"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Saturday, May 26, 2012


NIAGARA FALLS

AIRTERJUN TERINDAH DAN MEMPERSONAKAN
Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



Niagara Falls Di Waktu Siang

Niagara Falls Di Waktu Malam

NIAGARA FALLS (Toronto, Canada) begitu jauh dari Kuala Lumpur, Malaysia - 14807.57 kilometer. Tidak termimpi oleh saya tetapi berazam, suatu hari nanti saya akan berada di airterjun tersebut yang dianggap 10 paling indah dan cantik (menduduki paling atas) di dunia.

9 yang lain, Angel (Venezuela), Iguazu (Brazil/Argentina), Victoria (Afrika), Gulfoss (Iceland), Upside Down (Hawaii), Nachi (Jepun), Giessbach (Switzerland), Lower Grand Canyon (Amerika) dan Aspat (Russia).

Saya masih ingat lagi, pada 23 Ogos 1993 saya berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa (LTA) Subang, Kuala Lumpur dengan kapalterbang MAS menuju ke Tokyo, kemudian Los Angeles, bertukar kapalterbang ke Atlanta, Cincinnati dan akhir sekali Toronto di mana di situlah terletaknya Niagara Falls.

Di Toronto, saya menginap di Holiday Inn, Carlton Street bersama wartawan filem dari India bernama Ravi Zacharia yang turut diundang ke Toronto International Festival Of Festivals, sama seperti saya.

Oleh kerana festival filem hanya bermula dua hari lagi, esoknya pihak penganjur telah membawa kami (para wartawan filem seramai 26 orang dari berbagai negara) menaiki bas melawat tempat-tempat menarik di sekitar Toronto (termasuk CN Tower, paling tinggi ketika itu, 553.33 meter, kini ke-5) kemudian terus ke Niagara Falls yang jaraknya 95 kilometer.

Kami sampai ke sana jam 4 petang dalam keadaan cuaca yang cukup baik (cerah), dan ternyata keindahan dan kecantikan Niagara Falls begitu terselah dan lebih menakjubkan diwaktu malam apabila ia dihiasai dengan lampu-lampu neon berwarna-warni yang sangat sukar digambarkan dengan kata-kata biasa.

Mungkin, hanya pujangga Omar Khayyam saja yang mampu melukis kata-kata indah dan cantik Niagara Falls melalui puisinya, atau pun setidak-tidaknya Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said.


Atas, saya dalam helikopter (gambar diambil oleh wartawan Jepun Hanako Katsuro) berlegar-legar di angkasa Niagara Falls. Tengah, dua gambar Niagara Falls yang saya ambil sendiri dari helikopter. Bawah, gambar-gambar saya berlatarbelakangkan Niagara Falls.


(Sumber: OurTripVideos)


(Sumber: Daveni2)

Di bawah disiarkan semula artikel yang saya tulis mengenai Niagara Falls yang terdapat di muka 19 Pancaindera (Mingguan Malaysia) pada 31 Oktober 1993, hampir 19 tahun yang lalu.




NIAGARA FALLS SUNGGUH MEMPERSONAKAN
Oleh Mustafar A.R.


Memang indah. Sungguh mempersonakan, begitulah bisik di hati bila menyaksikan sendiri Niagara Falls (Airterjun Niagara) yang terbentang luas didepan mata.

Keindahan lebih menakjubkan apabila malam menjelang bila lampu neon berwarna-warni yang menghiasainya dipasang.

Selama ini keindahan Niagara Falls saya nikmati daripada beberapa buah filem terutama "Niagara" yang dibintangi oleh Marilyn Monroe.

Sejak menontonnya ditahun 1953, saya bertekad suatu hari nanti akan ke sana. Dan 40 tahun kemudian, barulah menjadi kenyataan bila berkesempatan berkunjung ke Toronto, Canada kerana menghadiri Toronto International Film Festival Of Festivals.

Menyaksikan sendiri Niagara Falls(salah satu alam semulajadi yang menakjubkan) memperlihatkan betapa besarnya kekuasaan Allah mencipta sesuatu untuk dinikmati oleh hambanya.

Niagara Falls mengandungi dua airterjun - The Horseshoe Falls dan The American Falls.

The Horseshoe Falls terletak di wilayah Ontario, Canada, manakala American Falls berada di negeri New York, Amerika Syarikat.

Niagara Falls kini benar-benar menjadi tarikan pelancong dan sesiapa saja yang datang ke Canada, tetapi tidak mengunjunginya bererti kunjunganya tidak lengkap.

