"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Tuesday, October 9, 2012


PONTIANAK (1957)






Di Kajiselidek Di Edit Di Semak & Di Susun
Oleh MUSTAFAR A.R. & ZAINI YUSOP




TIGA WAJAH MARIA MENADO DALAM "PONTIANAK"

PONTIANAK Cerita Asal Oleh A. RAZAK Diselenggarakan Oleh KERIS FILM PRODUCTION Dikeluarkan Oleh HO AH LOKE Diarahkan Oleh B.N.RAO Pelakon2 MARIA MENADO (COMEL) M.AMIN (OTHMAN) MUSTAFA MA'ROFF (SAMAD) SALMAH AHMAD (MARIA) M.KASSIM (TABIB RAZAK) DOLAH SERAWAK (WAK DOLAH) HASSAN TEMBERANG (BOMO KARTO) PUTEH LAWAK (DOL) S.M.WAHID (WAK SATEH) Pelakon2 Tambahan AMAN BELON RADIN SUDIRO ANEE JASMIN

* Credit title seperti di atas dicatatkan sebagaimana yang terdapat dalam buku filem "Pontianak" yang diterbitkan oleh HARMY pada tahun 1957.

Tahun Mula Ditayangkan: 1957 (27 April)
Masa Tayangan: Tidak Diperolehi
Kedudukan Filem: Hilang, Masih Dicari


Wak Dolah mendapat seorang anak yang tidak diketahui siapa ibubapanya, dan dinamakannya Comel.

Wak Dolah mengajar Comel cara-cara membuat ubat-ubatan.

Comel termenung diunggun api berhampiran kubur Wak Dolah.

Ramuan 27 jenis akar-akar kayu direbus oleh Comel.

Dengan penuh harapan untuk menjadi cantik Comel meminum ramuan yang telah direbusnya ketika bulan mengambang.

Apabila menjadi cantik Comel bertemu dengan Othman, anak Tok Penghulu, lalu berkahwin dengannya.

Apabila terminumkan darah Othman, Comel bertukar wajah menjadi Pontianak, dan berlakulah kematian demi kematian.

RINGKASAN CERITA___

Seorang tua (Wak Dolah) telah menemui seorang kanak-kanak perempuan dalam hutan, lalu mengambil dan memeliharanya sebagai anak angkat dan diberikannya nama Comel.

Orang tua tersebut, juga menulis buku mengenai hal-hal perubatan tradisional, tinggal berseorang diri disebuah pondok dalam hutan.

Apabila dewasa, keadaan Comel tidaklah secomel namanya sebaliknya merupakan seorang gadis yang hodoh ditambah pula badannya bongkok dan seringkali menjadi kutukan dan deraan penduduk-penduduk kampung.

Sebelum meninggal dunia, ayah angkat Comel telah berpesan kepadanya supaya memusnahkan dengan membakar segala yang dihasilkannya termasuk buku karangannya.

Bagaimanapun, ketika Comel sedang menjalankan amanah ayah angkatnya itu dia terjumpa buku yang memberi petua (rahsia) bagaimana mahu menjadi cantik.

Comel tidak membakar buku tersebut sebagaimana yang diamanahkan, tetapi menggunakannya untuk menjadikan dirinya cantik.

Comel mengadun ramuan, seperti yang tercatat dalam buku dan meminumnya ketika bulan mengambang. Setelah meminumnya Comel jatuh pengsan, dan apabila sedar Comel mendapati dirinya menjadi cantik.

Dalam Kesakitan

Kecantikan tersebut ada syaratnya, iaitu Comel tidak boleh merasai darah apatah lagi meminumnya, yang mana ini terlepas pandang Comel, kerana terlalu keinginannya menjadi cantik.

Selepas menjadi cantik, Comel meninggalkan pondok tempatnya berteduh selama ini dan pergi ke kampung berdekatan di mana dia menjadi tarikan anak Tok Penghulu (Othman), lalu berkahwin dengannya hingga memperolehi seorang anak perempuan (Maria).

Pada suatu hari, ketika berada di dalam taman, Othman telah di patuk ular. Comel cuba mencari pertolongan tetapi suaminya yang dalam kesakitan meminta Comel menghisap bekas patukan ular itu supaya bisanya dapat dikeluarkan.

Comel menjadi serba salah tetapi atas desakan Othman dia terpaksa melakukannya, yang mana ini menyebabkan darah suaminya dirasainya sedap, dan sampaikan dihisapnya semahu yang boleh sehingga Othman meninggal dunia.

Comel berubah wajah lebih buruk dari wajah asalnya, dan kerana itu dia pun menghilangkan diri. Sejak itu Comel menjadi Pontianak dan sering keluar di waktu malam.

Comel juga selalu datang bertemu anaknya, Maria, dengan membawa makanan berupa buah-buahan yang diperolehinya dari dalam hutan.

Disamping itu, dengan kejelitaannya dia memikat lelaki demi lelaki, dan apabila bertukar menjadi Pontianak dia pun membunuh bagi membolehkannya menghisap darah untuk terus kekal menjadi cantik.

Keadaan kampung tidak seaman seperti dulu, Pontianak telah menganas dan membunuh.

MARIA MENADO SEBAGAI PELAKON___

Peranan Maria Menado dalam filem ini boleh dikatakan berat. Dia terpaksa melakonkan tiga karekter - Comel (berwajah hodoh), Comel (berwajah cantik) dan Comel (berwajah menakutkan, Pontianak).

Disebabkan Maria Menado telah berlakon banyak filem sebelumnya, melakonkan tiga watak tersebut tidaklah begitu sukar baginya.

