"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Sunday, June 19, 2011


NONA ASIAH

Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop


[>>> # UPDATE: 9 FEBRUARI 2014 <<<]




Nona Asiah ditahun-tahun 1950an. Seksi juga, ya...!

Kulit rekod piringhitam Dari Hati Nubari ASIAH yang mengandungi 10 lagu

Kulit rekod piringhitam DENDANG ASMARA MALAYA bersama Julia, A. Rahman, Lena dan Normadiah

Nampak macam wanita Jepun, aje. Ini tidak menghairankan kerana Nona Asiah pernah merakamkan lagu Jepun "Bunga Sakura" pada tahun 1947

Di hari perkahwinan Nona Asiah dengan Ismail Kassim pada 20 Ogos 1955

Nona Asiah bersama Indra Shahril dan Ismail Kassim pada tahun 1978

Carta keputusan biduan raya yang meletakkan Nona Asiah di tempat ketiga. Lain-lain yang berjaya P. Ramlee, Lena, Jasni, Neng Yatimah, R. Azmi, S. Hamid, Ribut Rawit, Hamzah Dolmat, Kamariah Noor dan Adek Hasnah

Nona Asiah dengan teman seperjuangannya, Sutinah


Kenangan saya bersama Nona Asiah pada tahun 1978. Dari kiri: Aida Shaari (teman sepemberita), Indra Shahril, Nona Asiah, Momo, Salleh Kamil, Ismail Kassim (berdiri), saya, Mustafar A.R. (di belakang Salleh Kamil) dan Syed Omar Al-Shahab (teman sepemberita)

Nona Asiah sedang menerima plaque daripada Stella Wee dimajlis pelancaran CD "Lagu-Lagu Kita" di Esplanade Theatres By The Bay, Singapura pada 10 Jun, 2012.

Apakah yang dicelotehkan oleh Nona Asiah, tu? Ini tentu ada kes serius, agaknyalah!

10 Julai, 2012: Nona Asiah ketika berkunjung ke Kafe Ipoh Station di Puchong Perdana, disamping makan tengahari membuat rakaman filem dokumentari Saloma. Di kanan, Ahmad Fauzee dan Azlan Huzairi, tuanpunya Kafe Ipoh Station.

ULASAN FK___
Oleh MUSTAFAR A.R.


SAYA mula perasaan adanya Nona Asiah selepas mendengar lagu "Ciumku Lagi" di tahun tahun 1951 atau pun 1952 (begitulah, kira-kira). Ketika itu saya berada di Teluk Anson (kini Teluk Intan), Perak dan umur pun belum mencecah sepuluh tahun.

"Ciumku Lagi" memang sedap didengar, bukan saja kerana liriknya yang romantik tetapi sangat sesuai dengan suara Nona Asiah yang boleh dikatakan sangat merdu dan unik itu.

Tambahan pula adanya iringi musik yang menarik dan tiupan saxophonenya.

"Ciumku Lagi" asalnya lagu Mexico, "Besame Mucho" ciptaan Consuelito Velazquez. Lagu tersebut dan "Sapu Tangan" saya simpan baik-baik dan akan saya putarkan semula sekiranya saya perlu berbuat demikian. Ini seringkali berlaku, dan menimbulkan nostalgia terhadap diri saya.

Anehnya, "Ciumku Lagi" tidak pernah dirakamkan ke piringhitam oleh penyanyi-penyanyi lain di Malaysia dan juga Indonesia. Kenapa ya?

"Ciumku Lagi" menyebabkan saya terus mengikuti pergerakan Nona Asiah. Sampai sekarang suaranya masih terngiang-ngiang di telinga saya ketika dia bersama Buyong Adil mengelolakan rancangan mendidik kanak-kanak sekolah yang ke udara melalui Radio Malaya yang berpangkalan di Singapura.