Niagara Falls yang terletak di pertengahan antara Tasik Erie dengan Tasik Ontario menerima 16 juta pelancong setiap tahun yang datangnya dari seluruh pelosok dunia.

Mereka tidak putus-putus datang ke Niagara Falls (95 kilomenter dari Toronto) semata-mata mahu menikmati keindahan terjunan dan percikan air yang memutih serta menghasilkan kabus yang membuak ke atas dan berkilau-kilauan bila dihiasi dengan lampu neon berwarna-warni ketika malam.

Niagara Falls satu-satunya airterjun yang mendapat perhatian dan dikunjungi ramai. Victoria Falls yang terdapat di Afrika tidak begitu popular dan tidak dimajukan sebagai destinati pelancong.
ls
Pelancong-pelancong datang ke Niagara Falls ketika keadaan cuaca paling sesuai mengunjunginya iaitu dari awal April hingga penghujung Oktober dan tempat paling menarik menikmatinya di Prospect Point, Terrapin Point dan Table Rock.

Ketika berada di Table Rock, saya sungguh bernasib baik kerana dapat melihat pelangi melingkari Niagara Falls kerana terjadi sekali-sekala saja.

Bagi pelancong-pelancong yang berani dan mahu melihat lebih dekat lagi Niagara Falls dan menikmati deruan yang lebih kuat dan percikan air yang mengganas, boleh menaiki salah sebuah bot yang diberinama 'The Maid Of The Mist'.

Daripada pengalaman menaikinya ia sungguh menyeronokkan tetapi begitu mencemaskan bila berada hanya beberapa meter saja di kaki airterjun terutama di The Horseshoe Falls yang mana airnya begitu deras sekali.

Selain menikmati Niagara Falls dengan bot, pelancong-pelancong juga boleh melihat Niagara Falls dari udara dengan helikopter yang dikendalikan oleh Niagara Helicopters.

Dengan terbang di angkasa (lebih kurang 10 minit) keindahan diperolehi berlainan daripada yang terdapat di bumi dan ia bukan saja terhad kepada Niagar Falls tetapi meliputi kawasan sekitarnya seperti The Whirlpool, The Whirlpool Rapids, The Rainbow Bridge dan Queen Victoria Park.

Menurut sejarah, Niagara Falls wujud 12,000 tahun lalu apabila air beku di Tasik Eire cair dan melimpah ke dataran menyebabkan wujudnya Sungai Niagara.

Suku kaum Indin (Iroquois Indian) yang tinggal di sekitar kawasan tersebut sebelum kedatangan penjajah Eropah menamakannya Ongiaahra yang bermaksud 'selat' dan dari masa ke masa penyebutannya berubah hinggalah kini kekal dipanggil 'Niagara'.

Pelancong-pelancong mula mengunjungi sejak awal tahun 1800, ekoran itu banyak hotel dan gedung perniagaan didirikan samada di sebelah Canada mahupun di Amerika.

Beberapa buah kilang juga wujud berhampiran Sungai Niagara yang mana ini sedikit sebanyak mencemarkan keindahan alam semulajadi Niagara Falls dan sekitarnya.

Bagaimanapun, atas kesedaran kedua negara iaitu pembangunan pesat pelancongan dan industri akan merosakkan keindahan alam semulajadi Niagara Falls dan sekitarnya, pada tahun 1885 Amerika mengambil tindakan mengawal tanah sempadan The America Falls dengan mengwujudkan Niagara Falls Park yang meliputi keluasan tanah 174 hektar, dan diikuti oleh Canada di tahun berikutnya (1886) yang mengwujudkan Queen Victoria Park di 79 hektar tanah berhampiran The Horseshoe Falls.

Panjangnya Sungai Niagara ialah 56 kilometer dan lebih 85 peratus airnya mengalir ke The Horseshoe Falls yang tingginya 53 meter dan 792 meter lebar, manakala The American Falls tingginya 55 meter dan lebarnya 305 meter.

Di samping menikmati keindahan Niagara Falls dan sekitarnya (terutama yang terletak di wilayah Canada) berbagai tempat hiburan, gedung membeli-belah, gerai makanan dan bermacam-macam lagi berkembang pesat.

Tidak jauh dari Niagara Falls wujud pekan Clifton Hill yang dipenuhi dengan berbagai keperluan yang semata-mata untuk memberi kemudahan kepada pelancong-pelancong.

Di sinilah terdapatnya Ripley's Believe It Or Not, Magical Houdini, Hall Of Fame, Adventure Dome, Guinness World Of Records, Louis Tussaud's Waxworks, Movieland Wax Museum, The Haunted House, House Of Frankestine dan Castle Dracula.