Pada keseluruhnya, lakonannya dikira baik. Dengan peranannya itu dan situasi yang dialaminya, Maria Menado menerima simpati penonton-penonton bukannya cercaan.

ULASAN FILEM___

Saya menonton filem ini sekali saja di panggung wayang Coliseum, Kuala Lumpur. Ketika itu umur 4 bulan lagi mencapai 14 tahun.

Adegan yang paling saya ingat, ketika betis M. Amin di patuk ular dan dalam kesakitan beliau memaksa Maria Menado menghisap bekas patukan ular tersebut.

Ketika itu, keadaan panggung wayang sunyi sepi kerana mereka tahu apa yang akan terjadi.

Perubahan kejelitaan Maria Menado, bertukar menjadi Pontianak (wajah menakutkan), membuat penonton-penonton tersentak, kemudian riuh rendah seketika. Kemudian senyap kembali.

Masing-masing dengan penuh debaran menunggu, apa lagi yang akan terjadi di layar perak.

Filem ini, bukanlah keseluruhannya mengerunkan. Ia turut diselangselikan dengan telatah-telatah lucu oleh dua pelawak terkenal, Puteh Lawak dan Aman Belon.

Wahid Satay (S.M. Wahid) melonjak naik namanya selepas membintangi filem ini, sebagai penjual satay (sateh), berlawak disamping Puteh Lawak dan Aman Belon.

Bermula filem inilah nama S.M. Wahid berubah menjadi Wahid Satay, dan terus digunakan untuk filem-filem lakonannya selepas itu hingga kini.

Telatah-telatah lucu mereka, merupakan asam garam filem ini, tidak sekadar berada dalam ketegangan dan ketakutan tetapi juga ketawa lucu dan berhibur.

Hero dan heroin filem ini Mustapha Maarof (Mustafa Ma'roff) dan Salmah Ahmad. Maria Menado memegang peranan utama (leading actress).

Mustapha Maarof telah membawa peranan Samad dengan baik, tetapi Salmah Ahmad sebagai Maria terdapat beberapa kelemahan kerana filem ini merupakan filemnya yang pertama.

KEJAYAAN BOX OFFICE___

Sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri, pengeluar filem (Keris Film Production) telah membuat tempahan di panggung wayang Cathay, Singapura 2 hari selain tayangan tengahmalam pada 27 April 1957. Kemudian akan dipindahkan ke Taj Cinema di Geylang.

Bagaimanapun, kerana sambutannya diluar jangkaan, begitu ramai yang datang, tempahan 2 hari (1 - 2 Mei 1957) terpaksa dibatalkan dan dilanjutkan sehingga 13 Mei 1957.

Ini bererti tayangannya 13 hari dan ia memberi kejayaan besar kepada Keris Film Production dan pengedarnya Pertubuhan Cathay.

Malay Film Productions (Shaw Brothers) yang selama ini menguasai kehebatan sambutan filem-filemnya, juga terkejut dengan sambutan yang luar biasa filem "Pontianak" itu.

Sebelum ini, panggung wayang Cathay tidak pernah menayangkan filem Melayu. Ia hanya di peruntukan tayangan filem-filem Hollywood dan Eropah saja.

Agak menarik, filem ini tidak terus menerus ditayangkan di Singapura selepas 'last day' pada 13 Mei 1957.

Ia dikunjungi semula oleh penonton-penonton Singapura bermula 1 Ogos 1957 hingga 27 Ogos 1957 di panggung wayang Taj di Geylang.

Tayangan di situ memakan masa 27 hari, dan apabila dicampur dengan di Cathay (termasuk tayangan tengahmalam) 14 hari, bermakna keseluruhan tayangan "Pontianak" (first run) di Singapura saja, 41 hari.

Satu pencapaian paling berjaya ketika itu, dan filem-filem Malay Film Productions (MFP) yang begitu hebat pun tidak terjangkakan kutipan diluar jangkaan seperti filem ini.

ANUGERAH___

"Pontianak" turut menyertai Festival Filem Asia-Tenggara (kemudian dikenali Festival Filem Asia-Pasifik) Ke-4 di Tokyo, Jepun pada bulan Mei 1957.

Selain filem tersebut ialah "Mega Mendong" yang diarahkan oleh L. Krishnan dan "Anak-Ku Sazali" pengarahnya Phani Majumdar.

Bagaimanapun ia gagal memenangi sebarang anugerah, tidak seperti "Mega Mendong" yang membawa kejayaan kepada Adek Wan Hussain sebagai pelakon kanak-kanak terbaik.

"Anak-Ku Sazali" pula memenangi anugerah utama yang diperolehi P. Ramlee sebagai pelakon lelaki terbaik, manakala Tony (Tony Castello) pula sebagai pelakon kanak-kanak terbaik.



MARIA MENADO SEBAGAI COMEL (PONTIANAK).

Iklan hari pertama "Pontianak" di Cathay, Singapura yang tersiar dalam The Straits Times pada 1 Mei 1957.

Iklan hari terakhir "Pontianak" di Cathay, Singapura yang tersiar dalam The Straits Times pada 13 Mei 1957.

Tayangan "Pontianak" di Odeon, Pulau Pinang pada tahun 1957 yang mendapat kejayaan box office.





SEDIKIT MENGENAI MARIA MENADO___

Maria Menado mula muncul sebagai bintang filem apabila L. Krishnan mengambilnya berlakon disamping P. Ramlee dalam filem "Penghidupan" pada tahun 1951.

Bagaimanapun, penayangannya tergendala kerana filem tersebut menimbulkan kontroversi yang dikatakan menghina kesucian agama Islam dan masyarakat orang-orang Melayu.