Dailog sebenar saya lupa, tetapi suaranya mengajak kanak-kanak yang menyorok di belakang tiang keluar turut sama-sama belajar dan bermain. Kebetulan pula, saya ketika itu, berada dibelakang tiang, main suruk-suruk dengan teman-teman sepermainan.

Mungkin Nona Asiah sendiri pun, tidak ingat dialog di belakang tiang ini yang diucapkannya itu.

Pada masa itu, saya sedang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang, Kuala Lumpur yang terletak tidak jauh dari kompleks Finas, suatu ketika dulu, P.Ramlee pernah berkarya disitu atas nama Merdeka Film Studio.

Lebih menarik lagi, disekolah tersebut itulah P.Ramlee membuat penggambaran untuk filem komedinya yang mendapat sambutan hangat, "Masam-Masam Manis".

Lagu-lagu Nona Asiah yang lain yang menjadi minat saya, "Udara Nyaman", "Oh! Bulan" dan "Malamku Bermimpi" petikan filem "Nasib", berduet dengan P. Ramlee.

Kemudian diikuti lagu-lagu filem "Nilam", "Rachun Dunia" dan "Bakti" antaranya "Alam Di Tiup Bayu", "Melodi Asmara" dan "Hidup Berdua", juga bersama P. Ramlee.

Dalam satu pertemuan di Kuala Lumpur pada tahun 1978 kerana menyertai rancangan khas "Seniman Silam" terbitan RTM Nona Asiah memberitahu, dia dilahirkan di Singapura pada tahun 1932.

Tetapi, kadang-kadang mengelirukan juga kerana ada yang mencatat tahun 1928.

Pada tahun 1947, Zubir Said menyertai Shaw Brothers dan diberi tanggungjawab mencipta lagu-lagu filem "Chinta" yang dibintangi oleh S.Roomai Noor, Siput Serawak dan P.Ramlee.

Disebabkan Nona Asiah sudah popular dengan "Ciumku Lagi", Zubir Said telah membawanya bersama sebagai playback singer untuk Siput Serawak berduet dengan P.Ramlee yang digunakan oleh S.Roomai Noor.

Justeru itu, lahirlah lagu "Pulau Nelayan", "Kumbang dan Rama-Rama", "Gelora Asmara" dan "Chinta" yang menampakkan cerah lagi masa depan Nona Asiah.

Nona Asiah juga menjelaskan, dulu namanya Asiah Aman tetapi ditukar oleh P.Ramlee. Katanya, suatu hari ketika duduk berkumpul ramai-ramai P.Ramlee bersuara, "Nama Asiah Aman tak sedap. Jadi penyanyi mesti guna nama sedap-sedap biar orangramai suka menyebutnya.

"Oleh kerana pada masa itu saya belum kahwin dan masih gadis, P.Ramlee cadangkan supaya nama Nona digunakan yang ertinya gadis.

Bermula dari situlah, nama Nona Asiah digunakan bukan lagi Asiah Aman."

Apabila filem "Chinta" mendapat kejayaan besar, nama Nona Asiah semakin melonjak naik. Suaranya terus digunakan untuk "Nasib", "Nilam", "Rachun Dunia" dan "Bakti" di bawah pimpinan Zubir Said dan Osman Ahmad.

Lagu-lagu yang dirakamkan semula (dari filem ke piringhitam) terutama berduet dengan P.Ramlee telah mendapat sambutan hangat antaranya "Udara Nyaman", "Oh! Bulan", "Malamku Bermimpi", "Sungai Nil", "Alam Di Tiup Bayu" dan "Hidup Berdua".

Pada tahun 1951, pengarah Nas Achnas yang tertarik dengan populariti Nona Asiah menawarkannya berlakon dalam "Pelangi" yang merupakan filem pertama keluaran Nusantara Film Company.

Turut berlakon bersamanya Ismail Kassim, Eloni Hayat (Aini Hayati) dan S.Naning.