Tidak jauh dari situ pula, terdapat Marineland Theme Park, Ride Niagara dan IMAX Theatre yang mana semuanya ini bertujuan menyerikan lagi keindahan Niagara Falls yang sememangnya sudah indah dan termeterai sebagai salah satu destinasi pelancong terkemuka bukan saja di Canada kemungkinan juga di dunia.

Sebagaimana yang dikatakan, Niagara Falls merupakan salah satu alam semulajadi yang terindah pernah wujud di dunia, dan mengunjunginya merupakan suatu pengalaman yang mungkin tidak dapat dilupakan selagi hayat dikandung badan.


BANYAK PENGGAMBARAN FILEM DI NIAGARA FALLS___

Memang banyak filem dibuat penggambarannya di Niagara Falls, tetapi paling menonjol "Niagara" (1953) yang diarahkan oleh Henry Hathaway dan dibintangi oleh Jean Peters, Joseph Cotten, Marilyn Monroe dan Casey Adams.

Boleh dikatakan keseluruhan penggambaran filem keluaran 20th. Century Fox itu dilakukan di Niagara Falls.

Filem Hindustan "An Evening In Paris" (1967) yang diarahkan oleh Shakti Samanta dan dibintangi oleh Shammi Kapoor, Sharmila Tagore dan Pran, juga membuat penggambaran di Niagara Falls tetapi hanya di penghujung ketika filem hampir selesai. Ertinya "An Evening In Paris" menyelesaikan kisahnya di Niagara Falls.

Secara kebetulan pula, saya pernah berkunjung ke Paris dua kali. Pertama kerana tugas, kedua melancong bersama isteri.

Filem "Superman II" (1980) yang diarahkan oleh Richard Lester dan dibintangi oleh Christopher Reeve, Margot Kidder dan Gene Hackman, turut membuat penggambaran di Niagara Falls, tetapi sedikit saja iaitu apabila Superman menyelamatkan seorang budak lelaki yang terjatuh ke dalam airterjun Niagara Falls.

Cara menyelamat yang dilakukan oleh Superman (Christopher Reeve) telah digambarkan dengan begitu realistik sekali.

Mengikut senarai Internet Movies Database (IMDb), sebanyak 115 filem (tidak termasuk "An Evening In Paris"), bercorak cerita, dokumentari dan filem pendek, telah membuat penggambaran di Niagara Falls.

Selain "Niagara", "An Evening In Paris" dan "Superman II" antaranya "The Long Kiss Goonight" (1996), "49th. Parallel" (1941), "This Is Cinerama" (1952) dan "Pirates Of The Caribbean: At World's End" (2007) yang diarahkan oleh Gore Verbinski dan dibintangi oleh Johnny Deep, Keira Knightley dan Orlando Bloom.



NIAGARA___

Ray dan Polly Cutler (Adams dan Peters) berbulanmadu di Niagara Falls, dan mendapati bilik yang mereka tempah telah diduduki oleh George dan Rose Loomis (Cotten dan Monroe). Dengan bersopan, mereka menerima bilik lain, kemudian kedua-dua pasangan tersebut menjadi kawan baik.

Perkahwinan George dan Rose bermasalah. Rose lebih muda dan seksi. George cemburu, tertekan dan cepat marah. Ini disebabkan, dia baru saja keluar dari menerima rawatan sakit jiwa di hospital tentera. Hari berikutnya, semasa bersiar-siar, Polly ternampak Rose dengan penuh ghairah mencium seorang lelaki, Patrick.

Petang itu Cutlers menyaksikan kemarahan George. Rose menyertai parti dan George tiba-tiba meluru dan memecahkan piringhitam yang memainkan lagu yang disyakinya mempunyai makna rahsia untuk Rose.

Apa yang George tidak tahu, Rose merancang pembunuhannya. Pada hari berikutnya, Patrick merancang membunuh George. Patrick meminta pihak menara berdekatan memainkan lagu khas bagi memberitahu Rose yang George sudah mati. Secara kebetulan, lagu dimainkan dan Rose menyimpulkan yang George telah dibunuh.

Apa yang berlaku, George pula yang membunuh Patrick, dan membuang mayatnya ke dalam airterjun. Ini membuatkan polis percaya George adalah mangsanya. Mayat diambil dan polis membawa Rose untuk mengenal pasti dia adalah George. Apabila penutup diangkat dari muka, Rose melihat Patrick, dia pengsan dan dimasukkan ke hospital.

Pelakon: Marilyn Monroe, Joseph Cotten, Jean Peters, Casey Adams, Denis O'Dea, Richard Allan, Don Wilson, Lurene Tuttle, Russell Collins dan Will Wright.
Pengarah: Henry Hathaway.