Oleh yang demikian filem "Pulau Mutiara" yang diarahkan oleh S. Ramanathan yang merupakan filem kedua dibintangi Maria Menado ditayangkan terlebih dulu pada 8 Mei 1951 dan "Penghidupan" menyusul kemudian, pada 23 Mei 1951.

Dua filem tersebut yang dikeluarkan oleh Malay Filem Productions (MFP) Jalan Ampas, mendapat sambutan hangat yang menyebabkan nama Maria Menado naik melonjak dan menyaingi pula populariti yang sudah dicapai Siput Sarawak, Kasma Booty, Neng Yatimah, Mariam dan Rokiah.

Apabila Haji Mahadi dilantik sebagai pengarah filem "Permata Di-Perlimbahan" pada tahun 1952, Maria Menado menjadi pilihannya sebagai heroin dan digandingkannya dengan Noordin Ahmad sebagai hero.

Bagaimana pun, filem tersebut (juga merupakan filem arahan terakhir Haji Mahadi) kecundang di box office.

Di Keris Film Production, empat filem yang dibintanginya ("Nafsu", "Pertarohan", "Selamat Hari Raya" dan "Saudara-Ku") kurang berjaya malah ada diantaranya tidak mendapat sambutan, tidak sehebat "Pulau Mutiara" dan "Penghidupan".

Pada tahun 1957, nasib Maria Menado mulai berubah apabila filem yang dibintanginya, "Pontianak", yang diarahkan B.N. Rao mendapat kejayaan luar biasa di box office.

Filem Hindustan

"Pontianak" bukan saja menghasilkan keuntungan besar kepada Keris Film Production dan Pertubuhan Cathay (kemudian keduanya bersetuju bergabung menjadi Cathay Keris Film), tetapi juga menghasilkan 'trade mark' kepada Maria Menado.

Apabila disebut saja Pontianak tergambarkan wajah cantik jelita Maria Menado (sebelum bertukar ke wajah menakutkan, Pontianak) sama seperti apabila disebut saja Hang Tuah tergambarkan wajah P. Ramlee.

Pada tahun 1960, sekali lagi Maria Menado mencatat sejarah filem Malaysia apabila pengarah filem-filem Hindustan (Shakti Samanta) mengambilnya memegang peranan penting (sebagai ketua penjenayah, Maria) dalam filem "Singapore" yang turut dibintangi oleh Shammi Kapoor dan Padmini.

Setakat ini, belum ada seorang pun bintang filem Malaysia yang berlakon dalam filem Hindustan dengan memegang peranan utama (kedua penting) seperti Maria Menado, sama seperti Ibrahim Pendek yang berlakon di Hollywood dalam filem "The Spiral Road" (1962) yang dibintangi Rock Hudson, Burl Ives dan Gena Rowlands.

Selain berlakon dibawah arahan Shakti Samanta (pengarah filem-filem "Hill Station", "Howrah Bridge", "China Town", "Kashmir Ki Kali" dan "An Evening In Paris"), Maria Menado pernah juga berlakon dalam filem yang diarahkan oleh tokoh filem Indonesia (Usmar Ismail), "Korban Fitnah".

Satu lagi sejarah filem Malaysia yang dicacatkan oleh Maria Menado apabila beliau merupakan produser filem pertama (dan juga produser wanita pertama) mengeluarkan filem, iaitu Maria Menado Productions.

Filem-filem yang dikeluarkannya ialah "Korban Fitnah", "Raja Bersiong", "Darah-Ku", "Bunga Tanjong" dan "Pontianak Kembali" yang mana kesemuanya mendapat sambutan agak sederhana saja di box office.

"Pontianak Kembali" adalah filem terakhir dikeluarkan (Maria Menado tidak berlakon) Maria Menado Productions, tetapi Maria Menado tidak berlakon.

Maria Menado memberi peluang kepada Norizan (janda P. Ramlee) turut membintangi filem ini disamping Ghazali Sumantri dan Malek Selamat.

Selepas berkahwin dengan Sultan Pahang Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Muadzam Shah pada tahun 1963, Maria Menado menamatkan terus kerjayanya sebagai pelakon dan produser filem.

Maria Menado menjadi penghuni Istana.


(Sumber: Orang Temasek).


BERSAMA OSMAN GUMANTI, PULAU MUTIARA.

BERSAMA P.RAMLEE, PENGHIDOPAN.

BERSAMA NOORDIN AHMAD, TUN FATIMAH.

FILEMOGRAFI___

1. PULAU MUTIARA (S. Ramanathan 1951)
2. PENGHIDUPAN (L. Krishnan 1951)
3. PERMATA DI-PERLIMBAHAN (Haji Mahadi 1952)
4. GADIS PELADANG (B.S. Rajhans 1952)
5. NAFSU (L. Krishnan 1954)
6. PERTAROHAN (L. Krshnan 1954)
7. SELAMAT HARI RAYA (L. Krishnan 1954)
8. SAUDARA-KU (Laurie Friedman 1955)
9. PONTIANAK (B.N. Rao 1957)
10. DENDAM PONTIANAK (B.N. Rao 1957)
11. SUMPAH PONTIANAK (B.N. Rao 1958)
12. ORANG LICHIN (L. Krishnan 1958)
13. SELENDANG DELIMA (K.M. Basker 1958)
14. MATA HARI (Ramon A Estella 1958)
15. KORBAN FITNAH (P.L. Kapur 1959)
16. SINGAPORE (Shakti Samanta 1960)
* 17. HILANG GELAP DATANG TERANG (Usmar Ismail 1961)
* Diselenggarakan tahun 1958, ditayangkan 1961
18. SULTAN MAHMOOD MANGKAT DI JULANG
(K.M. Basker 1961)
19. SITI ZUBAIDAH (B.N. Rao 1961)
20. TUN FATIMAH (Salleh Ghani 1962)
21. RAJA BERSIONG (K.M. Basker 1963)
22. DARAH-KU (Ramon A. Estella 1963)
23. BUNGA TANJONG (Ramon A. Estella 1963)
* 24. PONTIANAK KEMBALI (Ramon A. Estella 1964)
* Maria Menado tidak berlakon, sekadar sebagai produser saja.



