"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Sunday, January 8, 2012


RASHOMON (1950)

FILEM AKIRA KUROSAWA YANG SUKAR DITANDINGI
Teks & Foto: Mustafar A.R.
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop




Minoru Chiaki (kiri), Kichijiro Ueda dan Takashi Shimura





Toshiro Mifune dan Masayuki Mori



Machiko Kyo dan Toshiro Mifune
















Produksi DAIEI MOTION PICTURE COMPANY
Produser MINORU JINGO MASAICHI NAGATA
Pengarah AKIRA KUROSAWA
Sinematografi KAZUO MIYANAGA
Penyunting filem AKIRA KUROSAWA
Cerita RYUNOSUKE AKUTAGAWA
Lakonlayar AKIRA KUROSAWA SHINOBU HASHIMOTO
Musik FUMIO HAYASAKA
Pereka produksi TAKASHI MATSUYAMA
Set dekorasi H. MOTSUMOTO
Pelakon TOSHIRO MIFUNE (Tajomaru, Penjahat) MACHIKO KYO (Masako Kanasawa, Isteri) TAKASHI SHIMURA (Pemotong Kayu) MASAYUKI MORI (Takehiro Kanazawa, Samurai) MINORU CHIAKI (Pendakwah) KICHIJIRO UEDA (Orang Biasa)

Tahun diedarkan: 1950 (25 Ogos)
Masa tayangan: 88 minit

JALAN CERITA___

Filem ini dibuka dengan Pemotong Kayu dan Pendakwah duduk berteduh di bawah gerbang Rashomon dalam keadaan hujan lebat. Orang Biasa kemudian menyertai dan mereka memberitahunya, telah menyaksikan peristiwa yang mengerikan.

Pemotong Kayu memberitahu, tiga hari lalu dia bertemu mayat Samurai semasa mencari kayu di hutan. Katanya, dia ketakutan dan terus lari dalam keadaan panik untuk membuat lapuran kepada pihak yang berkuasa.

Pendakwah pula memberitahu, dia melihat Samurai dan isterinya dalam perjalanannya pada hari yang sama ketika pembunuhan berlaku.

Mereka berdua dipanggil memberi keterangan di mahkamah, di mana mereka bertemu dengan penjahat terkenal yang telah ditangkap, Tajomaru, yang didakwa bertanggungjawab membunuh Samurai dan merogol isterinya.

Cerita Penjahat:

Tajomaru memdakwa, dia meminta Samurai pergi bersamanya melihat pedang kuno yang ditemuinya. Di dalam hutan dia mengikat Samurai disebatang pokok, kemudian membawa isterinya ke situ.

Isteri Samurai pada mulanya cuba mempertahankan diri dengan menggunakan senjata (pisau), tetapi tidak berdaya malah "tergoda" pula dengan ketanpanan Tajomaru.

Isteri Samurai, dengan perasaan malu, dia merayu kepada Tajomaru supaya bertarung dengan suaminya, bagi menyelamatkan dirinya daripada bersalah dan malu kerana mempunyai dua lelaki yang sudah tahu tentang ketidakjujurannya.

Tajomaru bersetuju lalu membuka ikatan Samurai. Tajomaru dan Samurai bertarung menggunakan kemahiran dan kepakaran masing-masing dalam ilmu bermain pedang. Akhirnya Tajomaru menang dan Isteri Samurai pula melarikan diri.

Di akhir cerita di mahkamah, dia ditanya tentang pisau mahal yang dimiliki oleh Isteri Samurai. Katanya, dalam kekeliruan, dia terlupa semuanya itu, dan dia merasa begitu bodoh kerana meninggalkan pisau yang sangat berharga.

Kisah Isteri:

Isteri Samurai memberitahu cerita yang berbeza kepada mahkamah. Dia mendakwa, Tajomaru meninggalkan tempat tersebut selepas merogolnya. Dia merayu kepada suaminya untuk mengampunkan dosanya, tetapi dia hanya melihat dan tidak berkata apa-apa.

Dia kemudian membebaskannya dan merayu membunuhnya supaya dirinya merasa aman. Samurai terus merenung melihat kejijikannya. Air muka Samurai mengganggu dirinya hingga menyebabkan dia pengsan dengan pisau berada ditangannya.

Bila dia sedar didapati suaminya mati dengan pisau di dadanya. Dia cuba membunuh diri, tetapi gagal.

