"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Friday, April 6, 2012


DARI SATU E-EMAIL KE SATU E-MAIL

LANGKAH BERMULA DENGAN WAK TERER
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop




SEJAK kebelakangan ini, saya sering menerima e-mail yang panjang-panjang dan mempunyai pandangan dan pendapat yang sangat jitu dan bernas.

Adalah tidak wajar pandangan dan pendapat mereka itu hanya saya saja yang tahu. Ia perlu diperluaskan dan perlu dikongsi bersama.

Justeru itu, saya mengambil keputusan mengwujudkan ruangan Dari Satu E-mail Ke Satu E-mail, yang mana dari masa ke masa, akan dipenuhi dengan e-mail-email terbaik yang dijangka memberi manfaat dan iktibar antara kita sesama kita.

Sebagai memulakan langkah, disiarkan dulu e-mail yang dihantarkan oleh Wak Terer. Siapakah beliau? Saya sendiri tidak tahu. Mungkin suatu hari nanti, akhirnya kita akan tahu juga.

E-mail tidak diedit (orginal) cuma, dibuat sedikit pembetulan terutama ejaannya.

BEGINILAH TULISAN WAK TERER DALAM E-MAILNYA.....

Salam sejahtera Saudara Mustafar A.R.

Terima kasih kerana membaca e-mail saya bertarikh 25 Mac 2012 tempoh hari dan juga jutaan terima kasih kerana menyiarkan sebahagian e-mail saya dalam blog Filem Klasik Malaysia bertarikh 1 April 2012 bertajuk Statistik Filem Klasik Malaysia Yang Berakhir Pada 31 Mac 2012.

Saya rasa cukup berbangga dan berbesar hati kerana secara tidak langsung dapat sama-sama menyertai blog Saudara yang memang saya akui satu blog dalam Bahasa Melayu mengenai filem klasik, baik filem Melayu dan filem asing, yang terbaik pernah saya layari.

Blog Saudara memang agak berlainan dari yang lain dan menepati citarasa saya yang mahukan maklumat yang tepat dan terperinci bukan secara “general statement” dari kebanyakan blog atau website lain termasuk dari pihak Kerajaan sendiri.

Saudara telah melakukan kerja ini secara profesional walaupun tanpa mendapat upahan atau ganjaran.

Saya juga rasa cukup terharu bila membaca hasrat Saudara untuk meneruskan usaha Saudara walaupun menghadapi sedikit gangguan kesihatan.

Syabas dari saya kerana sanggup berkorban masa dan usaha termasuk buah fikiran untuk meletakan semula martabat perjuangan para Pelopor Seni Budayawan kita dahulu ke taraf yang sepatutnya mereka berada.

Mula-mula rasa gugup juga, bila terbaca Saudara ingin berhenti menulis tetapi Alhamdulillah dengan izin Allah digerakkan juga hati Saudara untuk meneruskan usaha tersebut.

Saya akui minat saya kepada filem Melayu klasik bermula bila mula membaca blog Saudara kerana merasa ada kelainan dan sejak dari itulah saya mula membeli dan menyimpan hampir 200 filem Melayu klasik dalam tempoh 3 bulan saja kerana saya berpendapat boleh merujuk kepada vcd tersebut jika ada komen atau “review” dari blog Saudara.

Tidak keterlaluan juga, jika saya berpendapat filem Melayu klasik adalah Cermin Budaya Bangsa Kita.

TIDAK TERFIKIR OLEH HAMPIR 30 JUTA RAKYAT MALAYSIA___

Begitu juga saya cukup tertarik dengan kesungguhan usaha Saudara dan rakan-rakan lain mencari dana yang begitu besar (makan juta ni!) membiayai kos mengcolorkan filem “Semerah padi”, filem terbaik arahan Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee dengan menubuhkan Tabung Amanah P. Ramlee.

Saya ingin mengambil kesempatan ini juga untuk menyumbang sedikit cadangan atau “idea” bagaimana rancangan membiayai “projek” ini boleh mencapai sasarannya.

Mungkin sebahagian dari cadangan saya ini sudah ada di dalam pemikiran dan rancangan Saudara dan rakan-rakan lain atau pun mungkin juga cadangan saya ini “too ambitious” saja tetapi memang niat dan hasrat saya supaya “projek” ini berjaya walau dengan apa cara sekali pun.

Ini saya anggap sebagai satu perjuangan yang murni walaupun hanya mencari sumber kewangan yang mencukupi tetapi adalah satu usaha yang berani yang tidak terfikir pun dalam otak hampir 30 juta rakyat Malaysia.