A. Razak (kiri) dan Ho Ah Loke yang bertanggungjawab melahirkan filem horror, "Pontianak", yang mencapai kejayaan box office luar jangkaan di mana-mana saja ia ditayangkan.

Keratan artikel yang ditulis oleh Mustafar A.R. mengenai A. Razak yang terdapat dalam majalah Utusan Filem Dan Fesyen (UFF) keluaran bulan Februari 1976.

A.RAZAK PENGASAS FILEM HORROR MELAYU___

Bila memperkatakan mengenai Pontianak, rasanya nama A. Razak tidak boleh dipisahkan. Ini kerana dialah orangnya yang mengwujudkan kisah Pontianak di layar perak.

Jika bertemu dengannya yang digelar para peminatnya sebagai "Bapak Pontianak" dan "Promoter Razak", dia bercakap berjam-jam dan tidak berhenti-henti asalkan saja orang yang mendengar sanggup mendengar dan perkaranya mistilah mengenai show business atau pun dunia hiburan.

"Saya mula terfikr untuk menulis cerita hantu bila saya dapati alam hiburan kita selama ini asyik dengan nyanyian dan mengeluarkan airmata", kata A. Razak sebagai memulakan perbualannya dengan saya.

Tambahnya, "Pada awal tahun lima puluhan baik filem mahupun pementasan sandiwara (bangsawan) ceritanya balik-balik menyanyi, kemudian bersedih dan akhirnya menangis."

Kerana memandangkan hal tersebut, A. Razak mendapat idea iaitu kenapa dia tidak menulis cerita mengenai hantu yang selama ini menjadi kepercayaan kuat orang-orang Melayu.

A. Razak selanjutnya memberitahu antara banyak-banyak hantu yang termasyur diperkatakan orang ialah Pontianak. Dan dengan inisiatifnya dia berusaha menemui beberapa orang yang tahu tentang Pontianak bagi mendapat cerita yang sebenar.

"Mula-mula saya temui seorang tukang kebun bernama Wak Dolah," ujarnya. Dan menambah, darinya saya memeroleh dasar cerita. Selepas itu, saya menemui lebih 20 orang tua yang tahu tentang Pontianak.

Akhirnya A. Razak mendapat kesimpulan yang Pontianak itu adalah seorang perempuan yang mempunyai tiga watak (karekter) - hodoh, cantik dan Pontianak yang sebenar yang berwajah menakutkan.

Apabila siap ceritanya, ia tidak terus dijadikan persembahan filem tetapi dijadikan pementasan sandiwara yang mana dengan tidak disangka-sangka telah mendapat kejayaan di luar jangkaan.

Maria Menado yang ketika itu menjadi isterinya diserahkan membawa peranan Pontianak.

Kejayaan pementasan yang dibuat di Singapura itu telah memberi keyakinan kepada A. Razak, jika dijadikan filem sudah pasti ianya akan mendapat sambutan hangat dari peminat-peminat filem.

"Saya melangkah ke dunia filem dengan penuh keyakinan cerita Pontianak merupakan satu projek yang akan membawa nafas baru dalam dunia filem Melayu".

"Karangan saya ini dapat dijadikan sebuah filem yang baik bukan saja mempunyai daya tarikan untuk orang-orang Melayu tetapi juga di kalangan bukan Melayu."

Penuh Yakin

A. Razak kemudian telah membawa cerita asal Pontianak itu ke bebarapa syarikat filem yang ada di Singapura pada masa itu, dan malangnya harapan tinggal harapan apabila cerita tersebut di tolak dengan alasan, orang-orang Melayu tidak suka menonton filem hantu.

Kerana kecewa dan putus asa, A. Razak menyimpan naskah Pontianak itu di bawah tilam di katil tempat tidurnya.

Setahun kemudian, sekali lagi dengan penuh yakin dia membawa naskah tersebut yang berdebu kepada Ho Ah Loke yang pada pada itu merupakan orang kuat Keris Film Production.

"Ho Ah Loke telah membaca cerita tersebut sambil lalu, dan sebagai seorang yang tahu tentang selok belok filem lantas naskah Pontianak itu dibelinya," ujar A. Razak.

Kata A.Razak lagi, Ho Ah Loke tanpa membuang masa memerintahkan pelaksanaan filem Pontianak dibuat secepat mungkin.

Sebagaimana pementasan, peranan Comel (Pontianak) diserahkan kepada Maria Menado. Turut membantu Salmah Ahmad, Mustapha Maarof, M. Amin, Aman Belon, Wahid Satay dan Puteh Lawak.

Pada 27 April 1957, buat pertama kalinya cerita Pontianak yang sudah dijadikan filem di tayangkan (tayangan tengamalam) di panggung wayang terbesar di Singapura - Cathay.

Pada mulanya tayangan filem tersebut untuk dua hari saja (1 dan 2 Mei 1957) tetapi kerana sambutan yang di luar dugaan ia melarat hingga ke 13 Mei.