Cerita Samurai:

Mahkamah kemudian mendengar cerita Samurai yang telah meninggal dunia, melalui roh. Samurai mendakwa, Tajomaru, sesudah merogol isterinya, meminta isterinya itu pergi bersamanya. Dia menerima dan menyuruh Tajomaru membunuh suaminya kerana tidak mahu rasa bersalah dimiliki oleh dua lelaki.

Tersentak dengan permintaan tersebut, Tajomaru membawa dia kepada Samurai dan menyuruhnya membuat pilihan samada membebaskannya atau membunuhnya.

Isteri Samurai melarikan diri. Tajomaru cuba menangkapnya tetapi gagal dan kemudian membebaskan Samurai. Bagaimanapun Samurai membunuh diri dengan pisaunya sendiri yang kemudian telah dicabut oleh seseorang dari dadanya.

Kisah Pemotong Kayu:

Kembali ke gerbang Rashomon (selepas perbicaraan), Pemotong Kayu memberitahu Orang Biasa, kisah Samurai bohong. Pemotong Kayu sebenarnya telah menyaksikan rogol dan bunuh, tetapi tidak mahu melibatkan diri dalam perbicaraan di mahkamah.

Menurut kisah Pemotong Kayu, Tajomaru merayu kepada Isteri Samurai untuk mengahwininya, sebaliknya wanita itu membebaskan suaminya. Samurai pada mulanya enggan bertarung dengan Tajomaru, dan berkata dia tidak mahu membahayakan nyawanya kerana seorang wanita yang tidak bermaruah.

Tetapi Isteri Samurai kemudian membidas keduanya dan berkata, mereka bukan lelaki sejati. Lelaki sejati akan bertarung untuk cinta seorang wanita.

Dia telah mendorong kedua lelaki itu bertarung satu sama lain. Mereka berjuang bermati-matian yang berkesudahan Tajomaru menang. Selepas teragak-agak, akhirnya dia membunuh Samurai, dan Isteri Samurai melarikan diri dalam ketakutan.

Klimaks:

Di gerbang Rashomon, Pemotong Kayu, Pendakwah dan Orang Biasa terganggu ketika perbincangan oleh bunyi bayi menangis. Mereka mendapati bayi ditinggalkan di dalam bakul, dan Orang Biasa mengambil baju kimono dan azimat yang ditinggalkan untuk bayi.

Pemotong Kayu memarahi Orang Biasa kerana mencuri daripada bayi yang ditinggalkan, tetapi Orang Biasa membidasnya kembali. Pemotong Kayu sebenarnya mencuri pisau mahal dari tempat berlakunya pembunuhan.

Orang Biasa menempelaknya, "penjahat yang memanggil orang lain penjahat". Orang Biasa meninggalkan gerbang Rashomon dan mendakwa semua lelaki sama saja, hanya didorong oleh kepentingan diri.

Penipuan dan pembohongan ini menyedarkan Pendakwah apa itu erti kemanusiaan. Dia merasa insaf apabila Pemotong Kayu mahu mengambil bayi darinya.

Pendakwah pada mula mencurigainya, menyerahkan bayi tesebut kepada Pemotong Kayu yang kemudian menjelaskan dia mahu memeliharanya bersama enam orang lagi anaknya.

Filem ini ditutup dengan Pemotong Kayu berjalan pulang bersama bayi. Hujan telah berhenti dan awan cerah mulai mendedahkan matahari. Berbeza dipermulaan cerita di mana langit kelihatan suram dan hujan lebat.

ULASAN FK___

Bila memperkatakan filem P.Ramlee "Semerah Padi", perbicaraan tidak lengkap sekiranya tidak melibatkan filem Akira Kurosawa "Rashomon". Ini kerana, ketika mengarahkan "Semerah Padi" P. Ramlee banyak terikut-ikut cara pengarahan Akira Kurosawa.

Banyak adegan yang dilakukan kepada "Semerah Padi" berilhamkan "Rashomon" terutama ketika P. Ramlee mencari Sa'adiah yang dicolek Salleh Kamil. P. Ramlee juga meniru teknik penggambaran, angle (sudut) dan pencahayaan.

Bukan itu saja, musik pun turut diikutnya.

Dengan penghasilannya yang ditirunya dari "Rashomon", "Semerah Padi" bolehlah dianggap sebagai filem terbaik arahan P. Ramlee berbanding dengan filem-filem lain yang diarahkannya.

"Rashomon" mula diedarkan pada 25 Ogos 1950, dan saya hanya berjaya menontonnya pada tahun 2007 apabila kedutaan Jepun menayangkannya untuk tontonan ramai di Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Sebelum itu, semasa mahu mengulas "Semerah Padi" untuk buku Filem-Filem P. Ramlee, puas saya mencarinya (ketika itu dalam bentuk vhs, dvd dan vcd belum ada) untuk dibuat rujukan tapi tidak diperolehi.

