Tribute... A.R. Ismail (8/10/1929-15/1/1995) Pencipta Lagu Yang Tidak Patut Kita Lupakan (Update: 24/11/2016)

1. Bisikan Hati 2. Senja Berulang Senja 3. Dimanakah Cintamu 4. Aku Kecewa 5. Berikan Ku Sinar Harapan >> Kliks Disini

Saturday, July 11, 2015


PANGGUNG WAYANG SINGAPURA

MARLBOROUGH CATAT SEJARAH FILEM MALAYSIA
Kajiselidek & Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



SHAW TOWER, tapaknya dulu Marlborough dan Alhambra

MARLBOROUGH

LEILA MAJNUN (Marlborough)

ALHAMBRA

MUTIARA & BERMADU (Alhambra)

>>>[DISAMPING filem, peranan panggung wayang tersangat penting sebagai tempat tayangan untuk penonton menontonnya. Besar dan tersergam indah, kerusi empuk dan banyak, hawa dingin yang nyaman serta layar perak lebar dengan gambar cantik dan terang merupakan, antara ciri-ciri keselesaan membuatkan ramai peminat filem mahu datang ke panggung wayang mencari hiburan disuatu ketika dulu, dizaman sudah lama berlalu.

Justeru itu, seiring dengan banyak filem dikeluarkan terutama Hollywood, British dan Hindustan (Bollywood), lahirlah banyak panggung wayang yang besar dan hebat bukan saja panggung wayang itu sendiri tetapi juga nama besar dan hebat yang dimiliki antaranya (sebagai contoh) Marlborough dan Alhambra.

Sebagai usaha memperkenalkan panggung wayang yang wujud di Singapura dan Kuala Lumpur (tidak termasuk cineplex), FK membuat artikel (berdasarkan kajian menyeluruh) 2 bahagian - Panggung Wayang di Singapura (Bahagian 1) dan Panggung Wayang di Kuala Lumpur (Bahagian 2).

Ia bertujuan memberi ilmu pengetahuan kepada jenerasi muda yang ada sekarang dan juga akan datang tentang sejarah filem di Malaysia, dimana jika tidak ada panggung wayang, filem sebaik atau sehebat mana sekali pun, payah dipertontonkan dan sudah pastinya pula sukar mendapat sambutan.

Apa pun, panggung wayang yang disentuh hanya yang wujud sejak tahun 1930an yang mula menayangkan filem "Leila Manjun" di Singapura sehingga tahun 1980an apabila Merdeka Film Productions, Kuala Lumpur menutup perniagaannya sesudah mengeluarkan filem terakhirnya, "Adik Manja".]<<<





# ULASAN & KRITIKAN___
* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
* CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 11 JULAI 2015)
* SEKSI SELEBRITI INDONESIA 114,354
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI 98,883 * SEKSI SELEBRITI MALAYSIA 92,127
* SELAMAT PENGANTIN BARU 56,396 * FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT 19,709





QUEENS (Geylang)

GLOBE (Great World)

TOPING SAITAN & HANCHOR HATI

TERANG BULAN DI MALAYA

MENANTOE DOERHAKA & SERUAN MERDEKA

Tercatat dalam sejarah filem Malaysia, "Leila Majnun" merupakan filem Melayu pertama dikeluarkan, dibintangi oleh Fatima Jasman, Suki Noordin dan Syed Ali Mansoor, pengarahnya B.S.Rajhans.

Tercatat dalam sejarah filem Malaysia, Marlborough merupakan panggung wayang pertama menayangkan filem Melayu, "Leila Majnun, yang memulakan tayangannya pada 27 Mac 1934.

6 tahun kemudian, 20 Julai 1940, Shaw Brothers mengeluarkan filem Melayu yang pertama, "Mutiara", dilakonkan oleh Tina, Yem dan Haron Elias, dan menayangkannya di Alhambra bersebelahan Marlborough yang terletak di Beach Road, Singapura.

Kemudian, 2 Oktober 1940, filem kedua Shaw Brothers, "Bermadu", lakonan Tina, Yem, Haji Gong, Habsha dan Puteh Lawak, juga ditayangkan di Alhambra.

Ini bererti
* Marlborough (Leila Majnun)
* Alhambra (Mutiara)
* Alhambra (Bermadu)
merupakan 2 panggung wayang terawal menayangkan 3 filem Melayu.



ASAL USUL NAMA PANGGUNG WAYANG

Disebabkan tersergam satu dan kebiasaannya besar (tidak seperti cineplex), nama panggung wayang yang terdapat di Singapura diberikan juga nama sama hebat dengan bentuknya seperti (sebagai contoh) Marlborough dan Alhambra.

Pasti ramai yang tidak tahu dan mungkin ramai juga yang ingin tahu dari mana asalnya nama-nama tersebut. Di bawah, disiarkan foto-foto yang ada hubungkait dengan nama panggung wayang yang terdapat di Singapura.

Agak menarik, di antara foto-foto yang disiarkan itu, 6 pernah saya kunjungi - Marlborough (London, England), Alhambra (Granada, Sepanyol), Capitol (Washington, Amerika), Lido (Venice, Italy), Pavilion (Paris, Perancis) dan Wembley (London, England).


TAJ MAHAL, AGRA, INDIA -> TAJ

CAPITOL, WASHINGTON, USA -> CAPITOL

LIDO, VENICE, ITALY -> LIDO

ODEON OF HERODES ATTICUS, GREECE -> ODEON

MARLBOROUGH THEATRE, ISLINGTON, LONDON -> MARLBOROUGH

ALHAMBRA, GRANADA, SEPANYOL -> ALHAMBRA

PAVILION PLACE DES VOSGES, PARIS -> PAVILION

TIVOLI THEATRE, ABERDEEN, SCOTLAND -> TIVOLI

WEMBLEY STADIUM, WEMBLEY, LONDON, ENGLAND -> WEMBLEY

MARLBOROUGH

Dibuka dalam tahun 1930an oleh Shaw Brothers, Marlborough berada disebelah Alhambra di Beach Road, Singapura.

Dalam tahun 1950an dan 1960an, ia merupakan zaman cemerlang dan gemilangnya Marlborough, tambah popular apabila dibantu pula oleh Satay Club yang lokasinya berdekatan dengan Hoi How Road (kini tidak wujud lagi) dan pangkalan (depoh) syarikat bas Tay Koh Yat.

Nama Marlborough diambil dari nama Marlborough Theatre yang terletak di Islington, London yang diwujudkan oleh F.W.Purcell pada 5 Oktober 1903.

ALHAMBRA

Dibuka pada tahun 1907 oleh pengusaha (pengasas) industri panggung wayang, Tan Cheng Kee, ia (nama asalnya Royal) terletak dipersimpangan antara Beach Road dan Middle Road, Alhambra dibina berhampiran pantai laut, sebelum tanah dibelakangnya ditambak sejauh kira-kira 500 meter.

Tapak tersebut dikenali sebagai Hai Kee atau Pantai Laut, di mana para penonton boleh mendengar deruan ombak memukul tembuk ketika filem sedang ditayangkan, semasa air pasang.

Alhambra dibeli oleh Shaw Brothers dalam tahun 1930an, kemudian menjadikannya panggung pertama di Singapura menggunakan penyaman udara (air conditioned), dan dalam tahun 1950an diberi nama baru, New Alhambra.

Namanya ditukar sekali lagi kepada Gala apabila Pertubuhan Cathay diberi hak menguruskannya dengan melakukan beberapa kali pengubahansuai.

Ini bererti sebelum Royal, Alhambra bertukar nama 2 kali;
* Royal
* -> Alhambra
* -> New Alhambra
* -> Gala
Nama Alhambra diambil dari nama Alhambra (kota bersejarah) yang terletak di Granada, Andalusia, Sepanyol.

SHAW TOWER

Marlborough dan Alhambra sudah tidak wujud lagi, ditutup dalam tahun 1960an. Tapaknya sudah menempatkan bangunan pencakar langit, Shaw Tower, yang dibina dalam tahun 1970an.

Di Shaw Tower (kepunyaan Shaw Brothers, hingga kini) terdapat 2 panggung wayang, Jade dan Prince, mula beroperasi pada tahun 1977. Pada tahun 1988, 2 lagi ditambah menjadikannya, Jade 1 dan Jade 2, dan Prince 1 dan Prince 2, berkonsepkan cineplex.

Pada tahun 1996, kesemua panggung wayang di Shaw Tower itu, dijual kepada United Artists, yang menukar nama kepada UA Grand Prince, Alhambra, UA Royal Jade dan Emerald.

Bagaimanapun, pada tahun 2001 Shaw Brothers mengambilnya kembali, tetapi terpaksa menghentikan operasinya 7 tahun kemudian.

Panggung wayang yang terdapat di Shaw Tower;
* Jade
* Prince
* Jade 1
* Jade 2
* Prince 1
* Prince 2
* UA Royal Jade
* UA Grand Prince
* Alhambra
* Emerald



Pada tahun 1941, Shaw Brothers mengeluarkan filem Melayu ketiga, "Toping Saitan". Kali ini tayangannya dibuat di 3 panggung wayang serentak - Queens (Geylang), Sun (New World) dan Globe (Great World).

Dibuat ala-Zorro, filem yang mendapat sambutan hangat dan dibintangi oleh Momo, Haji Gong dan Hassan Temberang ini mula ditayangkan pada 19 April 1941.

3 bulan kemudian, 28 Jun 1941, Shaw Brothers menyiapkan filem keempat, "Hanchor Hati", dengan Tina, Yem, Puteh Lawak, Ahmad C.B. dan Habsha, sebagai pelakon, dan ditayangkan di Sun (New World) dan Queens (Geylang).

Filem kelima, "Ibu Tiri", ditayangkan pula di Queens (Geylang), Sun (New World) dan Empire (Tanjong Pagar), pada 27 September 1941, dengan para pelakonnya Tina, Dara, Puteh Lawak dan Habsha.

Filem keenam, "Terang Bulan Di Malaya", dilakonkan oleh Yem, Tina dan Puteh Lawak, ditayangkan di Singapura pada 14 Oktober 1941 di Queens (Geylang), Sun (New World) dan Empire (Tanjong Pagar).

Filem ketujuh, "Tiga Kekaseh", yang dibintangi oleh Juriah dan Puteh Lawak, hanya dapat dikesan tayangannya di Seaside saja, selepas itu tidak diketahui. Bukti menyatakan "Tiga Kekaseh" wujud, terdapat iklannya di The Straits Times pada 12 Mac 1947.

Ini bererti 5 lagi panggung wayang telah menayangkan filem Melayu selepas Marlborough dan Alhambra;
* Queens (Geylang)
* Sun (New World)
* Globe (Great World)
* Empire (Tanjong Pagar)
* Seaside (Happy World)

Kesimpulannya, sejak tahun 1934 (Leila Majnun) hingga tahun 1947 (Tiga Kekaseh), 7 panggung wayang telah menayangkan filem Melayu, selepas Marborough dan Alhambra.



