"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Saturday, August 13, 2011


BOOLOO (1938)




Bawah: Mamo Clark sedang memandu arah kepada Colin Tapley dan kawan-kawannya.

Atas: Jayne Regan. Bawah: Colin Tapley.

Kiri: Mamo Clark. Kanan: John Sutton.

Colin Tapley sedang menyelamatkan Mano Clark dari menjadi korban harimau putih.


Produksi PARAMOUNT PICTURES
Pengarah CLYDE E. ELLIOTT
Pelakon COLIN TAPLEY (Robert Rogers) JAYNE REGAN (Kate Jaye) MAMO CLARK (Gadis Orang Asli, Nieewah) MICHIO ITO (Ketua Sakai) HERBER DE SOUZA
(Rod De Souza) FRED PULLEN (Nah Laku) CLAUDE KING (Fenton) WILLIAM STACK (Stanley Jaye) JOHN SUTTON (Ferguson) AH LEE (Lee) IVAN F. SIMPSON LIONEL PAPE NAPIER RAIKES CLIVE MORGAN COLIN KENNY PHILIPS SMALLEY
Cerita CLYDE E. ELLIOTT
Lakonlayar ROBERT E.WELCH
Sinematografi CARL BERGER HENRY SHARP BEN WETZLER
Penyunting Filem EDA WARREN
Suara DON JOHNSON ZOLTAN KEGL
Musik KARL HAJOS BENHARD KAUN
Produser CLYDE E. ELLIOTT

Tahun diedarkan: 1938 (26 Julai)
Masa tayangan: 61 Minit

Kedudukan filem: Masih ada


JALAN CERITA___

Pegawai British, Robert Rogers, telah menulis buku mengenai harimau putih dan ramai gadis orang asli dikorbankan oleh Sakai di Malaya dan Singapura. Tetapi para pengkritik (yang tidak percayakan wujudnya harimau putih) mempersendakan bukunya itu.

Oleh kerana buku tersebut ditulis berdasarkan cerita oleh ayah Robert Rogers yang disampaikan kepadanya, tidak ada cara lain melainkan dia pergi sendiri ke Malaya dan Singapura bagi membuktikan apa yang dikatakan oleh ayahnya itu benar lebih-lebih lagi sejak London Explorere's Soceity mengalihkan plaque ayahnya dari dinding peringatan (sebagai penghormatan) di bangunannya.

Ketika memburu harimau putih itu, Robert Rogers telah ditangkap oleh puak orang asli yang ganas, dicakar oleh harimau, menyelamatkan Mamo Clark daripada menjadi korban, pertembungannya dengan ular sawa dan berbagai-bagai lagi.

Akhirnya, Robert Rogers berjaya dalam membuktikan kesahihan cerita yang terdapat dalam bukunya itu, dan apabila dia pulang didapatinya plaque ayahnya telah diletakkan semula ke tempat asalnya.

Ini bererti maruah ayahnya yang telah tercemar ditebusnya kembali.


ULASAN FKM___

Dalam buku Eksploitasi Terhadap Bintang Filem - (1938-74) oleh Zulkifli Hj. Ahmad ada menyebut di muka 13, pada tahun 1937 muncul sebuah syarikat filem dari barat yang mengirim unitnya ke Singapura untuk membuat filem Melayu bernama "Dooloo" (sebenarnya "Booloo"). Di antara pelakon yang mengambil bahagian dalam filem itu ialah Ratna Asmara, Fred Polin (sebenarnya Fred Pullen) dan beberapa orang pelakon opera.

Jamil Sulong dalam bukunya Kaca Permata di muka 239 menulis, apa yang dapat dikesan ialah penggambaran filem "Booloo" yang dibuat di Ipoh, Perak pada tahun 1937. Penggambaran filem itu dilakukan juga di beberapa tempat lain termasuk Singapura. Penerbit filem ini ialah Paramount Pictures dari Amerika Syarikat. Pengarahnya bernama Clyde E. Elliott dan pelakon utamanya ialah Ratna Asmara seorang artis Indonesia. Pelakon lelakinya Colin Tapley.

