam Ron (Psiko Pencuri Hati)
2. Syed Hussein (Langgar)
3. Ellie Suriaty (Penanggal)
4. Nik Amir Mustapha (KIL)
5. Esma Daniel (Zaiton Ceritaku)

* PELAKON HARAPAN WANITA___
1. Cristina Suzanne (KIL)
2. Uqasha Senrose (Paku Pontianak)
3. Nelydia Senrose (Cinderella)
4. Nadia Aqilah (Zaiton Ceritaku)
5. Siti Saleha (Kerat 14)

* PELAKON HARAPAN LELAKI___
1. Ahya U (Tanda Putera)
2. Shukri Yahaya (Ular)
3. Karl Shafek (Zaiton Ceritaku)
4. Syazwan Zulkifly (Juvana)
5. Zul Ariffin (Penanggal)

* PELAKON KANAK-KANAK TERBAIK___
1. Ahmad Ashraff Fahmy (Lemak Kampung Santan)
2. Putri Balqis (1 Lawan 1)
3. Rykarl Iskandar (Ajiboy)
4. Nur Adrianna (Bencinta)
5. Farrah Nadiah (Bisikan Syaitan)


CRISTINA SUZANNE (PELAKON HARAPAN WANITA)

SHUKRI YAHAYA (PELAKON HARAPAN LELAKI)

ESMA DANIEL (PENGARAH HARAPAN)

PUTERI BALQIS (PELAKON KANAK-KANAK TERBAIK)


* FILEM BUKAN BAHASA MELAYU TERBAIK___
1. Dhusrajanam
2. The Collector
3. The Wedding Dairy II
4. Paper Moon
5. The Golden Couple

* FILEM ANIMASI TERBAIK___
1. The Adventure of Hoggie, Pinky Zero, Ali and Abu
(Fakulti Teknologi Kreatif & Warisan UKM)
2. The Curse (The Thumbs Team)
3. Jinggo (El Videografics)

* FILEM PENDEK TERBAIK___
1. Jahit (Reservoir Production)
2. Cerita Satu Malam (Nazri Mohd. Annuar)
3. Kekasih (Diffan Sina Norman)
4. The Pillar (Thumbs Up Team)
5. Mimpi Mah Meri (Yu Chee Boo)

* POSTER TERBAIK___
1. KIL (Primesworks Studios)
2. War of The Worlds: Goliath (Tripod Entertainment)
3. Bencinta (Mig Pictures)
4. Balada Pencinta (Primeworks Studios)
5. Kolumpo (Otto Film)





# JUMLAH CALON DITERIMA CALON FILEM TERBAIK___

* PENANGGAL - 15
1. Filem Terbaik
2. Pengarah Terbaik
3. Pelakon Wanita Terbaik
4. Pelakon Lelaki Terbaik
5. Cerita Asal Terbaik
6. Sinematografi Terbaik
7. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
8. Lakonlayar Terbaik
9. Kesan Khas Terbaik
10. Pereka Kostum/Busana Terbaik
11. Pelakon Harapan Lelaki
12. Pengarah Harapan
13. Penataan Bunyi Terbaik
14. Penataan Seni Terbaik
15. Penyunting Terbaik

* SEMBUNYI: AMUKAN AZAZIL - 12
1. Filem Terbaik
2. Pengarah Terbaik
3. Pelakon Wanita Terbaik
4. Cerita Asal Terbaik
5. Sinematografi Terbaik
6. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
7. Lakonlayar Terbaik
8. Pereka Kostum/Busana Terbaik
9. Penataan Bunyi Terbaik
10. Penataan Seni Terbaik
11. Skor Musik Asal Terbaik
12. Penyunting Terbaik

* KIL - 9
1. Filem Terbaik
2. Pengarah Terbaik
3. Sinematografi Terbaik
4. Lakonlayar Terbaik
5. Pelakon Harapan Wanita
6. Pengarah Harapan
7. Penataan Bunyi Terbaik
8. Penataan Seni Terbaik
9. Penyunting Terbaik

* KL GANGSTER 2 - 9
1. Filem Terbaik
2. Pengarah Terbaik
3. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik
4. Lakonlayar Terbaik
5. Pereka Kostum/Busana Terbaik
6. Penataan Bunyi Terbaik
7. Skor Musik Asal Terbaik
8. Penyunting Terbaik
9. Poster Terbaik

* ROCK OO! - 8
1. Filem Terbaik
2. Pengarah Terbaik
3. Cerita Asal Terbaik
4. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik
5. Lakonlayar Terbaik
6. Lagu Tema Asal Terbaik
7. Penataan Bunyi Terbaik
8. Penataan Seni Terbaik


# BANDINGKAN CALON FILEM ANUGERAH OSCAR AKADEMY___

* GONE WITH THE WIND - 13
* BEN HUR - 11
* GANDHI - 11
* LAWRENCE OF ARABIA - 9
* BRIDGE ON THE RIVER KWAI - 8

Kesimpulannya PENANGGAL memang cukup hebat!!!









# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

SALOMA

BAHYAH MAHMOOD

DEEPIKA PADUKONE

UTUSAN RADIO & TV

VICTOR MATURE

R.AZMI

LATIFAH OMAR






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya
- KAKAK TUA.