"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Tuesday, November 26, 2013


LAGU MELAYU CIPLAKAN HINDUSTAN (2)

Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop




(Sumber: Andrei Cralesti)


"Chura Liya Hai Tumne Jo Dil Ko"
Vijay Arora & Zeenat Aman (Mohd. Rafi & Asha Bhosle)
Filem: YAADON KI BARAT (Sumber: Xyzniraj1)


"If It's Tuesday, It Must Be Belgium"
Bojoura (Sumber: ShreeDeepMusic)

APABILA lagu "Chura Liya Hai Tumne Jo Dil Ko" petikan filem "Yaadon Ki Baraat" diputarkan, ramai yang seronok dan terhibur. Jika anda fikir ia satu kerja menakjubkan di lakukan oleh pengarah musiknya, R.D. Burman, anda tersilap!

Memang benar, dia telah melakukan satu tugas yang benar-benar baik dengan memperkenalkan lagu tersebut kepada kita semua, tetapi ternyata ia merupakan lagu ciplakan dari lagu popular Barat, "If It's Tuesday, It Must Be Belgium", ciptaan Walter Scharf.

Itu bukan pendapat saya, tetapi luahan hati pemblog All Voice, John Matthew.

Pandangan saya (pemblog FKM) pula begini:

Memang sudah sekian lama kita begitu terpesona dengan lagu "Tiada Kata Secantik Bahasa" yang di petik dari filem "Anak-Ku Sazali" arahan Phani Majumdar. Tetapi, kedudukannya sama seperti lagu "Chura Liya Hai Tumne Jo Dil Ko" itu.

Lagu, kalau mengikut credit title "Anak-Ku Sazali", ciptaan P.Ramlee dan lirik yang begitu indah di hasilkan oleh Jamil Sulong.

Bagaimanapun, ternyata ia juga di ciplak. Mangsanya, lagu "Ye Raat Ye Chandni Phir Kahan" petikan filem "Jaal" yang di arahkan oleh Guru Dutt.

Lagu tersebut yang di nyanyikan oleh Dev Anand (menggunakan suara Hemant Kumar) adalah ciptaan S.D. Burman, ertinya P. Ramlee menciplak, dan kita terpesona sesuatu (lagu) yang tidak original.

Malah, ia juga mirip lagu "Bulan Dan Juga Angin" nyanyian P.Ramlee dan Normadiah petikan filem "Panggilan Pulau" yang di arahkan oleh S. Ramanathan, turut di bintangi Latiffah Omar.

TURUT DI CIPLAK

P.Ramlee juga turut menyadurkan lagu-lagu petikan dari beberapa filem Hindustan (Bollywood) dan terdapat dalam filem-filem arahan dan lakonannya - "Miskin", "3 Abdul" dan "Gerimis".

Tiga lagu yang termuat dalam YouTube dan di pindahkan ke blog ini - "Duniya Badal Gayi" ("Dunia Hanya Pinjaman") dari filem "Babul", "Yeh Hai Bombay Meri Jaan" ("Pujaanku Pujaanmu", C.I.D.) dan "Hai Apna Dil To Awara Na Jane Kis Pe Aye Ga" ("Sedangkan Lidah Lagi Tergigit", Solva Saal).

"Dunia Hanya Pinjaman" terdapat dalam filem "Miskin", "Pujaanku Pujaanmu" ("Gerimis") dan "Sedangkan Lidah Lagi Tergigit" ("3 Abdul").

Begitupun juga, "Yeh Hai Bombay Meri Jaan" tidak original kerana ia ciplakan lagu "Oh My Darling Clementine" ciptaan Bakre Brafford pada 1884, kemudian di jadikan filem oleh John Ford pada 1946 dengan bintang utamanya Henry Fonda, Linda Darnell dan Victor Mature.

Selain itu, dua lagu popularnya turut di ciplak dari lagu-lagu Barat yang sudah di anggap klasik - "Mambo Italiano" ("Madu Tiga") petikan filem "Madu Tiga" dan "Banana Boat Song (Day O)" ("Menceceh Bujang Lapok") dari filem "Seniman Bujang Lapok".

Menurut Aziz Sattar, satu lagi lagu popular P.Ramlee, "Tidurlah Wahai Permaisuri", petikan filem "Putus Harapan" yang di arahkan oleh B.N. Rao, juga ciplakan lagu filem Hindustan. Bagaimanapun, setakat ini saya belum menemuinya di YouTube.

Tidak dapat dipastikan, siapa tiru siapa. Lagunya "Getaran Jiwa" ("Antara Dua Darjat") yang ada persamaannya dengan lagu "Wang Pu Liau Wang Pul Liau" ("Tidak Dapat Ku Lupakan") petikan dari filem Hong Kong "Love Without End" yang di bintangi Lin Dai.