CHINTA, Rex

JULA JULI BINTANG TUJOH, Odeon Katong

JUWITA, Capitol

CHE MAMAT PARANG TUMPOL, Cathay Singapura

Selepas perang dunia kedua berakhir, B.S.Rajhans telah mengarahkan "Menantoe Doerhaka" (Menantu Durhaka) keluaran Tan & Wong dari Indonesia, dan merupakan filem berbahasa Melayu pertama ditayangkan (di Queens), selepas Malaya bebas dari cengkaman kezaliman pemerintahan Jepun.

Manakala filem Melayu Shaw Brothers yang ketujuh, "Tiga Kekaseh", hanya dapat dikesan tayangannya di Seaside (Happy World) pada 12 Mac 1947, kemudian lahirlah pula "Seruan Merdeka" yang dibintangi oleh Salleh Ghany (Salleh Ghani) dan Rokiah Hanaffi (Rokiah Wanda).

Filem tersebut juga diarahkan oleh B.S.Rajhans dan ditayangkan di Queens (Geylang) pada bulan Ogos 1947.

Bermula tahun 1947, satu perubahan berlaku apabila Shaw Brothers melangkah ke depan mengwujudkan sistem studio sama yang terdapat di Hollywood seperti Warner Brothers, Universal International dan 20th.Century Fox, dengan menubuhkan syarikat filemnya sendiri, Malay Film Productions (MFP).

Pada September 1947, lahirlah "Singapura Di Waktu Malam" yang dibintangi oleh Siput Serawak, Bachtiar Effendi dan D.Harris. Tayangannya bermula pada 15 November 1947 di Alhambra.

Filem pertama Kasma Booty, "Chempaka", yang turut dibintangi oleh M.Yatim (Maroeti), Suhara Effendi dan Yem, juga ditayangkan di Alhambra mulai 15 April 1948.

Bagaimanapun filem kedua Kasma Booty (berlakon bersama Bachtiar Effendi dan Syed Ali Al-Atas), "Pisau Berachun", tidak ditayangkan di Alhambra tetapi di Queens, Jubilee (North Bridge Road) dan Shirin (New World).

Sepanjang tahun 1940an, filem Melayu telah ditayangkan;
* Menantoe Doerhaka (Queens)
* Tiga Kekaseh (Seaside)
* Seruan Merdeka (Queens)
* Singapura Di Waktu Malam (Alhambra)
* Chempaka (Alhambra)
* Pisau Berachun (Queens/Jubilee/Shirin)
# Ini bereti 2 lagi panggung wayang ditambah menjadikan 9 - Jubilee dan Shirin.

Apabila "Singapura Di Waktu Malam", "Chempaka" dan "Pisau Berachun" memperlihatkan sambutan yang cukup baik dan menggalakkan, "Chinta" yang memulakan karier P.Ramlee dan S.Roomai Noor sebagai bintang filem, ditayangkan di panggung wayang yang lebih besar dan terkenal - Rex yang terletak di Mackenzie Road pada 31 Oktober 1948.

Bagaimanapun, sebelum ditayangkan di Rex, tayangan tengahmalam dilakukan terlebih dulu di Capitol pada 30 Oktober 1948.

Antara filem-filem Melayu ditayangkan di Rex;
* Nasib (23 Julai 1949)
* Nilam (28 September 1949)
* Rachun Dunia (11 Februari 1950)
* Dewi Murni (15 Julai 1950)
* Berdosa (5 Februari 1951)
* Bapa Saya (28 Mac 1951)
* Pulau Mutiara (8 Mei 1951)
* Penghidopan (23 Mei 1951)
* Jiwa Lara (2 April 1952)
* Sedarah (30 Ogos 1952)
* Chemburu (11 Januari 1953)
* Raja Sahari (9 Februari 1953)
* Putus Harapan (2 Mac 1953)

Oleh kerana filem-filem MFP mendapat sambutan yang menghasilkan kewangan dengan lebih baik, Shaw Brothers mula menayangkannya pula di Capitol yang terletak dipersimpangan antara Stamford Road and North Bridge Road.

Capitol mula beroperasi pada 22 Mei tahun 1930 menambah satu lagi panggung wayang yang sedia ada - Alhambra, Marlborough, Pavilion, Roxy, Wembley, Tivoli, Empire, Jubilee dan Gaiety.

Filem pertama ditayangkan "Rio Rita" dibintangi oleh Bebe Daniels dan John Boles keluaran pada tahun 1929.

Filem Melayu pertama ditayangkan di panggung wayang berpristej itu, "Juwita" pada 21 Ogos 1951 yang dibintangi oleh P.Ramlee, Kasma Booty, A.Rahim dan Sa'adiah.

Kemudian diikuti pula antaranya;
* Derita (22 Oktober 1951)
* Manusia (12 November 1951)
* Aladdin (23 Januari 1952)
* Antara Senyum Dan Tangis (27 Februari 1952)
* Tas Tangan Wanita (23 Jun 1952)
* Miskin (1 Disember 1952)

Apabila Keris Film bergabung dengan Pertubuhan Cathay jadilah ia Cathay Keris Film yang diusahakan bersama oleh Loke Wan Tho dan Ho Ah Loke.

Panggung wayang utama Pertubuhan Cathay, Cathay dan Odeon, dan dengan itu banyaklah filem Cathay Keris Film ditayangkan di 2 panggung wayang tersebut antaranya;
* Pontianak (1 Mei 1957, Cathay)
* Orang Minyak (12 Februari 1958, Cathay)
* Sumpah Pontianak (18 April 1958, Cathay)
* Satay (3 Januari 1959, Cathay)
* Raden Mas (19 Ogos 1959, Odeon)
* Jula Juli Bintang Tiga (22 Oktober 1959, Odeon)
* Sultan Mahmood Mangkat Di-Julang (28 Januari 1961, Cathay)
* Sri Mersing (26 April 1961, Cathay)
* Yatim Mustapha (24 Mei 1961, Cathay)



PANGGUNG WAYANG SERING MENAYANGKAN FILEM MELAYU

CAPITOL, Dulu

CAPITOL, Kini sedang pengubahsuaian

MANUSIA (Capitol)

CAPITOL

Capitol Theatre, later known as Capitol Cinema, located at the junction of Stamford Road and North Bridge Road, is of neo-classical architecture. It was completed in 1930 and served as a theatre until the 1940s when the Shaw Organisation turned it into a cinema. The adjacent four-storey building was completed in 1933.

Early History

The Namazie brothers, a Persian family, built the Capitol Theatre and the accompanying four-storey building. It sits on the site of the 19th century Dutch Hotel, Van Wyke. Designed by the Shanghai-based Keys and Dowdeswell, the building is a landmark in the Civic and Cultural district. Its neo-classic colonnades and wide overhang lend a glorious charm to this beautiful building.

The theatre opened on 22 May 1930 with the screening of the film "Rio Rita". Prior to 1946, it was also a venue for cabaret performances. In the 1930s, Joe and Julius Fisher conceived the Mickey Mouse Club at the Capitol. It became a hangout for teenagers during weekends, as they could flash their Mickey Mouse badges for a 25-cent admission fee at the matinee.

Japanese Occupation

During the Japanese Occupation, the building was used by the Japanese troops as a food depot. It screened films under the name Kyo-Ei Gekkyo until anti-Japanese resistance damaged the building with a bomb in 1944.

Cinema History

Shaw Organisation, a cinema giant of the time, bought over the building for S$3 million in 1946 and the theatre became it's flagship. The 1950s saw the introduction of the Capitol Restaurant that housed the Blue Room, a function room which served as a refuge for local bands.

An American band led by Danny Danford performed for its opening. The famous zodiac mosaic on the high ceiling of the dome interior was installed in the mid-1960s. The pair of maidens on white unicorns added to the beauty of Capitol Cinema. This became the legendary symbols of the cinema.

Cinema-goers of the time frequented the Capitol Cinema for dates and social gatherings. Apart from catching a movie, they also enjoyed a variety of performances. Foreign and local entertainers often unleashed their performances before movies were screened.

At other times, these performances took over the film screenings. The Magnolia Snack Bar was the answer to filmgoers who looked to satisfying their taste buds. Serving tasty milkshakes and delicious set lunches, this café has shared the glory of the old cinema.

Redevelopment

The cinema itself was colossal with 1,686 seats. The massive screen towered between the two floors of the cinema. In 1984, Capitol Cinema was earmarked for urban redevelopment.

Even then, Shaw Organisation managed to operate on a temporary license. The cinema and the adjacent building were relaunched as Capitol Building (formerly Shaw Building) in 1992, after a three-year spruce-up at a cost of S$11 million.

However, the elegant building returned to the government after the movie "Soldier", starring Kirk Russell, was screened on 29 December 1998. The 9.15pm show, Capitol's last, was attended by about 500 people. Some say, in this age of multiplex cinemas, Capitol was the last of the single-hall, large-screen theatres.

# By Renuka M. & Rakunathan Narayanan (NLB)


CATHAY, Dulu

CATHAY, Kini

PONTIANAK (Cathay)

CATHAY

Cathay Cinema, located in the front block, was the first section to be completed in 1939. The 1,321-seat cinema with black marble pillars, green tiled floors and gold ceilings opened on 3 October 1939. It was the first public space to be air-conditioned in Singapore.

The opening movie was "Four Feathers" which starred Ralph Richardson and C. Audrey Smith. The band from the 2nd Battalion (North Lancashire) Royal Regiment performed before the 9:15 pm movie premiere.

Cathay Restaurant located in the front block on the fifth floor was opened in early 1941 while the main block was completed in August 1941. The main tower stood above the cinema and restaurant and had a total of 80 apartments.

World War 2

By early December 1941, Cathay Cinema was one of the few places left for relaxation in those anxious times, screening movies despite dwindling audiences. With the war imminent, the main building was rented out to the government and the British Malaya Broadcasting Corporation.

Five floors were occupied by broadcast studios and administration, and two floors by the Ministry of Economic Warfare, while the Royal Air Force occupied two rooms on another floor. Cathay Building became the “brain centre” for the government.

During the initial air raids and before Singapore fell to the Japanese, the building's ground floor was used by nearby residents as an air-raid shelter. On 8 February 1942, when the Japanese accelerated their attacks on Singapore, the radio station actively broadcast updates on enemy advances from their studios at the building.

It has been estimated that the cinema was hit by at least 14 shells in February 1942, with one striking on the 15th after noon, killing a few Australians who were in the hall at the time. The cinema hall was then being used for shelter and refuge. Singapore fell into enemy hands that evening.

During the Japanese Occupation, the Japanese Broadcasting Department moved into the building, took over the existing broadcasting facilities and, in March 1942, began Radio Syonan's transmissions from here.

Later, their Propaganda Department Headquarters and Military Information Bureau were stationed here too. The restaurant became the dining room for Japanese military officers stationed in the building. Occasional movie screenings were held for the public but these films were from existing stock in the storerooms.