Klip Trailer
Klip 1
Klip 2
Klip 3
Klip 4
Klip 5
Klip 6
Klip 7
Klip 8
Klip 9 (Akhir)
(Sumber: Marilyntkm, Verkulka & Norma26jeane)


AN EVENING IN PARIS___

Di Paris, dua anak muda Perancis berasal dari India sedang bercinta, Shyam atau Sam dan Roopa. Misteri dan tipu muslihat mengelilingi percintaan mereka. Roopa diculik dan disembunyikan oleh dalang penjenayah, Jack dan teman wanitanya, untuk memperolehi wang tebusan yang besar jumlahnya.

Roopa mempunyai rupa paras yang serupa dengan Suzy, dan dia dihantar menggantikan tempat Roopa bagi memastikan wang diterima sewajarnya, manakala Roopa yang sebenar masih dalam tawanan. Sam menggunakan semua sumber yang ada untuk memastikan Roopa dibebaskan, tetapi dia menghadapi masalah apabila sukar membezakan antara Suzy dan Roopa.

Pelakon: Shammi Kapoor, Sharmila Tagore, Pran, Sarita, K.N. Singh, Rajendranath, David, Surendranath dan M.B. Shetty.
Pengarah: Shakti Samanta.


(Sumber: Rajshri.com)


SUPERMAN II___

Memilih di mana "Superman: The Movie" berakhir sebelum ini, tiga penjenayah dari planet Kripton dibebaskan dari Zon Phantom oleh satu letupan nuklear di ruang angkasaraya. Mereka turun ke Bumi di mana mereka berjaya berkuasa dan memerintah.

Superman pula jatuh cinta dengan Lois Lane, yang mendapat tahu dia adalah Superman. Lex Luthor berjaya melarikan diri dari penjara dan bergabung dengan tiga penjenayah planet Kripton itu untuk memusnahkan kekuatan Superman.

Pelakon: Christopher Reeve, Gene Hackman, Terence Stamp, Ned Beatty, Jackie Cooper, Sarah Douglas, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine, Susannah York, Clifton James, E.G Marshall dan Marc MaClure.
Pengarah: Richard Lester.

(Sumber: Carebutless & Magicman982)


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI:


FILEM KLASIK MALAYSIA

berapa banyakkah yang masih ada?


ROH MEMBELA
kekuatannya special effect dan aziz sattar.



P. RAMLEE

apabila lagu-lagunya diorkestrakan.



A.R. ISMAIL

pergi dan hilangnya bersama angin.



AHMAD MAHMUD

anak malaysia pertama jadi produser filem.






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




4 comments:

  1. Seronok saya baca artikel Encik Mustafar
    mengenai airterjun Niagara Falls.
    Rasa macam esok saya nak terbang ke Canada.
    Tapi apakan daya, saya bukan macam Encik Mustafar bertugas sebagai wartawan, lagi pun duit pun tak ada.
    Namun begitu, saya berazam akan
    ke Niagara Falls suatu hari nanti.
    Insyaalah.
    Filem "Niagara" lakonan Marilyn Monroe
    dan "An Evening In Paris" lakonan Shammi Kapoor
    tu pun, pertama kali saya tonton.
    Seronok juga, ya.

    - Sharifudeen Shahrudeen, PJaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera sdra sharifudeen.
      terima kasih kerana membaca artikel saya.
      berazamlah, sebab azam membuatkan
      seseorang itu mencapai apa yang dicita2nya.
      saya dulu pun, tidak termimpi untuk ke sana.
      tapi keazaman membuatkan saya bukan saja
      sampai ke niagara falls malah di tempat2
      lain antaranya london, paris, geneva, washington, new york dan sydney.

      Delete
  2. Sebagai generasi baru, saya kurang minat dengan filem-filem lama baik Malaysia, Hollywood mahupun Bollywood.
    Tetapi sejak mengikuti FKM yang Encik Mustafar dan Puan Zaini kendalikan, saya mula tertarik dan meminati filem-filem tersebut.
    Setelah menonton "Niagara" dan "An Evening In Paris", saya mula tercari-cari filem seperti yang diulas oleh FKM termasuk antaranya "Battle Hymn", "Rashomon" dan "A Town Like Alice".
    Syabas Encik Mustafar dan Puan Zaini kerana mengwujudkan blog yang banyak memberi maklumat mengenai filem lama yang dianggap klasik ini.

    Anand, Putrajaya, WP.

    ReplyDelete
  3. teringat dulu2 1987 penah naik bot niagara falls tuu ., huhu2

    ReplyDelete