"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Tuesday, August 11, 2015


CALON FESTIVAL FILEM MALAYSIA KE-27

HANYA 2 FILEM LAYAK TERIMA ANUGERAH FILEM TERBAIK
Teks: Mustafar A.R.
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop






(Sumber: RajaLawak.Com)



(Sumber: Astro Shaw)



(Sumber: Astro Shaw)



(Sumber: Astro Shaw)



(Sumber: Juita Viden)

SETELAH meneliti kesemua 5 filem yang dicalonkan merebut anugerah Filem Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-27 (FFM27), ternyata angguta panel juri telah membuat keputusan yang saya anggap bijak, tidak seperti FFM26 yang saya anggap mengarut.

Disebabkan tahun 2014 tidak ada filem epik (atau serius) meyamai "Tanda Putera", filem-filem yang dicalonkan itu boleh diterima sungguhpun masih ada genre seram dan ganas tapi ada ciri-ciri komedi dan tidaklah semengarut FFM26.

Filem Terbaik, tidak semestinya kutipan (box office) yang lumayan, berjuta ringgit. Tidak juga popular dan diminati ramai. Tidak juga bajetnya mengalahkan filem-filem Hollywood. Ia bergantung kepada pelbagai aspek filem terutama tema cerita dan kreativiti (corak olahan) pengarah.

Bercorak seram dan ganas, boleh dicalonkan Filem Terbaik. Tapi mestilah digaraf dengan baik agar memberi impak yang berkesan dan diterima oleh kita sebagai peminat filem dan boleh dibanggakan, sekiranya dihantar ke festival-festival filem luar negara antaranya, Cannes Film Festival yang berpretij itu.

Dalam FFM26, angguta panel juri lebih mengutamakan filem seram dan ganas tidak ada nilainya (karut-marut) mengepikan langsung patriotik yang mana berkesudahan (setelah menerima kritikan kaw kaw), "KIL" terpaksa menerima anugerah Filem Terbaik, dalam keadaan mereka yang diberi amanah serba-salah dan tertekan, apabila "Tanda Putera" tidak dicalonkan.

Saya tidak menolak dan mengakui "KIL" memang menarik, ada pembaruan dan ada kelainan. Corak arahan Nik Amir Mustapha dikira unggul, dan dia merupakan salah seorang pengarah muda berbakat, mempunyai masa
depan yang cemerlang.

Cuma, "KIL" kurang citarasa Malaysia, penonjolannya lebih condong ke Barat. Mengintip (spy) bukan budaya (cara hidup) orang-orang kita, kalau ada yang menggunakan private detective (penyiasat persendirian) untuk menyiasat,
pun hanya kadang-kadang, jarang-jarang.

Nyata dan jelas lebih mengarut, apabila bunuh diri (awal-awal lagi sudah diperlihatkan) dijadikan fokus yang mana ini pastinya melanggar akidah. Agama Islam menegah umatnya berbuat demikian sungguhpun ada kebaikan
yang mahu disampaikan.

Kesemua penglibat "KIL" tidak boleh bangga dengan kemenangan yang dicapai itu kerana sepatutnya yang menerima anugerah ialah "Tanda Putera". Tapi disebabkan kecuaian angguta panel juri, filem Shuhaimi Baba itu menjadi mangsa. "KIL" berdiri megah di atas keruntuhan "Tanda Putera".

"Terbaik Dari Langit" yang diarahkan Nik Amir Mustapha, turut dicalonkan merebut anugerah Filem Terbaik tahun ini. Saingannya paling mencabar "Lelaki Harapan Dunia" yang diarahkan oleh Liew Seng Tat dan "Manisnya Cinta Di Cappacodia" arahan Bernard Chauly.

Setelah saya menonton kesemua 5 filem yang dicalonkan, apa yang boleh saya katakan (dalam penilaian saya sendiri, tidak dipengaruhi oleh sesiapa pun), "tiada rotan akar pun jadi", hanya 2 dikira layak memenangi anugerah
Filem Terbaik FFM27.

Apa pun, saya tidak boleh beritahu, takut ramai yang kecil hati dan ramai pula yang terpengaruh. Kita tunggu saja keputusan angguta panel juri, sama ada serupa dengan pekiraan saya atau pun tidak.






12+1 LAGU TERBAIK RAFEAH BUANG

# ULASAN & KRITIKAN___
* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
* CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 11 OGOS 2015)
* SEKSI SELEBRITI INDONESIA 115,839
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI 102,824 * SEKSI SELEBRITI MALAYSIA 95,063
* SELAMAT PENGANTIN BARU 57,659 * FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT 20,388





# UPDATE: 4 SEPTEMBER 2015

KESAL SIKAP PERSATUAN SENI,
WARTAWAN HIBURAN BAKAL ANJUR FFM
Sumber: mStar Online (4 September 2015)


KAMIL OTHMAN, KETUA PENGARAH FINAS

Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) berhasrat memberi kepercayaan kepada wartawan hiburan untuk menganjurkan Festival Filem Malaysia (FFM) pada masa hadapan selepas kecewa dengan persatuan seni negara yang banyak masalah.