Lagu ini telah saya ulas panjang lebar dalam buku "Filem-Filem P.Ramlee", dan masih teraba-raba mencari penyelesaian fakta. Sampai kini pun, saya masih tercari-cari, yang bermungkinan tidak berkesudahan.

# Kepada mereka yang fanatik dengan P.Ramlee perlu di ingatkan, pendedahan ini bukan bermaksud untuk merendah-rendahkan 'credibility'nya, ia lebih menjurus kepada fakta (ada bukti), dan bukan atas sebab-sebab lain.


YAADON KI BAARAT (1973)___

CERITA mengenai, Shankar (Dharmendra), Vijay (Vijay Arora), dan Ratan merupakan tiga adik-beradik. Pada hari lahir bapa mereka, ibu mereka menyanyikan lagu "Yaadon Ki Baaraat" yang sangat menyentuh perasaan.

Di tentukan oleh nasib, satu hari bapa kanak-kanak tersebut menyaksikan satu rompakan di lakukan penjahat Shakaal dan orang-orangnya. Untuk melindungi identiti mereka, Shakaal memutuskan untuk membunuhnya sebelum dia pergi membuat lapuran kepada polis.

Jadi, suatu malam, Shakaal dan orang-orangnya menyerbu masuk ke rumah bapa kanak-kanak tersebut, bukan saja membunuh bapa tetapi juga ibu mereka.

Shankar dan Vijay menyaksikan perbuatan itu, dan kerana ketakutan terus melarikan diri. Mereka mencuba menaiki kereta api yang sedang berlalu, tetapi Vijay tertinggal, mereka berdua terpisah.

Beberapa tahun berlalu, tiga kanak-kanak yang malang itu membesar. Masing-masing mempunya karekter yang berbeza kerana berada dalam kehidupan dan pemilaharaan yang berbeza.

JATUH CINTA

Shankar yang di hantui oleh memori pembunuhan ibu bapanya, bersama Usman, rakan karibnya sejak kecil, melakukan kerja-kerja jenayah di sekitar bandar, Vijay telah berbapa-angkatkan seorang lelaki yang agak kaya, jatuh cinta dengan Sunita (Zeenat Aman) dan Ratan, telah di pelihara oleh pembantu rumah (ibu bapanya) dan menukar namanya kepada Monto.

Dengan identiti barunya, Monto menubuhkan kumpulan musiknya sendiri dan membuat persembahan di sebuah hotel, dan dia mencintai penyanyinya, Neetu Singh.

Mereka bertemu beberapa kali, tetapi tidak mengenali antara satu sama lain.

Apabila mereka sudah mengenali antara satu dengan yang lain, mereka tidak boleh berhubung. Shankar (bekerja dengan Shaakal) takut keselamatan adik-adiknya terancam dan di tangkap oleh bossnya, yang merupakan pembunuh sebenar ibu bapanya.

Pelakon: Dharmendra, Zeenat Aman, Vijay Arora, Tariq, Neetu Singh, Ajit, Aamir Khan Pengarah: Nasir Hussain Pemusik: R.D. Burman.




(Sumber: ThePR536)

JAAL (1952)___

CERITA mengenai, selepas kehilangan penglihatan mata semasa ribut, Carlos tinggal bersama adiknya, Maria, di persisiran pantai di perkampungan nelayan. Satu hari, seorang wanita muda misteri, Lisa, memasuki kehidupan mereka, diikuti lelaki misteri, Tony Fernandes.

Maria dan Tony jatuh cinta, ini sangat mengecewakan Simon, yang sukakan Maria dan mahu mengahwininya. Lisa pula memberi amaran kepada Maria yang dia telah mengenali Tony, mereka mempunyai hubungan sulit dan dia telah mengkhianatinya.

NUJUM GIPSI

Bagaimanapun, amaran itu tidak berkesan ke atas Maria. Dalam pada itu, nujum gipsi juga mengingatkan Maria, dia mungkin kecewa di tangan orang asing.

Persoalannya, siapa sebenarnya Lisa dan Tony, apakah sebab mereka berada di perkampungan nelayan itu dan, sama ada atau tidak Maria sedang di tarik ke dalam jaring pembohongan dan penipuan di tangan Tony?

