"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Saturday, March 3, 2012


BATTLE HYMN (1957)

BERAMAL KEBAJIKAN SEBAGAI PENEBUS DOSA
Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



General Earle E. Partridge (United State Air Force)


Rock Hudson sebagai Col. Dean Hess

Rumah anak yatim yang hancur kerana dibom oleh Col. Dean Hess



UNIVERSAL INTERNATIONAL
Pengarah DOUGLAS SIRK
Sinematografi RUSSELL METTY
Penyunting RUSSELL F. SCHOENGGARTH
Pengarah Seni ALEXANDER GOLITZEN EMRICH NICHOLSON
Suara LESLIE L. CAREY CORSON JOWETT
Musik FRANK SKINNER JOSEPH GERSHENSON
Cerita COL. DEAN HESS
Lakonlayar CHARLES GRAYSON VINCENT B. EVANS
Pelakon ROCK HUDSON ANNA KASHFI DAN DURYEA DON DeFORE MARTHA HYER JOCK MAHONEY ALAN HALE JAMES EDWARDS CARL BENTON REID RICHARD LOO PHILIP AHN BARTLETT ROBINSON SIMON SCOTT TERU SHIMADA CARLETON YOUNG JUNG KYOO PYO ART MILLAN WILLIAM HUDSON PAUL MORENSEN


Tahun diedarkan: 1957 (14 Februari)
Masa tayangan: 1:43:57





Anna Kashfi, Rock Hudson dan Dan Duryea


James Edwards sebagai Lt. Maples

Don DeFore seabagai Sgt. Dan Skidmore

JALAN CERITA___

Sebelum serangan ke atas Pearl Harbor di Hawaii, Col. Dean Hess adalah seorang padri di Ohio. Serangan tersebut menghendakinya menjadi fighter pilot (juruterbang pejuang) kapalterbang dengan Tentera Udara Amerika Syarikat (USAF).

Col. Dean Hess dengan tidak sengaja telah menggugurkan bom ke atas sebuah rumah anak yatim di Jerman semasa Perang Dunia Kedua, yang mengakibatkan 37 orang anak yatim terbunuh.

Di awal Peperangan di Korea (1950), Col. Dean Hess dengan sukarela kembali sebagai juruterbang pejuang kapalterbang dan ditugaskan sebagai penasihat dan pengajar dengan USAF kepada Tentera Udara Korea Selatan di Seoul.

Kerana Col. Dean Hess dan jurulatih USAF melatih juruterbang Korea Selatan itu, ramai pelarian perang di kalangan anak-anak yatim Korea berkumpul di pangkalan kapalterbang tersebut mencari perlindungan.

Di atas keperimanusiaannya, Col. Dean Hess bertindak memberi perlindungan kepada anak-anak yatim tersebut dan juga diberi bantuan makan minum, hingga suatu ketika dia bertemu En Soon Yang yang mengasuh beberapa orang anak yatim disebuah kuil Buddha tidak jauh dari pengkalan kapalterbang itu.

Col. Dean Hess memujuk En Soon Yang dan Lun-Wa supaya menjadikan kuil tersebut sebagai tempat memelihara anak-anak yatim dan berhasrat mahu memindahkan kesemua anak-anak yatim yang ada di pangkalan kapalterbang ke kuil tersebut.

Apabila En Soon Yang dan Lun-Wa bersetuju, kuil tersebut diperbaiki dan anak-anak yatim pun dihantar ke situ dengan segala makan minum mereka di bekalkan oleh Col. Dean Hess dan orang-orangnya daripada peruntukan bekalan USAF.

Apabila tentera Komunis mula menyerang kawasan tersebut, Col. Dean Hess berusaha pula untuk memindahkan anak-anak yatim itu ke Pulau Cheju di mana terdapat sebuah rumah anak yatim yang kekal telah ditubuhkan.

Kapalterbang kargo (sebagai pengangkutan) sangat-sangat diperlukan, dan Col. Dean Hess sedaya upaya cuba mendapatkan bantuan kapalterbang kargo tersebut, tetapi gagal.

Disamping itu, dalam satu serangan udara tentera Komunis, En Soon Yang terbunuh apabila dia cuba menyelamatkan seorang kanak-kanak perempuan yang cuba mengambil sangkar burungnya.

Setelah dipertimbangkan permintaan Col. Dean Hess, akhirnya lima kapalterbang kargo USAF tiba untuk mengangkut anak-anak yatim yang jumlahnya hampir 1,000 orang itu ke Pulau Cheju.