Ketua Pengarah Finas, Kamil Othman berkata, langkah itu dilihat lebih berkesan agar segala keputusan menjadi neutral tanpa ada mana-mana pihak menyalahkan antara satu sama lain.

"Dulu bila saya nak serahkan (penganjuran) FFM kepada persatuan seni, ada pula persatuan seni lain tak setuju. Bila nak suruh semua melibatkan diri, ada saja
yang tak kena.

"Saya fikir, adalah lebih baik festival ini dikembalikan kepada penganjur asal iaitu persatuan wartawan hiburan,” katanya kepada mStar Online selepas malam perasmian FFM27 di Symphony Lake View, KLCC, Kuala Lumpur.

Kamil diminta mengulas mengenai ketidakpuasan Persatuan Sudtradara Malaysia (FDAM) terhadap penganjuran FFM27 kali ini apabila lapan pengarah dalam kategori filem terbaik dan pengarah terbaik bukan ahli persatuan itu.

Mengikut syaratnya, setiap karya dan indivdiu yang dicalonkan dalam FFM hendaklah menjadi ahli FDAM ataupun ahli persatuan seni.

Untuk rekod, FFM pertama yang dianjurkan pada tahun 1980 adalah hasil inisiatif Persatuan Wartawan Hiburan Malaysia (EJA) yang kini dikenali sebagai Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM).

Namun penganjuran itu tidak dapat diteruskan oleh EJA kerana kekangan kewangan dan masa menyebabkan ia diserahkan kepada Finas untuk melaksanakannya.

Sementara itu mengenai perkembangan berkaitan Kamil berkata, pihaknya kesal kerana tidak mendapat sokongan yang baik daripada persatuan seni sebaliknya dilempar dengan pelbagai tuduhan.

“Saya tengok, lagi banyak Finas melibatkan diri dalam benda-benda macam ni, kita dituduh macam-macam. Kita buat semua ni bukan nak sakitkan hati sesiapa sebaliknya mahu membangunkan industri,” tegurnya.

Dalam pada itu, ditanya mengenai rungutan FDAM berhubung isu pencalonan lapan indivdiu dalam FFM27 itu Kamil berkata, pihaknya sudah memberi surat jawapan kepada persatuan berhubung masalah yang dibangkitkan.

Beliau berpendapat, jika seseorang itu sudah mendapat Sijil Perakuan Penggambaran (SPP), ia sudah memenuhi kriteria yang disyaratkan oleh FDAM seperti yang pernah berlaku pada masa lalu.

Bagaimanapun pihak Finas akan membuat kajian semula berhubung isu berkenaan sama ada seseorang itu layak disenaraikan dalam FFM jika menyertai mana-mana persatuan seni yang ada selain akan melakukan post-mortem berhubung FFM27 selepas acara itu selesai.

"Saya akan tengok balik apa-apa perkara yang tak kena, bagaimana kita nak mengatasinya. Saya juga nak kaji juga kenapa persatuan seni itu wujud selain mahu berbincang mengenai peranan yang boleh dimainkan mereka. Jika ada tak puas hati, boleh bawa berbincang, tak payah masuk FB (Facebook)," sindirnya.

Mengenai promosi FFM27, Kamil berpuas hati dengan liputan diberikan pihak media dalam usaha merancakkan lagi anugerah itu. Ia bukan sahaja melibatkan saluran media cetak dan portal berita sebaliknya kerjasama stesen-stesen penyiaran tempatan.

# Pembetulan (Fakta):
* Persatuan Wartawan Hiburan Malaysia (EJA) bukan Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM). EJA adalah persatuan lain, dan sudah lama dibubarkan. WHAM merupakan persatuan yang diwujudkan selepas EJA.
* EJA masih mampu menganjurkan FFM selepas kali kedua pada tahun 1981, bukan kerana kekangan kewangan. Namun kerana Finas beria-ia mahu menjadi penganjur terpaksa EJA menyerahkan kepada Finas, walaupun Mahathir Mohamad, ketika itu Timbalan Perdana Menteri, mahukan EJA terus sebagai penganjur. Dalam erti kata lain, Finas merampas FFM daripada EJA.