Pelakon: Dev Anand, Geeta Bali, K.N. Singh, Rashid Khan, Johnny Walker Pengarah: Guru Dutt Pemusik: S.D. Burman



"Ye Raat Ye Channdni Phir Kahan"
Dev Anand & Geeta Bali
(Hemant Kumar & Geeta Dutt)
Filem: JAAL (Sumber: Maskalandr)


"Tiada Kata Secantik Bahasa"
P.Ramlee (P. Ramlee)
Filem: ANAK-KU SAZALI (Sumber: MrCupan)


"Duniya Badal Gayi"
Dilip Kumar & Munawar Sultana
(Talat Mahmood & Shamshad Begum)
Filem: BABUL (Sumber: Suhanee2)


"Dunia Hanya Pinjaman"
P.Ramlee & Rosnani (P. Ramlee & Lena)
Filem: MISKIN (Sumber: Zamhari Materang)
# Rosnani menggunakan suara Lena bukannya Rubiah


"Pujaanku Pujaanmu"
P. Ramlee & Chandra Shanmugam (P. Ramlee & Saloma)
Filem: GERIMIS (Sumber: FilemKlasik Melayu)


"Oh My Darling Clementine"
Pengarah musik: Alfred Newman
Filem: MY DARLING CLEMENTINE (Sumber: PeterPan)


"Yeh Hai Bombay Meri Jaan"
Johnny Walker & Kum Kum (Mohd. Rafi & Geeta Dutt)
Filem: C.I.D. (Sumber: UltraHindi)


"Sedangkan Lidah Lagi Tergigit"
P. Ramlee & Sarimah (P. Ramlee & Saloma)
Filem: 3 ABDUL (Sumber: FilemKlasik Melayu)


"Hai Apna Dil To Awara Na Jane Kis Pe Aye Ga"
Dev Anand (Hemant Kumar)
Filem: SOLVA SAAL (Sumber: Purnendu Raut)


"Wang Pu Liau Wang Pul Liau"
Lin Dai (Mei Gu)
Filem: LOVE WITHOUT END (Sumber: StanleyPower)


"Getaran Jiwa"
P.Ramlee (P.Ramlee)
Filem: ANTARA DUA DARJAT (Sumber: dOnRamlee)


DUA LAGU P.RAMLEE CIPLAKAN DUA LAGU BARAT___




"Mambo Italiano"
Dean Martin (Dean Martin)
(Sumber: DeanMartinTV)


"Madu Tiga"
P.Ramlee (P.Ramlee)
Filem: MADU TIGA (Sumber: Zamhari Materang)


"Banana Boat Song (Day O)"
Harry Balafonte (Harry Balafonte)
(Sumber: 667None)


"Menceceh Bujang Lapok"
P.Ramlee Aziz Sattar S.Shamsuddin
(P.Ramlee Aziz Sattar S.Shamsuddin)
Filem: SENIMAN BUJANG LAPOK (Sumber: AreZeo)


BAGAIMANA PENDAPAT ANDA DENGAN LAGU INI___




"Aci Aci Buka Pintu"
P.Ramlee & M. Zain
(P.Ramlee & Saloma)
Filem: NASIB SI LABU LABI (Sumber: Njendra)


"Ada Sahillerinde Bekliyorum"
("Aku Menunggu Di Pulau Pantai")
Lagu Turkey
(Sumber: Ruchama Raz)




(Sumber: JacTech)

TAXI DRIVER (1954)___

CERITA mengenai, kehidupan nostalgia tahun 1950an Bombay (Mumbai) dengan latar belakang yang tenang, aman dan indah, trem elektrik dan seorang pemandu teksi yang unik, Mangal, di panggil "Hero" oleh kawan-kawannya.

Seorang pemandu yang memandu teksi di siang hari, minum minuman keras dan mabuk-mabuk ringan di waktu malam hari dan pergi ke kelab malam menikmati tarian-tarian menghairahkan oleh si penggoda, Sylvie.

Satu hari, ketika membantu seorang kawannya, juga pemandu teksi, Mangal menyelamatkan seorang gadis dalam kesusahan, Mala, yang di ganggu oleh dua orang samseng, dan membawa gadis tersebut ke destinasinya tetapi tidak berjaya, kerana orang yang di cari telah berpindah.

PENYANYI TERKENAL

Keesokan harinya, Mangal dan Mala, sekali lagi pergi mencari. Sepanjang hari di habiskan tetapi sia-sia saja, yang mana kemudian Mala tinggal di bilik kecil Mangal, dan kedua-duanya jatuh cinta.

Apabila Mala mendapat tahu mengenai Sylvie, Mangal di tinggalkan Mala. Mangal mencarinya tetapi kemudian mendapati Mala sudah menjadi penyanyi terkenal.

