"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Friday, March 30, 2012


APABILA LAGU-LAGU P. RAMLEE DIORKESTRAKAN

"Di Manakan Ku Cari Ganti" Makin Menyayat Hati
Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Video: YouTube
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop


The Bolshoi Ballet Orchestra Of Tashkent Presents
Tan Sri P.Ramlee



(sumber: pakcummy) - Di Manakan Ku Cari Ganti


(sumber: mrzz55) - 1. Di Manakan Ku Cari Ganti

P. RAMLEE, kalau masih hidup, pada 22 Mac 2012 yang telah lalu, genaplah usianya 83 tahun. Pada 29 Mei 2012 yang akan datang, genaplah pemergiannya 39 tahun. P. Ramlee, lahir 22 Mac 1929 meninggal dunia 29 Mei 1973.

Lihatlah, betapa nombor 3 kesukaan P. Ramlee tetap bersamanya. Lahir bulan Mac (3), berumur 83 (3), meninggal dunia tahun 73 (3) dan ulangtahun pemergiannya yang ke 39 (3).

Sama seperti, "Bujang Lapok" (3), "Tiga Abdul" (3), "Madu Tiga" (3), "Ragam P. Ramlee" ceritanya (3), "Do Re Mi" (3), "Pukul Tiga Pagi" (3), isterinya (3) dan jika dikaji lebih mendalam, tentu lebih banyak nombor 3 itu ada berkaitan dengan P. Ramlee.

Mungkin ramai sudah melupakan hero-hero filem Melayu (Malaysia) seperti S. Roomai Noor, Osman Gumanti, Ali Rahman, Yusof Latiff, Ahmad Mahmud, Abdullah Chik, Aziz Jaafar dan Noordin Ahmad tetapi pasti terlalu ramai tidak melupakan P. Ramlee.

Nama P. Ramlee bukan sekadar terpahat dalam ingatan dan diminati oleh mereka yang lahir di tahun-tahun 1950an, 1960an dan 1970an (ketika hayatnya masih ada) malah di kalangan mereka yang lahir selepas pemergiannya.

P. Ramlee dan karya seninya terutama filem dan lagu, masih kekal dan tetap disukai ramai dan ini akan berterusan sehingga 100 dan 1000 tahun lagi atau selagi nadi filem Melayu masih berdenyut.

Keunggulan P. Ramlee menyamai nama-nama besar dalam filem bersaing dengan antaranya Charlie Chaplin(Amerika), Raj Kapoor (India) dan Akira Kurosawa (Jepun).

Sempena memperingati ulangtahun kelahirannya yang ke 83 tahun dan pemergiannya yang ke 39 tahun, Filem Klasik Malaysia (FKM) mengambil kesempatan mengabadikan 16 lagu ciptaan dan nyanyian P. Ramlee yang dipersembahkan secara orkestra yang terkandung dalam album The Bolshoi Ballet Theatre Orchestra Of Tashkent Presents Tan Sri P. Ramlee.

Sungguhpun album lagu-lagu tersebut sudah dilancarkan 14 tahun yang lalu (19 Ogos 1998) oleh Datin Seri Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali, namun seperti lagu-lagunya juga, kita tidak akan merasa jemu untuk mendengarnya.

Setelah didengar dan dinilai 16 lagunya yang dipersembahkan secara orkestra, ternyata keunggulan P. Ramlee tidak boleh digugat oleh sesiapa pun dan sememangnya patut gelaran Seniman Agung dan Tan Sri (sepatutnya taraf Tun miliknya) adalah hak muktlaknya.

Payah sekali, sesiapa untuk mengatasinya.

Keindahan lagu-lagu P. Ramlee yang di orkestrakan sememangnya terserlah dan kepada penggubah-penggubah lagu yang mengarrangekan semula lagu-lagunya dan pemain-pemain alat-alat musik untuk diorkestrakan, patut dipuji dan diberi kredit.

Kalau dipersembahkan ke luar negara, P. Ramlee tidak akan memalukan Malaysia.

MENYEMARAKKAN LAGI MINAT ANAK BANGSA___

Dalam ucapannya Dr. Siti Hasmah berkata, majlis pelancaran tersebut sangat besar ertinya kerana kita bersama-sama mengimbas kembali kegemilangan seni musik tanahair ketika teguhnya perjuangan P. Ramlee.

Dr. Siti Hasmah menegaskan, album tersebut merupakan album yang unik dan julung-julung kali lagu-lagu peninggalan P.Ramlee dipersembahkan oleh orkestra seperti "The Bolshoi Ballet Theatre Orchestra" dari Tashkent, Republik Uzbekistan.

"Ini bukan saja dapat menghidupkan semula lagu-lagu P. Ramlee malah dapat menyemarakkan lagi minat anak bangsa Malaysia terhadap hasil karyanya," tambahnya.

"Di negara kita, apabila kita menyebut saja tentang seni khususnya filem dan lagu, nama yang timbul sudah pastinya P. Ramlee. Dia merupakan anak seni tempatan yang tidak ada tolok bandingannya sampailah ke hari ini. Peninggalan seninya adalah khazanah negara yang perlu dipelihara dan dijaga.