# UPDATE: 19 OGOS 2015

NABIL AHMAD DAN SHERRY ALHADAD HOS FFM27
Oleh Kemalia Othman
Sumber: mStar Online (18 Ogos 2015)


Nabil Ahmad dan Sherry Alhadad bakal menggalas tanggungjawab sebagai hos Festival Filem Malaysia kali ke-27 yang bakal diadakan pada 5 September depan.

Sherry Alhadad bersama pelawak Along Cham (tengah) dan Zulin Aziz (kiri) yang dipilih mengacarakan malam perasmian pada 2 September di Symphony
Lake Suite, KLCC.


Pelawak Nabil Ahmad dan pengacara Sherry Alhadad diberi kepercayaan untuk menggalas tanggungjawab sebagai pengacara malam kemuncak Festival Filem Malaysia Ke-27 (FFM27).

FFM27 yang bakal mengiktiraf 56 filem karya anak tempatan akan berlangsung pada 5 September depan di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen
Kuala Lumpur (KLCC).

Manakala, pelawak Along Cham dan Zulin Aziz dipilih untuk mengacarakan malam perasmian pada 2 September di Symphony Lake Suite, KLCC.

Majlis tersebut turut dimeriahkan dengan persembahan artis terkenal tanahair, Amy (Search), Misha Omar, Indah Ruhaila, Hazama, Najwa Mahiaddin, Joe Flizzow, SonaOne dan Amir Jahari.

Selain itu, seramai 21 selebriti dan pengiat seni tanahair terlibat dalam penyampaian anugerah (trofi) kemenangan kepada pemenang pada malam kemuncak FFM27.

Antara yang bakal menyampaikan anugerah, Christina Suzanne, Izzue Islam, Aziz M.Osman, Zizie Ezette, Syafie Naswip, Scha Alyahya, Syafiq Yusof, Nur Fazura, Eizlan Yusof dan Hans Isaac.

Selain itu, Raja Ema, Yusof Haslam, Yana Samsudin, Liyana Jasmay, Sharifah Amani, Vanidah Imran, Shaheizy Sam, Sofia Jane, Erma Fatima, Paduka Shuhaimi Baba dan Pansha.

Pengerusi Jawatankuasa Induk FFM27 merangkap Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Kamil Othman berkata, sebanyak 140 pencalonan merangkumi 24 kategori dipertandingkan pada tahun ini.

Karya-karya yang layak bertanding adalah filem-filem yang ditayangkan dari bulan Januari 2014 sehingga Disember 2014.

FFM27 kali ini bertemakan Sehati Sejiwa.

Filem "Lelaki Harapan Dunia" terbitan Everthings Film mendominasi pencalonan akhir Festival Filem Malaysia Ke-27 (FFM27) apabila menerima 13 pencalonan daripada 24 kategori.

Filem tersebut mendapatkan saingan daripada filem "Amir & Loqman Pergi Ke Laut", "Dollah Superstar", "Manisnya Cinta Di Cappadocia" dan "Terbaik Dari Langit".

Sementara itu, pemenang FFM27 tidak lagi diberi ganjaran dalam bentuk wang tunai sebaliknya digantikan menerusi rekaan baharu trofi yang terdapat satu kepingan emas 916.


SIARAN LANGSUNG & TERTUNDA

FFM27 akan disiarkan secara langsung melalui Astro Ria dan RiaHD pada pukul 9.00 malam, manakala RTM1 siaran tertunda.






LIEW SENG TAT (LELAKI HARAPAN DUNIA)

NIK AMIR MUSTAPHA (TERBAIK DARI LANGIT)

BERNARD CHAULY (MANISNYA CINTA DI CAPPADOCIA

MAMAT KHALID (AMIR & LOQMAN PERGI KE LAUT)

KABIR BHATIA (DOLLAH SUPERSTAR)

KATEGORI KEKAL 24 ANUGERAH POSTER DIMANSUHKAN

Nampaknya, tidak ada perubahan jumlah (bilangan) kategori yang dipertandingkan. Kalau FFM26 jumlahnya 24, FFM27 juga 24. Hanya satu saja berlaku penolakan dan penambahan yang saya anggap sebagai wajar dan tidak wajar.

Kategori ditolak; Poster Terbaik.

Kategori ditambah; Filem Animasi Bersiri Terbaik.

Sungguhpun kategori Poster Terbaik saya wujudkan dalam FFM9, namun saya bersetuju ditiadakan kerana ia terkeluar dari lengkongan filem seperti juga Kritikan Filem Terbaik, lebih-lebih lagi apabila poster "KIL" terpilih yang menampakkan kecincaian angguta panel juri. Tidak ada daya tarikan langsung, sepatutnya tidak boleh menang.

Filem Animasi Bersiri Terbaik, rasanya tidak perlu. Sudah ada Filem Cereka Animasi Terbaik, cukuplah satu tu. Kalau nak banyak, Kamil Othman bolehlah anjurkan Festival Filem Animasi Malaysia pula.