Jung' Kyoo Pyo dan Dan Duryea

James Edwards, Anna Kashfi dan Dan Duryea

Anna Kashfi, Rock Hudson dan Jung' Kyoo Pyo



ULASAN FK___

Saya masih ingat, saya menonton filem ini ketika berumur 14 tahun di panggung wayang Rex, Kuala Lumpur. Apa yang menarik bagi saya (pada masa itu) semata-mata kerana pelakonnya Rock Hudson.

Bintang filem yang kacak dan tampan ini mulai saya minati sejak menonton filem "Gun Fury" (1953) kemudian disusuli pula "Taza, Son Of Cochise" (1954), "Bengal Brigade" (1954), "Never Say Goodbye" (1956) dan "Giant" (1956).

Kalau diperhatikan tajuknya, filem ini lebih condong ke agama Kristian. Ini disebabkan Col. Dean Hess (karekter utama) menjadi padri disebuah gereja di Ohio, digambarkan dipermulaan cerita.

Bagaimanapun, itu bukan persoalannya. Yang lebih penting di sini ialah keinsafan dan kekesalan Col. Dean Hess kerana (kesilapan teknikal) telah mengbom rumah anak-anak yatim (ketika perang dunia kedua) di Jerman yang menyebabkan 37 orang anak yatim terbunuh.

Dosa yang dilakukannya tidak boleh dibersihkan sekadar berketubah di gereja saja, tetapi dia merasakan harus melakukan sesuatu sebagai menebus dosanya itu.

Col. Dean Hess kemudian, pergi ke medan perang (Seoul) untuk melatih dan mengajar pelatih-pelatih tentera udara Korea Selatan dalam perjuangan menentang tentera musuh melalui udara.

Semasa bertugas itulah, Col. Dean Hess melakukan amal kebajikan apabila dia memberi perlindungan dan bantuan kepada hampir 1,000 anak yatim (dengan bantuan En Soon Yang dan Lun-Wa serta Maples dan Herman) yang berkeliaran dipangkalan udara dan sekitarnya hingga berjaya di bawa (dengan pesawat kargo USAF) ke tempat yang lebih selamat di Pulau Cheju.

Pada saya, filem ini menarik apatah lagi ia di gambarkan dalam bidang CinemaScope dan warna Techincolor. Penuh drama dan sedikit komedi. Pertempuran kapalterbang pejuang di angkasa telah dilaksanakan dengan begitu baik dan cukup sempurna.

Lakonan para pelakonnya pun tidak mengecewakan terutamanya Rock Hudson, Anna Kashfi, Dan Duryea, James Edwards, Philip Ahn, Don Defore dan Jung' Kyoo Pyo.

Cerita sederhana saja, tetapi pengolahan oleh Douglas Sirk (sebagai pengarah) menjadikan filem ini begitu menarik dan menimbulkan kesedaran dan keinsfan diri di kalangan para penonton yang berjiwa sentimental.

Ada tiga perkara sangat menyayat hati dan menyentuh perasaan terdapat dalam filem ini.

Pertama, kekesalan Col. Dean Hess apabila didapatinya dia telah tersalah sasaran apabila bom yang digugurnya menghancurkan rumah anak-anak yatim Jerman dalam Perang Dunia Kedua.

Kedua, apabila James Edwards tersalah tembak apabila menyangka lori yang menyusur jalan membawa tentera musuh tetapi sebenarnya sedang membawa anak-anak yatim yang mengakibatkan ramai terbunuh.

Ketiga, di saat anak-anak yatim sudah sampai ke penghujung untuk di bawa ke tempat yang lebih selamat di Pulau Cheju, En Soon Yang pula menemui ajalnya kerana menyelamatkan seorang kanak-kanak perempuan dari tembakan kapalterbang pejuang musuh.


James Edwards, Philip Ahn, Anna Kashfi, Jung' Kyoo Poo dan Rock Hudson





En Soon Yang mati dalam pelukan Col. Dean Hess


ANUGERAH____

* Best Film Promoting International Understanding
(Filem Terbaik Mempromosi Persefahaman Antarabangsa)
* Anugerah Golden Globe (1957)



BATTLE HYMN - AFFIRMATION OF THE HUMAN SPIRIT
By: Edwagreen (United States)
From: IMDB (4 June 2008)

Solid Rock Hudson vehicle dealing with a preacher's accidental bombing of an orphanage in a small German city during World War 2.

The preacher, Dean Hess, played beautifully by Rock Hudson, comes back to the states following the war but is unable to fulfill his duties and reenlists for action in Korea 5 years later.

It is through his work in Korea that Hudson is able to reaffirm his faith.

Carl Benton Reid plays the town deacon. I remember Reid for playing Hudson's father-in-law in "One Desire" with the mean Julie Adams as his wife and the kindly Anne Baxter, the woman he should have married.

The film does go a little over-the-top with the death scene by Hess's buddy, played to the hilt by Don DeFore.