The fourth-floor preview theatre screened American movies exclusively for Japanese officers. Outside the building, there were human heads stuck on poles; these were beheaded looters and other victims of the Japanese military.

After Liberation

When the war was over, former staff were rounded up to help open the cinema again. At 3 pm, on 23 September 1945, the public saw its first post-war movie "Desert Victory". With the Pavilion and Alhambra Theatres reserved for the services personnel, and Capitol out of action because of a fire, Cathay Cinema became the centre for film entertainment in post-war Singapore.

Cathay Building became the headquarters for Admiral Lord Louis Mountbatten, Supreme Allied Commander, South-east Asia from November 1945 to November 1946. It was also the headquarters of Governor General Malcolm MacDonald and Special Commissioner Lord Killearn.

Other occupants included the Far Eastern Disposal Board and the British Malaya Broadcasting Corporation (which resumed broadcasts on the demise of Radio Syonan). Also here were the Navy Intelligence Branch and the American Club (1946-1953).

The building’s owner Cathay Organisation eventually regained control of the building and on 2 May 1948, Cathay Restaurant was reopened. On 9 January 1954, Cathay Hotel opened with 60 rooms, eventually expanding to 170 rooms.

The hotel was one of the prime meeting places for celebrities, tourists and families. It had a restaurant and nightclub, swimming pool and shopping arcade.

1960s Onwards

In the 1960s, Brewer's façade design, of distinctive overhangs above the windows, was replaced by a metal cladding. Subsequently a glut of hotel space led to the closure of Cathay Hotel on 30 December 1970.

By July 1974, the hotel’s ten floors had been converted into office premises, with the filling in of all the balconies and bay windows. It was the headquarters of Cathay Organisation until just before its redevelopment.

A 12-storey annexe building, with seven levels of carparking space, opened on 14 May 1970. The five floors above the carpark were the Cathay Apartments, completed in November 1971.

A new building extension was later added next to Cathay Building. It housed a restaurant and a small cinema called Picturehouse which specialised in art films. The new cinema was opened on 17 November 1990, with an initial ticket charge of $6 per person.

In 1999, Cathay Organisation put up a $100 million plan to redevelop Cathay Building. While waiting for the plan to be approved by the Urban Redevelopment Authority, Cathay Organisation was informed by the Preservation of Monuments Board (PMB) that the building had been identified as a possible landmark for preservation because of its history, especially with regard to events which took place there during World War II. The cinemas at the building had their final curtain call on 30 June 2000.

In November 2000, PMB introduced a new monument-preservation scheme that allowed the partial redevelopment of historical buildings which were privately owned and being used commercially.

Cathay Building and MacDonald House became the first to be gazetted under this new scheme on 10 February 2003. In the case of Cathay Building, the art-deco style façade of the building was to be preserved while the rest of the building would be redeveloped.

The redeveloped Cathay Building was officially opened on 24 March 2006 and renamed The Cathay. The new complex was designed by Japanese architect Paul Tange of Tange Associates.

The key feature of the building is a glass façade, which incorporates the original brown-tiled façade of the old Cathay Building. Within the complex, there is a shopping mall, which takes up the first four floors of the building, and a cineplex.

The cineplex includes the plush Grand Cathay, which is the biggest hall in the cineplex, and the Picturehouse, which continues to show art house fares.

On the second floor of the shopping mall, there is a history gallery called the Cathay Gallery showcasing the history of Cathay Building and the Loke Wan Tho and family. The rest of the building consists of a residential block.

# By Vernon Cornelius-Takahama & Ong Eng Chuan (NLB)


REX, Dulu

REX, Kini

RAJA SAHARI (Rex)

ODEON SINGAPORE, Dulu

ODEON SINGAPORE, Kini

RADEN MAS (Odeon Singapore)

ODEON KATONG, Dulu

ODEON KATONG, Kini

LELA SATRIA (Odeon, Katong)

# Dibandingkan dengan Odeon Singapura, filem-filem Melayu keluaran Cathay Keris Film lebih banyak ditayangkan di Odeon Katong. Ini disebabkan ia lebih dekat dengan Geylang Serai di mana ramai penduduknya orang Melayu.



TUANPUNYA PANGGUNG WAYANG

# Ramai juga yang menjadi tuanpunya panggung wayang di Singapura, namun paling terkenal Runme Shaw dan adiknya, Run Run Shaw. Loke Wan Tho juga terkenal kerana daya usahanyalah tersergam Cathay di Handy Road dan Orchard Road. Selain mereka, tidak kurang berusaha Goh Eng Wah dan Eu Tong Sen. Namaze Brothers merupakan tuanpunya panggung wayang terawal di Singapura dengan memiliki Capitol pada tahun 1929, kemudian dijualkannya kepada Shaw Brothers pada tahun 1946.


RUN RUN SHAW & RUNME SHAW

GOH ENG WAH

EU TONG SEN & LOKE WAN THO



FILEM PERTAMA DITAYANGKAN DI PANGGUNG WAYANG

# Setakat ini FK cuma dapat mengesan 4 panggung wayang telah menayangkan filem pertamanya. Yang lain-lain tidak dapat dipastikan, dan masih dalam kajiselidek;
* RIO RITA, Capitol
* THE FOUR FEATHERS, Cathay
* JUNGLE BOOK, Rex
* THE SNOWS OF KILIMANJARO, Odeon


RIO RITA (1929) - filem pertama di CAPITOL

THE FOUR FEATHERS (1939) - filem pertama di CATHAY

JUNGLE BOOK (1942)- filem pertama di REX

THE SNOWS OF KILIMANJARO (1952) - filem pertama di ODEON



LIDO & SHAW HOUSE (Scotts Road, 1960)

LIDO (Scotts Road, 1968)

LIDO (Scotts Road, 2014)

GRAND (New World, 1981)

MAJESTIC (Eu Tong Sen Street, 1980)

Iklan filem di Majestic, Hollywood, Diamond dan Taj

By 1939, the Shaws operated a chain of 139 cinemas across Singapore, Malaysia, Thailand, Indonesia and Indo-China. Some were bought or built by the Shaws, many were leased or operated in partnership with their owners. All the cinemas were managed under 'Malayan Theatres Limited', a subsidiary of Shaw Brothers Limited.

In Singapore, the Shaws expanded from the Empire to a brick building, the Alhambra on Beach Road. This was shortly after it's original owner, Tan Cheng Kee died and his family's lease ran out.

The Alhambra became the first Singapore cinema to have air conditioning and played films like Errol Flynn's "The Adventures of Robin Hood" (1938) to packed sessions.

At around the same time, the Marlborough cinema in North Bridge Road also came under Shaw management. It showed predominantly Chinese films with the occasional Indian film. Both the Alhambra and the Marlborough cinemas mark the site where Shaw Towers stand today.

Other notable Shaw cinemas in Singapore before the Japanese Occupation included the Pavilion, Roxy, Palacegay (later renamed Oriental, New Bridges Road), Royal, New Star, Palace and Queens. Within the New World, there were the Grand, Central and Sun theatres. Within the Great World, there was the Atlantic, Sky and Globe theatres.

The first golden period of cinemas in Singapore occurred in the 1930s, when more than 9 cinemas sprung up from Dhoby Ghaut to Katong, including Cathay, Capitol, Marlborough, Palacegay, Pavilion, Roxy, Surina, Tivoli and Wembley.

During this period, 70% of films shown in these cinemas were American, 16% were British and 13% were Chinese. Shaw films were distributed through the company's distribution arm the 'Eastern Film Agency'.

Newsreels were filmlets that preceded each show. Common until the advent of television, these newsreels from producers such as Pathe was an essential source of information for the public.

Some of the newsreels documenting China were produced by Shaw's Unique Film Productions studio. In Malaya, the Shaw Newsreel Film Unit covered events, and operated cinemas all over the country and dominated the exhibition scene.

In Singapore, the next two decades saw the emergence of cinemas like the Capitol (bought from the Namaze Brothers in 1946) on Stamford Road and Rex on McKenzie Road.

There was also Globe , Atlantic , Sky and Canton in Great World Park (Canton and Atlantic were wooden buildings). Pacific, State, Grand and the wooden Sun in New World Park.

Other cinemas owned by the Shaws were Naval Base and Canberra in Sembawang, Empire in Hougang, Royal on North Bridge Road, Oriental on New Bridge Road, Queens in Geylang , Ciros on Keppel Road, Lido on Orchard Road, Roxy on East Coast Road, and Hoover in Balestier. Prior to the Lido, Shaw had the Pavilion on Orchard Road.

With its capacity of 1688, the Capitol was Singapores premiere blockbuster hall until Lido was built. During the 1950s and early 1960s, Hollywood was king of the box-office.

Likewise, a Shaw Malay film might be premiered at Rex before its season run at Queen during the heyday of Shaw Malay productions.

After first-run halls, a film booked into second-run halls. Of these, Roxy (later converted to a first run Chinese film hall in the 1970s), State and Globe would play English language films while Atlantic, Ciros, Pacific, Canton, Empire and Sun second-run Chinese shows.

With the occasional oversupply of first-run English language films, State and Globe could be converted into first-run halls.

# Source: Wikipedia Encyclopedia




CAPITOL, Kini sedang pengubahsuaian

CAPITOL, Kini dan masa depan

ODEON SINGAPORE, Kini Odeon Tower

QUEENS, Grandlink Square

Peta menunjukkan kedudukan Queens kini Grandlink Square

HOOVER, 1982

PRESIDENT, 1973

PRESIDENT/HOOVER, Kini Shaw Plaza

Peta menunjukkan kedudukan President, Hoover dan Ruby

APOLLO -> GARRICK -> GALAXY
Kini, Muslim Converts' Association of Singapore


SESAL TAK SUDAH, Garrick

JURONG DRIVE-IN, Dulu

JURONG DRIVE-IN, Kini (Fairway Club)

PRINCESS/RAJAH

JUBILEE (Dulu), Ang Mo Kio

JUBILEE (Kini), Ang Mo Kio

NEW CROWN/NEW TOWN

MANDARIN

KALLANG

KRETA AYER PEOPLES

THEATRE OR CINEMA NOW AND THEN

APOLLO
* -> Garrick
* -> Galaxy
* Now - Muslim Converts’ Association of Singapore

NEW CITY
* -> Taj
* -> Singapura
# Now - Redeveloped into the Millage @ Changi

RITZ
* -> Queens
# Now - Grandlink Square

ODEON
# Now - The Odeon Towers

ODEON, KATONG
# Now - The Odeon Katong

EMPIRE
* -> Metropole
# Now - Fairfield Methodist Church

HOLLYWOOD
# Now - One KM/Katong Regency

GOLDEN SULTAN
# Now - Golden Sultan Plaza

GOLDEN CITY
# Now - The Fisherman of Christ Fellowship

DIAMOND
# Now - Raffles Hospital

CIROS
# Now - Grace Methodist Church

BROADWAY
# Now - Broadway Plaza

KONG CHIAN
* -> Central
# Now - 600@Toa Payoh

ROXY
# Now - Katong Plaza/Roxy Square

RUBY
# Now - Balestier Point

PRESIDENT/HOOVER
# Now - Twin Heights/Shaw Plaza

PALACE
# Now - Eastgate, East Coast Road

PARAMOUNT
# Now - myVillage, Sarangoon Garden

JURONG DRIVE-IN
# Now - Fairway Club



PANGGUNG WAYANG DULU DAN KINI


PAVILION, 1959

ORCHARD ROAD pada tahun 1961. Kelihatan Pavilion disebelah kanan, yang kini tersergam kompleks membelibelah Specialists' Shopping Centre.

