"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Tuesday, September 27, 2011


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-25

MALAYSIA MENANG DUA ANUGERAH
Teks & Foto: Mustafar A.R.
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



Festival Filem Asia-Pasifik Ke-25.


Raj Kapoor bersama Jins Shamsudin.


A.R. Badol bersama Charo Santos yang pada tahun 1978 di FFAP24, Sydney telah memenangi anugerah aktris terbaik.


Yusof Haslam bersama Christine Hakim.


Kiri: Dian P. Ramlee, Yusof Haslam, Julie Dhalan bersama aktris yang tidak dikenali. Kanan: Zulkifli Zain dan Normala Omar bersama Faizal Rizal dan Hanny Wijaya dari Jakarta.


S. Zamila dan Julie Dhalan bersama tiga aktris dari Bangkok.


Dian P. Ramlee dan Panky Delon dari Manila.




Atas: A.R. Badol dan Mustaffa Haji Ton dengan anugerah yang dimenangi. Tengah: A.R. Badol dengan Christine Hakim. Bawah: A.R. Badol dengan pengarah filem Wim Umboh dan Tien Samantha.




Ti Lung (kiri) dan Chin Han.


Aktris Li Feng Chiao dan pengarah filem Lee Shing


Kiri: Raj Kapoor bersama Haji Arshad. Bawah: Ti Lung, Zainuddin Zaa dan Wazata Zain. Kanan: Yusof Haslam dan Julie Dhalan.


Panky Delon bersama Zulkifli Zain (kiri) dan Dhalan Zainuddin.


Kiri: Duduk, Turino Djunaidi, Yenny Rachman dan Tien Samantha. Berdiri, Malek Selamat, S. Zamila dan Yusof Haslam.


Kiri: Saya bersama (dari kiri) Zalifah Ibrahim, Wazata Zain, A.R. Badol dan Mustafa Sutan. Kanan: Saya (kiri) bersama Bahyah Mahmood, Khalid Jafri, tidak dikenali dan Zulkifli Zain.


ULASAN FK___

BUAT kali keduanya saya dihantar membuat liputan Festival Filem Asia-Pasifik (Festival Filem Asia). Kali ini yang ke-25 dan berlangsung di Singapura pada 3 hingga 6 Julai 1979. Sebelum ini di Sydney, Australia tahun 1978.

Berbeza di Sydney (Khalid Jafri dan saya saja), wartawan lain turut serta menganggutai perwakilan Kuala Lumpur (Malaysia mewakili Utusan), Bahyah Mahmood, Aimi Jarr Norshah Thamby dan jurugambar Raja Harun Redzuan.

Agak menarik FFAP25 di republik tersebut merupakan yang ke-25 kali berfungsi sejak ianya bermula di Tokyo, Jepun pada tahun 1954, dan ini bererti ia menyambut ulangtahun silver jubilee (jubli perak).

Kerana itu, Singapura telah menganjurkannya secara besar-besaran dengan mengundang ramai perwakilan yang menganggutai Persatuan Pengeluar-Pengeluar Filem Asia Pasifik (FPA) disamping mengemukakan filem-filem menarik dari negara masing-masing.

12 negara mengambil bahagian, selain Kuala Lumpur (Malaysia), Jakarta (Indonesia), New Delhi (India), Hong Kong, Taipei (Taiwan), Singapura, Bangkok (Thailand), Sydney (Australia), Tokyo (Jepun), Manila (Filipina), Seoul (Korea Selatan) dan Wellington (New Zealand).

Paling ramai menghantar perwakilan Jakarta, 33 orang. Mereka antaranya Christine Hakim, Ratnor Timoer, Tien Samantha, Yenny Rachman, Wim Umboh, Rina Hashim, Hanny Wijaya, Turino Djunaidy dan Faizal Rizal.

Perwakilan Kuala Lumpur agak ramai juga, 20 orang menggabungkan artis lama dan baru antaranya Jins Shamsudin, Malek Selamat, M. Amin, Haji Arshad, Yusof Haslam, Zulkifli Zain, Normala Omar, Julie Dhalan, S. Zamila, A.R. Badol, Dhalan Zainuddin, Dian P. Ramlee, M. Suki, Zainuddin Zaa, Wazata Zain, Zalifah Ibrahim dan Mustafa Sutan.