Nona Asiah dan Ismail Kassim disebut-sebut akan membintangi filem bercorak "Cops and Robbers" keluaran Malayan Film Unit (sekarang Filem Negara Malaysia), dan beritanya ada tersiar di akhbar The Straits Times pada 5 November 1951.

Bagaimanapun kemudian tajuknya menjadi "Abu Nawas" yang dapat disiap dan ditayangkan pada tahun 1957 yang diarahkan oleh Cyril Randall, bercorak dokudrama (propaganda British) yang mengesahkan ancam pengganas komunis semasa Malaya dalam dharurat pada tahun 1948 hingga 1960.

Ini bererti, Nona Asiah berlakon dua filem saja - "Pelangi" (1951) dan "Abu Nawas" (1957).

Apabila Zubir Said ke Cathay Keris, Nona Asiah turut bersama dan menyumbangkan suaranya sebagai playback singer untuk heroine antaranya Rose Yatimah, Salmah Ahmad dan Latifah Omar.

Di Shaw Brothers, paling banyak menggunakan suaranya Siput Serawak. Seolah-olah Siput Serawak menyanyi menggunakan suaranya sendiri bukannya Nona Asiah sama keadaannya berlaku kepada Yusof Latiff yang menggunakan suara R.Azmi.

Turut menggunakan suaranya Kasma Booty, Rokiah, Rosnani, Mariani dan Zaiton.

Nona Asiah bukan saja berduet dengan P.Ramlee tetapi juga R.Azmi, Aziz Jaafar, Abdullah Chik, Ismail Kassim, Jasni, Kamsani dan S.Noh.

Dalam filem "Badang", Nona Asiah berduet dengan Wahid Satay menyanyikan lagu "Permata Budi" dan Zainal Alam (dari RTM) menyanyikan lagu "Oh, Abang."

Sungguhpun Nona Asiah sering berduet dengan P.Ramlee, hanya sekali P. Ramlee mengundangnya menyanyi dalam filem arahannya - lagu "Kampung Nelayan" dalam "Bujang Lapok".

Ini kerana P.Ramlee lebih menumpukan kepada suara Saloma.

Nona Asiah berkahwin dengan Ismail Kassim pada 20 Ogos 1955, dan mempunyai 5 orang anak - Iskandar Mirza, Abdul Mutalib, Mubarak, Nora Khaizuran dan Indra Shahril.

Pada 18 September 1994, trajidi menimpanya. Ismail Kassim (73 tahun) terlibat dalam kemalangan jalanraya apabila skuternya dilanggar oleh sebuah kereta di Kheam Hock Road, Singapura yang menyebabkan kematiannya.

Boleh dikatakan, kesemua anak Nona Asiah dididik dalam bidang musik dan Indra Shahril pernah merakamkan beberapa lagu ke piringhitam termasuk "Sakit Gigi" ("Aduh Mak") berduet dengannya dan "Selamat Hari Raya".

Pada tahun 1990, Indra Shahril melanjutkan pelajaran musiknya di Berklee College, Boston, Amerika Syarikat. Johari Salleh anak Malaysia-Singapura pertama menyertai kolej tersebut yang sememangnya terkenal dengan musiknya di seluruh dunia.

Indra Shahril juga bertanggungjawab menyelaraskan musik untuk program-program popular antaranya "Don't Forget the Lyrics".

Indra Shahril bukanlah anak Nona Asiah satu saja berjaya ke Berklee College, kerana abangnya (Iskandar Mirza) juga mendapat pendidikan musik di kolej yang sama pada tahun 1978.

Iskandar Mirza begitu ke depan dalam kerjaya musiknya baik secara akademik mahu pun profesional.

Dia sudah beberapa tahun diberi kepercayaan menjadi pengarah musik Perbarisan Hari Kebangsaan Singapura dan sebagai pengarah musik pembukaan dan penutup Sukan Asia Tenggara Ke-17 pada tahun 1993.