Pelakon: Dev Anand, Kalpana Kartik, Sheila Ramani dan Johnny Walker Pengarah: Chetan Anand Pemusik: S.D. Burman


"Jaye To Jaye Kahan"
Kalpana Kartik (Lata Mangeshkar)
Filem: TAXI DRIVER (Sumber: Rumahale)


"Jaye To Jaye Kahan"
Dev Anand (Talat Mahmood)
Filem: TAXI DRIVER (Sumber: Ajayuv)


"Kemana Kau Pergi" (Kamariah Noor)
(Sumber: Njendra)


"Dil Jale To Jale Gum Pale To Pale"
Kalpana Kartik (Lata Mangeshkar)
Filem: TAXI DRIVER (Sumber: Suhanee2)


"Hati Berduka" (Zainab Majid)
(Sumber: Njendra)


LAGU-LAGU CIPLAK YANG TERDAPAT DI YOUTUBE___




"Eena Meena Deeka"
Vyajayathimala (Asha Bhosle)
Filem: AASHA (Sumber: Kinshuk Bajpai)


"Siapa Dia" (Zainab Majid)
(Sumber: Aruspintar)


"Gaya Andhera Hua Ujara Chamka Chamka"
Pradeep Kumar & Jayshree
(Talat Mahmood & Lata Mangeshkar)
Filem: SUBAH KA TARA (Sumber: Mastkalandr)


"Dewa Dewi"
Latiffah Omar & Ahmad Mahmood (Saloma & Aziz Jaafar)
Filem: PUTERA BERTOPENG (Sumber: Filmklasik)


EXTRA, SIAPA CIPLAK SIAPA?___




"Marguerita"
Elvis Presley (Elvis Presley)
Filem: FUN IN ACAPULCO (Sumber: Nina Aussems)


"Kaun Hai Jo Sapnon Mein Aaya"
Rajendra Kumar (Mohd. Rafi)
Filem: JHUK GAYA AASMAN (Sumber: Filmi Gaane)


"Sepuluh Tahun Yang Lalu" (Rafeah Buang)
(Sumber: Njendra)


"Morena De Mi Corazón"
Antonio Banderas (Antonio Banderas)
Filem: DESPERADO (Sumber: UslumuratZool Hakeem)


"Kalau Mencari Teman" (Ziana Zain)
(Sumber: Zool Hakee)


"Pehla Pehla Pyar Hai"
Salman Khan (S.P. Bala Subrahmanyam)
Filem: HUM AAPKE HAIN KOUN...!
(Sumber: MissDilBaRaKSongs)


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___



FILEM KLASIK MALAYSIA

berapa banyakkah yang masih ada?

10 FILEM BOLLYWOOD HEBAT SEPANJNG MASA
top 10 bollywood films all time

REVOLUSI ISLAM DAN FILEM IRAN
"a separation" meningkatkan martabat negara iran


CECILIA CHEUNG
foto-foto lucahnya menggemparkan hong kong


CINTA DAN LAGU
satu-satunya filem musikal wujud di malaysia

PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai...

TRIVIA "PERMINTAAN TERAKHIR"
ciplakan filem hong kong "susanna"




KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.





8 comments:

  1. bagaimana dengan lagu nyanyian A.Ramlie tapi saya tak ingat tajuknya yang saduran dari filem Bobby Main Shayar To Nahin.Kalau ada lagu versi melayu tu minta tolong tuan uploadkan.tkasih

    ReplyDelete
  2. bagaimana dengan lagu nyanyian A.Ramlie tapi saya tak ingat tajuknya yang saduran dari filem Bobby Main Shayar To Nahin.Kalau ada lagu versi melayu tu minta tolong tuan uploadkan.tkasih

    ReplyDelete
  3. aci aci buka pintu katanya asal lagu selawat. Dalam filem ali baba bujang boleh dengar melodi sama masa penyamun-penyamun duduk lepak dalam gua.

    ReplyDelete
  4. Pada amnya memang susah untuk dapat 'originality' dalam menulis lagu tetapi komposer (spt p.ramlee, dll) telah cuba 'arrange' dengan cara mereka sendiri dan ini membolehkan mereka berkarya dengan bebas dengan tanpa menyadurkan/ciplak 100% sebarang lagu yang mereka telah dengar. Pada hemat saya memang susah (hampir mustahil - ada 12 tones jadi tak banyak yang boleh ubah) untuk mencipta lagu 100% original.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entri ini tidak mempertikaikan ciplakan.
      Semua komposer menciplak, dan tidak boleh dinafikan.
      Apa yang diketengahkan, dari mana puncanya.
      Itu saja, tidak lebih dari itu.
      Kadang-kadang, seronok juga dengar,
      antara dua atau tiga irama.

      Delete
  5. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. awak merapu apa ni pakcik...?????

    ReplyDelete
  7. Tak sama langsung lagu anakku sazali sama lagu hindi tu..usahlah nak try hard sangat..dari melodi pun lain..berkenaan lagu getaran jiwa pula pramlee mula dulu..malah lagu cina ya pulau tu ambil intro dari lagu pramlee sebab filem itu di bawah satu syarikat juga shaw brothers ..lagu tu pun wujud 1961 manakala getaran jiwa pramlee 1960..jadi siapa tiru siapa

    ReplyDelete