Ada 2 cara membolehkan seseorang pelakon itu memenangi anugerah Pelakon Lelaki/Wanita Terbaik. 1. Hero/heroine dan 2. Pelakon lelaki/wanita berperanan utama, best actor/actress in leading role.

Namun kebiasaannya, hero dan heroine berperanan utama. Jarang karekter sampingan memegang peranan utama, apatah lagi di Malaysia.

Ingin disentuh disini, kedudukan Sara Ali yang dicalonkan untuk anugerah Pelakon Wanita Terbaik kerana lakonannya dalam "Kami Histeria".

Dalam filem yang diarahkan oleh Shamyl Othman itu, karekter utama Cik Lang lakonan Fazura (Nur Fazura). Kenapa pula Sara Ali dicalonkan ke kategori tersebut?

Pada saya, setelah menonton "Kami Histeria" dan "Manisnya Cinta Di Cappacodia", tidak salah Fazura dicalonkan 2 kali untuk anugerah Pelakon Wanita Terbaik.

Sara Ali boleh dicalonkan untuk anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di tempat Fazura. Daripada dia dicalonkan ke kategori tersebut lebih baik Diana Danielle.

Mungkin angguta panel juri takut kena kritik. Tapi mereka tidak takutkah apabila mereka mencalonkan Syazwan Zulkifly dan Nasir Bilal Khan untuk anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik kerana filem "Laga".

Apakah sebegitu banyak filem ditayangkan sepanjang tahun 2014, tidak ada seorang pelakon lain yang layak selain dari mereka berdua? Kalau boleh elakkanlah 1 filem calon 2 pelakon, 2 filem 2 pelakon tidak mengapa.

FFM26 juga berlaku perkara yang sama, apabila kategori Pelakon Lelaki Terbaik menerima pencalonan 2 pelakon daripada 1 filem - Syed Hussein dan Bront Palarae kerana filem "Psiko Pencuri Hati".

Sesuatu yang menarik apabila syarikat filem Primeworks Studios yang mendominasi calon anugerah Filem Terbaik tahun lalu, gagal berbuat demikian kali ini, tapi Astro Shaw pula ke depan dengan 3 filem.

"Manisnya Cinta Di Cappacodia" (berkerjasama dengan Global Station/Red Film), "Terbaik Dari Langit" (berkongsi dengan Playground Production) dan "Amir & Loqman Pergi Ke Laut". Dua lagi "Lelaki Harapan Dunia" (Everythings Film) dan "Dollah Superstar" (Filmscape).

Setelah sekian lama Yusof Haslam, Syamsul Yusof dan Skop Productions menguasai FFM serta banyak juga memenangi anugerah, tahun ini boleh dianggap tersingkir terus sekiranya tidak ada "Abang Long Fadil" yang dicalonkan untuk kesan khas atau special effect.

Dalam kategori pelakon, 3 dapat dikekalkan dalam FFM27 ini berbanding FFM26 - Faizal Hussein, Bront Palarae dan Lisa Surihani.

Bront Palarae dalam kategori Pelakon Lelaki, Lisa Surihani dalam kategori Pelakon Wanita dan Faizal Hussein diturunkan ke Pelakon Pembantu Lelaki.

Lisa Surihani pernah menang anugerah Plakon Wanita Terbaik FFM23 (2010) kerana "Lagenda Budak Setan" dan Faizal Hussein Pelakon Lelaki Terbaik dalam FFM25 (2013) kerana "Bunohan".

Dalam kategori Pengarah Terbaik, kalau dibandingkan FFM26, 3 kekal 2 keluar. Yang kekal Nik Amir Mustapha, Mamat Khalid dan Kabir Bhatia. Yang keluar Syamsul Yusof dan Ellie Suriaty. Yang masuk Liew Seng Tat dan Bernard Chauly.

Nik Amir Mustapha Pengarah Terbaik tahun lalu (kerana "KIL"), tahun ini kedudukannya dengan "Terbaik Dari Langit" agak goyang (dari sudut penilaian saya) apabila adanya Liew Seng Tat dengan "Lelaki Harapan Dunia"nya dan Bernard Chauly dengan "Manisnya Cinta Di Cappacodia"nya.

Sesuatu yang sangat ketara dalam FFM27 ini, tersingkirnya filem dan pelakon Tamil. Apakah Othman Hafsham sudah tidak terlibat lagi dengan angguta panel juri atau memang tidak ada yang terbaik untuk dicalonkan seperti dalam FFM26.

Tahun lalu ada juga 3 calon - "Dhusrajanam" (Filem Bukan Bahasa Melayu), Kalpana (Pelakon Wanita Terbaik, "Dhusrajanam") dan Anne James (Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, "KIL").