When Hudson tells a dying DeFore that death is where one door opens after another closes is a little too much to take; although, it's effectively done.

Married to Martha Hyer in the film, Hudson soon learns that she is with child when he goes off to Korea. There, he meets Anna Kashfi, a young woman who has fled the ravages of war in her town.

Due to his religious upbringing, romance does not evolve around the characters. In fact, she dies tragically near the end of the film.

The remaining part of the film deals with the attempts of Yang (Kashfi) and Hess to get the children out of a warring province to safe haven somewhere else.

I thought we were going to see another "Inn of the 6th Happiness" here but we did not.

This is definitely a film of the triumph of the human spirit. It's another solid film for veteran director Douglas Sirk. He made so many of those women's pictures in the 1950 that starred Rock Hudson.







Jung' Kyoo Pyo, Rock Hudson, Marta Hyer dan Dan Duryea




FAKTA___

* Col. Dean Hess merupakan penasihat teknikal filem ini.

* Anna Kashfi pernah menjadi isteri Marlon Brando pada tahun 1957 dan bercerai pada tahun 1959.

* Tayangan Perdana filem ini telah diadakan di tempat kelahiran Col. Dean Hess, Marietta, Ohio pada 14 Februari 1957.

* Dialog ucapan Philip Ahn yang membawa peranan Lun-Wa menggunakan suara pelakon lain.

* Col. Dean Hess turut mendermakan keuntungan penjualan buku (autobiografi) dan pendapatan filem ini kepada rangkaian rumah anak-anak yatim yang dia turut sama mengestablishkannya.

* Karekter En Soon Yang sebenarnya tidak wujud. Ia sengaja didramatiskan. Apa yang terdapat dalam buku (autobiografi) Col. Dean Hess, watak sebenarnya ialah On Soon Whang yang merupakan kawan baik Presiden Korea Selatan, Syngman Rhee, dan isterinya.

* Filem ini merupakan penggabungan beberapa filem antara Douglas Sirk dan Rock Hudson antaranya "Taza, Son Of Cochise", "Magnificent Obsession", "Captain Lightfoot" dan Written On The Wind". Tetapi Douglas Sirk berpendapat Robert Stack lebih sesuai memegang peranan Col. Dean Hess berbanding Rock Hudson.

* Penggambaran filem ini dilakukan di Nogales, Arizona, bukannya ditempat kejadian asalnya, Korea Selatan.

* Douglas Sirk merupakan antara 100 pengarah filem terbaik yang dipilih oleh The Cine-Club De Caen. Dia menduduki tempat ke-22.

* Dalam filem ini, James Edwards adalah pelakon kulit hitam pertama memegang peranan fighter pilot (juruterbang pejuang), kemudian diikuti pula Louis Gossett Jr. dalam "Iron Eagle" (1989).


MARI KITA TONTON FILEM "BATTLE HYMN"
(Update (1 Ogos 2015): Tonton Sekarang Sebelum Di Delete)





(sumber: kayrhvids cellar)


(sumber: paramontv)



LIMA LAGI FILEM ROCK HUDSON YANG PATUT ANDA TONTON





GOLDEN BLADE (1953)



(Sumber: Classic Movie)
FAREWELL TO ARMS (1957)


THIS EARTH IS MINE (1959)



COME SEPTEMBER (1961)



LAST SUNSET (1961)


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?

ROH MEMBELA (1955)
kekuatannya special effect dan aziz sattar

CHEMBURU (1953)
banyaknya pelukan rosnani dan yusof latiff

PONTIANAK (1957)
mencapai kejayaan box office luar jangkaan

MUTIARA DARI MALAYA (1955)
teknik fotografinya sangat menarik

LAIN JALAN KA-SHORGA (1968)
apa, berdosakah aini?

SELENDANG DELIMA (1958)
kejelitaan maria menado dieksploitasi sepenuhnya




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




3 comments:

  1. Salah satu filem
    lakonan Rock Hudson
    yang saya suka tonton
    berulang-ulang kali.
    Terima kasih YouTube.
    kerana filemnya.
    Terima kasih Filem Klasik Malaysia
    kerana jalan cerita,
    ulasan filem dan faktanya.
    - Norlyana Abdullah, Seremban, N. Sembilan.

    ReplyDelete
  2. Ya, saya juga meminati film ini,
    lebih-lebih lagi pelakonnya Rock Hudson.
    Dulu, saya pernah menontonya beberapa kali,
    tapi nak tonton lagi di YouTube dah kena delete pula.

    - Haron Majid, Jurong, Singapore.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ada, kemudian kena delete.
      Kini ada semula di YouTube.
      Gambar terang dan sound pun jelas.
      Tontonlah sebelum di delete sekali lagi.

      Delete