"Tribute... Dhalan Zainuddin" (1941-2019) Berakhir Sudah Kisah Seorang Biduan. Update: 28/5/2019

Kisah Seorang Biduan * Sendiri Lagi * Cintaku * Lagu Untukmu * Mengapa Begini
(Sumber: Terry Benjamin * Alizkr Studio * BiskutKerin * Hassany Hussin * Zakaria Putih)

Sunday, June 19, 2011


NONA ASIAH

Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop


[>>> # UPDATE: 9 FEBRUARI 2014 <<<]




Nona Asiah ditahun-tahun 1950an. Seksi juga, ya...!

Kulit rekod piringhitam Dari Hati Nubari ASIAH yang mengandungi 10 lagu

Kulit rekod piringhitam DENDANG ASMARA MALAYA bersama Julia, A. Rahman, Lena dan Normadiah

Nampak macam wanita Jepun, aje. Ini tidak menghairankan kerana Nona Asiah pernah merakamkan lagu Jepun "Bunga Sakura" pada tahun 1947

Di hari perkahwinan Nona Asiah dengan Ismail Kassim pada 20 Ogos 1955

Nona Asiah bersama Indra Shahril dan Ismail Kassim pada tahun 1978

Carta keputusan biduan raya yang meletakkan Nona Asiah di tempat ketiga. Lain-lain yang berjaya P. Ramlee, Lena, Jasni, Neng Yatimah, R. Azmi, S. Hamid, Ribut Rawit, Hamzah Dolmat, Kamariah Noor dan Adek Hasnah

Nona Asiah dengan teman seperjuangannya, Sutinah


Kenangan saya bersama Nona Asiah pada tahun 1978. Dari kiri: Aida Shaari (teman sepemberita), Indra Shahril, Nona Asiah, Momo, Salleh Kamil, Ismail Kassim (berdiri), saya, Mustafar A.R. (di belakang Salleh Kamil) dan Syed Omar Al-Shahab (teman sepemberita)

Nona Asiah sedang menerima plaque daripada Stella Wee dimajlis pelancaran CD "Lagu-Lagu Kita" di Esplanade Theatres By The Bay, Singapura pada 10 Jun, 2012.

Apakah yang dicelotehkan oleh Nona Asiah, tu? Ini tentu ada kes serius, agaknyalah!

10 Julai, 2012: Nona Asiah ketika berkunjung ke Kafe Ipoh Station di Puchong Perdana, disamping makan tengahari membuat rakaman filem dokumentari Saloma. Di kanan, Ahmad Fauzee dan Azlan Huzairi, tuanpunya Kafe Ipoh Station.

ULASAN FK___
Oleh MUSTAFAR A.R.


SAYA mula perasaan adanya Nona Asiah selepas mendengar lagu "Ciumku Lagi" di tahun tahun 1951 atau pun 1952 (begitulah, kira-kira). Ketika itu saya berada di Teluk Anson (kini Teluk Intan), Perak dan umur pun belum mencecah sepuluh tahun.

"Ciumku Lagi" memang sedap didengar, bukan saja kerana liriknya yang romantik tetapi sangat sesuai dengan suara Nona Asiah yang boleh dikatakan sangat merdu dan unik itu.

Tambahan pula adanya iringi musik yang menarik dan tiupan saxophonenya.

"Ciumku Lagi" asalnya lagu Mexico, "Besame Mucho" ciptaan Consuelito Velazquez. Lagu tersebut dan "Sapu Tangan" saya simpan baik-baik dan akan saya putarkan semula sekiranya saya perlu berbuat demikian. Ini seringkali berlaku, dan menimbulkan nostalgia terhadap diri saya.

Anehnya, "Ciumku Lagi" tidak pernah dirakamkan ke piringhitam oleh penyanyi-penyanyi lain di Malaysia dan juga Indonesia. Kenapa ya?

"Ciumku Lagi" menyebabkan saya terus mengikuti pergerakan Nona Asiah. Sampai sekarang suaranya masih terngiang-ngiang di telinga saya ketika dia bersama Buyong Adil mengelolakan rancangan mendidik kanak-kanak sekolah yang ke udara melalui Radio Malaya yang berpangkalan di Singapura.

Dailog sebenar saya lupa, tetapi suaranya mengajak kanak-kanak yang menyorok di belakang tiang keluar turut sama-sama belajar dan bermain. Kebetulan pula, saya ketika itu, berada dibelakang tiang, main suruk-suruk dengan teman-teman sepermainan.

Mungkin Nona Asiah sendiri pun, tidak ingat dialog di belakang tiang ini yang diucapkannya itu.

Pada masa itu, saya sedang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang, Kuala Lumpur yang terletak tidak jauh dari kompleks Finas, suatu ketika dulu, P.Ramlee pernah berkarya disitu atas nama Merdeka Film Studio.

Lebih menarik lagi, disekolah tersebut itulah P.Ramlee membuat penggambaran untuk filem komedinya yang mendapat sambutan hangat, "Masam-Masam Manis".

Lagu-lagu Nona Asiah yang lain yang menjadi minat saya, "Udara Nyaman", "Oh! Bulan" dan "Malamku Bermimpi" petikan filem "Nasib", berduet dengan P. Ramlee.

Kemudian diikuti lagu-lagu filem "Nilam", "Rachun Dunia" dan "Bakti" antaranya "Alam Di Tiup Bayu", "Melodi Asmara" dan "Hidup Berdua", juga bersama P. Ramlee.

Dalam satu pertemuan di Kuala Lumpur pada tahun 1978 kerana menyertai rancangan khas "Seniman Silam" terbitan RTM Nona Asiah memberitahu, dia dilahirkan di Singapura pada tahun 1932.

Tetapi, kadang-kadang mengelirukan juga kerana ada yang mencatat tahun 1928.

Pada tahun 1947, Zubir Said menyertai Shaw Brothers dan diberi tanggungjawab mencipta lagu-lagu filem "Chinta" yang dibintangi oleh S.Roomai Noor, Siput Serawak dan P.Ramlee.

Disebabkan Nona Asiah sudah popular dengan "Ciumku Lagi", Zubir Said telah membawanya bersama sebagai playback singer untuk Siput Serawak berduet dengan P.Ramlee yang digunakan oleh S.Roomai Noor.

Justeru itu, lahirlah lagu "Pulau Nelayan", "Kumbang dan Rama-Rama", "Gelora Asmara" dan "Chinta" yang menampakkan cerah lagi masa depan Nona Asiah.

Nona Asiah juga menjelaskan, dulu namanya Asiah Aman tetapi ditukar oleh P.Ramlee. Katanya, suatu hari ketika duduk berkumpul ramai-ramai P.Ramlee bersuara, "Nama Asiah Aman tak sedap. Jadi penyanyi mesti guna nama sedap-sedap biar orangramai suka menyebutnya.

"Oleh kerana pada masa itu saya belum kahwin dan masih gadis, P.Ramlee cadangkan supaya nama Nona digunakan yang ertinya gadis.

Bermula dari situlah, nama Nona Asiah digunakan bukan lagi Asiah Aman."

Apabila filem "Chinta" mendapat kejayaan besar, nama Nona Asiah semakin melonjak naik. Suaranya terus digunakan untuk "Nasib", "Nilam", "Rachun Dunia" dan "Bakti" di bawah pimpinan Zubir Said dan Osman Ahmad.

Lagu-lagu yang dirakamkan semula (dari filem ke piringhitam) terutama berduet dengan P.Ramlee telah mendapat sambutan hangat antaranya "Udara Nyaman", "Oh! Bulan", "Malamku Bermimpi", "Sungai Nil", "Alam Di Tiup Bayu" dan "Hidup Berdua".

Pada tahun 1951, pengarah Nas Achnas yang tertarik dengan populariti Nona Asiah menawarkannya berlakon dalam "Pelangi" yang merupakan filem pertama keluaran Nusantara Film Company.

Turut berlakon bersamanya Ismail Kassim, Eloni Hayat (Aini Hayati) dan S.Naning.

Nona Asiah dan Ismail Kassim disebut-sebut akan membintangi filem bercorak "Cops and Robbers" keluaran Malayan Film Unit (sekarang Filem Negara Malaysia), dan beritanya ada tersiar di akhbar The Straits Times pada 5 November 1951.

Bagaimanapun kemudian tajuknya menjadi "Abu Nawas" yang dapat disiap dan ditayangkan pada tahun 1957 yang diarahkan oleh Cyril Randall, bercorak dokudrama (propaganda British) yang mengesahkan ancam pengganas komunis semasa Malaya dalam dharurat pada tahun 1948 hingga 1960.

Ini bererti, Nona Asiah berlakon dua filem saja - "Pelangi" (1951) dan "Abu Nawas" (1957).

Apabila Zubir Said ke Cathay Keris, Nona Asiah turut bersama dan menyumbangkan suaranya sebagai playback singer untuk heroine antaranya Rose Yatimah, Salmah Ahmad dan Latifah Omar.

Di Shaw Brothers, paling banyak menggunakan suaranya Siput Serawak. Seolah-olah Siput Serawak menyanyi menggunakan suaranya sendiri bukannya Nona Asiah sama keadaannya berlaku kepada Yusof Latiff yang menggunakan suara R.Azmi.

Turut menggunakan suaranya Kasma Booty, Rokiah, Rosnani, Mariani dan Zaiton.