ORCHARD ROAD pada tahun 2008. Kelihatan tersergam kompleks membelibelah Specialists' Shopping Centre, yang dulu tapaknya Pavilion.

Iklan filem "Tol'Able David" yang ditayangkan di Palladium (Pavilion) pada tahun 1936.

PAVILION, Kini (Orchard Central)

GREAT WORLD,- Dulu dan kini

NEW WORLD, Dulu dan kini

DIAMOND, Dulu dan kini (Raffles Hospital)

DAHLIA, Diamond

ROXY -> NEW ROXY, 1960

Iklan filem di Pavilion, New Roxy, Queens dan Royal

ROXY -> NEW ROXY, Kini (Roxy Square)

ORIENTAL, Dulu

Peta menunjukkan kedudukan Oriental dan Kreta Ayer Peoples

ORIENTAL, Kini (Oriental Plaza)

CHANGI, Dulu

CHANGI, Kini

GRAND (New World), Dulu

NEW WORLD, 1950 & 1981

VICTORY -> GLORY (HAPPY WORLD -> GAY WORLD)

Peta menunjukkan kedudukan Happy World -> Gay World

WONG PENG SOON (atas), ONG POH LIM dan ISMAIL MARJAN (bawah) sedang beraksi dalam perlawanan akhir Piala Thomas di Happy World (Gay World) pada tahun 1952.



In 1920s and 1930s, amusement parks were introduced to Malaya, offering a mix of eastern and western entertainment to the masses. Singapore had three amusement parks - New World , Great World , and Happy World (later renamed Gay World).

After the demise of the "Three World" Amusement Parks which were blogged at "Blog to Express" a new generation of children who grew up in Singapore, what new generation of "funworlds" to be developed by enterprising businessmen cater to the needs of these children and to fill up the vacuum created by the loss of the "three worlds of amusement parks" to entertain and amuse our young children in the 1980s.

Prior to the conception of the SIS, Geylang Indoor Stadium, affectionately known to it's regulars as Gay World Stadium, had been the main indoor facility catering to Singapores sporting or entertainment needs of a similar nature.

However, the rapidly ageing venue was deemed antiquated with it's rundown surroundings and appearance, and lack of proper ancillary facilities. In addition to this, the Singapore government was looking to implement a range of initiatives in a bid to invigorate the urban landscape and enhance the nations natural resources, and a new, modern indoor sporting hub seemed to be the perfect answer to both questions.


VICTORY -> GLORY (Happy World), tidak pasti

IMMAAN DHARAM, State

EMPIRE -> METROPOLE

Empire mula beroperasi pada tahun 1916, terletak dipersimpangan Tanjong Pagar Road, South Bridges Road dan Neil Road. Pada masa itu (bangunan kayu), dimiliki oleh T.S.Kung yang mengsasarkan peminat-peminat filem disekitar Tanjong Pagar, Keppel Harbour dan Pasir Panjang.

Pada tahun 1926 (sering menayangkan filem-filem bisu Amerika), Shaw Brothers mengambilalih dengan sewaan 2,000 ringgit sebulan, dan pada tahun 1940an, "Ibu Tiri" ditayangkan.

Ditukar namanya, Metropole, pada tahun 1958 (beroperasi 1958-1986) dan terletak didepan Maxwell Road Hawker Centre, mengakhiri operasinya pada tahun 1986. Kini Metropole menjadi rumah ibadat, Fairfield Methodist Church.

QUEENS

Queens yang memulakan operasinya pada tahun 1932 terletak dipersimpangan antara Geylang Road dan Guillemard Road. Ia sering menayangkan filem-filem Melayu, Indonesia dan Mesir.

Pernah dipunyai oleh Shaw Brothers, penutupan operasinya pada tahun 1950an. Kini, tapaknya berubah menjadi Grandlink Square, dengan mengekalkan bentuk asalnya disebelah hadapan.

GLOBE

Globe berada di dalam Taman Hiburan Great World di Kim Seng Road yang dibangunkan oleh Lee Choon Yung pada tahun 1930 terletak bersempadankan Kim Seng Road, River Valley Road dan Zion Road. Sebelum perang dunia kedua, dijualkannya kepada Shaw Brothers.

Selepas melangkaui perang, Great World (Globe) dinaiktaraf dan beroperasi semula pada tahun 1958. Popularitinya melonjak, dengan ramai orang berkunjung ke taman tersebut mencari hiburan. Terdapat 4 panggung wayang di situ, Globe, Canton, Atlantic dan Sky.

Tayangan filem-filem Hollywood dan Cina diteruskan walaupun Great World ditutup pada bulan Mac 1964. Para pengunjung terus hidup bersama restoran disekitarnya sehingga tahun 1978, apabila Shaw Brothers menjual tapaknya kepada Robert Kuok, yang kemudian menjadikannya pusat membeli-belah, Great City World.

SUN

Sun berada dalam Taman Hiburan New World, terletak di Jalan Besar yang merupakan satu di antara tiga Taman Hiburan popular yang wujud di Singapura, selain Happy World (Gay World) dan Great World.

Disamping Sun, terdapat juga Grand dan Central, kemudian Sun dan Central bertukar nama Pacific dan State.

New World dibangunkan oleh Ong Boon Tat dan Ong Peng Hock pada tahun 1923, sebelum bertukar tangan kepada Shaw Brothers sejurus bermulanya perang dunia kedua. Kini, tapaknya dibangunkan City Square - kondominium 910 unit, pusat membeli-belah lapan tingkat dan taman awam.

SEASIDE

Seaside terletak dalam Taman Hiburan Happy World, kemudian berubah namanya Gay World. Ia terletak antara Mountbatten Road (Grove Road) dan Geylang Road telah dibangunkan pada tahun 1936 oleh George Lee Geok Eng.

Sebelum bertukar kepada National Indoor Stadium, Happy World pernah menjadi tempat perlawanan akhir badminton Piala Thomas pada tahun 1952, menyaksikan Malaya (Malaysia) menumpaskan Amerika Syarikat 7-2.

Selain Seaside, 3 panggung wayang berada didalamnya - Happy, Silver City dan Victory (kemudian bertukar kepada Glory).

Nama Happy World ditukar sekali lagi kepada Geylang Indoor Stadium, dikendalikan oleh Singapore Sport Council sehingga dirobohkan pada tahun 2001. Kini, ia dizonkan sebagai rumah kediaman.

NEW WORLD PARK (1923-1987)
* Grand
* Shirin
* Sun -> Pacific
* Central -> State
# Now - City Square Mall/City Square

GREAT WORLD (1930-1978)
* Atlantic
* Sky
* Canton
* Globe
# Now - Great World City

HAPPY WORLD (1936-2001)
-> GAY WORLD (1966)
* Happy -> New Happy
* Victory -> Glory
* Silver City
* Datoh Rajah
* Seaside
# Now - The area was zoned for homes (Geyland Road/Mountbatten Road)


MISKIN (CAPITOL)

TERLIBAT (REX)

SUMPAH PONTIANAK (CATHAY)

SAYA DAN PANGGUNG WAYANG SINGAPURA

Sepanjang hidup saya, hanya 3 kali saja saya menonton filem Melayu di Singapura. Pertama, ketika berumur 8 tahun di Capitol filem "Miskin" (1952), "Sumpah Pontianak" (1958) di Cathay dan "Terlibat" (1967) di Rex.

Pada tahun 1952, saya tinggal bersama teman karib Abah saya (saya panggil Pakcik Kamal) di Geylang Serai. Pakcik Kamal membawa saya menonton "Miskin" lakonan P.Ramlee, Rosnani dan Omar Rojik di Capitol bersama dua anaknya, sebaya. Abah, Mak dan Makcik saya tidak ikut sama kerana ada urusan lain. Mereka menonton kemudian.

Pada tahun 1958, (ketika berusia 14 tahun), saya ke Singapura bersama ibubapa saya. Pakcik Kamal tidak ada lagi di Singapura, bertukar kerja ke Kuala Lumpur. Kami tinggal di Hotel Bencoolen dekat Cathay yang menayangkan "Sumpah Pontianak".

Ia merupakan sekual ketiga selepas "Pontianak" dan "Dendam Pontianak" yang dibintangi Maria Menado, Mustapha Maarof dan Salmah Ahmad. "Pontianak" dan "Dendam Pontianak" saya tonton di Coliseum, Kuala Lumpur.

Pada tahun 1967 (9 tahun kemudian), saya ke Singapura bersama teman sekerja, berdua saja dan tinggal di Hotel Cockpit, didepan Cathay di Orchard Road. Ketika itu, filem Melayu sudah mula merudum.

Disitulah buat pertama kali saya menonton filem yang dibintangi Sharifah Aminah dalam "Terlibat" berherokan S.Rosley (S.Rossley). Saya masih ingat, selepas menonton kami pergi pula bersukaria di New World, tidak jauh dari situ.

Anehnya, semasa berulangalik dari Kuala Lumpur ke Singapura sejak tahun 1988 kerana mencari bahan (fakta) untuk buku "Filem-Filem P.Ramlee", saya tidak pernah masuk mana-mana panggung wayang sekali pun, kecuali Omni-Theatre di Jurong menonton filem-filem berskrin besar kesukaan saya, IMAX.


OMNI-THEATRE, tayangan filem IMAX

OMNI-THEATRE, Jurong

Panggung wayang beroperasi di Singapura pada 30 Mac 1946
(selepas Perang Dunia Ke-2);

* Sky (Great World)
* Atlantic (Great World)
* Lido (New World)
* Sun (New World)
* Happy (Happy World)
* Seaside (Happy World)
* Queens (Geylang)
* Roxy (East Coast Road)
* Royal (North Bridge Road)
* Globe (Great World)
* Cathay (Orchard Road)
* Chungking (Tanjong Pagar)
* Marlborough (Beach Road)

# Sumber: The Straits Times.



YANG TINGGAL YANG RUNTUH DAN YANG HILANG


ALHAMBRA -> NEW ALHAMBRA, 1950

VIVA ZAPATA!, Alhambra -> New Alhambra

ROYAL, 1977

JUBILEE, 1950

JUBILEE, 1980

Peta menunjukkan kedudukan Jubilee dan Odeon

JUBILEE, Kini (Jubilee Hall)

PARADISE -> PALACE, 1994

IMPERIAL, 1986

KINGS, tidak pasti

EMPRESS, tidak pasti

RUBY, tidak pasti

BROADWAY, 1994

REGAL, 1990

PARAMOUNT, 2009

REPUBLIC, tidak pasti

VENUS & GOLDEN CITY, 1965

Iklan filem di Metropole, Hollywood dan Venus

VENUS & GOLDEN CITY, tidak pasti

QUEENTOWN/QUEENWAY, tidak pasti

CHUNGKING, tidak pasti

ENG WAH, tidak pasti

SULTAN, tidak pasti

BEDOK, tidak pasti

GOLDEN, 1973

# Golden merupakan salah satu panggung wayang tertua di Singapura. Terletak dalam Golden Mile Tower di Beach Road, ia sering menayangkan filem Cina hingga penghujung tahun 1990an.