Bagaimanapun anak Othman Hafsham, Shamyl Othman, mendapat tempat dihati angguta panel juri apabila dicalonkan merebut anugerah Pengarah Harapan kerana filem arahannya "Kami Histeria".

Satu sistem yang patut diteruskan, penilaian setiap filem pada setiap tahun. FFM27 menerima filem yang ditayangkan di panggung wayang (bukan yang sudah siap tapi belum ditayangkan) mulai 1 Januari hingga 31 Disember 2014, genap setahun.

Untuk FFM28, filem-filem yang harus dinilai, mulai 1 Januari sampai 31 Disember 2015 dan begitulah seterusnya. Bulan September atau Oktober setiap tahun cukup baik diadakan FFM, tapi kalau boleh lebih awal lagi baik - Mac atau April.

Saya beberapa kali menyarankan supaya kategori pengarah/pelakon lelaki/pelakon wanita harapan dimansuhkan. Beri kuasa kepada angguta panel juri sama ada perlu diberi 3 anugerah tersebut atau pun tidak. Sebaiknya 1 pengarah 1 pelakon cukuplah, tak payahlah ditentukan lelaki wanitanya.

Kita sudah mencapai 27 kali FFM, perkara amateur serupa itu harus dihapuskan, angguta panel juri hendaklah bersifat profesional dan satu sistem kategori yang mantap mesti disusun dengan lebih kemas agar tidak bertukar berubah setiap tahun.

Contoh sudah banyak, paling afdal dan patut diikut penyampaian anugerah oscar di Hollywood. Sistem kategorinya tetap sama, itu-itu saja sejak sekian lama, kalau ada pun penolakan dan penambahan jarang dilakukan.

Juga, kalau boleh bajet penganjuran janganlah berjuta-juta ringgit, kalau boleh upacara penyampaian anugerah dibuat sekali saja, tidak payah 2 kali, balik seperti dipermulaan FFM anjuran Eja pada tahun 1980 dan 1981.

Buat secara sederhana, tumpukan hanya di Kuala Lumpur saja tidak payah ke negeri-negeri lain yang mana ini menyusahkan orang-orang filem untuk hadir dan dengan sendirinya pula tidak berlaku pembaziran wang ringgit rakyat.

Sudah lumrah, setiap kali FFM ada saja kontroversi bermula sejak FFM1, tiada kesudahannya. Rumah siap pahat masih berbunyi. Justeru itu, biarlah FFM27 mencatat sejarah, pahat tidak berbunyi walaupun rumah sudah siap.

Persoalannya, boleh ke?





HARAPAN LIEW SENG TAT MENANG ANUGERAH CERAH

Secara individu, Liew Seng Tat menerima calon terbanyak - 4 semuanya. Pengarah, lakon layar, cerita asal dan penyunting. Harapannya untuk memenangi setidak-tidaknya 2 anugerah dijangka menjadi kenyataan.

Mamat Khalid menerima 3 calon - pengarah, lakon layar dan cerita asal.

Lain-lain yang menerima calon lebih dari 1;

Fazura - 2 (Pelakon Wanita & Pelakon Pembantu Wanita)
Raykarl Iskandar - 2 (Pelakon Kanak-Kanak)
Dawn Cheong - 2 (Pelakon Wanita & Pelakon Harapan Wanita)
Too Wen Huei - 2 (Penataan Seni)

Menjadi tumpuan, Liew Seng Tat, Fazura dan Raykarl Iskandar.



AWIE (DOLLAH SUPERSTAR)

BRONT PALARAE (TERBAIK DARI LANGIT)

LEE SAI PENG (THE JOURNEY)

WAN HANAFI SU (LELAKI HARAPAN DUNIA)

QUE HAIDAR (OPHILIA)






FAZURA (MANISNYA CINTA DI CAPPACODIA)

LISA SURIHANI (DENDAM ORANG MATI)

MAYA KARIN (SEJOLI)

SARA ALI (KAMI HISTERIA)

DAWN CHEONG (CUAK)





Mana orang-orang filem? Yang kelihatan Salleh Said Keruak, Menteri Komunikasi & Multimedia dan Kamil Othman, Ketua Pengarah Finas. Dua lagi, kiri dan kanan, mungkin ramai yang tidak kenal. Alangkah cantiknya kalau ada Yusof Haslam dan Rosnani bersama.

Festival Filem dimana-mana negara sekali pun untuk orang-orang filem. Ertinya glamor (bintang-bintang berkelip-kelipan), dan orang-orang lain terutamanya orang-orang politik (tidak glamor) janganlah mahu glamor sama.