Nona Asiah bukan saja berduet dengan P.Ramlee tetapi juga R.Azmi, Aziz Jaafar, Abdullah Chik, Ismail Kassim, Jasni, Kamsani dan S.Noh.

Dalam filem "Badang", Nona Asiah berduet dengan Wahid Satay menyanyikan lagu "Permata Budi" dan Zainal Alam (dari RTM) menyanyikan lagu "Oh, Abang."

Sungguhpun Nona Asiah sering berduet dengan P.Ramlee, hanya sekali P. Ramlee mengundangnya menyanyi dalam filem arahannya - lagu "Kampung Nelayan" dalam "Bujang Lapok".

Ini kerana P.Ramlee lebih menumpukan kepada suara Saloma.

Nona Asiah berkahwin dengan Ismail Kassim pada 20 Ogos 1955, dan mempunyai 5 orang anak - Iskandar Mirza, Abdul Mutalib, Mubarak, Nora Khaizuran dan Indra Shahril.

Pada 18 September 1994, trajidi menimpanya. Ismail Kassim (73 tahun) terlibat dalam kemalangan jalanraya apabila skuternya dilanggar oleh sebuah kereta di Kheam Hock Road, Singapura yang menyebabkan kematiannya.

Boleh dikatakan, kesemua anak Nona Asiah dididik dalam bidang musik dan Indra Shahril pernah merakamkan beberapa lagu ke piringhitam termasuk "Sakit Gigi" ("Aduh Mak") berduet dengannya dan "Selamat Hari Raya".

Pada tahun 1990, Indra Shahril melanjutkan pelajaran musiknya di Berklee College, Boston, Amerika Syarikat. Johari Salleh anak Malaysia-Singapura pertama menyertai kolej tersebut yang sememangnya terkenal dengan musiknya di seluruh dunia.

Indra Shahril juga bertanggungjawab menyelaraskan musik untuk program-program popular antaranya "Don't Forget the Lyrics".

Indra Shahril bukanlah anak Nona Asiah satu saja berjaya ke Berklee College, kerana abangnya (Iskandar Mirza) juga mendapat pendidikan musik di kolej yang sama pada tahun 1978.

Iskandar Mirza begitu ke depan dalam kerjaya musiknya baik secara akademik mahu pun profesional.

Dia sudah beberapa tahun diberi kepercayaan menjadi pengarah musik Perbarisan Hari Kebangsaan Singapura dan sebagai pengarah musik pembukaan dan penutup Sukan Asia Tenggara Ke-17 pada tahun 1993.

Paling istimewa mencipta dan menggubah lagu untuk segment "Wonders of Asia" di upacara pembukaan Sukan Asia pada tahun 2006.

Pada tahun 2003, dia telah menerima anugerah kerana pencapaian terbaik dalam bidang seni oleh Berita Harian dan pada tahun 2007 dianugerahkan pula dengan Honorary Fellowship oleh London College of Music, Thames Valley University.

Berbalik kepada Nona Asiah. Mungkin ramai yang tidak tahu, dia juga pakar sebagai pereka fesyen pakai. Ramai pelakon dan penyanyi telah memakai dan menggayakan pakaian rekaannya (ada juga yang seksi) termasuk Sarimah dan Saloma.

Nona Asiah cukup sinonim dengan radio dan tv. Perkhidmatannya bermula di Radio Malaya pada tahun-tahun 1940an kemudian RTS hinggalah ia di perbadankan menjadi SBC pada tahun 1980.

Menyanyi dan mendidik kanak-kanak sudah tidak asing lagi buat dirinya. Oleh yang demikian, jasa-jasanya tidak boleh diabaikan begitu saja.

Zubir Said sudah diabadikan namanya untuk sebatang jalan (Zubir Said Drive) berhampiran Bangunan Cathay di Dhoby Ghaut. Persoalannya, nama Nona Asia sudah diabadikan ke, belum?

Kalau belum, kalau saya jadi Perdana Menteri Singapura macam Lee Hsien Loong, Caldecott Hill (tempat sekian lama Nona Asiah berbakti) yang ada sekarang saya tukarkan kepada Nona Asiah Hill.

Malangnya, saya bukan Lee Hsien Loong.


NONA ASIAH DALAM 1000 WAJAH___




Dalam Channel News Asia (8 May 2009) Hasnita A. Majid menulis: School of the Arts to situated at Zubir Said Drive SINGAPORE: The School of Arts (SOTA) will have permanent address from next year.

It will be situated at No.1, Zubir Said Drive, a new road next to The Cathay at Dhoby Ghaut.

Making the announcement was acting Minister for Information, Communications, and the Arts, Lui Tuck Yew, at the school's Awards Day ceremony.

He said that the name of the street commemorates the late composer of Singapore's National Anthem, is a fitting tribute to an early pioneer of the arts in Singapore.

Mr. Lui said in recent years, Singapore has witnessed the growth of the arts and renewed emphasis on culture in Singapore.

Nona Asiah merupakan satu nama yang akan terpahat dalam lipatan sejarah bukan saja Singapura tetapi juga Malaysia.

Tidak sia-sia P.Ramlee menukar namanya Asiah Aman ke Nona Asiah.


NEWS (The New Straits Times, 5 May 1950)___

ASIAH IS NEW FAVOURITE

One of the famous popular Malay women singer in Malaya today is 19-year-old Nona Asiah. Her voice will be familiar to most Radio Malaya listeners and Asiah also a favourite on gramophone records.

According to Nona Asiah she has been asked to acts in films, but so far she has accepted no offers.

Nona Asiah is not married; but just now she has been interested in learning English and go to night school to study this subject.

She first began singing during the Japanese occupation of Singapore but it was only when she joined "Three Serumpun Orchestra" and started singing over Radio Malaya in 1945 that she became really well known.

From the first her voice attracted many listeners and she is a firm favourite with her Malay audiences.

She has recorded 20 songs so far. Nona Asiah says that she best likes to sing "Sumbangsihku" ("My Loving Gift").

Her other favourites are "Ciumku Lagi" ("Kiss Me Again"), "Juita Malam" ("The Beautiful Night") and "Asmara Bergelora" ("Storm of Love").

Last year Nona Asiah became the vocalist for the Malay Women's Orchestra. In that year also she was given the chance to sing in Malay film "Chinta".

Because of her success in this film she was asked to sing in more Malay films, namely, "Nasib", "Nilam", "Rachun Dunia" and "Bakti".

The songs she sang were composed by the well-known composer Othman Ahmad and Zubir Said. All of these songs have been recorded and now Nona is singing songs composed by Jerry Soliano which includes "Jangan Kau Mengusik" ("Don't Tease Me").


KONGSI PENGALAMAN___

Dalam blog cyBerita yang di poskan oleh Hanim Mohd.Saleh pada 30 Mei 2011, saya terbaca berita menyatakan Nona Asiah akan mendedahkan pengalaman dan peranannya dalam bidang seni pada 25 Jun 2011 di Balai Rakyat Siglap South mulai jam 2.00 petang.

Baguslah.

Saya sebagai peminat tegar Nona Asiah teringin juga bersama mendengar ceramahnya yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Eksekutif Kegiatan Melayu (MAEC) Kelab Masyarakat Siglap South dan Joo Chiat itu.

Tetapi apakan daya kerana kesihatan tidak mengizinkan terpaksalah saya mendengar dan memerhatikannya dari jauh saja.

Anehnya, penyiaran artikel Nona Asiah dalam blog ini dan berlangsungnya ceramah berlaku secara kebetulan kerana ketika menyiapkannya saya tidak tahu pun ceramahnya akan diadakan.

Apa yang diharapkan terutamanya cyBerita mencatatkan segala pengalaman yang didedahkan oleh Nona Asiah secara terperinci, kalau boleh di bukukan.

Ini kerana sumber mengenai penyanyi tersohor ini yang menepati fakta tidak ada langsung disamping mengiktirafnya sebagai anak seni Singapura-Malaysia yang berjaya memberi sumbangan tidak ternilai harganya.

Memang tepat kata-kata Hanim, Nona Asiah sememangnya tokoh seni yang banyak memberi inspirasi kepada penggiat-penggiat seni, dari zaman Shaw Brothers dan Cathay Keris, hinggalah kepada dia menjadi pembimbing peserta bengkel kanak-kanak di televisyen.

Oleh kerana Nona Asiah bukan saja kepunyaan Singapura tetapi juga Malaysia, program yang sama patut diadakan di Kuala Lumpur. Finas, Seniman dan Papita patut bekerjasama dengan MAEC bagi merealisasikannya.

Masih belum terlambat, Malaysia memberi penghormatan dan penghargaan kepadanya.


NONA ASIAH MENINGGAL DUNIA?___

Agak terperanjat juga saya, ketika melayari blog Sinema Malaysia (Finas), apabila mendapati catatan Nona Asiah telah meninggal dunia. Apa yang saya ketahui beliau masih sihat di Singapura.

Saya e-mail dan tanya betul ke? Saya suruh mereka pastikan kebenarannya. Ternyata kemudian, catatan telah meninggal dunia sudah dipadamkan. Maknanya tidak benar.

Ini berlaku, mungkin Sinema Malaysia mengambil bulat-bulat berita yang tersiar dalam The Straits Times keluaran 18 Februari 1984 yang mencatatkan late Nona Asiah.

Bagaimanapun, pembetulan sudah dibuat di akhbar yang sama pada 21 Februari 1984.