Buku Singapore Cinema oleh Raphael Millet hanya menyentuh sedikit saja di muka 144, 1938 Booloo B&W - English Directed by Clyde E. Elliott With Colin Tapley (Captain Rogers), Jayne Regan (Kate Jaye), Michio Ito (Chief Sakai), Herbert De Souza (Rod De Souza), Fred Pullen (Nah Laku), Ah Lee (as himself).

Dalam buku The Paramount Story di muka 136 ada tercatat, The white hunter in Malayan Jungle stalk a white tiger and bait their trap with a native girl. (Pemburu kulit putih di hutan Malaya memburu harimau putih dengan umpan perangkapnya menggunakan gadis orang asli.)

Bermula dari situlah saya beminat untuk mengetahui filem "Booloo" ini yang dikatakan filem Melayu (sebenarnya filem Inggeris) yang dikeluarkan oleh syarikat filem Hollywood (Paramount Pictures) dibuat penggambarannya di Malaya dan Singapura.

Apabila kajian dibuat ternyata, filem ini bukanlah pertama kali Clyde E. Elliott melibatkan dirinya dengan Malaya dan Singapura.
Pada tahun 1932, dia mengarahkan filem "Bring 'Em Back Alive" kemudian disusuli pula pada tahun 1934 dengan filem "The Devil Tiger."

Pada tahun 1947, Clyde E. Elliott mengarahkan filem "Little Trunk" yang mengisahkan seorang peladang dan isterinya bersatu kembali selepas perang dunia kedua yang dibuat penggambarannya di Singapura dan Malaya juga.

Bagaimana pun, filem tersebut tidak dapat disiapkan.


Promosi dan iklan dalam bahasa German.


APAKAH HASILNYA?___

Menurut Movie Review oleh Frank S. Nugent yang disiarkan oleh The Screen pada 30 Julai 1938, katanya: Filmed in the jungles of Malaya and on the jungle sets of Hollywood, Clyde E. Elliott's "Booloo" effects an exciting and quite entertaining blend of the real and the make-believe.

Probably no more concocted than Frank Buck's Bring-'Em-Back-Alive" thrillers, which purport not to be, Mr. Elliott surpasses the Buck in that he captures tigers, studies monkeys, braves the natives and has time, as well, for a bit of fictional melodrama.

The "Booloo" of the title is a white tiger presumably venerated by the dart-blowing Sakai who propitiate it, according to the established routine, by sacrificing a beautiful maiden every year.

When General Rogers' postumously published account of Booloo appears, the members of the Royal Something-or-other Society pronounce it a hoax and cross the General's name from their roll of honor.

His son (Colin Tapley) takes up the challenge and promises to prove the white tiger story. Mr. Elliott and his roving game hunters carry on from there.

Except for the white tiger, whose ruffled coat betrays the fact that it's an ordinary striper sprayed with paint, the animal acts seem to be genuine enough and the working of the snares, traps, pits and native beaters remains as fascinating as ever.

Even the fanciful phase of it, young Rogers' capture by the Sakai and the torture ceremony, have been re-created with a conservatism and conviction unusual for these jungle fantasies. The beasts are the stars of the piece, naturally, but Mr. Tapley, Claude King, Jayne Regan, Mamo Clark and the others have their virtues, too.


Menurut The Straits Times keluaran 15 Ogos 1938, beberapa orang penduduk Malaya di London yang telah menonton tayangan perdana "Booloo" di Carlton Theatre menyatakan, filem Paramount Pictures yang dibuat penggambaran di Singapura dan Malaya (Perak) itu hebat tetapi dirosakkan dengan cerita yang lemah dan pengurusan yang tidak sempurna.