Sejak FFM diambilalih oleh Finas, penglibatan orang-orang politik begitu ketara sekali. Malah ada ketikanya, mereka lebih ramai berbanding orang-orang filem sampaikan hilang glamornya, bintang-bintang tidak berkelip-kelipan.

Kalangan menteri, pengerusi dan ketua pengarah juga staf Finas janganlah menyibuk, biarkan orang-orang filem mengendalikan sendiri. Perhatikan saja (berada behind the scene) dan beri bantuan (mengikut apa yang telah ditetapkan) sebagai satu tanggungjawab.

Zaman Rais Yatim, penyampaian anugerah FFM sering tergendala kerana terpaksa menunggu bila masa dia free. Sudahlah begitu isterinya, Masnah (turut sama naik ke pentas), lebih glamor berbanding orang-orang filem. Ini berlaku, bukan sekali dua, tapi setiap kali FFM diadakan dibawah kawalannya.

Upacara perasmian pun begitu, tidak nampak orang-orang filem naik ke pentas merasmikan FFM. Balik-balik menteri, pengerusi dan ketua pengarah Finas saja. Sebaik-baiknya (sebagai contoh, tidak semestinya mereka) Yusof Haslam, Rosnani, Rahim Razali atau pun Maria Menado (yang dikenali ramai dan glamor) mengiringi menteri yang bertanggungjawab.

Perubahan harus dilakukan dalam FFM kali ini, tidak dimonopoli oleh orang-orang bukan glamor. Cukup sekadar Menteri Komunikasi Dan Multimedia, Salleh Said Keruak, naik ke pentas dan diiringi orang-orang filem. Bukankah ini lebih menarik, lebih glamor.

Dalam hal penyampaian anugerah pula, orang-orang bukan glamor (politik) dikhususkan satu saja jangan lebih, Filem Terbaik. Pengerusi atau Ketua Pengarah Finas bolehlah naik ke pentas bersama Menteri. Lain-lain anugerah, biarkan orang-orang filem sendiri uruskan dan sampaikan.

Dengan cara begini, barulah bintang-bintang berkelip-kelipan disinari oleh orang-orang filem yang popular dan diminati ramai. Orang ramai (peminat filem) mahu melihat artis-artis kesayangan mereka bukannya orang-orang lain terutama orang-orang politik dan orang-orang penaja.

Hollywood, Bollywood, Hong Kong dan lain-lain festival filem seluruh dunia, semuanya orang-orang filem mengendalikannya. Penglibatan orang-orang politik dan orang-orang penaja tidak menonjol, mereka cuma sebagai pemerhati dan pemberi bantuan saja. Malah menteri pun tidak kelihatan. Kita di Malaysia, lain dari yang lain.






FIZZ FAIRUZ (DOLLAH SUPERSTAR)

SYAZWAN ZULKIFLY (LAGA)

NASIR BILAL KHAN (LAGA)

FAIZAL HUSSEIN (MANISNYA CINTA DI CAPPADOCIA)

AMIRUL AFENDI (TERBAIK DARI LANGIT)





Fauzi Ayob menunjukkan trofi FFM-27 yang bakal diterima oleh semua pemenang. Kemana perginya orang-orang filem? Alangkah cantiknya sekiranya yang pegang trofi tu Awie dan Fazura.

TAHNIAH FINAS KERANA TIADAKAN WANG RINGGIT

Perkara ini sudah saya suarakan, sejak sekian lama. Akhirnya Finas berbuat demikian dan saya ucapkan tahniah terutama kepada Ketua Pengarahnya, Kamil Othman.

FFM1 dan FFM2 anjuran Eja tidak ada wang ringgit, hanya trofi saja. Ia bermula apabila Finas dan Gafim mengambilalih sebagai penganjur. Zaman Zain Haji Hamzah sebagai Ketua Pengarahnya, kemudian diikuti Shariff Ahmad dan seterusnya.

Industri kreatif seperti filem, bukan boleh dinilai dengan wang ringgit. Pemberian trofi saja sudah cukup bermakna bagi mereka yang benar-benar hidup matinya kerana filem, orang filem yang benar-benar tulin.

Yang bising nanti, mereka yang terlibat, mengharapkan keuntungan diri dan pastinya trofi tidak bererti buat mereka. Orang-orang filem macam ini, tidak diperlukan untuk mengharungi perfileman tanahair, menyemak saja.

Festival-festival luar negara (disebut sebagai contoh) Oscar Academy Awards dan Cannes Film Festival, tidak pun menyalurkan wang ringgit kepada pemenang, padahal mereka boleh bagi berjuta-juta ringgit. Perkara ini berlaku hanya di Malaysia saja.

Dengan tiadanya wang ringgit, boleh juga mengelakkan lobi melobi yang mana ini sering terjadi dalam FFM yang lalu, wang ringgit membuatkan mereka berantakan sesama sendiri.