NEWS (The Straits Times, 21 February 1984)___

What it should has been

Nona Asiah, a prominent singer in the '40s and '50s, was refered to as the late Nona Asiah in a Section Two story on Feb 18. She is at present residing in Singapore, and is mother of four children. We are sorry for the error.

Mempunyai empat orang anak pun salah. Pada tahun 1984 Nona Asiah sudah pun mempunyai lima orang anak.




"Ciumku Lagi" ("Besame Mucho")
(Sumber: mustafar a.r.)


Nona Asia & P.Ramlee, filem "Hujan Panas"
(Sumber: Zamhari Materang)


Nona Asiah & P. Ramlee, filem, "Rachun Dunia"
(Sumber: Jefferniagaz)

MELODI ASMARA

Di waktu senja beta terdengar
Bisikan melodi baru
Rayuan suara jauh
Dibawa angin lalu
Beriringan dengan bunyi seruling
Seruling buluh perindu
Mungkinkah itu irama jiwaku
Hati beta rindu dan pilu
Dalam sunyi campur duka
Lesu terharu laksana mimpi
Tengah malam beta sedarkan lena
Teringat waktu remaja
Itu suara biduan yang lama
Melodi asmara
Tengah malam beta sedarkan lena
Teringat waktu remaja
Itu suara biduan yang lama
Melodi asmara

Penyanyi filem P. RAMLEE & SIPUT SARAWAK
Penyanyi suara P. RAMLEE & NONA ASIAH
Pencipta lagu ZUBIR SAID
Filem "RACHUN DUNIA" (1950)




"Aidilfitri", Nona Asiah & Kamsani
(Sumber: Ian5491Ian)


"Di Mana Kau", Nona Asiah & R. Azmi
(Sumber: Njenda)


"Permata Budi", Nona Asiah & Wahid Satay
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah & Aziz Jaafar, filem "Salah Sangka"
(Sumber: Njendra)


"Asmara Bergelora", Nona Asiah & P.Ramlee
(Sumber: MrCupan)


Nona Asiah & P. Ramlee, filem "Arjuna"
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah, "Sapu Tangan"
(Sumber: mustafar a.r.)


"Dunia Bahagia", Nona Asiah, filem "Sangsara"
(Sumber: Njendra)


"Sireh Pulang Kegagang", Nona Asiah
(Sumber: Njendra)


Nona Asiah & P.Ramlee, filem "Bapa Saya"
(Sumber: dOnramlee)


Nona Asiah & Aziz Jaafar, filem "Chemburu"
(Sumber: mustafar a.r.)


LAGU-LAGU NONA ASIAH___

Antara lebih 100 yang telah dirakamkannya ialah,

  • Ciumku Lagi
  • Sapu Tangan
  • Bunga Sakura
  • Jambatan Merah
  • Juwita Malam
  • Jauh Di Mata
  • Sikit Kasi Banyak Minta (P. Ramlee)
  • Angin Di Tiup Bayu (P. Ramlee)
  • Udara Nyaman (P. Ramlee)
  • Kolam Mandi (P. Ramlee)
  • Kerana Budi (P. Ramlee)
  • Hidup Berdua (P. Ramlee)
  • Malamku Bermimpi (P. Ramlee)
  • Bubur Sagu (P. Ramlee)
  • Manis Budi Bahasamu (Aziz Jaafar)
  • Bertemu Semula (Aziz Jaafar)
  • Gurindam Ibu (Aziz Jaafar)
  • Lagu-Laju Bidukku Laju (Aziz Jaafar)
  • Di Mana Kau (R. Azmi)
  • Samba Berdendang (R. Azmi)
  • Serampang Lapan (Abdullah Chik)
  • Ingin Tahu (Abdullah Chik)
  • Gelora Cinta (Jasni)
  • Keluhan Jiwa (S. Noh)
  • Selamat Hari Raya (Ismail Kassim)
  • Hassan Hasnah (Ismail Kassim)
  • Mendam Berahi (Normadiah)
  • Pahlawan Sejati
  • Cantik Menghijau
  • Nada Merindu
  • Senandung Rindu
  • Manusia Miskin Kaya
  • Andai Kata
  • Kampung Nelayan
  • Cuci Kain Cuci Mata
  • Kenari Biru
  • Jikalau Abang Merindu
  • Sirih Pulang Ke Gagang
  • Jangan Pandang Bung
  • Tiru Macam Saya
  • Muram Durja


  • # Update akan dilakukan dari masa ke masa.







  • Thursday, June 16, 2011


    ANUGERAH FESTIVAL FILEM ASIA PASIFIK

    PENEMUAN FAKTA YANG MEMERANJATKAN
    Teks: Mustafar A.R.
    Foto Dari Pelbagai Sumber
    Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



    Sebagai pengarah P.Ramlee menerima 6 anugerah


    Aziz Jaafar menerima anugerah kerana filem "Sumber Ilhamku"


    Kerana filem "Keluarga Comat" Aziz Sattar menerima anugerah persembahan istimewa


    Tony Castillo menerima anugerah kerana filem "Anak-Ku Sazali"


    Adek Wan Hussain dan R. Suriani dalam filem "Mega Mendong" yang turut mendapat anugerah


    Hussain Haniff menerima anugerah kerana filem "Dang Anom"


    Bat Latiff menerima anugerah kerana filem "Gerhana"


    P. Ramlee melangkah dengan bergaya selepas menerima anugerah untuk filem arahannya "Pendekar Bujang Lapok"


    ULASAN FK___

    SELAMA entah berapa puluh tahun lamanya saya menjangkakan Adek Wan Hussain memenangi anugerah aktor kanak-kanak terbaik kerana filem lakonannya "Mega Mendong" yang diarahkan oleh L. Krishnan di Festival Filem Asia (kini Festival Filem Asia-Pasifik) Ke-1 (FFA1) di Tokyo pada tahun 1954.

    Tetapi dalam kajiselidik yang saya buat untuk menerbitkan buku mengenai perkembangan filem di Malaysia sejak tahun 1934 hingga kini Malaysia Cinema (Sinema Malaysia), ternyata jangkaan tersebut meleset dan memeranjatkan.

    Saya yang bertanggungjawab mengendalikan Pameran Anugerah FFA35 di Kuala Lumpur dan Kuching pada tahun 1990 turut terpedaya dengan mencatatkan Adek Wan Hussain sebagai pemenang anugerah tersebut di festival yang sama.

    Malah dalam blog Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) mengenai anugerah dan pencapaian (kini sudah dipadamkan) pun mencatat "Mega Mendong" memenangi anugerah aktor kanak-kanak terbaik di FFAP1.

    Ini jelas, tidak ada usaha dilakukan oleh Finas atau pun Arkib Negara untuk membuat kajiselidik mengenai FFA dan pencapaian Malaysia memenangi anugerah yang mana ini sangat penting untuk anak cucu cicit kita di masa akan datang.

    Kesilapan ini sudah berlaku lama (sejak tahun 1954, ertinya 57 tahun) dan tidak ada sesiapa pun membuat pembetulan. Ia akan terus kekal silap sekiranya saya tidak menemui fakta yang sememangnya penting ini.

    Dalam akhbar berBahasa Inggeris The Straits Times keluaran 25 Mei 1957 ada tercatat di muka depan

    WE WIN 4 FESTIVAL AWARD Ramlee (I CAN'T BELIEVE IT, HE SAYS) get top actor prize

    (terjemahan: KITA MENANG 4 ANUGERAH FESTIVAL Ramlee (SAYA TIDAK PERCAYA, KATANYA) dapat menang anugerah utama aktor


    sebagai tajuk utama (lead) serta dihiasi gambar P. RAMLEE dan Adek Wan Hussain.

    Di bawahnya tercatat pula

    THREE Malayan actors and the Malayan Film Unit won top honours at Asia Film Festival in Tokyo. The awards announced last night in Tokyo included P. Ramlee (best actor) and Antonio Castillo and Adek Wan Hussain (best child players).

    (terjemahan: TIGA aktor Malaya dan Malayan Film Unit menang anugerah tertinggi di Festival Filem Asia di Tokyo. Pemenang anugerah telah diumumkan malam tadi di Tokyo termasuk P. Ramlee (aktor terbaik) dan Antonio Castillo dan Adek Wan Hussain (aktor kanak-kanak terbaik).


    Berita tersiar dalam tahun 1957 (bukannya tahun 1954), ini bererti Adek Wan Hussain menang anugerah aktor kanak-kanak terbaik di FFA4 di Tokyo bukannya FFA1 di Toyko sebagaimana selama ini saya sangkakan.

    Satu perkara lagi yang boleh dikatakan memeranjatkan, di festival filem tersebut Malaysia-Singapura menang dua anugerah aktor kanak-kanak terbaik - Antonio Castillo (dalam "Anak-Ku Sazali" tercatat namanya Tony saja) kerana lakonannya dalam "Anak-Ku Sazali" yang diarahkan Phani Majumdar dan Adek Wan Hussain dalam "Mega Mendong" yang diarahkan oleh L. Krishnan.

    Ini kali pertama anugerah aktor kanak-kanak terbaik diberikan kepada dua pelakon dari sebuah negara yang sama (Malaysia-Singapura).

    Pada tahun 1959 di FFA6 (Kuala Lumpur) juga terdapat dua aktor kanak-kanak diberi anugerah tetapi dari dua negara yang berlainan - Korea dan China.

