"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Friday, July 8, 2011


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-10

"IBU MERTUA KU" MENANG DUA ANUGERAH

Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Foto: Dipetik Daripada Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



Rose Yatimah seolah-olah bagi pihak tuanrumah mengalu-alukan kedatangan perwakilan FFA10 menginap di Palace Hotel yang terletak bertentangan dengan istana Maharaja Jepun


FESTIVAL FILEM ASIA KE-10 (FFA10)___

FESTIVAL Filem Asia (kini Festival Filem Asia-Pasifik) Ke-10 (FFA10) berlangsung di Tokyo, Jepun dari 14 hingga 19 April 1963. Ini kali keempat Tokyo menjadi tuanrumah selepas FFA1 (1954), FFA4 (1957) dan FFA7 (1960).

Kuala Lumpur-Singapura diwakili oleh bintang filem dan pengarah filem, P. Ramlee, Hussain Haniff, Latiffah Omar, Rose Yatimah, Wahid Satay dan Rahmah Ali.

Pegawai pula, Mohamed Sophiee, Pengarah Jabatan Penerangan Malaya juga merupakan salah seorang juri FFAP10 dan Tom Hodge mewakili Malayan Film Unit (MFU).

Filem yang menyertai di peringkat awal, "Ibu Mertua Ku" (arahan P. Ramlee), "Labu Labi" (P. Ramlee), "Chuchu Datok Merah" (M. Amin) dan "Masok Angin Keluar Asap" (Hussain Haniff).

Tetapi di saat-saat akhir dimasukkan juga "Bayangan Di Waktu Fajar" yang diarahkan oleh Usmar Ismail.

Latiffah Omar membintangi "Chuchu Datok Merah" dan "Bayangan Di Waktu Fajar", Rose Yatimah "Chuchu Datok Merah" dan Wahid Satay "Masok Angin Keluar Asap".

Filem-filem dokumenteri, Malayan Film Unit memasukkan "Installation of the Yang di-Pertuan Agong III" dan "Partners in Progress", South East Asia Shell Unit dengan "Engine Beware" dan "A Key to Progress".



Tokyo pada tahun 1963
(sumber: michaelrogge)




Atas: P. Ramlee (kiri) sedang bergaya menerima anugerah Bakat Serba Boleh. Bawah: P. Ramlee sedang ditemuramah oleh pemberita Jepun



Atas: Apalah yang dipelawa oleh P. Ramlee kepada Latiffah Omar sampaikan Rose Yatimah dan Rahmah Ali ketawa gelihati. Bawah: P. Ramlee diapit oleh dua bintang filem Jepun


BAKAT P.RAMLEE___

Bagi P.RAMLEE sudah tentu negara Jepun menjadi bumi bertuah untuknya. Di negara inilah dia menerima anugerah yang hingga kini (setelah 48 tahun berlalu) tidak ada sesiapa pun (baik Malaysia-Singapura mahupun negara-negara FPA yang lain) berjaya memilikinya.

Seolah-olah Bakat Serba boleh (The Most Versatile Talent) itu hak mutlak P. Ramlee seorang saja.

Sepanjang yang diketahui, dalam festival-festival filem seluruh dunia baik di barat mahupun di timur baik di utara mahupun di selatan, anugerah serupa itu tidak pernah wujud.

Kalau ada pun pada tahun 1958, apabila Golden Globe menganugerahkan kepada Jean Simmons The Most Versatile Actress bukannya The Most Versatile Talent.

Itulah P. Ramlee. Bakatnya (mengarah filem, berlakon, menyanyi, berlawak, mencipta lagu dan lirik, menulis cerita dan lakonlayar, bermain musik, menari dan entah apa-apa lagi) memang sukar ditandingi.

Tidak jelas dan tidak nampak langsung, 48 tahun lagi dari sekarang, manusia macam P. Ramlee ini akan ditemui untuk di berikan anugerah Bakat Serba Boleh.

Ini bukan kali pertama P. Ramlee diberi penghormatan di bumi Jepun. Dalam Festival Filem Asia Pasifik Ke-4 (FFAP4) pada tahun 1957, dia menerima anugerah yang sangat berprestij, Pelakon Lelaki Terbaik kerana peranannya dalam filem "Anak-Ku Sazali" yang diarahkan oleh Phani Majumdar.