Saya hanya menemuinya tidak lama kemudian dalam format disc (seperti album piringhitam) yang harganya begitu mahal sekali, RM250.00, dan tidak mampu saya memilikinya.

Saya banyak juga menonton filem-filem yang diarahkan oleh Akira Kurosawa antaranya "Seven Samurai" (1954), "Throne Of Blood" (1957), "The Hidden Fortress" (1958), "Yojimbo" (1961) dan "Sanjuro" (1962), namun "Rashomon" saya anggap filem terbaik arahan Akira Kurosawa.

"Rashomon" merupakan filem artistik yang unik mempunyai semua elemen dalam pembuatan sesebuah filem yang berkualiti - arahan, cerita, dialog, lakonan, fotografi (sudut dan pencahayaan), suntingan, musik dan juga rekaan dekorasi (setting).

Kerana itu, tidak heranlah filem-filem Hollywood dan juga Eropah berkiblat ke Jepun dan membawa pengaruh (influence) "Rashomon" dan Akira Kurosawa dalam filem-filem keluaran dan arahan mereka.

Sudah 52 tahun berlalu, namun "Rashomon" sukar ditandingi oleh filem-filem lain bukan saja di Jepun tetapi juga Hollywood, Eropah, India dan China.

Sungguhpun kini teknoloji filem semakin bertambah canggih, namun "Rashomon" tetap berdiri teguh sebagai filem yang berprestij tinggi dan tetap releven walaupun 100 ataupun 1000 tahun lagi.

"Rashomon" mengemukakan kebenaran dan sifat semulajadi manusia sejagat. Empat karekter terlibat dalam satu kejadian bunuh dan rogol di mana mereka menceritakan kejadian yang berlaku dalam fahaman (pendapat) masing-masing.

Apa yang menarik, "Rashomon" tidak memberikan penyelesaian yang konkrit tetapi penonton-penonton disuruh berfikir dan menentukan apakah yang sebenarnya yang berlaku dan siapakah pula (antara mereka yang berempat) yang bercakap benar.

Plot ceritanya (banyak menggunakan flashback) menarik sekali, ditambah pula dialog (berpandukan sarikata bahasa Inggeris) yang mantap dan disusun oleh Akira Kurosawa berdasarkan pemikiran penulis cerita "In A Grove", Ryunosuke Akutagawa, mengenai nilai-nilai hidup manusia sejagat.

"Rashomon" mempunyai karekter yang boleh dikatakan sukar untuk dilaksanakan. Sekiranya Akira Kurosawa tersalah memilih pelakon, gagallah filem ini.

Tetapi dengan memberikan karekter penting kepada Toshiro Mifune dan Michiko Kyo sebagai Penjahat dan Isteri Samurai ternyata hasil lakonan sangat memuaskan.

Toshiro Mifune dan Michiko Kyo telah berjaya membawa peranan masing-masing dengan baik, dan salah satu kekuatan "Rashomon" ini terletak kepada lakonan kedua pelakon tersebut yang kemudian terkenal di peringkat dunia filem antarabangsa.

Fokus hanya tertumpu kepada enam pelakon saja, dan empat lagi (Takashi Shimura, Masayuki Mori, Minoru Chiaki dan Kichijiro Ueda) berperanan sebagai Samurai, Pemotong Kayu, Pendakwah dan Orang Biasa juga telah membawa peranan masing-masing dengan berkesan.

Hanya terdapat tiga setting dalam filem ini, gerbang Rashomon, hutan dan mahkamah, dan perbelanjaannya dikatakan hanya sekitar $250.000 saja.

Ini bererti untuk membuat flem yang bekualiti, tidak semistinya memerlukan peruntukan berjuta-juta ringgit. Apa yang diperlukan, kreatif sebagai orang filem yang benar-benar berjiwa filem seperti yang diperlihatkan oleh Akira Kurosawa.

RM100 juta peruntukan sekali pun, namun belum tentu dapat menghasilkan filem seperti "Rashomon" ini.

Begitulah hebatnya orang Jepun ini (Akira Kurosawa), sehinggakan orang-orang filem di Hollywood dan Eropah melutut kepadanya.

Pada keseluruhannya, "Rashomon" merupakan peninggalan Akira Kurosawa yang akan kekal sebagai filem yang sukar ditandingi dalam apa juga keadaan dan apa juga perubahan dalam pembuatan filem, kini dan selama-lamanya.