    Aiddie Ali yang turut diberi anugerah di festival filem yang sama bukan sifatnya sebagai aktor kanak-kanak terbaik kerana peranannya dalam "Satay" tetapi lebih merupakan kecemerlangan lakonan (outstanding performance).

    Agak menarik, Tony dan Adek Wan Hussain mendapat anugerah tersebut dengan filem lakonan pertama. "Anak-Ku Sazali" dan "Mega Mendong" adalah filem pertama Tony dan Adek Wan Hussain.

    Semasa pengumuman dibuat, Tony sedang berlakon dalam "Seruan Darah" sebagai Ahmad Mahmood semasa kecil dan Adek Wan Hussain setelah "Mega Mendong" berlakon dalam dua filem lagi - "Adam" yang merupakan arahan pertama S. Roomai Noor dan "Salah Sangka" yang diarahkan oleh B.N. Rao.

    Dengan penemuan tersebut, kedudukan sudah berubah. P. RAMLEE merupakan anak Malaysia-Singapura pertama memenangi anugerah di FFA, bukannya Adek Wan Hussain.

    P. Ramlee berjaya memenangi anugerah musik terbaik di FFA3 (Hong Kong 1956) kerana musik ciptaannya untuk "Hang Tuah" yang diarahkan oleh Phani Majumdar.

    Ini adalah fakta yang harus diperbetulkan oleh sesiapa saja terutamanya Finas dan Arkib Negara.


    PEMENANG ANUGERAH FFA___

    Senarai penuh anugerah di menangi oleh Malaysia-Singapura selama 30 tahun (dari tahun 1954 hingga tahun 1984) adalah seperti di berikut;

    * Musik terbaik "Hang Tuah" P. Ramlee FFA3 (Hong Kong 1956)

    * Aktor terbaik "Anak-Ku Sazali" P. Ramlee FFA4 (Tokyo 1957)

    * Aktor kanak-kanak terbaik "Anak-Ku Sazali" Tony FFA4 (Tokyo 1957)

    *Aktor kanak-kanak terbaik "Mega Mendong" Adek Wan Hussain FFA4 (Tokyo 1957)

    * Sinematografi terbaik "Sumpah Orang Minyak" A. Bakar Ali FFA5 (Manila 1958)

    * Komedi terbaik "Pendekar Bujang Lapok" FFA6 (Kuala Lumpur 1959)

    * Kecemerlangan lakonan "Satay" Aiddie Ali FFA6 (Kuala Lumpur 1959)

    * Gambaran terbaik cerita rakyat "Mahsuri" FFA6 (Kuala Lumpur 1959)

    * Komedi terbaik "Nujum Pa' Blalang" FFA7 (Tokyo 1960)

    * Aktor kanak-kanak terbaik "Lela Manja" Bat Latiff FFA7 (Tokyo 1960)

    * Komedi terbaik "Che Mamat Parang Tumpol" FFA8 (Manila 1961)

    * Cerita rakyat terbaik "Dang Anom" FFA9 (Seoul 1962)

    * Bakat serba boleh (the most versatile talent) "Ibu Mertua Ku" P. Ramlee FFA10 (Tokyo 1963)

    * Sinematografi terbaik "Ibu Mertua Ku" A. Bakar Ali FFA10 (Tokyo 1963)

    * Aktor pembantu terbaik "Bayangan Di Waktu Fajar" Rendra Karno FFA10 (Tokyo 1963)

    * Aktor kanak-kanak terbaik "Gerhana" Bat Latiff FFA11 (Taipei 1964)

    * Komedi terbaik "Madu Tiga" FFA11 (Taipei 1964)

    * Drama trajidi terbaik "Satu Titek Di Garisan" FFA19 (Singapura 1973)

    * Trajidi kampus terbaik "Permintaan Terakhir" FFA21 (Jakarta 1975)

    * Komedi terbaik "Keluarga Comat" FFA21 (Jakarta 1975)

    * Aktor kanak-kanak terbaik "Sayang Anakku Sayang" Aziz M. Osman FFA22(Pusan 1976)

    * Menjanjikan persahabatan dan kemajuan seni "Hapuslah Airmatamu" FFA22 (Pusan 1976)

    * Kisah terjidi terbaik "Jiwa Remaja" FFA22 (Pusan 1976)

    * Penyuntingan terbaik "Loceng Maut" Salehan Shamsuddin FFA24 (Sydney 1978)

    * Keseluruhan kesempurnaan "Loceng Maut" FFA24 (Sydney 1978)

    * Komedi terbaik "Panglima Badol" FFA25 (Singapura 1979)

    * Rakaman suara terbaik "Dendang Perantau" Zulkiflee Salleh/Peter Lim FFA25 (Singapura 1979)

    * Aktres pembantu terbaik "Adik Manja" Shasha FFA26 (Jakarta/Jogjakarta/Bali 1980)

    * Komedi sihat dengan penghargaan bernilai "Adik Manja" FFA26 (Jakarta/Jogjakarta/Bali 1980)

    * Tema terbaik mengenai perpaduan kaum "Esok Masih Ada" FFA26 (Jakarta/Jogjakarta/Bali 1980)

    * Inspirasi cerita terbaik mengenai kegigihan seorang artis mencapai kejayaan "Sumber Ilhamku" FFA26 (Jakarta/Jogjakarta/Bali 1980)

    * Aktres muda berbakat "Abang" Fauziah Ahmad Daud FFA27 (Kuala Lumpur 1982)

    * Penonjolan kuat di layar perak "Pemburu" Ahmad Yatim FFA27 (Kuala Lumpur 1982)

    * Kisah luar bandar terbaik "Ranjau Sepanjang Jalan" FFA28 (Taipei 1984)


    KESIMPULANNYA___

    Ini bererti selama 28 kali penganjuran FFA, pencapaian Malaysia-Singapura merebut anugerah terutama anugerah utama tidak begitu memerangsangkan.

    Paling ke depan P. Ramlee apabila dia memenangi anugerah aktor terbaik kerana lakonannya dalam "Anak-Ku Sazali" (1957), kemudian diikuti oleh Rendra Karno aktor pembantu terbaik kerana "Bayangan Di Waktu Fajar" (1963) dan Shasha aktres pembantu terbaik kerana "Adik Manja" (1980).

    Dalam bidang teknikal, A. Bakar Ali ke depan dengan memenangi 2 anugerah fotografi terbaik (hitam & putih) - "Sumpah Orang Minyak" (1958) dan "Ibu Mertua Ku" (1963).

    Anugerah musik terbaik dimenangi oleh P. Ramlee kerana ciptaan musiknya untuk "Hang Tuah" (1956), anugerah penyuntingan terbaik dimenangi oleh Salehan Shamsuddin "Loceng Maut" (1978) dan anugerah rakaman suara terbaik diperolehi oleh Zulkiflee Salleh/Peter Lim "Dendang Perantau" (1979).

    Itu saja 8 anugerah berprestij yang diterima oleh Malaysia-Singapura sepanjang tahun 1954 hingga 1984, yang lain semuanya boleh dianggap sebagai anugerah belas kasihan atau pun anugerah mengambil hati.

    P. Ramlee sebagai pengarah menerima 3 anugerah komedi terbaik,
    * "Pendekar Bujang Lapok" (1959)
    * "Nujum Pa' Blalang" (1960)
    * "Madu Tiga" (1964)

    L. Krishnan "Che Mamat Parang Tumpol" (1961)

    Aziz Sattar "Keluarga Comat" (1975)

    Hussain Abu Hassan "Panglima Badol" (1979)

    Bat Latiff diberi 2 anugerah sebagai aktor kanak-kanak terbaik,
    * "Lela Manja" (1960)
    * "Gerhana" (1964)

    Tony (Tony Castillo) "Anak-Ku Sazali" (1957)

    Adek Wan Hussain "Mega Mendong" (1957)

    Aziz M. Osman "Sayang Anakku Sayang" (1976)

    Aiddie Ali (mengikut kajian) tidak boleh dianggap aktor kanak-kanak terbaik kerana di FFA (1959) dua aktor kanak-kanak menerima anugerah tersebut - Pak Kwang Soo (Korea) dan Hsiao Yen-chang (China)

    Mengikut catatan, Aiddie Ali diberi anugerah kerana kecemerlangan lakonan (outstanding performance) dalam "Satay", bukan aktor kanak-kanak terbaik


    PENGARAH___

    P. Ramlee menerima 6 anugerah.
    * "Sumpah Orang Minyak"
    * "Pendekar Bujang Lapok"
    * "Nujum Pa' Blalang"
    * "Ibu Mertua Ku" (2)
    * "Madu Tiga"

    Jamil Sulong (7).
    * "Lela Manja"
    * "Gerhana"
    * "Permintaan Terakhir"
    * "Sayang Anakku Sayang"
    * "Jiwa Remaja"
    * "Dendang Perantau"
    * "Ranjau Sepanjang Jalan"

    Phani Majumdar (3)
    * "Hang Tuah"
    * "Anak-Ku Sazali" (2)

    L. Krishnan (2)
    * "Mega Mendong"
    * "Che Mamat Parang Tumpol"

    K.M. Basker (1) - "Satay"

    Hussain Haniff (1) - "Dang Anom"

    Usmar Ismail (1) - "Bayangan Di Waktu Fajar"

    M. Amin (2)
    * "Satu Titek Di Garisan"
    * "Hapuslah Airmatamu"

    Aziz Sattar (1) - "Keluarga Comat"

    Naz Achnaz (2) - "Loceng Maut" (2)

    Hussain Abu Hassan (1) - "Panglima Badol"

    Othman Hafsham (2) - "Adik Manja" (2)

    Jins Shamsudin (1) - "Esok Masih Ada"

    Aziz Jaafar (1) - "Sumber Ilhamku"

    Rahim Razali (2)
    * "Abang"
    * "Pemburu"


    FAKTA___

    * Filem IMAN yang dibintangi oleh Ahmad Mahmood dan Sa'adiah adalah filem pertama Malaysia-Singapura menyertai FFA - di FFA1, Tokyo pada tahun 1954.