Agak menarik dan secara kebetulan pula, dua pelakon yang seringkali dikaitkan dengan P. Ramlee turut bersama menghadiri festival filem ini - Latiffah Omar dan Rose Yatimah.

Latiffah Omar mula meningkat naik namanya setelah berlakon dengan P. Ramlee dalam "Panggilan Pulau" yang diarahkan oleh S. Ramanathan dan Rose Yatimah pula sememangnya diperkenalkannya sendiri dalam "Pendekar Bujang Lapok".

Ini bererti kemenangan P. Ramlee, dengan tidak secara langsung, turut disambut dan diraikan di bumi bertuah itu oleh dua bintang filem yang sememangnya cukup popular dan berkait rapat dengannya.

Lebih menarik lagi, pemergian Latiffah Omar dan Rose Yatimah bukannya dihantar oleh Shaw Brothers tetapi dibiayai oleh Cathay Keris Film.



"Ibu Mertua Ku"
(sumber: ahmad fahmie)



"Masok Angin Keluar Asap"
(sumber: ahmad fahmie)




Bertuahnya Hussain Haniff (tengah) kerana diapit oleh ramai pelakon filem Kuala Lumpur-Singapura dan Tokyo



Atas: Latiffah Omar, Wahid Satay, Rose Yatimah dan Rahmah Ali bergambar dengan perwakilan yang tidak dapat dipastikan dari mana. Bawah: Latiffah Omar, Rose Yatimah, dan Rahmah Ali disambut oleh wakil tuanrumah sebaik saja mereka sampai di Lapanganterbang Narita, Tokyo


Dari kiri: Latiffah Omar, Hussain Haniff, wakil tuanrumah, Rose Yatimah dan Rahmah Ali sedang difilemkan gambar mereka oleh pemberita Jepun


Tom Hodge sedang ditemuramah oleh pemberita-pemberita Jepun sambil diperhatikan oleh (di belakang) Wahid Satay, Latiffah Omar dan Rahmah Ali


Latiffah Omar, Rose Yatimah dan Rahmah Ali bersama salah seorang perwakilan dari Manila, Filipina


Bergambar ramai antara perwakilan Kuala Lumpur-Singapura, Taipei dan Tokyo




Atas: Wahid Satay, Hussain Haniff dan Rahmah Ali. Tengah: Rose Yatimah nampak macam terpegun saja. Bawah: Wahid Satay sedang berlawak dengan teman-teman seperjuangannya



Tokyo ada satay? Mungkin di bawa masuk dari Malaya atau Singapura. Atas: Latiffah Omar, Rose Yatimah, Rahmah Ali dan Wahid Satay sedang menikmati satay panas. Bawah: P. Ramlee pun tidak mahu ketinggalan menikmati satay tersebut hingga tidak menoleh kiri dan kanan. Mohamed Sopiee dan Tom Hodge yang ada di belakang pun tidak dipedulikannya




Dua gambar di atas memperlihatkan Latiffah Omar, Wahid Satay, Rose Yatimah dan Rahmah Ali bersama perwakilan negara lain yang tidak dapat dikenalpasti


KON ICHIKAWA

RENDRA KARNO


Bayangan Di Waktu Fajar (Sumber: ed LOKfc)


Twin Sisters Of Kyoto (Sumber: Eddy Booth)

PEMENANG ANUGERAH FFA10___

Selain P. Ramlee memenangi anugerah Bakat Serba Boleh, Kuala Lumpur-Singapura juga menang dua anugerah lagi - A. Bakar Ali kerana Sinematografi Terbaik (hitam & putih) untuk "Ibu Mertua Ku" dan Rendra Karno kerana lakonannya (Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik) dalam "Bayangan Di Waktu Fajar".

Filem Terbaik (anugerah Golden Harvest) dimenangi oleh Tokyo kerana filemnya "Twin Sisters of Kyoto" ("Koto") arahan Noboru Nakamura dibintangi oleh Shima Iwashita, Hiroyuki Nagato dan Seiji Miyaguchi.

Filem ini juga memenangi anugerah istimewa (hadiah Kementerian Pelajaran Jepun) dan diiktiraf sebagai Filem Dramatik Terbaik.

Pelakon Wanita Terbaik pergi kepada Doh Keun Bong (Seoul) kerana lakonannya dalam "Happiness is Born" dan Pelakon Lelaki Terbaik (juga Seoul) dimenangi oleh Kim Seung Ho kerana peranannya dalam "Romance Gray".