Filem "Pontianak" itu telah mencatat sejarah filem Melayu dengan mengatasi semua hasil kutipan filem-filem Melayu pada masa itu termasuk keluaran MFP.

Selepas filem "Pontianak" hinggalah ke masa ini belum ada sebuah filem Melayu pun di tayangkan di Cathay yang sebelumnya di khususkan untuk tayangan filem-filem Barat saja.

"Ini merupakan satu kejayaan luar biasa dan ini sangat-sangat menggembirakan saya," katanya sambil tersenyum.

Menulis Cerita

Kejayaan filem tersebut telah mendorongkan Cathay Keris Film membuat sambungannya hasil cetusan idea A. Razak juga - "Dendam Pontianak" (1957) dan "Sumpah Pontianak" (1958).

Kedua-dua filem tersebut mengekalkan Maria Menado sebaga Pontianak dan B.N. Rao sebagai pengarah.

"Sumpah Pontianak" pula digambarkan dalam bidang luas, CathayScope.

Pada tahun 1958 itu juga A. Razak berpindah ke MFP Jalan Ampas, dan diberi tugas menulis cerita mengenai Pontianak juga - "Anak Pontianak" dengan bintang utamanya Jins Shamsudin dan Dayang Sofiah.

Maria Menado tidak berlakon dalam filem tersebut, dan peranan Pontianak diambilalih oleh Hashimah Yon.

Filem "Anak Pontianak" juga memecah rekod tayangan di panggung wayang Rex, Kuala Lumpur apabila dibuat tayangkan disitu sedangkan (sebagaimana juga Cathay di Singapura) ia di khas untuk filem-filem Barat saja (sekali-sekala filem Cina) terutamanya Hollywood.

Selain filem-filem Pontianak, cerita-cerita lain A. Razak yang telah difilemkan ialah "Gergasi", "Siti Zubaidah", "Raja Bersiong", "Mata Hari", "Melanchong Ka Tokyo", "Naga Tasek Chini", "Bunga Tanjong", "Darah-Ku", "Kubor Ta' Bertanda" dan "Harimau Jadian".

Serba Baru

Pada tahun 1975, sekali lagi kisah Pontianak dijadikan filem. Bila ditanya kepadanya mengenai perkara tersebut, A. Razak menjawab:

"Filem Pontianak yang baru ini walaupun mempunyai kepercayaan yang asas terhadap Pontianak tetapi ia mempunyai jalinan cerita yang serba baru sesuai dengan zaman sains dan teknologi."

Mengambil peranan Pontianak ialah Jennifer Kaur, dan pelakon 'newcomer' ini dibantu Piya Mustaffa, Herdawati, Ah Leng, Hamid Bond, Siput Serawak dan Shariff Medan.

Mengapa "Pontianak" diwujudkan lagi dalam zaman sains dan teknologi?

Jawab A. Razak: "Walaupun manusia telah mendarat ke bulan, tetapi kepercayaan manusia kepada Pontianak dan hantu-hantu lain masih menebal.

"Kali ini warna memainkan peranan penting dalam pembikinannya. Kita semua tahu Pontianak ialah sejenis hantu menghisap darah.

"Dan, filem ini menunjukkan adegan-adegan penghisapan oleh Pontianak terhadap mangsa-mangsanya dengan darah mengalir merah yang mana ini tidak dapat dilihat dalam filem-filem Pontianak yang lalu.

"Ini tentulah lebih menakutkan dan menyeramkan penonton-penonton. Kerana itulah tugas dan asas utama yang patut ditimbulkan oleh sebarang filem yang bercorak horror."

Apa pun alasan A. Razak, "Pontianak" (warna) versi Jennifer Kaur itu kecundang di box office.

# Artikel di atas dipetik dari tulisan Mustafar A.R. yang terdapat dalam majalah Utusan Filem & Fesyen (UFF) keluaran bulan Februari 1976 dan di edit semula oleh Mustafar A.R. sendiri.



A HAG TO BEAUTY THEN KAMPONG VAMPIRE

The new Keris Films Production, "Pontianak", is picturesque Malay legend starring one of Malaya's most talented actresses, Maria Menado.

Based on ancient belief in vampires, it inevitably has a "horror" theme, but the more blood-curdling scenes are relieved by gentle humour.

Versatile Enough

Maria Menado, although a natural beauty, is versatile enough to play the triple role of young girl, crippled hag and fearsome vampire.

The story begin with Maria in hag's form dicovering the spell which can change her to beauty. As usual, there is a catch to the magic because, if she tastes a human blood, she will change to vampire.

The worst happens, and the rest of the film tells the story of gruesome career until the demon is exorcised and she returns to her original ugliness.

Bomoh Flees

One of the most charming scenes is a bersanding ceremony and there is an amusing sequence in which the village bomoh uses every trick he knows to get rid of the vampire but ends up fleeing for his life.

This film will appeal primarily to Malay audiences, but it depicts enough interesting folklore and legend to be acceptable to others.

Directed by B.N. Rao and produced by Ho Ah Loke, it has Malay dialogue and English sub-titles.

Local films of the calibre of "Pontianak" are welcome and stimulating, not only as a means as developing Malayan screen talent, but because the form the link with the old Malaya and keep its rich traditions alive.

# Artikel di atas ditulis oleh Susan Barrie yang tersiar dalam The Straits Times keluaran 3 Mei 1957.




FAKTA___

* Kali pertama "Pontianak" ditayangkan ialah tayangan tengahmalam pada 27 April 1957 di panggng wayang Cathay, Singapura. Tayangan harian bermula 1 Mei 1957 sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri dan tempahan dibuat (peringkat awal) 2 hari, 1 dan 2 Mei 1957 saja. Bagaimanapun sambutan hangat penonton-penonton telah menyebabkan tayangannya terpaksa dilanjutkan sehingga 13 Mei 1957. Ini bererti pertama, tidak pernah filem Melayu (sebelum ini) di tayangan di panggung wayang Cathay dan kedua, tidak pernah filem Melayu ditayangkan begitu lama, 13 hari.