Apa yang boleh dibanggakan ia merupakan salah satu filem kehidupan liar yang terbaik pernah dibuat oleh mana-mana pengeluar filem Hollywood dan ditayangkan sebagai cerita sentimental dengan berlatarbelakangkan hutan.


Ratna Asmara di tahun-tahun 1950an.


Ratna Asmara bersama Fred Pullen dalam satu adegan
filem "Booloo".



MAMO CLARK GANTI RATNA ASMARA?___

Satu persoalan timbul, sama ada Ratna Asmara berlakon dalam filem "Booloo" ini.
Ini kerana, sepanjang penggambaran di Malaya dan Singapura, peranan heroine (sebagai Nieewah) dilakonkan oleh Ratna Asmara yang bakatnya telah diuji sebelum diambil berlakon oleh Clyde E. Elliott.

Bagaimanapun, menurut berita yang dikeluar oleh The Straits Times pada 11 September 1938, seorang penonton dari Singapura yang menonton filem "Booloo" di London mendapati tidak terdapat langsung lakonan Ratna Asmara tetapi peranannya itu digantikan dengan Mamo Clark.

Mamo Clark ialah heroine Clark Gable dalam filem "Mutiny on the Bounty" yang diarahkan oleh Frank Lloyd pada tahun 1935.

Habis, apa sudah jadi dengan (penggambaran selama tiga bulan) adegan-adegan Ratna Asmara di Malaya dan Singapura itu?

Majalah Time dalam edisi New Yorknya berkata, kebanyakan penggambaran "Booloo" yang dilakukan oleh Clyde E. Elliott di Singapura dan Malaya tidak digunakan dan telah digambarkan semula di hutan (atau dibuat set hutan) di California.

Ada juga lapuran yang menyebut, filem-filem yang dihantar untuk di proses hilang dipertengahan jalan sama juga yang berlaku kepada filem "Perwira Di Lautan Teduh" kepunyaan Ho Ah Loke dari Cathay Keris Film.

Tidak seperti "Samarang", filem "Booloo" (setakat ini) tidak dapat dikesan sama ada pernah ditayangkan di Singapura atau pun Malaya.

Ini lebih menyukarkan lagi untuk mempastikan kedudukan Ratna Asmara dan Mamo Clark yang sebenar.


RATNA ASMARA___

Tidak banyak diketahui tentang Ratna Asmara, apa yang ada hanyalah dia dikatakan lahir pada tahun 1915 (dimana? tidak ada maklumat), dan menceburkan diri dalam perkumpulan Dardenella (bersama Bachtiar Effendi dan Ribut Rawit) yang pernah mengadakan pertunjukan pentas di sekitar Nusantara termasuk Singapura.

Kerana kecantikan dan kebolehannya berlakon, Ratna Asmara (dari begitu ramai gadis yang di uji skrin termasuk dari Kuala Lumpur) telah dipilih memegang peranan utama (sebagai Nieewah) dalam "Booloo".

Selepas filem Hollywood itu, pada tahun 1940, Ratna Asmara berlakon dalam filem "Kartinah" yang diarahkan oleh Anjar Asmara, yang kemudian menjadi suaminya.

"Kartinah" pada mulanya bertajuk "Kartini" tetapi diubah kepada "Kartinah" kerana mendapat tentangan dari kaum wanita Indonesia.
Nama Kartini (Raden Anjeng Kartini), wanita yang memperjuangkan hak wanita Indonesia termasuk poligami, tidak boleh digunakan sebarangan.

Sebelum meletusnya perang dunia kedua, Ratna Asmara berlakon dalam dua filem lagi - "Ratna Moetoe Manikam" (Ratna Mutu Manikam, 1941) yang diarahkan oleh Suska dan "Noesa Penida" (Nusa Penida, 1941) yang diarahkan oleh Anjar Asmara.