Pengarah Terbaik dimenangi oleh Kon Ichikawa (Tokyo) kerana filemnya "Being Two Isn't Easy" ("Watashi Wa Nisai") dibintangi oleh Hiro Suzuki, Eiji Funakoshi dan Fujiko Yamamoto.

Filem dokumentari Taipei, "Arts of Chinese Painting," memenangi anugerah Eric Johnson kerana dianggap berjaya memberi sumbangan kepada persefahaman antarabangsa.



Latiffah Omar, Rose Yatimah, Rahmah Ali dan dua perwakilan lain sedang berjalan masuk ke Toho Studio


Sebelum melawat ke sekitar Toho Studio bergambar dulu. Tetapi mana perginya Latiffah Omar, Rose Yatimah dan Rahmah Ali. Yang ada cuma Hussain Haniff dan Wahid Satay


Hussain Haniff dan dua orang temannya berjalan-jalan di sekitar Toho Studio



Dua gambar tempat penggambaran yang terdapat dalam Toho Studio


Hussain Haniff dan Wahid Satay bergambar dengan pemandu yang membawa mereka melawat sekitar Toho Studio


Sebelum pulang perwakilan Kuala Lumpur-Singapura bergambar ramai dengan pegawai-pegawai kanan Toho Studio


TOHO STUDIO___

Kecuali P. Ramlee, semua pelakon dan pengarah filem Kuala Lumpur-Singapura (Latiffah Omar, Hussain Haniff, Rose Yatimah, Wahid Satay dan Rahmah Ali) telah meluang masa mengunjungi studio filem terbesar dan terkenal di Jepun - Toho Studio (Toho Company Ltd).

Diasaskan pada mulanya oleh Hanku Railway pada tahun 1932, ia telah mengeluarkan banyak filem hebat dan menarik antaranya "Seven Samurai" (1954), "The Throne of Blood" (1957), "The Hidden Fortress" (1958), "Yojimbo" (1961), "Sanjuro" (1962), "Kagemusha" (1980) dan "Ran" (1985).

Paling seronok berkunjung ke studio ini Hussain Haniff yang sememangnya berminat dengan filem-filem yang diarahkan oleh Akira Kurosawa.

Filem Akira Kurosawa, "The Throne of Blood," telah disadur dan diarahkannya menjadi "Istana Berdarah" pada tahun 1964 dibintangi oleh Fatimah Ahmad dan Salleh Melan.

Lawatan ke studio tersebut tidak boleh di habiskan dalam masa sehari kerana terlalu besar, tetapi dengan kunjungan beberapa jam itu saya cukup seronok dan menjadikannya sebagai penambah ilmu, kata Hussain Haniff ketika itu.

Seorang pemandu studio telah membawa perwakilan Kuala Lumpur-Singapura ke beberapa tempat penggambaran termasuk kolam yang menggunakan replika kapal perang untuk adegan peperangan di laut dan penggambaran semasa seorang gadis (perisik rahsia) sedang menghadapi hukuman untuk ditembak sampai mati.

Sebelum meninggalkan studio, kesemua perwakilan Kuala Lumpur-Singapura dan pegawai-pegawai kanan Toho Studio bergambar beramai-ramai sebagai kenangan.

Memang pun, kini semuanya tinggal kenangan. Bak kata D.J. Dave dalam lagunya, "masa yang lepas tidak akan kembali".



"Seven Samurai"
(sumber: phoenix tupac)


"Yojimbo"
(sumber: trejo mark)



JUGA ANDA AKAN MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-6
tokyo menangi lapan anugerah


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-24
manila menangi anugerah filem terbaik


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-25
taipei menangi lapan anugerah


AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

NOSTALGIA FILEM MELAYU KLASIK
maklumatnya tepat atau mengelirukan

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

THE LONG HOUSE (1957)
kalau pun ada, kita tidak dapat menontonnya


PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan



2 comments:

  1. tumpang bertanya arwahnya hussain haniff pernah berlakon apa apa filem cathay keris ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepanjang pengetahuan saya,
      Hussain Haniff tidak pernah berlakon
      di Cathay Keris Film.
      Beliau lebih banyak tertumpu bertugas
      dibahagian editor atau penyuntingan
      sebelum diangkat sebagai pengarah filem.
      Bagaimanapun, di Shaw's MFP beliau
      ada berlakon dalam beberapa filem
      antaranya, "Juwita" dan "Bapa Saya".

      Delete