Tiga layar perak ditambah dengan yang tersedia ada. Nama panggung wayang asal Golden Theatre, yang ditambah Golden 1, Golden 2 dan Golden Studio.

Kesemua panggung wayang tersebut berada di aras (floor) yang berbeza, dan sering menayangkan filem exotic R-rated sesuai untuk orang dewasa disamping filem Blockbuster.


EMPIRE -> METROPOLE, 1960

# Empire mula beroperasi pada tahun 1916, terletak dipersimpangan Tanjong Pagar Road, South Bridges Road dan Neil Road. Pada masa itu (bangunan kayu), dimiliki oleh T.S.Kung yang mengsasarkan peminat-peminat filem disekitar Tanjong Pagar, Keppel Harbour dan Pasir Panjang.

Pada tahun 1926 (sering menayangkan filem-filem bisu Amerika), Shaw Brothers mengambilalih dengan sewaan 2,000 ringgit sebulan, dan dalam tahun 1940an, filem Melayu, "Ibu Tiri" ditayangkan disitu.

Ditukar namanya, Metropole, pada tahun 1958 (beroperasi 1958-1986) dan terletak didepan Maxwell Road Hawker Centre, mengakhiri operasinya pada tahun 1986. Kini Metropole menjadi rumah ibadat, Fairfield Methodist Church.


WOODLANDS, tidak pasti

YANG TZE -> PEARLS, tidak pasti

NEW CITY -> TAJ -> SINGAPURA, tidak pasti

CINTA DAN LAGU, Singapura

NEW CITY -> TAJ -> SINGAPURA, tidak pasti

SAVOY, tidak pasti



JEFFREY HUNTER & CONSTANCE SMITH, ke Singapura 1953

FAKTA YANG ANDA PATUT TAHU

* Filem pertama ditayangkan di Singapura wayang bisu pada tahun 1902. Satu khemah telah dibina ditanah lapang dipersimpangan antara River Valley Road dan Hill Street pada bulan April tahun 1902. Panggung wayang pertama mula beroperasi pada tahun 1904. tetapi tidak dapat dipastikan namanya.

* Odeon, beroperasi mula pada 8 Jun 1953 telah dilengkapkan dengan peralatan CinemaScope, VistaVision dan Stereophonic menggunakan 4 projektor Gaumont-Kalee "21". Filem pertama CinemaScope "The Robe" pernah ditayangkan disini. Filem pertama ditayangkannya, "The Snows Of Kilimanjaro", dan dirasmikan oleh Malcolm MacDonald, Commisioner-General untuk Southeast Asia. Turut serta Loke Wan Tho dan 2 pelakon popular Hollywood, Jeffery Hunter dan Constance Smith.

* Majestic, di Eu Tong Sen Street di Chinatown dibina pada tahun 1927, siap pada tahun 1928. Sering digunakan untuk wayang opera Cina, pada tahun 2003 ia dijadikan pusat membeli-belah, The Majestic.

* Queens (Ritz), di Geylang Road dan Paya Lebar Road pernah menggunakan nama "Nanyo Gekizyo" dizaman pemerintahan Jepun pada tahun 1942 hingga 1945. Ia ditutup pada tahun 1983.

* Rex, di MacKenzie Road kepunyaan Shaw Brothers mula beroperasi pada tahun 1946 dan telah menayangkan filem pertamanya "The Jungle Book" lakonan Sabu. Operasinya bertakhir tahun 1983, dengan tayangan filem “Jaws 3-D”. Ia berdekatan dengan Singapore Traction Company dan Hospital Kandang Kerbau.

* Roxy, di persimpangan antara East Coast Road dengan Brooke Road, kepunyaan Shaw Brothers, sering menayangkan filem Melayu, Inggeris, Cina dan Hindustan. Pada tahun 1978 Shaw Brothers melepaskan pegangannya. Kini, Grand Mercure Roxy.

* Arcadia, di East Coast Road adalah antara panggung wayang terawal di Singapura kepunyaan Wee Teow Beng, dan mula beroperasi dalam tahun 1920an. Ia sering menayangkan filem Inggeris untuk penduduk Tanjong Katong.

* Central, di Jalan Eunos merupakan panggung wayang kecil, mula beroperasi dalam tahun 1950an dan ditutup dalam tahun 1970an.

* Gala (bukan Alhambra), di Upper Bukit Timah Road mula beroperasi dalam tahun 1970an dan ditutup dalam tahun 1990an diuruskan oleh Pertubuhan Eng Wah, dan sering menayangkan filem Tamil dan Cina.

* Galaxy (Apollo -> Garrick), di persimpangan Geylang Road dan Onan Road, mula beroperasi dalam tahun 1930an, ditutup dalam tahun 1980an. Sering menayangkan filem Melayu, disamping filem Cina dan Inggeris. Kini, Muslim Converts' Association of Singapore.

* Paris, di Victoria Street merupakan panggung wayang pertama di Singapura dibina pada tahun 1904 oleh syarikat perniagaan intan berlian, K.M.Oli Mohamed.

* Pavilion (Palladium), di Orchard Road mula beroperasi dalam tahun 1920an. Ia menutup operasinya dalam tahun 1950an. Kini, Specialists’ Shopping Centre.

* Republic, di Marine Parade Central, merupakan salah satu antara 2 panggung wayang beroperasi dalam tahun 1980an. Satu lagi Liberty. Bagaimanapun ia tidak dapat bertahan lama apabila operasinya berakhir dalam tahun 1990an.

* Surina, di North Bridge Road mula beroperasi dalam tahun 1920an, merupakan salah satu panggung wayang bersaing dengan tersedia ada, Tivoli dan Jubilee. Ia banyak menayangkan filem keluaran British.

* Tivoli, di North Bridge Road beroperasi dalam tahun 1910an hingga 1930an. Namanya diambil dari nama panggung wayang Tivoli Theatre yang terletak di Aberdeen, Scotland juga dikenali Her Majestic's Theatre. Sering menayangkan filem British, penutupannya sebelum bermulanya Perang Dunia Ke-2.

* Venus, di Margaret Drive mula beroperasi pada tahun 1965 dan ditutup pada tahun 1984, berada bersebelahan Golden City. Sering menayangkan filem Cina (Kantonis) dalam black & white, ada antara filemnya itu dibuat penggambarannya di Singapura.

* Wembley, di Geylang Road mula beroperasi dalam tahun 1930an. Penutupannya tidak dapat dipastikan.

* Zenith, di Tampines Road mula beroperasi dalam tahun 1960an dan berakhir pada tahun 1984. Sering menayangkan filem Melayu dan Inggeris. Kini, Fortune Park Condominium.

* Jubilee, di North Bridge Road bersebelahan Odeon. Mula beroperasi dalam tahun 1930an dan diruntuhkan dalam tahun 1970an untuk pembinaan bangunan tambahan Hotel Raffles, Jubilee Hall.

* La France, di Beach Road mula beroperasi pada tahun 1906. Setahun kemudian Alhambra dibina dipersimpangan antara Beach Road dan Middle Road.

* Odeon, kini tersergam Odeon Tower, Jubilee, yang berdekatan, telah diruntuhkan untuk memberi laluan pembinaan bangunan tambahan Hotel Raffles, Jubilee Hall.

* Broadway, di Ang Mo Kio (AMK) Central Hawker Center mula beroperasi dalam tahun 1990an. Dikendalikan oleh Pertubuhan Cathay, sekejap oleh Golden Village. Tidak dipastikan penutupannya. Kini, Broadway Plaza.

* Ciros, di Telok Blangah Road mula dibuka dalam tahun 1970an ditutup dalam tahun 1980an, sering menayangkan filem Bollywood (Hindustan). Pada tahun 1998 ia diruntuhkan dan digantikan dengan tempat ibadat, Grace Methodist Church.


Iklan MELATI VAN AGAM di Queens dan Sun Talkie

Iklan FUNNY GIRL di Orchard

Iklan HANSTE ZAKHM di Ciros

* Dalit, mula beroperasi pada tahun 1981 terletak di Bukit Merah Central, dan sering menayangkan filem Tamil. Kini, tidak wujud lagi.

* Regal, merupakan satu antara 2 panggung wayang berada di Bukit Merah Central berhadapan Bukit Merah Road, satu lagi Dalit. Ia sering menayangkan filem Cina. Kini, tidak wujud lagi

* Diamond, antara 5 panggung wayang disekitar North Bridge Road dalam tahun 1950an hingga tahun 1970an. 4 yang lain Royal, Capitol, Odeon dan Jubilee. Ia merupakan usahasama antara K.M. (Kassim Mohamed) Oli Mohamed (tokey intan berlian) dengan pengasas Pertubuhan Cathay, Loke Wan Tho. Kini, Blanco Court Resettlement Center.

* Empress, di Clementi Town Center mula beroperasi dalam tahun 1980an dan berakhir pada tahun 2010, dipunyai Pertubuhan Eng Wah. Pada tahun 1993, ia mempunyai 3 panggung wayang - Empress 1, Empress 2 dan Empress 3. Kini, Clementi Town Center.

* Gala (bukan dalam New World) di Bukit Timah Shooping Center. Diuruskan oleh Pertubuhan Eng Wah, ia menayangkan filem Tamil dan Cina. Beroperasi dalam tahun 1970an, dan kerana kelesuan kedatangan penonton ia ditutup dipertengahan tahun 1990an.

* Golden Sultan, di Jalan Sultan mula beroperasi pada tahun 1981 ditutup dalam tahun 2000an dan diuruskan oleh Pertubuhan Cathay.

* Jubilee, di Ang Mo Kio mula beroperasi pada tahun 1979 dan berakhir pada bulan Disember tahun 2010 diuruskan oleh Pertubuhan Eng Wah, ia merupakan yang terkecil dibandingkan Broadway dan New Crown/New Town. Nama Jubilee juga wujud di North Bridge Road.

* King’s, di Kim Tian Road mula beroperasi dalam tahun 1950an dan berakhir diawal tahun 1980an, dan selalu menayangkan filem Cina (Hokkien). Kini tapaknya menjadi taman perumahan.

* Liberty, di Marine Parade Central mula beroperasi diawal tahun 1980 oleh Shaw Brothers. Ia ditutup dipenghujung tahun 1980an. Kini, Touch Community Services.