Paling istimewa mencipta dan menggubah lagu untuk segment "Wonders of Asia" di upacara pembukaan Sukan Asia pada tahun 2006.

Pada tahun 2003, dia telah menerima anugerah kerana pencapaian terbaik dalam bidang seni oleh Berita Harian dan pada tahun 2007 dianugerahkan pula dengan Honorary Fellowship oleh London College of Music, Thames Valley University.

Berbalik kepada Nona Asiah. Mungkin ramai yang tidak tahu, dia juga pakar sebagai pereka fesyen pakai. Ramai pelakon dan penyanyi telah memakai dan menggayakan pakaian rekaannya (ada juga yang seksi) termasuk Sarimah dan Saloma.

Nona Asiah cukup sinonim dengan radio dan tv. Perkhidmatannya bermula di Radio Malaya pada tahun-tahun 1940an kemudian RTS hinggalah ia di perbadankan menjadi SBC pada tahun 1980.

Menyanyi dan mendidik kanak-kanak sudah tidak asing lagi buat dirinya. Oleh yang demikian, jasa-jasanya tidak boleh diabaikan begitu saja.

Zubir Said sudah diabadikan namanya untuk sebatang jalan (Zubir Said Drive) berhampiran Bangunan Cathay di Dhoby Ghaut. Persoalannya, nama Nona Asia sudah diabadikan ke, belum?

Kalau belum, kalau saya jadi Perdana Menteri Singapura macam Lee Hsien Loong, Caldecott Hill (tempat sekian lama Nona Asiah berbakti) yang ada sekarang saya tukarkan kepada Nona Asiah Hill.

Malangnya, saya bukan Lee Hsien Loong.


NONA ASIAH DALAM 1000 WAJAH___




Dalam Channel News Asia (8 May 2009) Hasnita A. Majid menulis: School of the Arts to situated at Zubir Said Drive SINGAPORE: The School of Arts (SOTA) will have permanent address from next year.

It will be situated at No.1, Zubir Said Drive, a new road next to The Cathay at Dhoby Ghaut.

Making the announcement was acting Minister for Information, Communications, and the Arts, Lui Tuck Yew, at the school's Awards Day ceremony.

He said that the name of the street commemorates the late composer of Singapore's National Anthem, is a fitting tribute to an early pioneer of the arts in Singapore.

Mr. Lui said in recent years, Singapore has witnessed the growth of the arts and renewed emphasis on culture in Singapore.

Nona Asiah merupakan satu nama yang akan terpahat dalam lipatan sejarah bukan saja Singapura tetapi juga Malaysia.

Tidak sia-sia P.Ramlee menukar namanya Asiah Aman ke Nona Asiah.


NEWS (The New Straits Times, 5 May 1950)___

ASIAH IS NEW FAVOURITE

One of the famous popular Malay women singer in Malaya today is 19-year-old Nona Asiah. Her voice will be familiar to most Radio Malaya listeners and Asiah also a favourite on gramophone records.

According to Nona Asiah she has been asked to acts in films, but so far she has accepted no offers.

Nona Asiah is not married; but just now she has been interested in learning English and go to night school to study this subject.

She first began singing during the Japanese occupation of Singapore but it was only when she joined "Three Serumpun Orchestra" and started singing over Radio Malaya in 1945 that she became really well known.

From the first her voice attracted many listeners and she is a firm favourite with her Malay audiences.

She has recorded 20 songs so far. Nona Asiah says that she best likes to sing "Sumbangsihku" ("My Loving Gift").

Her other favourites are "Ciumku Lagi" ("Kiss Me Again"), "Juita Malam" ("The Beautiful Night") and "Asmara Bergelora" ("Storm of Love").

Last year Nona Asiah became the vocalist for the Malay Women's Orchestra. In that year also she was given the chance to sing in Malay film "Chinta".

Because of her success in this film she was asked to sing in more Malay films, namely, "Nasib", "Nilam", "Rachun Dunia" and "Bakti".