Akira Kurosawa



Pengarah Robert Altman memperkatakan mengenai "Rashomon" dan Akira Kurosawa


ANUGERAH___

"Rashomon" telah memenangi tujuh anugerah.

1. Anugerah Lakonlayar Terbaik (Akira Kurosawa & Shinobu Hashimoto)
* Blue Ribbon Awards (1951)

2. Anugerah Aktres Terbaik (Michiko Kyo)
* Mainichi Film Concours (1951)

3. Anugerah Pengarah Terbaik (Akira Kurosawa)
* National Board Of Review (1951)

4. Anugerah Filem Luarnegara (Foreign) Terbaik
* National Board Of Review (1951)

5. Anugerah Singa Emas (Akira Kurosawa)
* Venice Film Festival (1951)

6. Anugerah Filem Kritik Italy (Akira Kurosawa)
* Venice Film Festival (1951)

7. Anugerah Penghormatan (Foreign Language Film)
* Oscar Academy Award (1952)


MARI KITA MENONTON "RASHOMON"






FAKTA___

* Apabila "Rashomon" beredar ke pasaran antarabangsa, ramai yang beranggapan Akira Kurosawa dipengaruhi cara-cara arahan Orson Welles terhadap filemnya "Citizen Kane" terutama menggunakan banyak flashback. Namun, dakwaan tersebut dinafikan oleh Akira Kurosawa yang memberitahu, dia hanya menonton "Citizen Kane" selepas beberapa tahun "Rashomon" ditayangkan.

* Antara dua bintang utama "Rashomon", hanya Michiko Kyo masih hidup, kini berusia 87 tahun. Toshiro Mifune yang pernah membintangi "Paper Tiger" yang dibuat penggambarannya di Malaysia meninggal dunia pada tahun 1997.

* Akira Kurosawa meninggal dunia pada tahun 1998 di Tokyo kerana stroke (angin asmar) ketika usianya 88 tahun.

* Satu-satunya filem Hollywood yang dibintangi Michiko Kyo "The Teahouse Of The August Moon" (1956) disamping Marlon Brando dan Glenn Ford.

* Toshiro Mifune banyak membintangi filem luar Jepun, selain "Paper Tiger" antaranya "Midway", "Red Sun", "Hell In The Pacific" dan "Grand Prix". Bintang-bintang terkenal berlakon bersamanya Charlton Heston, Henry Fonda, Ursulla Andress, Charles Bronson, David Niven, James Gardner, Eva Marie Saint dan Lee Marvin.

* "Rashomon" turut dijadikan filem oleh Martin Ritt di Hollywood bertajuk "The Outrage" (1964) dibintangi Paul Newman, Claire Bloom, Laurence Harvey dan Edward G. Robinson.

* Majalah Empire meletakkan "Rashomon" ditempat ke-290 dari 500 filem pilihan pembacanya, manakala Akira Kurasawa menduduki tempat ke-6 sebagai pengarah filem pilihan yang di dahului Steven Spielberg (pertama) dan Alfred Hitchcock (kedua) pada tahun 2005.

* "Rashomon" masuk ke dalam buku "1001 Movies You Must See Before You Die" ("1001 Filem Anda Misti Tonton Sebelum Anda Meninggal Dunia"). Kedudukannya ditempat yang ke-225, yang didahului (pertama) "A Trip To The Moon" (1902) dan diakhiri (ke-1001) "The Pianist" (2002).

# Lain-lain filem dipengaruhi "Rashomon", antaranya "The Woman In Question" (1950), filem Tamil "Andha Naal" (1954), "Courage Under Fire" (1996), "Ghost Dog" (1999), "One Night At McCool's (2001), "Hero" (2002), "Basic (2003), "Vantage Point (2008) dan filem Thailand "U Mong Pa Meung" (2011).


ANTARA FILEM YANG DIPENGARUHI "RASHOMON"







Basic


The Outrage


Courage Under Fire


One Night At McCool's


Vantage Point


U Mong Pa Meung (The Outrage)



2 comments:

  1. Tkasih atas info. Roshomon juga pernah dilakonkan dalam Drama Minggu Ini RTM

    http://psp.rtm.gov.my:8080/seal/Record/0000007339/Holdings

    ReplyDelete
  2. Blog yang menarik.... semoga terus berkembang... Saya ingin berbagi wawancara dengan Akira Kurosawa (imajiner) di http://stenote-berkata.blogspot.com/2018/04/wawancara-dengan-akira.html

    ReplyDelete