Lihatlah apa yang berlaku dalam FFM26, kebanyakan calon adalah terhasil daripada lobi melobi, ini bukan fitnah tapi fakta, hakikat yang perlu diakui terutama angguta panel juri.

Namun begitu (setelah difikirkan balik), wang ringgit perlu juga mengiringi trofi untuk Filem Terbaik. Tidak payah banyak sekadar RM30,000.00 atau RM40,000.00 cukuplah. Ini sebagai perangsang kepada setiap syarikat filem menghasilkan filem dengan lebih baik lagi.

Supaya Finas tidak payah mengeluarkan wang ringgit itu, carilah penaja. Tentu ramai yang mahu sama ada syarikat perniagaan atau pun individu yang kaya raya.

Satu perkara yang perlu dilakukan oleh Finas sebagai penganjur, pastikan trofi tidak ditukar ganti setiap kali FFM. Kekalkan supaya ada identitinya tersendiri seperti mana anugerah Oscar dan Cannes.

Kalau boleh Finas wujudkan aktanya, supaya ia tidak boleh ditukarubah dengan apa cara sekali pun, kecuali sesuatu sebab yang tidak dapat dielakkan.

Begitu pun juga, keadaan trofi mestilah kuat dan unggul bukan sekadar dari segi bentuk dan rupa (buatan) tapi juga lambang (ikon) yang sudah semestinya menggambaran kemajuan filem Malaysia.

Satu AJK penilai (sebaiknya orang-orang filem) perlu ada untuk menilai. Kalau tidak, akan dipenuhi pula dengan hal-hal Finas atau pun mengenai Kementerian Komunikasi Dan Multimedia saja, filem yang sepatutnya ditonjolkan hilang entah kemana.

Sementara itu, Pengarah FFM27, Fauzi Ayob berkata, pemenang-pemenang anugerah FFM27 tidak lagi diberi ganjaran dalam bentuk wang ringgit sebaliknya trofi yang disaluti dengan kepingan emas.

Tambahnya, pihak penganjur yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Finas, Kamil Othman, memutuskan pemberian trofi berkenaan menjadi lebih bernilai untuk penggiat seni filem berbanding wang ringgit.

"Kami mahu orang-orang filem lebih menghargai anugerah tersebut apabila pada bahagian bentuknya disalutkan dengan emas jenis 916, dan meletakkan segala nilai pada trofi tersebut.”

"Kita tidak mahu sesuatu penghargaan itu dengan wang ringgit tapi kita mahu dalam bentuk lain yang lebih tinggi nilainya. Dengan cara ini kita dapat melihat setiap pemenang akan merasai diri mereka lebih dihargai."

Katanya lagi, rekaan trofi kali ini lebih ringan yang antara lain menggambarkan kesatuan dalam perfileman Malaysia.






AYU RAUDHAH (LAGENDA BUDAK SETAN 3)

EJA (MANISNYA CINTA DI CAPPADOCIA)

NADIYA NISAA (TERBAIK DARI LANGIT)

FAZURA (KAMI HISTERIA)


SENARAI PENUH CALON ANUGERAH
FESTIVAL FILEM MALAYSIA KE-27 (FFM27)





1. FILEM TERBAIK
Amir & Loqman Pergi Ke Laut (Astro Shaw)
Dollah Superstar (Filmscape)
Lelaki Harapan Dunia (Everythings Film)
Manisnya Cinta Di Cappadocia (Astro Shaw/Global Station/Red Film)
Terbaik Dari Langit (Astro Shaw/Playground Production)

2. PENGARAH TERBAIK
Kabir Bhatia (Dollah Superstar)
Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
Bernard Chauly (Manisnya Cinta Di Cappadocia)
Nik Amir Mustapha (Terbaik Dari Langit)
Mamat Khalid (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)

3. PELAKON LELAKI TERBAIK
Lee Sai Peng (The Journey)
Wan Hanafi Su (Lelaki Harapan Dunia)
Awie (Dollah Superstar)
Bront Palarae (Terbaik Dari Langit)
Que Haidar (Ophilia)

4. PELAKON WANITA TERBAIK
Dawn Cheong (Cuak)
Sara Ali (Kami Histeria)
Maya Karin (Sejoli)
Lisa Surihani (Dendam Orang Mati)
Fazura (Manisnya Cinta Di Cappadocia)

5. PELAKON PEMBANTU LELAKI TERBAIK
Fizz Fairuz (Dollah Superstar)
Amirul Afendi (Terbaik Dari Langit)
Syazwan Zulkifly (Laga)
Nasir Bilal Khan (Laga)
Faizal Hussein (Manisnya Cinta Di Cappadocia)