* Lido, tapaknya dulu stesen minyak Esso terletak dipersimpangan antara Scotts Road dan Orchard Road, sebelum Shaw Brothers mengambilnya pada tahun 1952. Dibuka pada bulan November 1958, Lido tetap berdiri megah hingga kini dengan pengubahasuaian yang 'up to date'.

* Oriental (Palacegay), di New Bridge Road mula beroperasi pada tahun 1927 dengan menayangkan buat pertama kalinya filem Cina bersuara (sound) yang sebelumnya sering menayangkan filem bisu. Waktu pemerintahan Jepun, namanya Toho Gekizyo. Kini, Oriental Plaza berdiri megah di Chinatown.

* Paramount, di Serangoon Garden beroperasi pada tahun 1962 dan berakhir pada tahun 1983, merupakan panggung wayang pertama diubahsuai jadikan supermarket bersaing dengan Fitzpatrick. Kini, myVillage @ Serangoon Garden.

* Pavilion, di Tampines Central mula beroperasi pada tahun 1993 dan ditutup dalam tahun 2000an. Dimiliki oleh Pertubuhan Cathay. Kini, Tampines 1 Shopping Mall.

* Pavilion (Palladium), di Orchard Road mula beroperasi dalam tahun 1920an, Kini, Specialists' Shopping Centre.

* Peking, di Pipit Road mula beroperasi dalam tahun 1960an, merupakan panggung wayang open-air terkenal di MacPherson.

* Savoy (Boon Lay Cinema), di Boon Lay Place mula beroperasi dalam tahun 1980an tidak dapat bertahan lama apabila ditutup dalam tahun 1990an. Diuruskan oleh Shaw Brothers, sambutan penonton kurang memuaskan apabila wujudnya Golden Village di Jurong Point Shopping Mall.

* Singapura (Taj), di Changi Road asalnya New City kemudian ditukar kepada Taj pada 12 November 1954. Beroperasi dalam tahun 1960an, ditutup awal tahun 2000an, filem pertama ditayangkan dengan nama Taj, "Shahenshah" yang dibintangi oleh Rajan dan Shakila. Dipunyai oleh Shaw Brothers, berada berhampiran dengan Geylang Serai Market dan Hawker Center, ia sering juga menayangkan filem Melayu. Kini, taman perumahan Millage @ Changi.

* Sultan, di Chong Pang Village beroperasi sejak tahun 1930an merupakan inisiatif Lim Chong Pang, anak Lim Nee Soon yang terlibat dengan pembangunan Yishun dan Sembawang. Sering menayangkan filem Cina, operasinya berakhir dalam tahun 1980an.

* Kindol, di Jalan Sendudok bersebelahan Chong Pang Village, kini Sembawang Shopping Centre, tidak dapat dipastikan bila beroperasi dan bila ditutup.

* Canberra, di Jalan Kedai off Canberra Road, berada bersebelahan kini, Sembawang stesen MRT. Ia selalu menayangkan filem Melayu, Hindustan dan Tamil. Tidak dapat dipastikan bila beroperasi dan bila ditutup. Kini, tapaknya diserapkan menjadi sebahagian daripada estate perumahan awam House And Developement Board (HDB) Sembawang kepunyaan Kerajaan Singapura.

* Yi-Lung, terletak dipersimpangan antara Dover Road dan Clementi Road juga terkenal dengan nama Kent Theatre, merupakan tempat tontonan askar British sebelum berlaku pemindahan. Tidak dapat dipastikan bila beroperasi dan bila ditutup.

* Gaiety, di North Bridge Road tidak ada kepastian bila beroperasi dan bila pula ditutup.

* Orchard, di Orchard Road setakat ini belum dapat dipastikan kedudukannya kerana faktanya yang ada di internet kurang jelas.


NAVAL BASE

# UPDATE 7 OGOS 2015

* Naval Base, di Sembawang dimiliki oleh Shaw Brothers terletak dalam kawasan tentera laut British. Hanya filem-filem barat ditayangkan, namun pada setiap hujung minggu ditayangkan filem-filem Shaw Brothers keluaran Hong Kong. Panggung wayang tersebut sudah hilang dari lipatan sejarah dan kini tapaknya tinggal terbiar, belum ada tanda-tanda pembangunan akan dilakukan.

# Sumbangan: NoNama.

>>>BAHAGIAN 2<<<
"PANGGUNG WAYANG DI KUALA LUMPUR"
AKAN MENYUSUL...


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




ALBUM (LP) LAGU-LAGU FILEM UNTUK DIJUAL___


RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00


# Sesiapa berminat memiliki album-album di atas, sila hubungi
Zaini Yusop menggunakan nombor telefon 012-3408117.

27 comments:

  1. Salam sejahtera Encik Mustafar A.R. dan isteri, Zaini Yusop. Tidak lama dulu dalam "Selamat Pagi Malaysia" mengenai "Tribute... Bahyah Mahmood", Rosnani ada menyebut Encik Mustafar adalah
    manusia yang unik memulakan "Festival Filem Malaysia" dan menerbitkan buku "Filem-Filem P.Ramlee" yang tidak pernah ada penulis buku yang buat. Setelah saya mengikuti blog Filem Klasik ternyata saya bersetuju dengan Rosnani yang Encik Mustafar semenangnya unik apatahlagi dengan tersiarnya artikel terbaru FK "Mengenali Panggung Wayang Di Singapura". Sebagai generasi baru, lahir selepas pemergian P.Ramlee, saya tidak banyak tahu tentang perkembangan filem di Singapura termasuk panggung wayangnya.
    Dengan adanya artikel terbaru itu barulah saya tahu, dan ia memberi informasi yang cukup berguna lebih-lebih lagi asal usul sesebuah panggung wayang seperti Marlborough, Alhambra, Capitol, Pavilion, Lido dan Wembley. Bukan itu saja, malah Encik Mustafar tahu hingga keperingkat Wong Peng Soon dan rakan-rakannya beraksi dalam perlawanan akhir Piala Thomas di Happy World (Gay World) pada tahun 1952 siap dengan hiasan gambarnya sekali. Kemampuan Encik Mustafar menulis sesuatu artikel sangat menarik dan penuh dengan fakta yang lengkap beserta dengan gambar-gambarnya sekali, dan memang tepat kata Rosnani Encik Mustafar sangat unik, dan rasanya tidak pernah saya temui di mana-mana blog baik berbahasa Inggeris atau pun berbahasa Melayu yang kini terawang-awang di alam maya sama ada di Malaysia mahupun di negara-negara lain di seluruh dunia. Saya sebagai pencinta seni dan budaya tanahair terutama filem begitu bangga dengan wujudnya FK, dan merasakan satu kehampaan apabila Encik Mustafar lambat meng'update'kannya. Setelah Singapura, diharap akan muncul pula "Mengenali Panggung Wayang Di Kuala Lumpur" secepat yang mungkin kerana banyak juga hal-hal mengenainya ramai yang tidak tahu termasuk saya. Apapun saya serahkan atas budibicara dan kemampuan Encik Mustafar, kerana cara yang Encik Mustafar lakukan bukan perkara mudah pula untuk dilaksanakan. Cincai-cincai bolehlah. Teruskan berkarya Encik Mustafar dan isteri. Sekian, terima kasih - Damirah Rahmaan (via e-mel), Putrajaya, W.Persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Damirah kerana menulis panjang lebar melalui e-mel kepada saya yang rasanya cukup memerangsangkan. Tidak tahulah sejauh mana uniknya saya, tetapi yang nyata sikap dan sifat saya suka melakukan sesuatu yang orang lain tidak pernah buat. Contohnya, menerbitkan buku "Filem-Filem P.Ramlee" dan menganjurkan "Tribute... Bahyah Mahmood". Satu lagi, hasrat saya untuk mengcolorkan filem terbaik P.Ramlee, "Semerah Padi", yang tidak pernah sesiapa pun mimpikan yang setakat ini masih belum terlaksana. Itupun bukan kerana tidak ada bajet, ia gagal kerana tidak ada kebenaran dari tuanpunya, Shaw Brothers. Dalam hal FK, tujuan saya ingin memberi informasi sebaik dan setepat yang mungkin dengan tidak mengharapkan ganjaran apa-apa pun, dibuat secara sukarela semata-mata. Ini kerana saya mahu supaya sejarah filem Malaysia berada dilandasan yang betul, tidak lintang pukang seperti yang ada sekarang, baik melalui buku mahupun media-media yang lain. Disuruh Finas mengwujudkan Cinematique yang begitu penting (menjaga dan memelihara filem Malaysia lama dan baru), pun sampai kini mereka buat tak tahu saja. Bagi saya unik ke tak unik ke, tidak penting. Yang lebih penting, sifat dan sikap yang mahukan sesuatu itu bermanfaat untuk semua mereka, khususnya generasi baru, yang dahagakan ilmu pengetahuan terutama filem yang menjadi fokus FK.

      Delete
  2. Pada hemat saya, tidak ramai dan mungkin tidak ada, penulis blog memikirkan untuk menulis satu artikel yang cukup penting dalam perfileman Malaysia sebagaimana yang dilakukan oleh Encik Mustafar yang memperkatakan mengenai panggung wayang di Singapura dimana bermulanya perkembangan filem Melayu terutamanya. Apa yang menarik bagi saya, artikel yang ditulis begitu lengkap penuh dengan fakta yang cukup meyakinkan. Corak persembahan yang Encik Mustafar lakukan tidak sama dengan artikel panggung wayang di Singapura yang ditulis oleh orang Singapura sendiri dalam bahasa Inggeris. Bahasa Melayu lagilah tidak ada. Ini jelas membuktikan betapa luasnya pengalaman Encik Mustafar mengenai filem Malaysia termasuk Singapura. Tidak ramai, mungkin tidak ada, penulis blog macam Encik Mustafar yang begitu berusaha untuk memperbetulkan fakta sejarah filem Malaysia (seperti kata Encik Mustafar masih lintang pukang) apatah lagi tidak pula mengharap apa-apa ganjaran. Sepatutnya Finas, Arkib Negara atau pun Perpustakaan Negara membuat kerja-kerja tersebut yang sudah tentu mempunyai peruntukan dana, bukannya Encik Mustafar. Untuk menulis artikel "Panggung Wayang Di Singapura" seperti di atas bukan mudah, hanya orang yang begitu tahu tetang filem saja yang boleh melakukannya. Tahniah Encik Mustafar kerana dapat melahirkan artikel sebegitu rupa, dan saya menunggu pula coretan seterusnya mengenai panggung wayang di Kuala Lumpur yang tentunya lebih menarik lagi. FK merupakan sumber rujukan tentang filem begitu perfect (tidak payah tercari-cari di perpustakaan), dan diharap Encik Mustafar dapat terus mengekalkannya sampai kesuatu peringkat yang ditakdirkan tidak boleh lagi berbuat demikian. Saya doakan kesihatan Encik Mustafar dan isteri sentiasa baik untuk terus berbakti dengan memberi sumbangan yang penuh bererti buat diri saya (masih mentah dalam filem), untuk menimba ilmu mengenai filem yang kini sudah mula saya minati (serius) terutama yang lama dan yang klasik baik Malaysia, Hollywood mahu pun Hindustan - Farhana (via e-mel), Kuala Kangsar, Perak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farhana.
      Tidak ada apa lagi yang dapat saya
      katakan kecuali, TERIMA KASIH.