* Berikutan kejayaan luar jangkaan "Pontianak", Maria Menado sebagai pelakon dan B.N. Rao sebagai pengarah filem telah menerima Anugerah Istimewa daripada Amy Ede, isteri Pengarah Urusan Cathay Keris Film Productions, yang telah diadakan di panggung wayang Cathay di akhir tayangan "Pontianak" pada 13 Mei 1957.

* Kali pertama "Pontianak" ditayangkan di Kuala Lumpur ialah tayangan tengahmalam di panggung wayang Coliseum pada 27 April serentak dengan Cathay di Singapura.

* Pada tahun 1958, filem ini telah dialihbahasakan ke Bahasa Cina (Kantonis) dan telah ditayangkan di Hong Kong dengan mendapat sambutan yang menggalakkan.

* Pada tahun 1960, filem ini diberi sarikata dalam Bahasa Inggeris dan dijual kepada Steyen TV di Amerika Syarikat untuk tayangan dalam program Tayangan Filem Asia.

* Apabila filem ini mencapai kejayaan box office, Cathay Organisation dan Keris Film Production bergabung secara mutlak dan mengeluarkan filem sambungan "Pontianak", "Dendam Pontianak" kemudian disusuli pula "Sumpah Pontianak".

* Filem pertama Maria Menado berlakon di bawah arahan B.N. Rao, dan filem kedua B.N. Rao di Keris Film Production selepas "Bunga Pesta".

* Filem pertama Salmah Ahmad, setelah beliau menolak pelawaan K.M. Basker membintangi "Selendang Delima" yang kemudiannya digantikan dengan Latifah Omar.

* Filem pertama Mustapha Maarof berlakon disamping Maria Menado dan Salmah Ahmad. Kemudian mereka meneruskan pula ke filem "Dendam Pontianak" dan "Sumpah Pontianak" dengan karekter yang sama - Comel, Maria dan Samad.

* A. Razak yang berkahwin dengan Maria Menado pada tahun 1950 dan bercerai pada tahun 1963 meninggal dunia di Kuala Lumpur pada 27 September 2005.

* Kerana menghadapi masaalah simpanan (store), menurut kata Maria Menado, Ho Ah Loke telah membuangkan filem "Pontianak" dan beberapa filem lain ke sebuah lombong tinggal di Kuala Lumpur, bukannya ke Sungai Kelang sebagaimana yang diberitahu oleh Hamzah Hussain.




ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

berapa banyakkah yang masih ada?


10 FILEM BOLLYWOOD HEBAT SEPANJNG MASA
top 10 bollywood films all time

REVOLUSI ISLAM DAN FILEM IRAN
"a separation" meningkatkan martabat negara iran


CECILIA CHEUNG
foto-foto lucahnya menggemparkan hong kong


CINTA DAN LAGU
satu-satunya filem musikal wujud di malaysia

PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai...

TRIVIA "PERMINTAAN TERAKHIR"
ciplakan filem hong kong "susanna"



24 comments:

  1. Informasi mengenai filem "Pontianak"
    sangat sukar diperolehi termasuk
    di laman web dan blog di internet.
    Terima kasih FKM kerana menyiarkan
    dengan begitu lengkap dan bermaklumat.
    Inilah salah satu sebab saya menyukai FKM.

    Salam dari: Wan Haslinda, Kota Baharu, KEL.

    ReplyDelete
  2. Syabas dan tahniah kepada pengarang FKM suami isteri kerana telah berkerja keras untuk melahirkan satu artikel menarik mengenai filem pontianak ini.

    Lagi bagus kalau ditambah lagi info mengenai pembikinan filem tersebut. First hand info. masih boleh diperolehi dari Datuk Maria Menado sendiri.

    Begitu juga kalau boleh dapatkan kami sinopsis filem Dendam Pontianak sekali. Siri ke3 Sumpah Pontianak kita dah ada VCDnya untuk rujukan.

    Akhirnya impian seta penantian kami telah tercapai. Ribuan terima kasih dari kami kerana telah memenuhi permintaan kita semua.

    Mawar Putih, Setapak Garden KL.

    ReplyDelete
  3. Ini dipetik dari seorang pengunjung dihalaman komen bertarikh 27 Aug. dari artikel FKM bertajuk 12 lagu hari raya aidilfitri yang terbaik.

    Bila baca komen kat atas
    Terpandang nama datin umi kalthum
    Teringat pula filem dia acting
    Pontianak dari Gua Musang 1964
    Dia pegang watak jahat (selalunya)
    Heroinenya seniwati Suraya Haron
    n pegang watak Pontianak
    Dalam kajian filem melayu klasik
    Ada 4 seniwati jadi Pontianak
    Datuk Maria Menado filem Pontianak, Dendam Pontianak,Sumpah Pontianak & Pontianak Kembali
    Hashimah Yon - Anak Pontianak
    Rokiah Jaafar - Gergasi
    Suraya - Pontianak Gua Musang
    Yang pelek tapi benar
    kesemuanya masih hidup,
    sihat dan jarang dengar mereka sakit
    Apakah rahsia mereka umur panjang
    Adakah mereka ikut resepi Pontianak
    hisap darah manusia untuk kekal lama
    pun juga pelakon anak2 mereka (pontianak)
    Tan Sri Jins Shamsudin (Anak Pontianak)
    Salmah Ahmad ( filem2 siri Pontianak)
    Yang dah meninggal adalah
    Pontianak Jantan , Haji Mahadi
    Filem Pusaka Pontianak tapi
    dia bukan pontianak ori
    Datuk Ahmad Daud pula penyanyi lagu pontianak je
    Jika jawapan saya salah
    Saya ingin memohon maaf
    Kepada kesemuanya
    Di Hari Raya yang mulia ini

    - Ghost Buster Malaysia

    sumbangan dari Tebuan untuk renungan.