Hong Kong juga 20 orang, begitu pun juga yang menjadi tumpuan ramai peminat filem, Ti Lung dan Shih Szu.

India diwakili seorang saja tetapi sudah cukup kuat, Raj Kapoor merupakan bintang legenda filem India yang terkenal dengan filem-filem hebat lakonan dan arahannya seperti "Barsaat", "Awara", "Shree 420", "Sangam", "Mere Nam Joker" dan "Bobby".

Filemnya menyertai FFAP25, "Satyam Shivam Sundaram" yang dibintangi oleh Shashi Kapoor dan Zeenat Aman.

Filipina tidak ramai perwakilan tetapi disertai oleh Charo Santos, pemenang anugerah aktris terbaik kerana filem "Itim" (Rites of May) di FFAP24, Sydney dan Panky Delon.

Taipei pula antara yang kelihatan Chin Han, Li Feng Chiao dan pengarah filem Lee Shing.


PERUBAHAN CORAK PERTANDINGAN DIKEKALKAN___

Perubahan corak pertandingan yang diamalkan beberapa tahun lalu dikekalkan. Pertandingan tidak lagi dalam ertikata pertandingan mutlak kerana elemen-elemen penghargaan merupakan kriteria utama untuk panel juri menentukan keputusan maktamat.

Umpamanya kategori lakonan, pemecahan dibuat dalam bentuk lakonan tertentu seperti lakonan terbaik dalam lakonan bercorak drama, aksyen dan komedi.

Ini bererti, tidak ada anugerah untuk pelakon wanita terbaik atau pelakon lelaki terbaik secara umum seperti yang terdapat dalam festival-festival filem berprestij terutamanya anugerah Oscar, di Hollywood.


UCAPAN DR. AHMAD MATTA___

FFAP25 dirasmikan pembukaannya di Dewan Persidangan Singapura di Shanton Way oleh Pemangku Menteri Hal Ehwal Masyarakat, Dr. Ahmad Mattar.

Dalam ucapannya dia berkata, orang-orang yang bertugas di bidang perfileman secara langsung bererti bertugas dengan sejenis senjata yang sangat kuat dan ia mistilah digunakan sebaik-baiknya untuk faedah bersama.

Menurutnya, pengaruh filem begitu berkesan dan sangat meluas yang jika disalahgunakan boleh mendatangkan akibat yang buruk kepada orang ramai.

"Usaha menerbitkan filem mempunyai erti yang lebih luas dari hanya nilai-nilai hiburan, kejayaan dan kelemahan seseorang individu," tambahnya.

Dr. Ahmad Mattar menekankan, para guru menganggap filem sebagai alat mendidik yang paling berkesan sementara ujian-ujian psikologi menunjukkan filem boleh mempengrahuhi kelakuan seseorang umpamanya seseorang boleh meniru sikap kasar yang ditontonnya dari sebuah filem mengenai keganasan.

Kesan-kesan ini, katanya semakin kuat kerana filem bukan saja ditayangkan di paanggung wayang malah di rumah iaitu melalui televisyen.

Ujarnya lagi, filem juga merupakan satu bentuk seni yang berkembang pesat dan mempunyai pengaruh universal, disamping satu cara merekodkan budaya sesebuah negara dan mengekalkannya.

Dr. Ahmad Mattar juga menyarankan, supaya pengeluar-pengeluar filem menjadikan perbezaan latar belakang asal-usul budaya dan berbagai jenis adat resam hidup sebagai bahan yang berguna untuk menyediakan idea baru dalam membuat filem.


PEMENANG-PEMENANG ANUGERAH___

TAIPEI muncul ditempat pertama dengan 8 anugerah.
1. Lin Feng Chiao (He Never Gives Up)
aktris paling cemerlang/the most outstanding actress
2. Hu Hui Chung (Your Smiling Face)
aktris baru menjanjikan harapan/the most promosing new actress
3. FF to Success (Liu Po Chi)
tema remaja paling cemerlang/the most outstanding theme on youth
4. Lee Shing (He Never Gives Up)
arahan terbaik bagi filem drama/the best direction in drama film
5. Chin Han (He Never Gives Up)
prestasi paling mengharukan oleh aktor dalam drama tragis/the most moving performance by an actor in tragic drama
6. Huang I-Lung
aktor kanak-kanak paling cemerlang/the most outstanding child actor
7. Lok Jen Yat (Incest World of Lee Sung-Yang)
filem paling cemerlang dalam alam semulajadi/the most outstanding film in nature
8. Mei Chang Ling (He Never Gives Up)
anugerah pertubuhan katholik antarabangsa/organisation catholique international award