      Delete
  3. Bagus artikel ni. Tidak pernah saya temui di mana-mana blog yang beredar dialam maya, dan sangat sesuai dijadikan rujukan mengenai perkembangan filem Malaysia/Singapore. Tahniah Encik Mustafar dan isteri kerana telah membuat research yang cukup 'perfect' - detail dan berfakta. Ia bukan mudah dilakukan dan tidak ada sesiapa pun yang terfikir untuk menulis apatah lagi merealisasikannya - Azizah, Woodlands, S'pore.

    ReplyDelete
  4. Setelah membaca mengenai Panggung Wayang Di Singapura oleh Encik Mustafar, saya pun membuat research dalam blog-blog di internet yang memaparkan mengenai panggung wayang di Singapura (semuanya Bahasa Inggeris, tidak ada satu pun Bahasa Melayu), ternyata (bagi saya) FKlah yang terbaik dan terlengkap dipenuhi dengan fakta yang boleh diyakini dan sangat sesuai dijadikan rujukan. Syabas! Encik Mustafar dan isteri - Hasman (UKM), Bangi, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Azizah.
      Terima kasih. Hasman.

      Delete
  5. Saya sangat meminati filem-filem Melayu lama atau klasik. Artikel di atas menambahkan lagi pengetahuan saya mengenai perkembangan filem Malaysia. Selama ini, saya langsung tidak tahu dan menganggapnya tidak penting, rupa-rupanya tidak begitu. Terima kasih En. Mustafar kerana menghasilkan satu artikel berinformasi dan berfakta - Azian, Nusajaya, Johor.

    ReplyDelete
  6. Sebelum wujudnya cineplex & multiplex, pawagam (singkatan bagi perkataan 'panggung wayang gambar' yang tercetus dari minda seniman agung P. Ramlee) atau sinema adalah jauh lebih gah & "colossal" daripada apa yang terdapat sekarang. Panggungnya saja cukup luas untuk membolehkan pertunjukan "live" di atas pentas. Tabir atau tirainya diperbuat daripada kain berat jenis baldu tebal yang selalunya berwarna "maroon" (merah pulasan) gelap, lengkap dengan trimming yang berwarna perak "metallic". Tirainya dapat dilabuhkan secara mekanikal dari atas ke bawah & sebaliknya. Ada pula yang dibuka dari tengah ke tepi & sebaliknya. Bagi pawagam-pawagam yang lebih canggih & bertaraf lima bintang, tirainya berlapis-lapis. Lapisannya yang terakhir agak nipis & ia terletak di bahagian paling dalam sekali (selalunya berwarna hitam). Ia dibuka secara automatik & dapat diadaptasikan mengikut saiz filem yang ditayangkan - sama ada bidang luas cinemascope 35mm, bidang biasa 16mm atau bidang cinerama 70mm. Dari skala yang paling atas terdapat pula pawagam yang berada pada skala paling bawah di mana pawagamnya merupakan jenis "open-air cinema" tanpa bumbung. Pawagam yang tidak kalis bunyi ini biasanya terdapat di pekan-pekan kecil atau kampung-kampung dengan harga tiket yang amat murah. Ramai yang mungkin pernah menikmati ini semua pada tahun-tahun 1970'an & 1980'an dulu yang mungkin tidak akan ada lagi kecuali jika ada pihak-pihak yang mahu menwujudkannya semula atas sebab-sebab nostalgia.

    - NONAMA

    ReplyDelete
  7. Segala-galanya bermula di SINGAPURA. Kelahiran industri perfileman Melayu, zaman keemasannya, artis-artis terbilangnya hingga ke muzik & semua sumber hiburan Melayu seperti syarikat-syarikat rakaman, era Pop Yeh-Yeh dll, semuanya bertunas & tumbuh segar di Singapura. Singapura menjadi perintis sedangkan Tanah Melayu (Malaya kini Malaysia) sekadar menjadi pengikut yang pasif & peniru sahaja ketika itu. Hakikat & kebenaran ini adalah fakta & bahan bukti sejarah. Tetapi apabila Malaysia mencapai kemajuan & perkembangan, barulah sekarang Kuala Lumpur mengambil alih apa yang sebelumnya dikuasai & didominasi oleh Singapura. Dunia perfileman Melayu juga terhutang & termakan budi kepada tokoh-tokoh yang bukan daripada 'orang kita'. Tanpa dinasti Shaw, kompleks studio Malay Film Productions di Jalan Ampas & kuartesnya di Boon Teck Road (kawasan Balestier Road) sudah pasti tidak akan wujud. Tanpa Loke Wan Tho, studio Cathay-Keris di Jalan Buloh Perindu (kawasan East Coast Road) juga tidak akan wujud. Siapa pula yang melahirkan syarikat Rimau Films & Keris Films? Sudah pasti taukeh Ho Ah Loke yang menjadi produsernya. Begitu juga dengan syarikat & studio filem Nusantara yang bermula di Tanjong Bali & kemudian berpindah ke kawasan Bukit Timah. Pemiliknya adalah Hsu Chiu Meng (Hsu Hau Ming) yang berhasil menerbitkan sebanyak 11 filem Melayu. Prodser filem Melayu yang pertama, yakni Maria Menado juga memilih Singapura untuk meneruskan legasi dunia perfileman Melayu klasik. Beralih ke dunia muzik & nyanyian: dunia Pop Yeh-Yeh Melayu bermula di Singapura pada tahun-tahun lewat 1960' an hingga menjadi kegilaan di kalangan anak muda & masyarakat Melayu di Asia Tenggara. Selepas itu, atas inisiatif Encik Ahmad Merican, barulah lahir kugiran & penyanyi Pop Yeh-Yeh di Kuala Lumpur melalui suatu medan pertandingan anjuran RTM (lihat artikel tulisan En. Mustafar AR dalam blog ini). Sebelum Pop Yeh-Yeh lahir, Singapura adalah pusat tumpuan para biduan-biduanita Melayu. Para penyanyi "rekod batu" (78 rpm) seperti R. Azmi, Momo, Sutinah, Salmah Ismail (Saloma), Rubiah, Lena, A. Rahman, Ahmad CB dll serta para pencipta besar ketika itu seperti Ahmad Jaafar, Zubir Said, Osman Ahmad, Yusof B, P. Ramlee & ramai lagi semuanya berpusat di Singapura.

    - NONAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sudah begitu keadaannya, patutkah artis Singapore (pelakon terutamanya) tidak diberi ruang langsung berlakon di Malaysia (sedangkan mereka berbakat dan disukai ramai) sebagaimana yang disarankan oleh Azalina Othman, pengerusi Finas, dan presiden Seniman, Zed Zaidi? - Tiara (Tanjong Pagar). Singapore.

      Delete
  8. Siapa saja dari Singapura yang beralih ke seberang tambak semuanya pasti menyerlah. Dari zaman Zain Mahmood & Zain Haji Hamzah (kedua-duanya pegawai atasan eksekutif Radio / TV Singapura ke RTM), Roslee Jalil, hingga kepada karyawan drama & filem seperti Rubiah Suparman, Zaiton Hussin (Opah), Aziz Singah, Khatijah Abu Hassan, Osman Zailani, Aznah Hamid, Fatimah Yasin, konduktor orkestra Johari Salleh, Norish Karman, DJ Linda Onn, yang paling berjaya sekali Aaron Aziz, Ady Putra, Imran Ajmain, malah rocker Amy Search (orang Johor) dulu membesar di Singapura kerana ayah beliau bertugas dalam pasukan polis Naval Base di bawah pihak British. Begitu juga dengan arwah Mama Juwie (Abdul Jalil Salleh), bekas kakitangan Berita Harian Malaysia Nazar Abdul, juga Muzlina Abu Bakar, pemberita di Utusan Malaysia - semuanya ada kaitan & asal-usul dari Singapura. Ada lagilah?

    - NONAMA

    ReplyDelete
  9. Ada lagikah?
    Yang paling-paling menonjol & tidak patut dilupakan ialah sifu M. Nasir dari Bukit Panjang, Singapura. Yang kurang menonjol tetapi agak ke depan di persada seni Malaysia ialah Maizurah Hamzah, Roslan Shah, Hetty Sarlene, dramatis, pengarah dan kini tokoh korporat di syarikat Astro Khairuddin Salleh.
    Ada lagikah?

    - NONAMA

    ReplyDelete
  10. saya tertarik hati dengan artikel pendek yang terdapat di sideblog fk mengenai persamaan filem "son of fury" dengan "panggilan pulau". setelah menonton dua filem itu, ternyata ada persamaannya. setelah itu, saya juga menonton "wuthering heights" dan "jaal", pun juga ada persamaannya. ini jelas dan nyata, encik mustafar memang begitu peka terhadap filem dan sudah tentu kajiselidik sudah dilakukan dengan sebaik mungkin. tengoklah artikel "panggung wayang di singapura", lengkap-selengkapnya dan tidak pernah saya temui di mana-mana blog yang ada di antara jaring (internet) baik bahasa inggeris apatah lagi bahasa melayu. tahniah encik mustafar kerana mengwujudkan fk ini yang banyak memberi ilmu pengetahuan mengenai filem bukan saja malaysia tetapi dunia - shalimah (via e-mail), shah alam, selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.
      Hanya kepakaran saja
      boleh melakukan semuanya itu.
      Saya suka baca FK.
      - Johana, JB.

      Delete
  11. Mutakhir - kerusi nombor 1 dalam FINAS kini telah dikosongkan oleh Puan Azalina Othman Said atas sebab-sebab yang diketahui umum. Sebagai ganti, secara praktikal & realistik, ambillah seorang tokoh yang berkaliber, berpengalaman & berpengetahuan amat luas tentang industri filem lama & baru, serta dalam & luar negara. Beliau tidak lain & tidak bukan, tentunya En. Mustafar AR kita. Encik Mustafarlah calon tokoh yang paling layak menerajui FINAS, walaupun beliau dulunya hanya seorang pemberita & wartawan hiburan di syarikat Utusan Melayu / Malaysia. Pada hakikatnya, tidak semestinya semua menteri atau tokoh korporat yang boleh buat itu & ini. Tidak semestinya mereka yang di atas akan sentiasa berjaya atau dapat menghuraikan segala-gala masalah. Sebagai alternatif - jika En. Mustafar bukan calonnya - mungkin seorang bakat luar dari Singapura adalah pilihan yang tepat & jitu dek kerana orang Singapura biasanya selalu berjaya apabila diberi apa saja peluang di seberang tambak. Saya tidak bermaksud Aaron Aziz, M. Nasir ataupun Khairul Anwar Salleh (maaf - bukan Khairuddin Salleh) yang di ASTRO tu!!! Biarkanlah Khairul Anwar terus makan gaji bulanan yang dibayar oleh big boss ASTRO, Ananda Krishnan!!! Tokoh dari Singapura ini tidak semestinya sesiapa tetapi seorang yang berpengetahuan, versatile, berkomitmen & mempunyai cinta mendalam terhadap industri filem Melayu, dulu & sekarang sepertimana En. Mustafar. Ini adalah kriteria yang mencukupi. Segulung ijazah dalam bidang sinematografi atau media massa belum tentu dapat menjamin kejayaan seseorang itu sebagai ketua FINAS. Beliau yang dari Singapura ini semasa zaman kanak-kanaknya pernah bercita-cita untuk menjadi seperti Jaafar Abdullah (kemudian diambil alih oleh Othman Abdullan), Pegawai Penerangan Kanan Shaw Bros merangkap Editor-in-Chief Majalah Filem, atau seperti Hamzah Hussein, Pegawai Penerangan Kanan studio Catha-Keris, di Singapura dulu, ataupun seperti CEO Pertubuhan Cathay, Suhaimi Rafdi, yang kini telah melepaskan jawatannya.

    - NONAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih NoNama kerana mencadangkan nama saya sebagai pengerusi Finas menggantikan Azalina Othman. Dalam keadaan sekarang (dalam sedikit keuzuran) jika ada tawaranlah, katakan, saya tidak akan terima walaupun gajinya RM50,000.00. Dalam menerajui Finas, jawatan Azalina itu sebenarnya jatuh nombor dua. Nombor satu, ketua pengarah Finas, Kamil Othman. Segala kegiatan atau aktiviti memajukan Finas berada dibawahnya mengikut landasan yang telah digariskan oleh Finas. Kalau melangkah bendul akibatnya Finas akan huru-hara. Pada saya, Kamil tidak dapat bergerak ke mana-mana selagi kerusi pengerusi Finas itu diduduki oleh orang politik. Apatah lagi Azalina sendiri mahukan supaya tempatnya digantikan dengan orang UMNO. Ini saya kira sudah melampau. Finas bukan saja didokongi oleh UMNO tetapi juga semua parti di Malaysia kerana duit yang digunakan duit rakyat. Malaysia tidak bebas seperti Indonesia, Filipina atau pun Thailand memberi kebebasan kepada industri kreatif dengan dikendalikan oleh orang-orang yang benar-benar pakar dan faham terhadap industri tersebut. Azalina dan Kamil apa yang mereka tahu. Kalau tahu pun ala-kadar saja. Saya setuju, sekiranya Yusof Haslam dilantik sebagai pengerusi Finas, Ramai orang politik dan orang filem menghormatinya, dan mungkin tidak banyak gangguan kalau dia berada disitu. Tetapi sayangnya dia ada kepentingan. Yusof ada Skop Productions. Ikutkan, dia sebagai timbalan pengerusi Finas pun ada kejelekannya. Justeru itu, kita biarkan saja ke mana Finas mahu pergi. Biarkan... biarkan... si Luncai terjun dengan labu-labunya.

      Delete
    2. satu ulasan yang cukup mantap
      daripada seorang bekas wartawan hiburan
      (filem) yang sangat berpegalaman
      - kamarul, putrajaya.

      Delete
  12. Saya sangat tertarik hati dengan artikel di sideblog FK yang memaparkan mengenai "Memori Seorang Insan Di Perantauan" (Masa Itu Cepat Berlalu) tulisan Encik Mustafar. Saya perhatikan banyak cerita menarik terdapat dalam 3 Bahagian yang sudah ada. Catatan tempat lahir di Kalumpang, mengenali dunia di Teluk Anson dan membesar di Kuala Lumpur sarat dengan info yang selama ini saya tidak tahu. Contohnya, adanya serang hendap pengganas komunis meyebabkan seorang angguta polis terbunuh, siap dengan tarikhnya sekali; adanya tayangan filem Indonesia "Tengkorak Hidoep" di Hutan Melintang; dan adanya panggung wayang Alhambra di Setapak serta P.Ramlee dan Kasma Booty pernah buat pertunjukan pentas di Lucky World. Saya kini menunggu Bahagian 4 untuk mendapatkan info yang lebih menarik mengenai perjalanan hidup Encik Mustafar di Kajang dan sekitarnya pula. Saya menunggu dan menunggu. Tetapi sampai sekarang (setelah sekian lama) tidak muncul-muncul. Kenapa Encik Mustafar? Harap Encik Mustafar sihat sentiasa supaya dapat meneruskan Bahagian 4 itu dan lain-lain artikel yang saya kira tetap menarik dan berinformatif. Saya lahir di Sungai Kantan, Kajang, itulah sebabnya saya ingin tahu apakah cacatan Encik Mustafar dapat kembalikan nostalgia saya semasa berada di Kajang dan pernah menjadi salah seorang pelajar di High School pada tahun 1952 hingga 1957 - Suhaimi Shamsudin (via e-mel), Shah Alam, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gembira saya apabila Encik Suhaimi suka membaca catatan saya, "Memori Seorang Insan Di Perantauan". Bahagian 4 akan menyusul tetapi terpaksa mengambil masa sedikit kerana sejak akhir-akhir ini kesehatan saya sering terganggu terutama penglihatan mata. Kalau Encik Suhaimi perasaan, update FK pun tidak seaktif dulu, lama baru saya postkan. Apapun, selagi saya dan isteri (Zaini) masih mampu, selagi itulah update akan dilakukan walaupun dalam sebulan hanya dapat dipostkan satu atau dua artikel saja. Tunggu Encik Suhaimi ya, catatan Bahagian 4 sedang di edit oleh Zaini. Siap saja akan dipostkan. Terima kasih kerana melayari FK.

      Delete
  13. Bagus sungguh artikel "Panggung Wayang Di Singapura" yang disiarkan atas ikhsan gandingan En. Mustafar AR & Pn. Zaini Yusop. Anak jati & orang Singapura sendiri belum tentu dapat mengadakan artikel tentang sabjek ini dengan sebegitu baik & terperinci sekali. Yang menariknya, dalam banyak-banyak nama, nama panggung KINDOL, panggung SULTAN & CANBERRA Cinema turut disebut kerana ini adalah pawagam-pawagam kecil yang terletak di bahagian ulu Singapura. Tetapi, artikel ini telah terlepas pandang sebuah pawagam yang terletak tidak jauh dari Canberra cinema yang secara fizikal lebih besar & berprestij daripada Canberra, yakni NAVAL BASE Cinema. Dek kerana panggung milik Shaw Brothers ini terletak di kawasan tentera laut British, hanya filem-filem barat ditayangkan, & pada hujung minggu ditayangkan filem-filem Shaw Bros dari Hongkong. Canberra Cinema pula terletak di kawasan masyarakat Asia kelas pekerja yang berbilang bangsa. Kerana itu, pihak Shaw memberi tumpuan kepada filem-filem Asia di Canberra Cinema (keluaran Shaw Bros Hongkong, Shaws MFP & filem-filem Tamil & Hindi).

    - NONAMA

    ReplyDelete
  14. TAMBAHAN - Canberra & Naval Base cinema telah lenyap dalam lipatan sejarah. Tapak Canberra Cinema kini telah diserap & menjadi sebahagian daripada estet perumahan awam HDB (Housing & Development Board) Sembawang milik pemerintah; manakala tapak Naval Base pula kini hanyalah tapak tinggal yang terbiar (perlu update).

    - NONAMA

    ReplyDelete
  15. Artikel En. Mustafar AR & Pn. Zaini Yusop ini termasuk gambar-gambarnya sekali mempunyai banyak persamaan dengan artikel dalam blog Singapura kelolaan Jerome Lim dalam bahasa Inggeris yang bertajuk " The Long and Winding Road". Bak jodol lagu Kenny, Remy & Martin adakah ia suatu " Suaratan atau Kebetulan"?

    - NONAMA

    ReplyDelete
  16. Addendum -
    " Suratan atau Kebetulan"
    Harap maaf.

    - NONAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebiasaannya, kalau menghasilkan artikel bersifat kajiselidik atau research seseorang penulis tidak boleh lari daripada menciplak karya orang lain. Dalam kes "Panggung Wayang Di Singapura" bukan saja karya Jerome Lim malah banyak lagi blog yamg sama waktu dengannya, menjadi sumber ilham saya dan isteri. Bagaimanapun, ia diolah dan ditambah dengan ramuan yang lebih omnya (bukan ceduk bulat-bulat) hingga terjadi, tidak terdapat dimana-mana blog, ia hanya ada di FK saja. Sekiranya saya terlepas pandang tolong tunjukkan. Kalau Nonama seorang yang prihatin tentu dapat mengesan, boleh dikata kesemua artikel yang disiarkan oleh FK terhasil dari pelbagai sumber bukan saja blog di alam maya, tetapi juga lain-lain media seperti majalah dan akhbar. Justeru itu, apa yang Nonama timbulkan tidak patut ditimbulkan. Berilah komen yang mencabar minda, bukannya remeh temeh yang sepatutnya tidak perlu saya jawab. Membuang masa saja. Tetapi, takpalah. Harap Nonama mengerti, itu pun kalau mahu mengerti.

      Delete
  17. En. Mustafar AR & Pn. Zaini Yusop memang jempol. Apa yang anda berdua lakukan adalah cara sebenar bagaimana sesuatu penyelidikan & kajian itu dijalankan dengan merujuk kepada pelbagai sumber. Anda berada di landasan yang betul. Para "researcher" bertaraf dunia di Universiti Oxford (UK), California Berkeley (USA) atau NUS (S'pura) sekalipun akan merujuk kepada buku, majalah, kritik, makalah, milis, akhbar, interviu, internet, arkib (lisan mahupun tulisan) & individu yang bersifat "oral history" apabila mereka membuat kajian & penyelidikan. Dalam artikel PANGGUNG WAYANG DI SINGAPURA ini, bukan tulisan Jerome Lim sahaja, malah bahan-bahan & fakta-fakta sejarah yang lain boleh dikutip dari laman-laman web Shaw Brothers, Cathay Organisation, akhbar The Straits Times (Singapura), The Singapore Archives, Singapore Oral History & lain-lain bagi mendapatkan fakta & informasi. Untuk menyimpang & tukar cerita, mari kita berkongsi maklumat sekarang. Dalam blog FK ini yang lalu melalui artikel tentang Marion Willis & filem "Sumpah Orang Minyak", ada para pembaca yang bertanya ke manakah hilangnya pelakon & bekas ratu cantik "Miss Singapore 1958" ini? Ok, sempena hari kebangsaan Singapura yang ke-50 (SG50) pada 9-8-2015, akhbar The Straits Times (Singapura) ada menyiarkan berita termasuk gambar Marion Willis dengan wajah "veteran & senior" beliau yang habis dimamah usia! Tanpa touch-up, makeover atau photoshop!!!

    - NONAMA

    ReplyDelete