"Saya rasa gembira kerana oskestra ini telah berjaya menjiwai hasil ciptaan P.Ramlee, dan ini jelas membuktikan penghasilannya mempunyai ciri-ciri universal. Meskipun dialunkan secara instrumental, mesej atau suasana yang ingin diwujudkannya tetap menepati sasaran."

Suatu kebenaran kata-kata yang sukar ditidakkan oleh sesiapa pun. Betul dan tepat.

Lagu "Di Manakan Ku Cari Ganti" yang terdapat dalam filem arahannya "Ibu Mertua Ku", pengertiannya lain. Tetapi ternyata penghayatan rakyat Malaysia hari ini berubah dan P. Ramlee sendiri mungkin tidak menyangka, "Di Manakan Ku Cari Ganti" sebenarnya "Di Manakan Ku Cari Ganti Seperti P. Ramlee".

Saya sangat terharu dan terhiba apabila Kassim Masdor menggubah semula lagu tersebut dan dinyanyikan oleh dua penyanyi Sabah serta ramai kanak-kanak di Malam Bintang Legenda sempena Festival Filem Ke 22 di Kota Kinabalu pada 7 Ogos 2009, tetapi apabila mendengar "Di Manakan Ku Cari Ganti" oleh orkestra dari Tashkent ini, terharu dan terhiba bertambah kepada sedih dan sayu.

Meleleh airmata dibuatnya.

Mendengarkan 16 lagu tersebut saya merasakan, seperti mendengar lagu-lagu yang dimainkan oleh pemusik Jepun yang boleh dianggap unik, Kitaro, dan Mantovani And His Orchestra.

Sungguh hebat dan sangat berkualiti.

Kepada mereka yang terlibat hingga terhasilnya album The Bolshoi Ballet Theatre Of Tashkent Presents Tan Sri P. Ramlee ini terutamanya Kumpulan Renong dan EMI saya ucapkan tahniah tidak terhingga walaupun sudah agak terlalu jauh lambatnya.

Maklumlah, blog ini pun baru wujud - April, 2010.

Anda, yang meminati lagu-lagu P. Ramlee, dengarkanlah kesemua 16 lagu (terutamanya "Di Manakan Ku Cari Ganti") yang dipetik dari album tersebut yang saya kumpulkan dari YouTube yang diuploadkan oleh mrfaeez61 dan mrzz55.

Dalam pada itu saya juga terfikir, kenapa Orkestra RTM (menyambut ulangtahunnya yang ke 50 tahun bulan April, 2011 yang lalu) tidak mengeluarkan album seperti "The Bolshoi Ballet Theatre Orchestra Of Tashkent Presents Tan Sri P. Ramlee" ini.

Saya turut menilai lagu P. Ramlee "Di Manakan Ku Cari Ganti" dan "Apabila Kau Tersenyum" (berirama keroncong) yang diorkestrakan oleh Orkestra RTM, dan ternyata sangat hebat dan sungguh menarik.

Alangkah bangganya kita (rakyat Malaysia), mempunyai album lagu-lagu P.Ramlee (anak Malaysia) dan dipersembahkan pula oleh Orkestra RTM (kepunyaan Malaysia).

Apa kata Pengarah Orkestra RTM, Dato' Mokhzani Ismail.

Boleh buat, kan?


(sumber: donramlee) - Getaran Jiwa


(sumber: mrfaeez36) - 2. Getaran Jiwa


(sumber: pakcummy) - Jangan Tinggal Daku


(sumber: mrfaeez36) - 3. Jangan Tinggal Daku


(sumber: mouthcradle) - Putus Sudah Kasih Sayang


(sumber: mrfaeez36) - 4. Putus Sudah Kasih Sayang


(sumber: pakcummy) - Mengapa Derita


(sumber: mrfaeez36) - 5. Mengapa Derita


(sumber: pakcummy) - Yang Mana Satu Idaman Hati


(sumber: mrfaeez36) - 6. Yang Mana Satu Idaman Kalbu


(sumber: pakcummu) - Barang Yang Lepas Jangan Di Kenang


(sumber: mrfaeez36) - 7. Barang Yang Lepas Jangan Di Kenang


(sumber: rerelin) - Pukul Tiga Pagi


(sumber: mrfaeez36) - 8. Pukul Tiga Pagi


(sumber: oldtoad63) - Di Mana Suara Burung Kenari


(sumber: mrfaeez36) - 9. Di Mana Suara Burung Kenari


(sumber: alam07shah) - Tolong Kami


(sumber: mrfaeez36) - 10. Tolong Kami


(sumber: pakcummy) - Aci Aci Buka Pintu


(sumber: mrfaeez36) - 11. Aci Aci Buka Pintu


(sumber: njendra) - Bila Mama Pakai Celana


(sumber: mrfaeez36) - 12. Bila Mama Pakai Celana


(sumber: njendra) - Bunga Melor


(sumber: mrfaeez36) - 13. Bunga Melor


(sumber: pakcummy) - Menceceh Bujang Lapok


(sumber: mrfaeez36) - 14. Menceceh Bujang Lapok


(sumber: brohamzh) - Dendang Perantau


(sumber: mrfaeez36) - 15. Dendang Perantau


(sumber: oldtoad63) - Senjakala


(sumber: mrfaeez36) - 16. Senjakala


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.









ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




No comments:

Post a Comment