HONG KONG ditempat kedua dengan 6 anugerah.
1. Ti Lung (Avenging Eagles)
aktor peranan utama paling cemerlang/the most outstanding actor in leading role
2. Fu Sheng (Avenging Eagles)
pencapaian tertinggi bagi aktor dalam filem aksyen/the highest achievement for an actor in action film
3. Run Run Shaw (Hero of the East)
gabungan seni mempertahankan diri antarabangsa terbaik/the best combination of international martial arts
4. Chua Yuan (Murder Plot)
arahan terbaik dalam filem aksyen/the best direction in action film
5. Lu Feng (Shoalin Rescuers)
aktris pembantu terbaik dalam filem aksyen/the most outstanding supporting actress in a action film
6. Wu Fa Su (Impetuous Fire)
artistik fotografi paling cemerlang/the most artistic photography

Daripada 40 filem dan 14 filem pendek dan dokumentari yang dipertandingkan, 38 menerima anugerah. Selain Taipei dan Hong Kong, Tokyo dan Jakarta memenangi empat; Singapura dan Sydney, tiga; Bangkok, Seoul dan Kuala Lumpur, dua; Manila, Wellington dan New Delhi, satu.

JAKARTA
1. Pengemis Dan Tukang Beca (Hakim Mansun/Wim Umboh)
usaha terbaik mempromosikan hak asasi manusia/the best effort in promotion of human rights
2. November 1828 (Nyoohansian/Teguh Karya)
pembentangan sejarah paling cemerlang/the most outstanding historical presentation
3. Binalnya Anak Muda (Ronald Lolang)
filem pendidikan paling cemerlang/the most outstanding educational film
4. Christine Hakim (Pengemis dan Tukang Beca)
prestasi paling cemerlang oleh aktris dalam filem dramatik/the most outstanding performance by an actress in a dramatic film

TOKYO
1. Bitter Sweet (Yutaka Okada)
gambaran terbaik hubungan manusia/the best portrayal of human relationships
2. Incident (Yoshitaro Nomur)
prestasi emosi paling meyakinkan/the most convincing performance emotion
3. Truck Rascals Go North (Shigeru Okada)
suntingan film paling cemerlang/the most outstanding film editing
4. Lupin the Third (Tokyo Movie Company)
kartun paling cemerlang/the most outstanding cartoon

SYDNEY
1. Bali (David Elfick)
fotografi paling cemerlang/the most outstanding photography
2. Snapshots (Anthony Giannane)
inovatif teknik paling cemerlang/the most outstanding innovative techniques
3. Thirst (Anthony Giannane)
filem seram terbaik/the best horror film

SINGAPURA
1. First Error Steps (Yap Chin Hock)
lakonlayar paling cemerlang memaparkan nilai moral/the most outstanding screenplay depicting moral values
2. Hurdles for the Handicapped (Chandra Mohan)
moral dan mempersenjataan kembali paling cemerlang/the most outstanding on moral and rearmament
3. Chow Tan Wei (Tragedy of Love)
prestasi paling mengharukan oleh aktris dalam drama tragis/the most moving performance by an actress in tragic drama

KUALA LUMPUR
1. Dendang Perantau (Mustaffa Haji Ton, Varia Filem Productions)
rakaman paling cemerlang/the most outstanding recording
2. Pang5 Badol (Yusaini Amir, Solo Film Productions)
komedi paling cemerlang/the most outstanding comedy

SEOUL
1. Kim Young-Ram (Mool-Doori Village)
aktris paling cemerlang dalam drama kostium/the most outstanding actress in costume drama
2. Sin Shung-II (Conditions of Love)
aktor pembantu paling cemerlang dalam drama modern/the most outstanding supporting actor in modern drama

BANGKOK
1. Mountain Man (Kiat Iamphung Porn)
promosi persefahaman antarabangsa/the promotion of international understanding
2. Duangjai Hataikam (Jealous Love)
aktris pembantu paling cemerlang/the most outstanding supporting actress

MANILA
1. Death Has No Mercy (Gallardo)
pembunuhan misteri terbaik/the best murder mystery

WELLINGTON
1Solo (Tony Williams/David Hannay)
musik paling cemerlang/the most outstanding music

NEW DELHI
1.>Satyam Shivam Sundram (Raj Kapoor)
musik percintaan paling original/the most original musical love


Pemangku Menteri Kebudayaan, Mr. Ong Teng Cheong, dan ketua delegasi dari 12 negara peserta telah menyampaikan anugerah-anugerah kepada pemenang-pemenang di majlis malam bintang-bintang bergemerlapan di National Theatre, Singapura.