    * Saloma menerima anugerah sinematografi terbaik ("Sumpah Orang Minyak") bagi pihak A. Bakar Ali di FFA5 (Manila 1958).

    * Hanya tiga filem memenangi anugerah lebih dari satu - "Anak-Ku Sazali" (2), "Ibu Mertua Ku" (2) dan "Loceng Maut" (2).

    * Rendra Karno, satu-satunya aktor Indonesia memenangi anugerah kerana berlakon dalam filem Malaysia-Singapura - "Bayangan Di Waktu Fajar".

    * Antara tahun 1954 dan 1984, Malaysia-Singapura hanya menganjurkan sekali saja FFA di Kuala Lumpur pada tahun 1959.

    * P. Ramlee menerima sendiri anugerah komedi terbaik di Kuala Lumpur (1959) dan bakat serba boleh (the most versatile talent) di Tokyo pada tahun 1963.

    * Filem P. Ramlee paling banyak menerima anugerah di FFA, 9 semuanya - "Hang Tuah" (1), "Anak-Ku Sazali" (2), "Sumpah Orang Minyak" (1), "Pendekar Bujang Lapok" (1), "Nujum Pa' Blalang" (1), "Ibu Mertua Ku" (2) dan "Madu Tiga" (1).

    * Shaw Brothers menghantar 2 filem ke Taipei (1964) - "Gerhana" dan "Madu Tiga". Kedua-duanya memenangi anugerah untuk Bat Latiff dan komedi terbaik.


    # Update akan dilakukan dari masa ke masa.








    Thursday, June 9, 2011


    VICTOR MATURE

    TIGA FILEMNYA PALING SAYA MINATI
    Teks: Mustafar A.R.
    Foto Dari Pelbagai Sumber
    Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



    ULASAN FK___

    KALAU dibandingkan dengan ketanpanan dan kesegakan Tyrone Power, James Stewart, John Wyane, Gary Cooper, Robert Taylor dan Gregory Peck, Victor Mature, bak kata orang, "tidaklah sampai ke mana".

    Bagi saya, sebagai bintang filem, Victor Mature mempunyai karisma yang boleh menarik peminat-peminat filem menonton filem-filemnya sama seperti ketidakkacakan Kirk Douglas, Richard Widmark, Anthony Quinn dan Jack Palance.

    Saya mula meminati Victor Mature selepas menonton filem "Samson and Delilah" (1949). Peranannya sebagai Samson begitu hebat dan membuat saya tertarik kepadanya.

    Dengan tubuh badan yang tegap dan nampak kuat dia sangat sesuai memegang peranan tersebut, dan tidak tersilap bagi pengarah Cecil B. DeMille mengambilnya menggantikan Burt Lancaster yang dicadangkan pada mulanya membawa peranan Samson.

    Kali pertama saya menonton "Samson and Delilah" di Odeon, Kuala Lumpur, bukan di peringkat awal penayangannya tetapi jauh ke depan di pertengahan tahun 1950an (tayangan ulangan entah berapa kali ulangan).

    Di Singapura, filem yang dibintangi oleh Hedy Lamarr sebagai Delilah ini mula ditayangkan di Cathay Cinema pada 16 Februari 1951.

    Mengikut laporan The Straits Times (18 Mac 1951), filem ini telah memecah rekod tayangan di Singapura dan Kuala Lumpur.

    Singapura, tayangannya di minggu kelima menerima 120,000 orang penonton dan Kuala Lumpur di minggu keempat, setiap seorang dari tiga orang penduduknya sudah menonton.

    Rekod tayangan di Cathay Cinema, Singapura pada tahun 1951 dipegang oleh "Samson and Delilah" (49 hari) dan ia hanya dapat dipecahkan pada tahun 1958 oleh "The Ten Commandments" (50 hari).

    "The Ten Commandments" juga diarahkan oleh Cecil B. DeMille mengisahkan mengenai Nabi Musa menentang kekejaman Firaun dengan pelakon utamanya Charlton Heston dan dibantu oleh Yul Brynner, Anne Baxter dan Debra Paget.

    Victor Mature (nama sebenarnya Victor John Mature) lahir di Louisville, Kentucky pada 29 Januari 1913, dan mula berlakon filem dalam "The Housekeeper's Daughter" pada tahun 1939.

    Sejak itu, dia telah membintangi lebih 50 filem kebanyakannya sebagai hero dan berheroinekan aktris-aktris terkenal termasuk Gene Tierney, Betty Grable, Rita Hayworth, Linda Darnell, Jane Russell, Esther Williams, Jean Simmons, Susan Hayward, Lana Turner, Anita Ekberg dan bintang filem Hong Kong, Li Li Hwa.

    Tiga filemnya yang saya anggap paling menarik "Samson and Delilah" (1949), "The Robe" (1953) dan "Zarak" (1956).

    12 lagi yang boleh dianggap menarik "My Darling Clementine" (1946), "Kiss of Death" (1947), "Demetrius and the Gladiators" (1954), "China Doll" (1958), "Safari" (1956), "Egyptian" (1954), "Betrayed" (1954), "Androcles and the Lion" (1952), "The Veils of Bagdad" (1953), "Chief Crazy Horse" (1955), "Violent Saturday" (1955) dan "The Bandit of Zhobe" (1959).

    Kali terakhir Victor Mature berlakon pada tahun 1984 memegang peranan Manoah (ayah kepada Samson yang dilakonkan oleh Anthony Hamilton) dalam "Samson and Delilah" untuk filem tv.

    Victor Mature meninggal dunia pada 4 Ogos 1999 kerana leukemia di Rancho Santa Fe, California.




    (sumber: baselnelson)



    FAKTA___

    * Selain Hedy Lamarr turut difikirkan oleh Cecil B. DeMille memegang peranan Delilah Betty Hutton, Jean Simmons, Lana Turner dan Rita Hayworth.

    * Selain Burt Lancaster digugurkan memegang peranan Samson, Henry Wilcoxon dalam filem ini dia berperanan sebagai Putera Ahtur.

    * Pada mulanya Phyllis Calvert sepatutnya memegang peranan Samadar, tetapi kerana sakit dia digantikan oleh Angela Lansbury.

    * Steve Reeves (terkenal dengan filem-filem Hercules) turut mendapat perhatian Cecil B. DeMille untuk memegang peranan Samson.

    * Filem ini mula ditayangkan di New York pada 21 Disember 1949; Jepun, 15 Februari 1952; Hong Kong, 6 Mac 1952 dan Filipina, 13 Mac 1952.

    * Anehnya, filem sehebat ini tidak terpilih sebagai calon filem terbaik di anugerah oskar 1950. Ia hanya menang dua oskar di bahagian teknikal, arahan seni terbaik dan rekaan kostium terbaik. Pada tahun tersebut "All About Eve" yang diarahkan oleh Joseph L. Mankiewicz menang anugerah filem terbaik.

    * Ini lawak dari Groucho Marx. Selepas tayangan perdana, Cecil B.DeMille bertanya pendapatnya tentang filem tersebut. Kata Groucho Marx, tidak ada filem yang boleh menarik minatnya apabila buah dada hero (Victor Mature) lebih besar dari buah dada heroine (Hedy Lamarr).

    * Musik ciptaan Victor Young telah menarik minat pengarah S. Ramanathan, dan ini menyebabkan dia meminta Yusof B. menggubah semula lagu tersebut dengan lirik oleh S. Sudarmadji untuk lagu mengiringi credit title filem "Chemburu" (1953) yang dibintangi oleh Rosnani, Yusof Latiff dan Mariani. Lagu tersebut dinyanyikan oleh P.Ramlee.




    SAMSON AND DELILAH FULL MOVIE

    Hedy Lamarr


    HEDY LAMARR___

    Atau nama sebenarnya Hedwig Eva Maria Kiesler lahir di Vienna pada 9 November 1913, dan mula mendapat perhatian apabila muncul berbogel dalam filem Czechoslovakia yang dibuat di Prague "Ecstasy" pada tahun 1933.

    Apabila bercerai dengan suaminya, Friedrich Mandl, dia bertemu dengan Louis B. Mayer (orang kuat MGM) di London, dan pada tahun 1938 berlakon filem pertamanya di Hollywood "Algier".

    Selepas itu, Hedy Lamarr membintangi beberapa filem lagi termasuk "Boom Tiwn" (1940), "Ziegfeld Girl" (1941), "White Cargo" (1942) dan "Tortilla Flat" (1942) yang dipadankan dari novel karya John Steinbeck.

    Antara tahun 1940 hingga 1949, Hedy Lamarr telah membintangi 18 filem.

    Kejayaan besar yang dicapainya apabila dia memegang peranan Delilah dalam filem Cecil B. DeMille "Samson and Delilah" pada tahun 1949 dengan Victor Mature sebagai Samson.

