"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Saturday, April 7, 2012


SEMERAH PADI IN COLOR

Satu Lagi Sejarah Baru Filem Malaysia Akan Tercatat
Oleh Mustafar A.R. & Zaini Yusop



DYMM Yang Di-Pertuan Agung Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
Sebagai Tetamu Khas Tayangan Perdana Di Raja "Semerah Padi"

Filem "Semerah Padi" yang akan dicolorkan

Dato' Aziz Singah, Pengerusi

Datuk Aziz Sattar, Timbalan Pengerusi

Amin Khan, Setiausaha

Nahar Akhbar Khan, Pengarah Penerangan

Mustafar A.R., Bendahari



UPDATE "SEMERAH PADI IN COLOR"

17 MEI 2012___

Kesungguhan AJK Amanah Tan Sri P. Ramlee (ATSPR), Dato' Aziz Singah, Datuk Aziz Sattar, Mustafar A.R., Nahar Akhbar Khan dan Amin Khan, untuk merealisasikan impian Tan Sri P. Ramlee supaya filem arahannya dicolorkan, dapat dilihat apabila mereka datang tepat pada waktunya (11.00 pagi) ke mesyuarat ke-3 (ATSPR) di Restoran RiverSide, PWTC, Kuala Lumpur pada 15 Mei yang lalu .

Segala perbincangan dibincangkan secara profesional, semangat mereka begitu berkobar-kobar untuk mencatatkan satu lagi sejarah baru perfileman Malaysia yang mana selama ini tidak ada sesiapa pun terfikir dan cuba melaksanakannya.

Dalam mesyuarat tersebut Pengerusi ATSPR, Dato' Aziz Singah, memberitahu, perkembangannya sejauh ini surat sudah pun dihantar kepada Shaw Brothers (melalui wakilnya, Rosie Othman, di Singapura) tetapi jawapan mutlak belum lagi diterima.

"Bagaimanapun, Rosie Othman memberitahu kepada Pengarah Penerangan, Nahar Akhbar Khan, hasrat kita untuk mengcolorkan filem "Semerah Padi" sudah pun berada dalam perhatian pihak yang bertanggungjawab di Shaw Brothers, dan mereka sedang menelitinya terutama dari segi peruntukan undang-undang," ujar Dato' Aziz Singah.

Sungguhpun jawapan yang pasti dari Shaw Brothers belum lagi diterima namun Dato' Aziz Singah menekankan, persiapan dan pelaksanaan harus dilakukan bermula dari sekarang kerana beliau yakin tujuan mengcolorkan filem arahan P. Ramlee dapat dibuat kerana P. Ramlee, suatu ketika dulu, adalah salah satu aset penting menyebabkan Shaw Brothers menjadi kayaraya (sehingga berjaya menubuhkan empire SBnya) dan terkenal ke seluruh dunia.

"Bagi Shaw Brothers, mengcolorkan filem "Semerah Padi" ini adalah perkara kecil kepada mereka. Membawanya untuk diperbincangkan dari aspek undang-undang bagi mendapatkan pengesahan dan diluluskan mungkin merupakan satu peraturan yang seharusnya mereka patuhi," tambah Dato' Aziz Singah.

Dalam mesyuarat tersebut beberapa keputusan telah diambil antaranya,
  • Pelancaran penubuhan Amanah Tan Sri P. Ramlee (ATSPR)
  • Persidangan akhbar "Semerah Padi In Color"
  • Hiburan selingan: Nyanyian lagu-lagu P. Ramlee

    Selain itu, satu forum bertajuk "Pengcoloran Filem Semerah Padi" akan diadakan dengan ahli panelnya terdiri dari,
  • Dato' Aziz Singah (pengerusi)
  • Datuk Aziz Sattar
  • Datuk Paduka Shuhaimi Baba
  • Datuk Ramlah Adam
  • Dato' Fuad Hassan

    Mesyuarat juga bersetuju melantik 4 tokoh yang meminati P. Ramlee sebagai penasihat ATSPR,
  • Tun Taib Mahmud
  • Tun Ahmad Sarji
  • Tan Sri Syed Yusof
  • Dato' H.M. Shah

    Mesyuarat juga bersetuju melantik seorang penaung tetapi namanya akan diputuskan dalam mesyuarat ke-4 yang akan diadakan sebaik saja Shaw Brothers memberi kataputus yang filem "Semerah Padi" boleh dicolorkan.

    Kesemua program dijangka berlangsung di kompleks Finas, Hulu Klang pada 23 Jun 2012 bermula jam 11.00 pagi dan dibuat sempena menyambut dan merayakan Hari Seniman.