    ReplyDelete
  4. Dalam masyarakat melayu pontianak adalah hantu yang paling3 ditakuti kerana mampu menyerang mangsanya dalam sekelip mata serta menghisap darah mereka. Mangsa tiada peluang melarikan diri melainkan dia seorang pelawak macam wahid satay atau mat sentol.

    Kalau orang puteh panggil vampires tapi hantu vampire tidaklah sengeri pontianak kerana pontianak bukan saja mukanya terlalu hodoh tapi taringnya besar dan panjang. Pontianak tidak boleh dikalahkan melainkan ditaruh paku ditengkuk belakangnya.

    Hantu2 lain cuma suka mengusik atau menyakat orang saja tidak pontianak yang akan menyerang dan menghisap darah mangsanya untuk kekal lama dan cantik. Pontianak means business and no jokelah dengan dia.

    Kelebihan pontianak ada tanda kehadirannya seperti bau wangi yang keterlaluan dan bunyi kanak kanak menangis tetapi yang paling menakutkan bila dia menggilai.

    Lokasi pontianak biasanya dikawasan kubur orang islam terutama pusara perempuan mati beranak, pokok besar atau rumah banglo yang tiada penghuni.

    Semasa kecil bukan saja takut bertembung dengannya malah sebut nama dia pun jadi taboo dan cukup menakutkan. Kalau waktu malam tak perlu pergi bilik air cuma kencing dalam seluar saja.

    Pada tahun 1965 Ahmad Daud buat lagu pontianak barulah berani sikit nak sebut nama pontianak tu.

    Pengelaman Tebuan.

    ReplyDelete
  5. Menurut fakta FKM, pada tahun 1960
    filem "Pontianak" telah dijual
    kepada stesyen tv di Amerika
    untuk program tayangan filem Asia.
    Ini bererti, filem tersebut
    masih ada di mana-mana di Amerika.
    Sudahkan Finas yang dipertanggungjawabkan
    mengenai filem Malaysia berusaha mencarinya.
    Adalah tidak lojik, Ho Ah Loke membuang
    semua print "Pontianak", sedangkan semasa
    mula-mula ditayangkan printnya banyak,
    paling tidak 10 semuanya mungkin lebih.
    Kerana ia ditayangkan serentak keseluruh
    Malaya, Singapura, Brunei, Sabah & Sarawak.
    Di Indonesia filem tersebut juga ditayangkan.
    Lagi pun, di Hong Kong juga pernah ditayangkan.
    Pada hemat saya, filem "Pontianak" masih ada.
    Hanya usaha saja diperlukan bagi mendapatkan
    filem tersebut yang sangat besar nilainya.
    Dan agensi yang patut mencarinya, Finas.
    Saya juga yakin filem P. Ramlee
    "Si Tora Harimau Jadian" ada di mana-mana.
    Dan patut sekali Finas mencarinya.
    Malaysia harus mengikut langkah Indonesia
    dan Filipina mengwujudkan cinematique untuk
    memelihara filem-filem lama disamping mencari
    filem-filem dianggap hilang sebenarnya masih ada.

    - Harun Suleiman, Bukit Jelutung, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong dengan pandangan saudara Harun. Filem Pontianak, Si Tora Harimau Jadian, Melancong Ka Tokyo, Bakti, Dendam Pontianak dll pasti ada di mana-mana.... Sila jalankan tugas anda FINAS!

      Yang masih berharap, Balakong

      Delete
    2. Saya kurang yakin dengan Finas.
      Menubuhkan Cinematique memang baik.
      Tetapi jangan harapkan Finas.
      Kalau perlu, satu badan lain yang
      bebas melaksanakannya dan petugas
      pula mesti yang pakar serta minat dengan
      filem terutamanya filem-filem lama.
      Tidak boleh kerja ikut time pejabat,
      tetapi sepanjang masa dan sentiasa aktif.
      Bajet harus diperolehi dari Finas.
      Kerajaan Malaysialah tu.
      Kalau Kerajaan tidak mampu bagi
      terpaksalah minta yayasan yang banyak duit.
      Kalau tidak dapat juga, terpaksalah
      minta dengan yayasan Soros...

      Hussaini Baharom, Kuala Kangsar, Perak.

      Delete
  6. Kenapa filem horror melayu dahulu lebih menarik dari filem horror sekarang walaupun dulu hanya hitam putih saja dengan teknik perfileman yang terhad serta leceh?

    Filem horror dulu masih boleh ditayang banyak kali lagi dan masih tidak jemu tapi keluaran sekarang hanya beberapa kali orang dah jemu ?

    Satu kelebihan filem horror dahulu baik shaw atau cathay adalah unsur jenaka yang sungguh menghiburkan walaupun dalam suasana ketakutan.

    Mawar Putih, Setapak Garden KL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun sependapat dengan saudara. Filem horror melayu dulu lagi menakutkan dari sekarang.

      Filem sedih dulu-dulu pon memang best di tonton.