MARI KITA MENONTON FILEM "MURDER PLOT"
LET US WATCH "MURDER PLOT" MOVIE




(sumber: aumurg)

Produksi SHAW BROTHERS HONG KONG
Produser RUNME SHAW MONA FONG
Pengarah Filem CHUA YUAN
Sinematografi CHIEH HUANG
Suntingan Filem HSING-LUNG CHIANG SHAO PENG YU
Pengarah Seni CHING-SHEN CHEN
Cerita (novel) KU LUNG
Lakonlayar CHIN YU
Musik FRANKIE CHAN
Pelakon DAVID CHIANG CHENG LI CHEN PING DANNY LEE CANDICE YU LO LIEH CHENG MIU WAI WANG NGAAI FEI GOO GOON CHUNG ALAN CHAN CHAN DIK HAK CHEUNG KOK CHOW CHEUNG HEI CHEUNG SEK AAU

Tahun diedarkan: 1979 (30 Mei)
Masa tayangan: 91 Minit


FILM REVIEWS/ULASAN FILM___
by/oleh Chung Mo


More from the Yuen Chor/Ku Lung novel to film adaptation series. One of the pitfalls of adapting a novel is that there usually is no way to compress a standard length novel into a 90 minute film without having an incoherent movie or changing the intent of the novel in some way.

Lagi dari novel Yuen Chor/Ku Lung diadaptasi siri filem. Salah satu kesulitan menyesuaikan sebuah novel ialah kebiasaannya tidak ada cara untuk memampatkan novel panjang ke dalam filem panjangnya 90 minit tanpa meminda atau mengubah maksud novel dengan cara apa sekali pun.

Dozens of characters can work well in a novel but in a movie if you go beyond say eight main characters, there's a good chance you'll lose your audience unless they are familiar with the novel. The Peacock King has been overthrown by the Happy King (played by Lo Lieh) and the combined forces of the martial art world are plotting to overthrow the Happy King for his involvement in the murder of 900 heroes.

Berdozen karekter boleh dihasilkan dengan baik dalam novel tetapi dalam filem jika anda pergi ke selangkah katakan lapan karekter utama, terdapat peluang yang baik anda akan kehilangan penonton anda melainkan mereka sudah biasa dengan novel tersebut. Raja Peacock telah digulingkan oleh Raja Happy (dilakonkan oleh Lo Lieh) dan gabungan kuasa dunia seni mempertahankan diri merancang untuk menggulingkan Raja Happy kerana penglibatannya dalam kes pembunuhan 900 wira.

Shen (played by David Chiang) is a super sword fighter, a bounty hunter and a tycoon (that's the movie's words not mine). He, followed by his fiancé, joins up with the heroes of the martial art world to track down the Happy King. Along the way is treachery from a rival clan that wants to kill the Happy King first, a witch, the Beggar King and more. It all eventually leads to a showdown with the Happy King and his four generals.

Shen (dimainkan oleh David Chiang) adalah seorang pejuang pedang handalan, seorang pemburu manusia jahat dan hartawan (itu adalah kata-kata filem bukannya saya). Dia, diikuti oleh tunangannya, menyertai dengan wira dunia seni mempertahankan diri untuk mengesan jejak Raja Happy. Sepanjang perjalanan ada pengkhianatan dari puak saingan yang mahu membunuh Raja Happy terlebih dulu, pengsihir, Raja peminta sedekah dan ramai lagi. Ia akhirnya membawa kepada pertarungan dengan Raja Happy dan empat orang jeneral.

First of all, this is a much more opulent production then your usual Shaw movie. The sets are dense and filled with detail. The lighting is careful and the art direction excellent. The sword fights come about every four minutes and are well done by choreographer Tang Chia. The various fighters have interesting techniques, poison ice darts for example. Unfortunately the story leaves a lot to be desired. There is almost no character development, even David Chiang who usually can push his personality through the sketchiest of parts really can do little more then get from scene to scene.