    Ketua Pengarah Finas, Mohd. Naguib Razak (cadangan peringkat awal), akan diminta memberi ucapan perasmian dan seterusnya melakukan pelancaran ATSPR dan program "Semerah Padi In Color".

    Begitulah bersungguh-sungguhnya Datuk Aziz Sattar membincangkan sesuatu sambil didengar dengan cukup teliti oleh Dato' Aziz Singah, Nahar Akhbar Khan dan Amin Khan.

    Pengarah Penerangan, Nahar Akhbar Khan, sedang menerangkan kepada AJK ATSPR mengenai perkembangan surat yang telah dihantar kepada Rosie Othman, yang mewakili Shaw Brothers di Singapura.



    9 APRIL 2012___

    Sepucuk surat sudah dihantar kepada Shaw Brothers, memohon untuk bertemu dan berbincang mengcolorkan filem "Semerah Padi" sebagai memenuhi impian dan hasrat Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee yang mahukan filem arahannya dicolorkan.

    Di bawah disiarkan sepenuhnya kandungan surat yang ditulis oleh Dato' Aziz Singah, selaku pengerusi, yang telah disampaikan kepada Puan Rosie Othman, mewakili Shaw Brothers, di Woodland, Singapura, oleh Pengarah Penerangan, Encik Nahar Akhbar Khan, baru-baru ini.

    "Surat sudah pun dihantar dan AJK Amanah Tan Sri P. Ramlee kini hanya menunggu jawapan Shaw Brothers bilakan masa yang sesuai untuk berbincang bagi melaksanakan projek yang selama ini tidak pernah difikirkan oleh sesiapa pun," kata Encik Amin Khan yang bertindak sebagai Setiausaha.

    AMANAH TAN SRI P. RAMLEE

    Shaw Brothers Ltd.
    270 Woodlands
    Centre Road Singapore

    Attn. to: Puan Rosie Othman

    Dear Mdm,

    Permission to Colorize P. Ramlee Classic Movie
    SEMERAH PADI

    With reference to the above, we are proud to announce the establishment of AMANAH TAN SRI P RAMLEE, a nonprofit organization with the sole objective of preserving the legacy of Malaysia’s cinematic icon, Tan Sri P. Ramlee.

    Under the leadership of film veterans Datuk Aziz Sattar and Dato' Aziz Singah, we hope our organization will be able to conserve and continue the legacy of P. Ramlee films.

    It had always been a dream of P. Ramlee to direct color Malay films during his life time, however this dream fell short as he passed away before ever achieving this dream.

    Therefore it is our mission to upgrade his black & white films to color formats and we would like to begin with "Semerah Padi".

    The film would be premiered in Kuala Lumpur under the patronage of the DYMM Yang Di-pertuan Agong of Malaysia.

    We hope that this colourization of old P. Ramlee movies will spark a newfound interest in the younger generation of P. Ramlee fans and hopefully prolong the legend.

    This will benefit both parties involved. The profit of the screenings will be used for other nonprofit activities that will hopefully fund the birth of the P. Ramlee Film Academy.

    We hope to discuss this matter in further detail and we are willing to come to Singapore for a meet. Your response on this matter is highly appreciated.

    For inquiries, please do not hesitate to contact Mr. Nahar Akhbar Khan at +6019-2742705.

    Thank you for your time.

    Yours Sincerely,

    Dato' Aziz Singah.



    5 APRIL 2012___

    Datuk Aziz Sattar telah dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Amanah Tan Sri P. Ramlee (ATSPR) yang akan merealisasikan hasrat Tan Sri P. Ramlee yang mahukan filemnya dicolorkan, tetapi ketika hayatnya masih ada tidak kesampaian.

    Dalam mesyuarat yang diadakan di RiverSide Restoran, PWTC, Kuala Lumpur pada 5 April 2012 itu, Dato' Aziz Singah mengekalkan jawatannya sebagai Pengerusi.

    Encik Amin Khan berubah jawatan dari Bendahari ke Setiausaha dan Encik Mustafar A.R. diperingkat awal sebagai Setiausaha dilantik sebagai Bendahari.

    Pengarah filem "Jibon" dan "Imigran", Encik Nahar Akhbar Khan, dilantik sebagai Pengarah Penerangan.