The songs she sang were composed by the well-known composer Othman Ahmad and Zubir Said. All of these songs have been recorded and now Nona is singing songs composed by Jerry Soliano which includes "Jangan Kau Mengusik" ("Don't Tease Me").


KONGSI PENGALAMAN___

Dalam blog cyBerita yang di poskan oleh Hanim Mohd.Saleh pada 30 Mei 2011, saya terbaca berita menyatakan Nona Asiah akan mendedahkan pengalaman dan peranannya dalam bidang seni pada 25 Jun 2011 di Balai Rakyat Siglap South mulai jam 2.00 petang.

Baguslah.

Saya sebagai peminat tegar Nona Asiah teringin juga bersama mendengar ceramahnya yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Eksekutif Kegiatan Melayu (MAEC) Kelab Masyarakat Siglap South dan Joo Chiat itu.

Tetapi apakan daya kerana kesihatan tidak mengizinkan terpaksalah saya mendengar dan memerhatikannya dari jauh saja.

Anehnya, penyiaran artikel Nona Asiah dalam blog ini dan berlangsungnya ceramah berlaku secara kebetulan kerana ketika menyiapkannya saya tidak tahu pun ceramahnya akan diadakan.

Apa yang diharapkan terutamanya cyBerita mencatatkan segala pengalaman yang didedahkan oleh Nona Asiah secara terperinci, kalau boleh di bukukan.

Ini kerana sumber mengenai penyanyi tersohor ini yang menepati fakta tidak ada langsung disamping mengiktirafnya sebagai anak seni Singapura-Malaysia yang berjaya memberi sumbangan tidak ternilai harganya.

Memang tepat kata-kata Hanim, Nona Asiah sememangnya tokoh seni yang banyak memberi inspirasi kepada penggiat-penggiat seni, dari zaman Shaw Brothers dan Cathay Keris, hinggalah kepada dia menjadi pembimbing peserta bengkel kanak-kanak di televisyen.

Oleh kerana Nona Asiah bukan saja kepunyaan Singapura tetapi juga Malaysia, program yang sama patut diadakan di Kuala Lumpur. Finas, Seniman dan Papita patut bekerjasama dengan MAEC bagi merealisasikannya.

Masih belum terlambat, Malaysia memberi penghormatan dan penghargaan kepadanya.


NONA ASIAH MENINGGAL DUNIA?___

Agak terperanjat juga saya, ketika melayari blog Sinema Malaysia (Finas), apabila mendapati catatan Nona Asiah telah meninggal dunia. Apa yang saya ketahui beliau masih sihat di Singapura.

Saya e-mail dan tanya betul ke? Saya suruh mereka pastikan kebenarannya. Ternyata kemudian, catatan telah meninggal dunia sudah dipadamkan. Maknanya tidak benar.

Ini berlaku, mungkin Sinema Malaysia mengambil bulat-bulat berita yang tersiar dalam The Straits Times keluaran 18 Februari 1984 yang mencatatkan late Nona Asiah.

Bagaimanapun, pembetulan sudah dibuat di akhbar yang sama pada 21 Februari 1984.

NEWS (The Straits Times, 21 February 1984)___

What it should has been

Nona Asiah, a prominent singer in the '40s and '50s, was refered to as the late Nona Asiah in a Section Two story on Feb 18. She is at present residing in Singapore, and is mother of four children. We are sorry for the error.

Mempunyai empat orang anak pun salah. Pada tahun 1984 Nona Asiah sudah pun mempunyai lima orang anak.




"Ciumku Lagi" ("Besame Mucho")
(Sumber: mustafar a.r.)