      Delete
  7. great post, orang2 dulu juga ga kalah prestasinya ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Pintu dan Jendela.
      Teringat saya lagu
      "Aci Aci Buka Pintu", P. Ramlee
      dan juga lagu
      "Di Luar Jendela", Rafeah Buang.

      Delete
  8. I was looking through my stuff last night and came across this pictorial piece about Judy Dan, who happens to be the daughter of Dan Duyu and Yin Mingzhu, director and star of "The Cave of the Silken Web" (1927), the lost film recently discovered at the National Library of Norway.
    Itulah tulisan yang terdapat dalam blog Soft Film yang dikendalikan oleh DurianDave. Ertinya, sekiranya filem "The Cave of the Silken Web" yang dianggap hilang boleh ditemui semula di Norway, tidak mustahil filem "Pontianak", "Bakti" dan "Si Tora Harimau Jadian" boleh ditemui dimana-mana. Apa yang perlu dibuat hanya usaha mencari. Ini yang patut Finas buat, bukannya mengeluar duit banyak membantu Shuhaimi Baba mengeluarkan "Tanda Putera" yang menghuruharakan negara.
    - Kamarulzaman (via-email), Putrajaya, WP.

    ReplyDelete
  9. Hi En. Mustafar,

    Apa khabar? I'm a journalist and currently doing research on the film "Pontianak" (1957) for a personal project. I've read the piece you wrote about the film on your blog Filem Klasik Malaysia. It's very well-researched, and I want to thank you for the info.

    I'm just wondering if you know which broadcaster it was in America that screened "Pontianak" on TV there. And also if you know anymore about the film's release in Hong Kong in 1958.

    Thanks, and hope to hear from you soon.

    Regards,

    Allan Koay.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Allan Koay.
      Khabar baik.
      I'm not sure the film company in America
      that carry the "Pontianak" to be screened in American TV.
      But in Hong Kong, it have to do with Cathay Organisation.
      That's all what I know.
      Thank you.

      Delete
  10. Thanks for the info. In case when you traveling, you might need a GPS for your car or boat and even knowing your own location.

    ReplyDelete
  11. A very insightful information and it very helpful. In case need some info about tangki fiberglass. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  12. salam encik mus, mengenai dengan filem pontianak ni.. mengikut apa yang saya lihat dari setiap screenshot yang tuan ambil tu..memang filem ni lah dulu pernah saya tonton kat tv semasa umur saya 9 tahun.tahun 90an,zaman tape vhs.pelik..bila saya cari tak jumpa dan ada yang kata dah hilang dan pupus sekarang ni bahkan ditahun 60an sewaktu datin maria berkahwin. kalau begitu kenapa masih ada pada tahun 90an dulu? mungkin betul filem ni ada dimana2. wallahua'lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Filem Sumpah Pontianak..sequel ke 3 x pernah hilang ada d YouTube dr dulu lagi..yg didakwa hilang PONTIANAK & Dendam Pontianak

      Delete
  13. salam encik mus.. nak tahu tentang pelakon kanak2 addie ali(satay dan raden mas) serta anak siti tg perak(selendang delima). adakah mereka masih hidup? siapa lagi pelakon/penyanyi filem klasik yang masih ada?
    yang diketahui masih bersama kita :
    hasyimah yon(pancha delima)
    sarimah(bidasari)
    maria menado(pontianak)
    salmah ahmad (tun mandan)
    zaiton(anakku sazali)
    dayang sofia(tiga abdul)
    dayang sulu(laksamana do re mi- puteri puncak mahligai)
    s.zamila(laksamana do re mi - puteri buluh betong)
    sophia ibrahim(ragam p ramlee)
    habibah harun(yatim mustapha)
    rahayu sudarmaji(bujang lapok)
    sri dewi( sumpah orang minyak)
    k.fatimah(isi neraka)
    mat sentul(mat bond)
    wahid satay(badang)
    m.wari(panglima besi)
    ebby saiful(raja bersiong)
    ogy(hati batu)
    norlia ghani(kanchan tirana)
    marion willis(sumpah orang minyak)
    rokiah jaafar(permata di perlimbahan)
    rosnani jamil(lela manja)
    fazliyaton(si tora harimau jadian)
    nor azizah (6 jahanam)
    anita sarawak(dua kali lima)
    ani jaafar(mat lanon)
    nona asiah(pelangi)
    sharifah aminah(bayangan ajal)
    rahmah hassan(tak pasti,kali terakhir update dlm program perjumpaan seniman seniwati jln ampas 12 nov 2016 di singapura bersama zaiton,k.fatimah sri dewi dan zaini sattar)
    L.krishnan-pengarah.
    yang tidak diketahui :
    aini hayati(pancha delima)
    murni serawak(nasib si labu labi)
    chandra shanmugam(gerimis)
    veera wee(sesudah suboh)
    addie ali(satay)
    pelakon perempuan yg memegang watak selendang delima.
    siapa lagi ye? betulkan jika silap.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang masih ada :
      siti aminah-mimi loma,adik beradik saloma dan mariani(ahmad albab)

      Delete
  14. Al-fatihah atas pemergian pelakon sumpah orang minyak seniwati sri dewi

    ReplyDelete
  15. saya pernah menonton cerita seram dan hantu, tajuk saya sudah lupa. tetapi menisahkan suami yang mebunuh isterinya (penjahit baju, tailor), dan membuang mayatnya di telaga atau perigi tak silap saya. tetapi hantu isterinya kembali ke rumah seperti biasa. agak seram, filem hitam putih. bole tuan carikan tajuknya? teringin nak menonton semula.

    baizurah.othman@gmail.com

    ReplyDelete