    Anehnya, kehebatan filem yang berdasarkan kitab injil itu memusnahkan kerjayanya sebagai bintang filem apabila selepas itu dia hanya membintangi 6 filem saja.

    Hedy Lamarr mengakhiri kerjaya filemnya pada tahun 1958 dengan "The Female Animal" yang turut dibintangi oleh George Nader dan Jane Powell.

    Hedy Lamarr meninggal dunia di Casselberry, Florida pada 19 Januari 2000.



    FAKTA___

    * Filem kedua dibuat dalam CinemaScope. Bagaimanapun, yang pertama di tayangkan untuk tontonan umum pada 16 September 1953. Filem CinemaScope pertama "How to Marry a Millionaire" di tayangkan pada 4 November 1953.

    * Darryl F. Zanuck pada mula menawarkan kepada Tyrone Power untuk memegang peranan Marcellus Gallio sebagai satu cara mengumpannya menandatangan kontrak baru, tetapi dia menolak. Tempatnya digantikan dengan Richard Burton.

    * Burt Lancaster sepatutnya berperanan sebagai Demetrius yang dipegang oleh Victor Mature.

    * Affair! Richard Burton telah diancam dengan pistol oleh Stewart Granger kerana dia mendapat tahu isterinya, Jean Simmons, ada membuat hubungan sulit dengan Richard Burton semasa penggambaran.

    * Filem pertama Richard Burton berheroinekan Jean Simmons.

    * Filem pertama CinemaScope dicalonkan merebut anugerah oskar (1953) filem terbaik tetapi ditewaskan oleh "From Here to Enternity" yang diarahkan oleh Fred Zinnemann.

    * Agak aneh juga, sama seperti "Samson and Delilah" filem ini hanya memenangi anugerah oskar arahan seni terbaik dan rekaan kostium terbaik pada tahun 1953.

    * Richard Burton kerana filem ini dicalonkan merebut anugerah aktor terbaik tetapi digagalkan oleh William Holden yang membintangi "Stalag 17".

    * Di penyampaian anugerah Golden Globe 1953, filem ini memenangi anugerah filem terbaik.

    * Kali ketiga Victor Mature berlakon bersama Jean Simmons selepas "Androcles and the Lion" (1952) dan "Affair with a Stranger" (1953).



    THE ROBE FULL MOVIE


    Jean Simmons


    JEAN SIMMONS___

    Nama asalnya Jean Merilyn Simmons lahir di Lower Holloway, London pada 31 Januari 1929. Kerjaya filemnya bermula ketika usianya masih muda, 14 tahun.

    Jean Simmons mula mendapat perhatian setelah muncul memegang peranan Estella dalam filem David Lean "Great Expectations" pada tahun 1946 dan "Black Narcissus" (1947).

    Lebih menyerlah lagi apabila dia dicalonkan merebut anugerah oskar tahun 1948 (aktris pembantu terbaik) disebabkan peranannya sebagai Ophelia dalam filem "Hamlet" yang dipadankan dari karya William Shakespeare.

    Jean Simmons kalah kepada Claire Trevor kerana filemnya "Key Largo", namun "Hamlet" dipilih menerima anugerah filem terbaik dan Laurence Olivier menang aktor terbaik.

    Pada tahun 1950 J. Arthur Rank telah menjual kontraknya kepada Howard Hughes (orang kuat RKO Radio Picture), dan pada tahun itu juga dia berkahwin dengan Stewart Granger dan mereka pernah berlakon bersama dalam "Adam and Evalyn" (1947) kemudian disusuli "Young Bess" (1953) dan "Footstep in the Fog" (1955).

    Banyak filem menarik dilakonkannya dan mendapat sambutan, antaranya termasuk "The Robe" berherokan Richard Burton, "The Big Country" (Gregory Peck 1958), "Elmer Gantry" (Burt Lancaster 1960), "Spartacus" (Kirk Douglas 1960) dan "Home Before Dark" (1958) di mana dia telah memperlihatkan mutu lakonan yang tidak pernah dilakukannya sebelum ini.

    Disamping itu, Jean Simmons juga turut berlakon siri tv popular seperti "The Thorn Birds" (1983), "North and South" (1985) dan "Dark Shadows" (1993).

    Kerjaya filemnya berakhir dengan filem "Shadows in the Sun" pada tahun 2009.

    Pada tahun 1960, Jean Simmons bercerai dengan Stewart Granger dan pada 1 November 1960 dia berkahwin pula dengan pengarah Richard Brooks yang juga berakhir dengan perceraian pada tahun 1977.

    Dari segi memenangi anugerah dia kemarau panjang. Anugerah oskar tidak pernah dimenanginya tetapi anugerah Emmy pada tahun 1983 memilihnya sebagai aktris pembantu terbaik kerana "The Thorn Birds" dan anugerah Golden Globes (1956) aktris terbaik kerana lakonannya dalam "Guys and Dolls" yang dibintanginya bersama Marlon Brando.
    Jean Simmons meninggal dunia di Santa Monica, California pada 22 Januari 2010.



    FAKTA___

    * Filem ini dipadankan dari novel tahun 1949 "The Story of Zarak Khan" oleh A.J. Bevan.

    * Filem ini juga menggunakan tajuk "Zarak Khan".

    *Poster filem ini telah dikritik hebat oleh House of Lords (parlimen) Britain kerana dianggap lucah dan telah diharamkan penyebarannya di United Kingdom.

    * Filem kedua Victor Mature berlakon dibawah arahan Terrence Young selepas "Safari" (1956) yang turut dibintangi oleh Janet Leigh.

    * Filem pertama Victor Mature berheroinekan Anita Ekberg. Selepas filem ini mereka berlakon bersama dalam "Interpol" (1957) yang juga menggunakan tajuk "Pickup Alley".

    * Penggambaran filem dilakukan di Morocco, India, Burma dan England.

    * Kerana kejayaan filem ini, sambungannya (sequel) dibuat, bertajuk "The Bandit of Zhobe" yang diarahkan oleh John Gilling. Bagaimanapun, persembahan dan sambutannya tidak sebaik "Zarak."

    * Kerana peranannya sebagai Zarak Khan dimatikan, dalam "The Bandit of Zhobe" ini Victor Mature memegang peranan Kasim Khan (tajuk asal) yang memusuhi orang-orang British kerana menganggap mereka membunuh kaum keluarganya.















    Anita Ekberg


    ANITA EKBERG___

    Yang lahir di Malmo, Sweden pada 28 September 1931 memulakan kerjaya sebagai model fesyen sebelum terjun ke dunia filem.

    Pada tahun 1950 dia (Kerstin Anita Marianne Ekberg) menyertai Miss Sweden dan berjaya. Ini membolehkannya pergi ke Amerika Syarikat untuk menyertai Miss Universe, tetapi gagal.

    Sungguhpun tidak menang, sebagai salah seorang peserta 6 finalist, Anita Ekberg mendapat tawaran menandatangani kontrak dengan Universal Pictures.

    Filem pertama Anita Ekberg di Hollywood "The Mississippi Gambler" (1953) berlakon bersama Tyrone Power dan Piper Laurie tetapi namanya tidak tercatat di credit title.

    Kemudian disusuli pula sebagai dayang dalam "The Golden Blade" (1953) yang dibintangi oleh Rock Hudson dan Piper Laurie.

    Kecantikan dan kejelitaannya turut menarik minat John Wyane (sebagai produser)apabila dia diberi peranan sebagai perempuan Cina dalam "Blood Alley" (1955) yang juga dibintangi oleh John Wyane dan Lauren Bacall.

    Dalam "Artists and Models" (1955) dan "War and Peace" (1956) peranannya masih terpinggir. Hanya "Back To Enternity" (1956) yang diarahkan oleh John Farrow meletakkannya ke taraf heroine berherokan Robert Ryan.

    Dalam "Zarak" bukan saja Anita Ekberg berkemampuan memperlihatkan keseksiannya tetapi juga bakat lakonannya, dan ini sekali lagi dia digandingkan dengan Victor Mature dalam "Interpol" ("Pickup Alley") pada tahun 1957.

    Kejayaan besar yang dicapainya apabila Federico Fellini mengekploitasikan keseksiannya dalam "La Dolce Vita" (1960) berherokan Marcello Mastroianni.

    Adegan dia mandi di Trevi Fountain, Rome kini sudah dianggap klasik.
    Anita Ekberg turut membintangi "Boccaccio '70" yang mengadungi 4 cerita dan diarahkan oleh 4 pengarah - Federico Fellini, Lochino Visconti, Vittoria de Sica dan Mario Monicelli.

    Ceritanya menitiberatkan cinta dan maruah.

    Anita Ekberg muncul bersama Peppino de Filipino dalam episod yang diarahkan oleh Federico Fellini.

    Selepas itu banyak juga filem yang dibintangi oleh Anita Ekberg, tetapi sambutannya tidak menggalakkan kecuali dua yang dikeluarkan pada tahun 1963 - "Call Me Bwana" bersama Bob Hope dan "4 For Texas" dengan Frank Sinatra, Ursula Andress dan Dean Martin.

    Anita Ekberg berkahwin dengan aktor British Anthony Steel pada tahun 1956 dan bercerai pada tahun 1959. Pada tahun 1963 dia berkahwin dengan aktor Rik Van Nutta dan bercerai pula pada tahun 1975.