Nona Asia & P.Ramlee, filem "Hujan Panas"
(Sumber: Zamhari Materang)


Nona Asiah & P. Ramlee, filem, "Rachun Dunia"
(Sumber: Jefferniagaz)

MELODI ASMARA

Di waktu senja beta terdengar
Bisikan melodi baru
Rayuan suara jauh
Dibawa angin lalu
Beriringan dengan bunyi seruling
Seruling buluh perindu
Mungkinkah itu irama jiwaku
Hati beta rindu dan pilu
Dalam sunyi campur duka
Lesu terharu laksana mimpi
Tengah malam beta sedarkan lena
Teringat waktu remaja
Itu suara biduan yang lama
Melodi asmara
Tengah malam beta sedarkan lena
Teringat waktu remaja
Itu suara biduan yang lama
Melodi asmara

Penyanyi filem P. RAMLEE & SIPUT SARAWAK
Penyanyi suara P. RAMLEE & NONA ASIAH
Pencipta lagu ZUBIR SAID
Filem "RACHUN DUNIA" (1950)




"Aidilfitri", Nona Asiah & Kamsani
(Sumber: Ian5491Ian)


"Di Mana Kau", Nona Asiah & R. Azmi
(Sumber: Njenda)


"Permata Budi", Nona Asiah & Wahid Satay
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah & Aziz Jaafar, filem "Salah Sangka"
(Sumber: Njendra)


"Asmara Bergelora", Nona Asiah & P.Ramlee
(Sumber: MrCupan)


Nona Asiah & P. Ramlee, filem "Arjuna"
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah, "Sapu Tangan"
(Sumber: mustafar a.r.)


"Dunia Bahagia", Nona Asiah, filem "Sangsara"
(Sumber: Njendra)


"Sireh Pulang Kegagang", Nona Asiah
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah & P.Ramlee, filem "Bapa Saya"
(Sumber: dOnramlee)


Nona Asiah & Aziz Jaafar, filem "Chemburu"
(Sumber: mustafar a.r.)


LAGU-LAGU NONA ASIAH___

Antara lebih 100 yang telah dirakamkannya ialah,

  • Ciumku Lagi
  • Sapu Tangan
  • Bunga Sakura
  • Jambatan Merah
  • Juwita Malam
  • Jauh Di Mata
  • Sikit Kasi Banyak Minta (P. Ramlee)
  • Angin Di Tiup Bayu (P. Ramlee)
  • Udara Nyaman (P. Ramlee)
  • Kolam Mandi (P. Ramlee)
  • Kerana Budi (P. Ramlee)
  • Hidup Berdua (P. Ramlee)
  • Malamku Bermimpi (P. Ramlee)
  • Bubur Sagu (P. Ramlee)
  • Manis Budi Bahasamu (Aziz Jaafar)
  • Bertemu Semula (Aziz Jaafar)
  • Gurindam Ibu (Aziz Jaafar)
  • Lagu-Laju Bidukku Laju (Aziz Jaafar)
  • Di Mana Kau (R. Azmi)
  • Samba Berdendang (R. Azmi)
  • Serampang Lapan (Abdullah Chik)
  • Ingin Tahu (Abdullah Chik)
  • Gelora Cinta (Jasni)
  • Keluhan Jiwa (S. Noh)
  • Selamat Hari Raya (Ismail Kassim)
  • Hassan Hasnah (Ismail Kassim)
  • Mendam Berahi (Normadiah)
  • Pahlawan Sejati
  • Cantik Menghijau
  • Nada Merindu
  • Senandung Rindu
  • Manusia Miskin Kaya
  • Andai Kata
  • Kampung Nelayan
  • Cuci Kain Cuci Mata
  • Kenari Biru
  • Jikalau Abang Merindu
  • Sirih Pulang Ke Gagang
  • Jangan Pandang Bung
  • Tiru Macam Saya
  • Muram Durja


  • # Update akan dilakukan dari masa ke masa.







  • 10 comments:

    1. salam saudara mustafa A.R ... terima kasih dan ucapan setinggi tahniah kerana ketekunan saudara menyediakan sebuah laman untuk memperinggati serta menlengkapkan maklumat yang jarang-jarang di muatkan dalam majalah sekarang ini.