Saya akan e-mail cadangan saya ini dalam tempoh 2 atau 3 minggu lagi dari tarikh e-mail saya ini kerana mahu membuat sedikit kemasan supaya mudah difahami dan lebih realistik.

Saya, walaupun digelar Wak Terer sekalipun, tidaklah seterer Saudara dalam bab ini dan saya merasa cukup kagum.

Usaha Saudara dan rakan-rakan lain adalah satu usaha bakti yang tersangat besar jasanya kerana akan menyempurnakan cita-cita atau hasrat Seniman Agung kita yang tidak kesampaian dan terhalang atas faktor-faktor ekonomi dan keadaan semasa yang tidak mengizinkan.

Seperti yang diperkatakan oleh Saudara memang betul mungkin 100 tahun yang akan datang atau pun lebih dari itu baru akan wujud pengganti beliau atau pun mungkin juga langsung tidak ada, “wallahualam”.

Saya juga bersetuju saranan Saudara supaya taraf beliau bukan saja setakat Tan Sri tetapi lebih dari itu iaitu sebaiknya adalah Tun, Seniman Agung Tun P.Ramlee adalah taraf yang patut dan sewajarnya untuk beliau.


Latiffah Omar

FILEM "HANG JEBAT" PATUT JUGA DICOLORKAN___

Selain itu saya juga berharap, supaya filem-filem berikut juga boleh dicolorkan satu hari nanti sesudah usaha sulong Saudara dan rakan-rakan lain berjaya.

Mungkin cadangan ini terlalu awal buat masa ini tetapi cuma mahu “placing” saja idea ini “the next time”. Harap limpahan rezeki dari Tabung Amanah P. Ramlee dapat juga menjayakan hasrat tersebut.

Kini sudah terdapat usaha-usaha murni untuk mengcolorkan beberapa filem lakunan dan arahan Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee terutama filem "Semerah Padi".

Jika berjaya, peluang untuk mengcolorkan kebanyakan filem Melayu klasik yang lain adalah sangat cerah.

Jadi, saya mengambil kesempatan ini mengsyorkan supaya ada juga usaha untuk mengcolorkan filem seniman dan seniwati lagenda lain yang juga popular seperti Noordin Ahmad (juga ada di "Semerah Padi") dan Latiffah Omar, belum pernah ada filemnya dalam color.

Filem filem mereka yang dikira klasik dan sesuai di colorkan adalah seperti berikut;

* "Bawang Puteh Bawang Merah" (1959, S. Roomai Noor)
* "Hang Jebat (1961, Hussain Haniff)
* "Sri Mersing" (1961, Salleh Ghani)
* "Dang Anom" (1962, Hussain Haniff)
* "Lanchang Kuning" (1962, M. Amin)
* "Chuchu Datok Merah" (1963, M. Amin)
* "Gurindam Jiwa" (1966, M. Amin)




(sumber: nashigim) - Gurindam Jiwa


(sumber: filemklasik) - Dang Anom


(sumber: njendra) - Hang Jebat


(sumber: njendra) - Chuchu Datok Merah


(sumber: njendra) - Sri Mersing


(sumber: nashigim) - Bawang Puteh Bawang Merah


(sumber: diambangsore) - Lanchang Kuning

Kesemua filem ini adalah keluaran Cathay Keris Film, ianya sudah dibaikpulih dan didigitalised, hanya perlu mendapat kebenaran Cathay Organisation dan mencari dana untuk pembiayaan kos mengcolorkannya.

# Update akan dilakukan dari masa ke masa.








2 comments:

  1. assalamualaikum...

    tahniah dan terima kasih kerana telah berkongsi maklumat dengan rakyat Malaysia...saya merupakan seorang juruhebah di radio Klasik RTM...secara tidak sengaja saya tela terjumpa blog tuan...di radio klasik memeng menyiarkan lagu2 nostalgia ini...sama ada yg dipetik dari filem atau lagu2 rakaman piring hitam...tetapi amat sedikit maklumat tentang penyanyi pelakon fila lagu dll yang saya/kami ada...boleh kan sy jadikan blog ini sbg rujukan semasa saya keudara...terima kasih tuan...
    anisma azwati ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera sdri anisma azwati.
      tujuan utama saya mengwujudkan
      blog fkm ini ialah untuk memberi
      maklumat setepat yang boleh.
      jadikanlah ia sebagai rujukan sekiranya
      apa2 yang tercatat bermanfaat
      kepada peminat2 radio klasik rtm.
      terima kasih, kerana sudi mengikuti blog ini.
      kirim salam saya kepada puan adibah affandi.

      Delete