"Ratna Mutu Manikam" cerita "Djoela Djoeli Bintang Tiga" (Jula Juli Bintang Tiga) yang pernah difilemkan oleh Cathay Keris Film dengan bintang utamanya Abdullah Chik dan Salmah Ahmad.

Selepas perang dunia kedua, hanya pada tahun 1948 Ratna Asmara berlakon semula dalam filem "Djaoh Di Mata" (Jauh Di Mata) yang diarahkan oleh Anjar Asmara.

Anehnya, "Jauh Di Mata" yang dibuat semula di Merdeka Studio bertajuk "Jauh Di-Mata" yang diarahkan oleh Fred Young juga melibatkan Abdullah Chik sebagai hero.

Pada tahun 1950, filem Indonesia mencatat sejarah apabila Ratna Asmara muncul sebagai pengarah wanita pertama apabila mengarahkan "Sedap Malam" yang juga merupakan produksi pertama Persari.

Berikutnya, pada tahun 1951, Ratna Asmara mengarahkan filem "Musim Bunga Di Selabintana" kemudian disusuli pula "Doctor Samsi" (1952), "Nelajan" (Nelayan) pada tahun 1953 dan "Dewi dan Pemilihan Umum" (1954).

Hanya 10 tahun kemudian (1960), Sofia W.D. muncul sebagai pengarah filem wanita Indonesia kedua apabila mengarahkan filem "Badai Selatan".

Sofia W.D. juga mengarahkan filem "Singa Betina Dari Marunda" (1971), "Tanah Harapan" (1976), "Jangan Menangis Mama" (1977) dan "Halimun" (1982).

Setakat ini, tidak dapat dipastikan bila dan di mana Ratna Asmara meninggal dunia.


Clyde E. Elliott (dua dari kanan) bersama Frank Buck (kanan), Nicholas Cavaliere (kiri) dan Carl Berger bersiap sedia untuk ke Malaya dan Singapura membuat penggambaran filem.


FAKTA___

* Clyde E. Elliott yang lahir pada 23 Julai 1891 meninggal dunia di Los Angeles pada 12 Januari 1959. Selain filem ini, "The Devil Tiger" (1934) dan "Bring 'Em Back Alive" (1932), dia juga mengarahkan "A Winter's Tale" (1922) dan "Western Ways" (1922).

* Mamo Clark turut membintangi filem "Hurricane" yang diarahkan John Ford dan dibintangi Jon Hall dan Dorothy Lamour. Dia meninggal dunia pada 18 Disember 1986 ketika berusia 72 tahun di California.

* Colin Tapley lahir di New Zealand pada 7 Mei 1907 dan turut membintangi "Samson And Delilah" yang diarahkan Cecil B.DeMille dan dibintangi Victor Mature dan Hedy Lamarr. Dia meninggal dunia pada 1 Disember 1995 ketika berusia 88 tahun.

* Ah Lee yang membintangi filem ini sebagai Lee turut berlakon dalam "The Devil Tiger" berperanan sebagai Ah Lee, pemandu arah.

* Jayne Regan tidak begitu menyelah dalam filem, tetapi pernah muncul berlakon bersama Peter Lorre dalam filem bercorak detetif "Thank You, Mr Moto" (1937) dan "Cleopatra" (1934) bersama Claudette Colbert yang diarahkan Cecil B. DeMille. Dia meninggal dunia di California pada 19 Mac 2000.

* Nama Ratna Asmara tidak tercatat dalam IMDb tetapi ada dalam blog Libero News Magazine, Suratna Asmaka. Ini mungkin tersalah eja yang sepatutnya Suratna Asmara yang dimaksudkan Ratna Asmara.

* "Booloo" masih ada dan merupakan antara lebih 700 filem Paramount Productions yang difilemkan (antara tahun 1929 dan 1949) yang dijual kepada MCA/Universal pada tahun 1958 untuk di edarkan kepada stesen-stesen televisyen.


# UPDATE AKAN DI LAKUKAN DARI MASA KE MASA.



No comments:

Post a Comment