    Anita Ekberg (katanya, Howard Hughes pernah mengajaknya berkahwin pada tahun 1950) turut berhubung sulit dengan Tyrone Power, Errol Flynn, Gary Cooper, Yul Brynner, Frank Sinatra, Robert Wagner dan Marcello Mastroianni.

    Disamping itu, dia juga pernah beraffair dengan pengerusi kereta Fiat (Gianni Angelli) selama tiga tahun.

    Anita Ekberg kini tinggal di Rome, Itali.

    * Sekiranya ada di antara YouTube di sini menghadapi masalah, cuba anda cari di YouTube biasa.


    # Update akan dilakukan dari masa ke masa.








    Friday, June 3, 2011


    CINTA PERTAMA (1973)


    YA, BEGITULAH KIRA-KIRA...
    Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
    Foto Dari Pelbagai Sumber
    Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop







    Christine Hakim dan Ully Artha



    Slamet Rahardjo dan Christine Hakim


    Koesno Soedjarwardi dan Aedy Moward



    N. Riantiarno dan Nani Widjaja




    Soultan Saladin sebagai Herman




    JELAJAH FILM
    Produser NY. SEVIHARA SOEDJARWO
    Pengarah TEGUH KARYA
    Juru kamera AKIN
    Musik IDRIS SARDI
    Juru sunting TANTRA SUJARDI
    Juru suara SUPARMAN SIDIK
    Tata artistik IRY SUPIT TEGUH KARYA
    Cerita USMAN EFFENDI
    Lakonlayar TEGUH KARYA
    Pelakon SLAMET RAHARDJO CHRISTINE HAKIM NANI WIDJAJA KOESNO SOEDJARWARDI AEDY MOWARD N. RIANTIARNO ULLY ARTHA SOULTAN SALADIN SARI NARULITA ALAM SURAWIDJAJA NORMA MUCHSIN KHALIK NOOR ROBBY SUTARA

    Tahun diedarkan: 1973
    Masa tayangan: 110 Minit


    JALAN CERITA___

    Bastian bertemu Ade dalam keretapi menuju ke Jakarta. Di keretapi mereka saling pandang memandang dan terus jatuh cinta pandang pertama.

    Kebetulan, Bastian mendapat kerja di pejabat bapak Ade. Dengan itu perhubungan semakin rapat dan terjalin cinta mencintai di antara mereka.

    Suatu hari, bekas bapak mertua Bastian bertemu bapak Ade. Dia menunjukkan keratan akhbar memberitahu, Bastian telah membunuh anaknya (isteri Bastian) dan dihukum penjara hampir 4 tahun.

    Kerana maruah, bapak Ade melarang Bastian bergaul dengan Ade tambahan pula Bastian sendiri mengakui memang dia yang membunuh isterinya.

    Bastian meninggalkan Ade dan kerjanya. Dia kembali membantu keluarga angkatnya menanam dan menjual bunga.

    Ketika Bastian menghantar bunga kepada pelanggannya di Jakarta, dia bertemu Ade. Dalam pertemuan tersebut, Ade menunjukkan bakal suaminya setelah Bastian memintanya.

    Bastian terperanjat, kerana bakal suami Ade ialah Johnny (baru pulang dari Jerman), orang yang cuba memperkosa isterinya dan penyebab dia di penjara kerana dituduh membunuh isterinya.

    Bastian tidak mahu Ade bersuamikan Johnny, dan dia menulis surat supaya Ade datang menjejakinya untuk berkahwin.

    Ade bersetuju, dan ini menyebabkan Johnny berang. Dia mengamuk dan pergi ke tempat Bastian. Kemudian berlaku perkelahian antara mereka.

    Herman (teman baik Bastian) terkena tembakan pistol Johnny dan sebelum menghembuskan nafas terakhir dia sempat menembak Johnny hingga menyebabkan kematiannya.


    ULASAN FK___

    Filem ini merupakan salah sebuah filem Indonesia yang saya suka tonton berulang-ulang kali. Satu perkara menarik buat saya ialah dialognya: "ya, begitulah kira-kira..." yang diucapkan berulang-ulang kali oleh Bastian (Slamet Rahardjo) dan Ade (Christine Hakim).

    Cara pengucapan mereka, kemudian ditambah pula dengan dialog-dialog lain, menjadikan filem ini sukar saya lupai. Ini jelas, sudah 37 tahun berlalu (saya menonton pada tahun 1974) namun "ya, begitulah kira-kira..." masih ternyiang-nyiang di teliga saya.

    Filem yang diarahkan oleh Teguh Karya ini tidak boleh dianggap hebat, tidak sehebat filem arahannya, "November 1828". Begitu pun juga, sebagai sebuah filem ia ada kesemuanya - drama, komedi, seram, lagu, musik dan aksi - yang sudah semistinya membuat penonton-penonton (terutama di kalangan remaja) terhibur dan mungkin juga tersentak.

    Lakonan natural (bersahaja) Slamet Rahardjo dan Christine Hakim tidak boleh dipertikaikan bagusnya, sungguhpun mereka (ketika itu) boleh dianggap pelakon baru.

    Ini kemungkinan, kedua mereka begitu rapat dengan Teguh Karya dan sama-sama bergiat dalam grup lakonan teater sebelum terjun ke dunia filem.

    Inilah filem pertama Christine Hakim, dan bagi Slamet Rahardjo filem kedua selepas "Wajah Seorang Laki-Laki" juga diarahkan oleh Teguh Karya.

    Lakonan pelakon-pelakon lain juga dikira baik dan memuaskan terutama Soultan Saladin, Nani Widjaya dan N. Riantiarno.

    Penggarafan (lakonlayar) Teguh Karya ternyata berkesan sekali di mana plotnya tersusun kemas berdasarkan cerita yang begitu simple disamping temanya sudah banyak kali dijadikan filem.

    Penggambaran oleh Akin sangat menarik. Tetapi bukan menonton melalui YouTube kerana kualitinya sudah pasti kurang memuaskan. Cari DVDnya (jika ada), kalau ingin tahu.

    Musik dan lagu, nama Idris Sardi saja sudah cukup kuat menentukan kemerduan iramanya apatah lagi dinyanyikan oleh Anna Manthovani dan Broery Marantika.

    Lagu "Cinta Pertama" yang iramanya mengikut rentak berjalannya keretapi, sangat menarik sekali.

    Begitu pun juga, musik latarbelakang (kalau di dengar baik-baik) Teguh Karya cuba mengikuti jejak musik filem "Psycho" yang diarahkan oleh Alfred Hitchcock sebagai menggambarkan kedurjanaan Johnny.

    Satu hal paling berjaya, saya kira, dari sudut penyuntingan filem oleh Tantra Sujardi. Pergerakannya begitu pantas sama seperti filem-filem aksi Shaw Brothers Hong Kong terutama semasa filem sudah sampai ke penghujung dan hampir tamat.

    Oleh yang demikian, tidak heranlah dia mendapat pengiktirafan sebagai juru sunting terbaik (FFI74) di Surabaya.

    Satu perkara lagi, terdapatnya unsur-unsur ciplak dari filem "Antara Dua Darjat" (1960) yang diarahkan oleh P. Ramlee.

    Satu, Christine Hakim bermain piano sama seperti Sa'adiah bermain piano.

    Dua, pengenalan diri oleh Christine Hakim dan Slamet Rahardjo sama seperti P. Ramlee memperkenalkan dirinya kepada Sa'adiah.

    Tiga, perkelahian Slamet Rahardjo, N. Riantiarno dan Soultan Saladin sama seperti P. Ramlee, S. Kadarisman dan Yusof Latiff.

    Cuma bezanya, Soultan Saladin mati di tembak tetapi Yusof Latiff tidak walaupun dia cuba dibunuh oleh S. Kadarisman.

    Kesimpulannya, sungguhpun sudah berlalu sekian lama namun filem ini masih seronok di tonton (masih segar) dan juga boleh dianggap sebagai salah sebuah filem terbaik pernah dikeluarkan oleh negara Indonesia.


    LAGU___

    * "Cinta Pertama" (Anna Manthovani)

    * "Musim Bercinta" (Broery Marantika)

    * "Satu-Satu" (Anna Manthovani)


    MARI KITA MENYANYI LAGU "CINTA PERTAMA"



    (sumber: rayamir)


    "CINTA PERTAMA"

    Dua insan bertemu muka
    Bagai merpati sejoli
    Berpandangan bertatapan
    Berpasangan di persimpangan
    Kasih, bibirmu merah delima
    Wangi seperti rambutmu
    Halus bagai angin senja
    Sesuci semurni kasihmu
    Aku terperangkap dalam
    Pelukan cinta pertama

    Dua insan bertemu muka
    Bagai merpati sejoli
    Berpandangan bertatapan
    Berpasangan di persimpangan
    Kasih, bibirmu merah delima
    Wangi seperti rambutmu
    Halus bagai angin senja
    Sesuci semurni kasihmu
    Aku terperangkap dalam
    Pelukan cinta pertama

    Nyanyian ANNA MANTHOVANI
    Lagu/musik IDRIS SARDI


    ANUGERAH___

    * Filem terbaik

    * Pengarah terbaik TEGUH KARYA

    * Pelakon wanita terbaik CHRISTINE HAKIM

    * Juru kamera terbaik AKIN

    * Musik terbaik IDRIS SARDI

    * Lakonlayar terbaik ke-2 TEGUH KARYA

    * Juru artistik terbaik ke-2 IRY SUPIT TEGUH KARYA

    * Juru sunting terbaik ke-2 TANTRA SUJARDI

    * FESTIVAL FILEM INDONESIA 1974 (Surabaya)


    CHRISTINE HAKIM___

    Adalah artis filem paling berjaya dan dihormati di Indonesia. Di lahirkan di Kuala Tungkal, Jambi pada 25 Disember 1957, dia mula terkenal apabila membintangi "Cinta Pertama" (1973) yang diarahkan oleh Teguh Karya.