    Selain itu, perlantikan juga dibuat, menganggutai Ahli Jawatan Kuasa (AJK), yang terdiri dari;

  • Wakil Kementerian Penerangan
  • Wakil Finas
  • Wakil Arkib Negara
  • Wakil Sarawak
  • Wakil Sabah
  • Wakil Singapura

    Dato' Aziz Singah memberitahu, usaha sedang dibuat untuk menghubungi pihak Shaw Brothers di Singapura bagi menetapkan temujanji untuk berbincang dan meminta kebenaran supaya filem "Semerah Padi" yang sekarang dalam black & white dicolorkan.

    "Jika temujanji telah ditentukan, satu rombongan yang diketuai oleh saya sendiri akan berlepas ke Singapura," katanya.

    Encik Amin Khan pula menegaskan, diperingkat ini pihaknya tidak dapat melaksanakan apa-apa kegiatan selagi perundingan belum dibuat dan Shaw Brothers belum memberi kataputus filem "Semerah Padi" boleh dicolorkan.

    "Jika Shaw Brothers kata "yes" saja, kami akan terus bertindak segera merancang apa-apa saja yang patut dibuat bagi memastikan filem "Semerah Padi" dapat dicolorkan.

    "Satu persidangan akhbar akan dibuat sebaik saja Shaw Brothers menyatakan persetujuan untuk mengcolorkan filem "Semerah Padi" itu."

    Encik Amin Khan juga memberitahu, usaha mengcolorkan filem "Semerah Padi" akan mencatat sejarah perfileman Malaysia, dan sudah pasti ianya akan melibatkan Kerajaan Malaysia terutama ajensi-ajensinya seperti Kementerian Penerangan dan Finas.

    Katanya, "sepanjang pengetahuan saya setakat ini, Indonesia, Filipina dan Thailand belum pernah melakukannya.

    "Apabila Shaw Brothers kata "yes" saja, satu mesyuarat yang melibatkan Kerajaan Malaysia akan diadakan, dan satu AJK yang lebih lengkap dan mantap akan dibentuk."

    Datuk Aziz Sattar dalam pertemuan selepas mesyuarat ditamatkan menyatakan, beliau begitu terharu dengan adanya usaha dari Dato' Aziz Singah dan kawan-kawannya untuk melaksanakan hasrat P. Ramlee supaya filem arahannya dicolorkan.

    Tambahnya, "saya sendiri tidak pernah terfikir yang filem arahan P. Ramlee boleh dicolorkan seperti "Semerah Padi" sebagai contoh.

    "Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Mustafar A.R. kerana membawa usul mengcolorkan filem "Semerah Padi" untuk diperbincangkan lebih mendalam dalam mesyuarat ini."

    Sebagai sahabat baik P. Ramlee, Datuk Aziz Sattar mengalu-alukan usaha murni itu, dan perlantikannya sebagai Timbalan Pengerusi akan dicubanya seberapa daya bagi merealisasikan filem "Semerah Padi" dibuat dari black & white ke color."

    Dalam mesyuarat tersebut, beberapa keputusan telah diambil antaranya;
  • Tabung Amanah P. Ramlee ditukar nama kepada Amanah Tan Sri P. Ramlee
  • Tayangan Perdana Di Raja "Semerah Padi" akan diadakan di Coliseum, Kuala Lumpur
  • Konsert Perdana Di Raja "Semerah Padi" akan diadakan di Dewan Merdeka, PWTC, Kuala Lumpur
  • Mengundang DYMM Yang Di-Pertuan Agung & Isteri dan Perdana Menteri & Isteri sebagai Tetamu Khas
  • Tarikh diadakan Tayangan Perdana Di Raja ialah pada 29 Mei 2013/2014 sempena Hari Seniman
  • Tarikh diadakan Konsert Perdana Di Raja ialah pada 30 Mei 2013/2014 sempena Hari Seniman
  • Mengadakan Tayangan Perdana disetiap Ibu Negeri termasuk Sarawak, Sabah, Singapura dan Brunei


    # Update akan dilakukan dari masa ke masa.



    IKLAN BUKU FILEM-FILEM P. RAMLEE




  • 3 comments:

    1. Program "Semerah Padi In Color"
      sudah disusun dengan begitu cantik.
      Kenapalah, Shaw Brothers tolak.
      Tak ada hati perut langsung...

      - Abdul Rahman Abdul Rahim, Nilai, NS.

      ReplyDelete
    2. JANGAN BERPUTUS ASA NIAT YANG MURNI PASTI BERJAYA

      ReplyDelete
    3. USAHA KENA DI TERUSKAN WALAUPUN KETIADAAN ARWAH PAK AZIZ (JANGAN MENGALAH)

      ReplyDelete