Pertama sekali, ini adalah satu pengeluaran yang lebih mewah, sudah biasa kepada filem Shaw. Set adalah padat dan penuh terperinci. Pencahayaan dibuat penuh berhati-hati dan arahan seni sangat baik. Perlawanan pedang yang lahir kira-kira setiap empat minit telah dilaksanakan oleh koreografer Tang Chia. Beberapa perjuangan mengandungi pelbagai teknik menarik, racun ais panas sebagai contoh. Malangnya ceritanya banyak pula ingin diketahui.

Hampir tidak terdapat perkembangan karekter, bahkan David Chiang yang kebiasaannya boleh memperlihatkan keperibadiannya secara kasar di bahagian benar-benar boleh dilakukannya hanya sedikit saja boleh pergi dari adegan ke adegan.


I suspect this is from trying to cram the whole book into the movie. The cumulative effect is to leave this viewer uncaring about the whole thing by the end of the film. If you like dense, character filled wuxia films, this might do it.

Otherwise you might want to skip it.

Saya kira ini adalah percubaan tergesa-gesa dari keseluruhan buku ke dalam filem. Kesan kumulatif adalah untuk meninggalkan penonton mengambil berat tentang keseluruhan perkara menjelang filem tamat. Jika anda suka dengan kepadatan karekter, filem wuxia, ini mungkin sangat sesuai. Jika tidak, anda mungkin mahu mengelakkannya.




DENDANG PERANTAU (sumber: jejakasunyi30)


PANG5 BADOL (sumber: jejakasunyi30)


PENGEMIS DAN TUKANG BECA (sumber: supernusantaraku)


NOVEMBER 1828 (sumber: eddy7788)


THIRST (sumber: minuitsang)


SATYAM SHIVAM SUNDRAM (sumber: teremerephere)


SATVAM SHIVAM SUNDRAM (sumber: 7singhek)


HERO OF THE EAST (sumber: mankun31)


FAKTA___

* Ini kali ke-3 Singapura menganjurkan FFAP selepas FFAP2 (1955) dan FFAP19 (1973).

* Sesudah FFAP25, FFAP26 berlangsung pula di Jakarta, Jogjakarta dan Bali pada tahun 1980.

* "Pang5 Badol," filem ke-5 Malaysia menang anugerah komedi terbaik setelah "Pendekar Bujang Lapok", "Nujum Pa' Blalang", "Che Mamat Parang Tumpol" dan "Madu Tiga".

* "Pang5 Badol" filem arahan Hussain Abu Hassan yang pertama memenangi anugerah di FFAP.

* Christine Hakim, Ti Lung dan Jins Shamsudin turut menyertai FFAP24 di Sydney pada tahun 1978.

* "Dendang Perantau" filem arahan Jamil Sulong yang ke-6 menang anugerah di FFAP selepas "Lela Manja", "Gerhana", "Permintaan Terakhir", "Sayang Anakku Sayang" dan "Jiwa Remaja".

* Jamil Sulong ("Dendang Perantau") dan Hussain Abu Hassan ("Pang5 Badol") tidak turut serta FFAP25.

* "Pengemis dan Tukang Beca" arahan Wim Umboh menerima anugerah paling utama FFAP25. Di FFAP19 (Singapura, 1973) filem arahannya "Perkahwinan" juga menerima anugerah paling utama.

* Anugerah-anugerah diterima oleh A.R. Badol ("Pang5 Badol") dan Mustaffa Haji Ton ("Dendang Perantau") di upacara penutup di National Theatre.

* Bintang-bintang utama "Dendang Perantau", Latiff Ibrahim, Uji Rashid, Hail Amir dan Teh Faridah, tidak menyertai FFAP25.

* Anugerah "Dendang Perantau" hak mutlak Zulkiflee Salleh dan Peter Lim yang menyelenggarakan hal-hal rakaman suara.


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.







ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___

FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-6
tokyo menangi lapan anugerah


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-24
manila menangi anugerah filem terbaik


FESTIVAL FILEM ASIA-PASIFIK KE-25
taipei menangi lapan anugerah


AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

NOSTALGIA FILEM MELAYU KLASIK
maklumatnya tepat atau mengelirukan

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

THE LONG HOUSE (1957)
kalau pun ada, kita tidak dapat menontonnya


PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




No comments:

Post a Comment