    Di Festival Filem Indonesia (FFI), Christine Hakim telah memenangi anugerah pelakon wanita terbaik 6 kali - "Cinta Pertama" (1974), "Sesuatu Yang Indah" (1977), "Pengemis dan Tukang Becak" (1979), "Di Balik Kelambu" (1983), "Kerikil-Kerikil Tajam" (1985) dan "Tjoet Nja' Dhien" (1988).

    Di Festival Filem Asia Pasifik (FFAP98), Christine Hakim memenangi anugerah pelakon wanita terbaik kerana lakunannya dalam filem "Daun Di Atas Bantal" yang diarahkan oleh Garin Nugroho dan produsernya dia sendiri. Filem tersebut juga memenangi anugerah filem terbaik.

    Christine Hakim juga turut berlakon dalam filem "Hapuslah Airmatamu" (1976) yang diarahkan oleh M. Amin dan dibintangi oleh Sharifah Aini dan Broery Marantika.

    Pada tahun 1988, dalam filem "Irisan-Irisan Hati" (ciplakan filem "Sunflower" lakonan Sophia Loren) yang diarahkan oleh Djun Saptohadi dan dibintangi oleh Deddy Mizwar, Tiara Jacquelina dan Baharuddin Haji Omar.

    Pada tahun 2004, Christine Hakim memegang peranan Bayan dalam filem "Puteri Gunung Ledang" yang diarahkan oleh Teong Hin Saw dan turut dibintangi oleh Tiara Jacquelina, M. Nasir, Alex Komang, Adlin Aman Ramlee dan Sofia Jane.

    Dalam pada itu, Christine Hakim juga turut diberi penghormatan sebagai angguta juri di Festival Filem Shanghai (1985), Festival Filem Tokyo (1990), Festival Filem Hawaii (1991), Festival Filem Asia Pasifik, Sydney (1994), Festival Filem Singapura (1994), Festival Filem Asia Pasifik, Jakarta (1995) dan Festival Filem Asian, Fukuoka (1995).

    Pada tahun 1997, Christine Hakim dilantik sebagai ketua juri Festival Filem South East Asian Bienalle di Kamboja, dan diundang menjadi angguta juri Festival Filem Cannes pada tahun 2002 bersama David Lynch, Sharon Stone dan Michelle Yeoh.

    Christine Hakim buat pertama kali menyertai sinetron (persembahan televisyen) pada tahun 1997 dengan "Bukan Perempuan Biasa" dan berikutan kritikan kepujian yang memerangsangkan, pada tahun 2001 dia kembali ke televisyen dengan siri mini "Tiga Orang Perempuan".

    Kerana keunggulannya memainkan peranan (filem) dalam dan luar Indonesia, Christine Hakim telah dianugerahkan dengan anugerah pencapaian seumur hidup (lifetime achievement award) yang buat pertama kali diwujudkan oleh Festival Filem Antarabangsa Cinemanila di Manila, Filipina pada tahun 2003.

    Christine Hakim orangnya peramah dan bijak berbicara. Saya pernah bertemu dan menemuramahnya di tiga tempat,

    * Festival Filem Asia Pasifik (FFAP24) Sydney, 1978

    * Festival Filem Asia Pasifik (FFAP25) Singapura, 1979

    * Festival Filem Indonesia (FFI13) Bandung, 1985


    SLAMET RAHARDJO___

    Di lahir di Serang pada 21 Januari 1949, memulakan kerjaya filemnya dengan membintangi "Wajah Seorang Laki-Laki" yang diarahkan oleh Teguh Karya pada tahun 1971 berlakon bersama Rima Melati dan W.D. Mochtar.

    Sejak itu, dia telah membintangi lebih 30 filem. Antara yang menarik "Cinta Pertama" (1973), "Pengantin Remaja" (1974), "Badai Pasti Berlalu" (1977), "November 1828" (1978), "Rembulan dan Matahari" (1980), "Ponirah Terpidana" (1983), "Kembang Kertas" (1985), "Tjoet Nja' Dhien" (1988) dan "Pasir Berbisik" (2001).

    Di Festival Filem Indonesia (FFI), kejayaan yang dicapainya sebagai pelakon terbaik "Ranjang Pengangtin" (1975), pelakon terbaik "Di Balik Kelambu" (1983), filem terbaik dan pengarah terbaik "Kembang Kertas" (1985) dan pengarah terbaik "Kodrat" (1987).

    Pada FFI85 (Bandung), Slamet Raharjo bersaing dengan gurunya Teguh Karya merebut anugerah pengarah terbaik kerana filem arahannya "Kembang Kertas". Teguh Karya yang mengarahkan "Doea Tanda Mata" kalah ditangannya.

    Di peringkat filem antarabangsa, ternyata Slamet Rahardjo kurang menyerlah. Tidak seperti Christine Hakim.

    Kejayaannya secara menyeluruh (atau bagi pihak orang lain) tidak individu (perseorangan) seperti "November 1828" (FFAP1978), "Pasir Berbisik" (FFAP2001) dan "Laskar Pelangi" (FFAP2009).

    Slamet Rahardjo juga terlibat dengan persembahan sinetron di mana pada tahun 1977 menghasilkan "Isteri Pilihan", "Suro Buldog" (1994), "Demi Cinta dan Anakku" (1995) dan "Oh! Ibu dan Ayah, Selamat Pagi" (1997).

    Kerana bermula di arena teater bergurukan Teguh Karya, pada tahun 2007 dia telah mementaskan (melalui grup Teater Populer) lakonan teater "Jolalilo" untuk Festival Seni Surabaya (FSS)di Surabaya.

    Skrip oleh Slamet Rahardjo sendiri dan dia juga berlakon sebagai Lilo, manakala Hendro Susanto berperanan sebagai Jola.

    Slamet Rahardjo turut membintangi filem Malaysia "Puteri Gunung Ledang" yang diarahkan oleh Teong Hin Saw memegang peranan Patih.

    Dia ialah saudara kandung Eros Djarot pengarah filem "Tjoet Nja' Dhien" yang juga terkenal sebagai pencipta musik filem dan ahli politik.


    TEGUH KARYA____

    Memulakan kerjaya filemnya pada tahun 1958 dengan memegang peranan kecil dalam "Djendral Kantjil" (General Kancil) yang diarahkan oleh Nya Abas Abbas Akup, kemudian disusuli pula "Mak Tjomblang" (1960) dan "Sembilan" (1967).

    Pada tahun 1968, Teguh Karya memimpin grup teater (Teater Populer) yang turut dianggutai oleh Slamet Rahardjo dan Christine Hakim.

    Pada tahun 1971, Teguh Karya terjun ke dunia filem sebagai pengarah mengarahkan filem pertamanya "Wajah Seorang Laki-Laki" kemudian disusuli pula "Kahwin Lari" (1974), "Perkahwinan Dalam Semusim" (1976), "Badai Pasti Berlalu" (1977), "Usia 18" (1980) dan "Secangkir Kopi Pahit" (1984).

    Di FFI, Teguh Karya memenangi pengarah terbaik 6 kali - "Cinta Pertama" (FFI1974), "Ranjang Pengantin" (1975), "November 1828" (1979), "Di Balik Kelambu" (1983), "Ibunda" (1986) dan "Pacar Ketinggalan Kereta" (1989).

    "November 1828", "Di Balik Kelambu", "Ibunda" dan "Pacar Ketinggalan Kereta" juga diiktiraf sebagai filem terbaik.
    Dia juga turut berlakon dalam filem "Ponirah Terpidana" (1983) yang diarahkan oleh anak muridnya sendiri, Slamet Rahardjo.

    Di peringkat filem luar Indonesia, kejayaan besar dicapai oleh Teguh Karya apabila filem arahannya "Doea Tanda Mata" (Mementos) memenangi anugerah filem terbaik di FFAP31 di Seoul pada tahun 1986.

    Agak menarik, di FFI85 "Doea Tanda Mata" (Teguh Karya) gagal memenangi anugerah filem terbaik dikalahkan oleh "Kembang Kertas" (Slamet Rahardjo). Di Seoul "Kembang Kertas" (turut dicalonkan) gagal meraih anugerah filem terbaik dikalahkan oleh "Doea Tanda Mata" pula.

    Filem arahannya "November 1882" juga berjaya memenangi anugerah di FFAP25 di Singapura (1979) tetapi anugerah khas - sebagai filem sejarah terbaik.

    Teguh Karya (nama sebenarnya Steve Liem Tjoan Hok) yang bertanggungjawab mempopularkan Slamet Rahardjo, Christine Hakim dan Alex Komang meninggal dunia di Jakarta pada 11 Disember 2001 ketika usianya 64 tahun.

    Teguh Karya dilahirkan di Pandeglang, Jawa Barat pada 22 September 1937.


    MARI KITA MENONTON FILEM "CINTA PERTAMA"



    (Sumber: SuperNusantaraku)