      Saya juga ingin meminta kebenaran dari saudara untuk download gambar nona asiah dalam warna ( gambar beliau yang atas sekali ) untuk tujuan upload lagu-lagu biduanita kesukaan ramai ini ke youtube. kerana gambar tersebut jarang atau pun mungkin tidak pernah di lihat oleh kebanyakan orang. Oleh kerana blog saudara sarat dengan info tentang filem melayu klasik , saya akan link kan blog ini setiap kali saya upload lagu ke youtube. saya sangat berharap saudara dapat memberi kebenaran tersebut,,,

      ReplyDelete
    2. salam sdra.
      terima kasih kerana sudi mengikuti blog saya.
      terima kasih juga tahniah yang sdra berikan.
      ya, silakan download.
      memang itu pun tujuan saya wujudkan fkm.
      - mustafar a.r.

      ReplyDelete
    3. satu pendekatan yang baik dari seorang bekas wartawan yg penuh pengalaman.Saya memasuki blog ini secara tak sengaja dan rasa berbaloi pula kerana banyak info yang boleh membantu.t.kasih

      ReplyDelete
    4. salam sdra qalbu.
      semoga apa yang saya lakukan akan memberi
      manfaat pada semua peminat2 filem melayu lama.
      terima kasih.

      - mustafar.

      ReplyDelete
    5. Adakah lagu2 nyanyian Nona Asiah sudah menjadi Public domaian dan tidak ada copyright lagi?

      ReplyDelete
    6. Kalau bercakap fasal jasa,saya yakin Nona Asiah telah menaborkan banyak jasa kepada perkembangan lagu-lagu Melayu sejak dari usia muda hingga ke masa usia matangnya....namun jasa nya itu sudah mula dilupakan oleh masyarakat yang lagi tidak mendengar lagu2 nyanyiannya kerana telah diliputi oleh penyanyi baru....amat wajar jika didokumentasikan kisah watak Nona Asiah ini sebagai warisan

      ReplyDelete
    7. Baru-baru ini di atas cetusan idea Encik Mustafar A.R.
      wujudnya "Tribute... Bahyah Mahmood".
      Apa kata, kerana jasa yang telah di tabur oleh Nona Asiah
      dilahirkan pula "Tribute... Nona Asia"
      berkonsepkan "Tribute... Bahyah Mahmood".
      Jangan fikirkan Nona Asiah orang Singapura,
      baktinya kepada Malaysia (dulu Malaya) banyak juga.
      Samada "Tribute... Nona Asiah" diadakan di Singapura
      atau Kuala Lumpur tidak jadi masalah asalkan ianya wujud.
      - Mutalib Hassan, Kuala Lumpur, WP.

      ReplyDelete
    8. saya baru jumpa blog ini.
      satu artikel yang perfect dan berfakta
      mengenai penyanyi legenda, nona asiah.
      tahniah en. mustafar dan isteri.
      - a'ina (singapore).

      ReplyDelete
    9. Chiumku lagi
      Chiumlah sayang
      Tiap kali kau cium syurga terbayang
      Chiumku lagi
      Oh peluklah sayang dan cinta kamu katakan

      Rohku melayang nun bila ku pelukmu
      Oh hatiku bergoncang
      Siapakan sangka kau ku peluk
      Rapat dan berbisik oh sayang

      Nyawaku
      Jika kau pergi
      Mimpiku melayang hidupku seakan mati
      Chiumku lagi, oh lanjutkan kasihmu nun mimpiku murni

      Nyawaku
      Jika kau pergi
      Mimpiku melayang hidupku seakan mati
      Chiumku lagi, oh lanjutkan kasihmu nun mimpiku murni
      Oh lanjutkan kasihmu nun mimpiku murni

      ReplyDelete
    10. Maaf boleh tnyalagu jikalau abg merindu dirakamkan pada tahun bila.tks admin

      ReplyDelete