6. PELAKON PEMBANTU WANITA TERBAIK
Izara Aisyah (Sejoli)
Fazura (Kami Histeria)
Eja (Manisnya Cinta Di Cappadocia)
Ayu Raudhah (Lagenda Budak Setan 3)
Nadiya Nisaa (Terbaik Dari Langit)

7. SINEMATOGRAFI TERBAIK
Amir & Loqman Pergi Ke Laut (Tan Teck Zee)
Terbaik Dari Langit (Jordan Chiam)
Manisnya Cinta Di Cappadocia (Haris Hue)
Lelaki Harapan Dunia (Teoh Gay Hian)
The Journey (Eric Yong)

8. PENYUNTING TERBAIK
Adilan Azemi (Dollah Superstar)
Erik Moh (The Cage)
Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
Rewan Ishak (Terbaik Dari Langit)
Nazim Shah (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)

9. LAKON LAYAR TERBAIK
Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
Rafidah Abdullah (Manisnya Cinta Di Cappadocia)
Alfie Palermo/Kabir Bhatia (Dollah Superstar)
Redza Minhat (Terbaik Dari Langit)
Mamat Khalid (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)

10. CERITA ASAL TERBAIK
Mamat Khalid (Amir & Loqman Pergi ke Laut)
Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
Chiu Keng Guan (The Journey)
Redza Minhat/Tuan Faisal Azmi Tuan Kob/Nik Amir Mustapha
(Terbaik Dari Langit)
Amrul Hadi/Kabir Bhatia (Dollah Superstar)




11. PENATAAN SENI TERBAIK
Lelaki Harapan Dunia (Tunku Mohd. Taufek)
The Great Lion (Too Wen Huei)
Hungry Ghost Ritual (Too Wen Huei)
Apokalips X
(Rosli Mahmud/Anuar John Paharuddin/Pathullah Luqman)
The Journey (Soon Yong Chow)

12. PENATAAN BUNYI TERBAIK
Digital Orange (Kami Histeria)
Winston Pool (Hungry Ghost Ritual)
Imaginax Studios (Lelaki Harapan Dunia)
Adzrey Abdul Kamal (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)
Ilya Syazran Lukman (Dendam Orang Mati)

13. PEREKA KOSTUM/BUSANA TERBAIK
Roshada Abdul Hamid (Apokalips X)
Tunku Mohd. Taufek/Tunku Tommy Mansur
(Lelaki Harapan Dunia)
Jessie Yeow/Fiza Yusof (Kami Histeria)
Daniel Henry Chin (Manisnya Cinta Di Cappadocia)
Elaine Ng/Wing Shum (Hungry Ghost Ritual)

14. KESAN KHAS TERBAIK
Zabil Zamanhuri (Terbaik Dari Langit)
Bruce Lee Yong Leong (Kami Histeria)
Merege Works (Sevent)
Weng Meng Hee (Hungry Ghost Ritual)
Viper Studios (Abang Long Fadil)

15. SKOR MUZIK ASAL TERBAIK
Pita Hati (Terbaik Dari Langit)
Imaginax Studios (Lelaki Harapan Dunia)
Ooi Su Lyn/Teoh Eng Hooi (Manisnya Cinta Di Cappadocia)
Alex San Wai Lik (The Journey)
Imaginax Studios (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)

16. LAGU TEMA ASAL TERBAIK
“Pacai”/Syed Ahmad Faizal (Dollah Superstar)
“Sahabat”/Pita Hati (Terbaik Dari Langit)
“Sampai Bila”/DJ Fuzz (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)
“Lautan”/Yuna (Lagenda Budak Setan 3)
“Kami Histeria”/Monoloque (Kami Histeria)



17. PENGARAH HARAPAN
Gavin Yap (Take Me To Dinner)
Shamyl Othman (Kami Histeria)
Raja Mukhriz (Ophilia)
Felix Tan & Kethsvin Chee (The Cage)
Razaisyam Rashid (CEO)

18. PELAKON HARAPAN LELAKI
Ghafir Akbar (Cuak)
Azwan Kombos (Nasi Tangas)
Kodi Rasheed (Ophilia)
Anas Ridzuan (CEO)
Fadlan Hazim (Sniper)

19. PELAKON HARAPAN WANITA
Dawn Cheong (Cuak)
Adiba Yunus (Nasi Tangas)
Aisya Hasnaa (Dollah Superstar)
Nad Zainal (Kami Histeria)
Izara Aisyah (Sejoli)



20. FILEM PENDEK TERBAIK
Kelambu (Salem Muhammad)
Xing (Seeing Eye Film)
Hajat (Ng Ken Kin)
Salvaj (Cho We Jun)
Leleh (Fadhlan Khair Fawazul Khair)

21. FILEM CEREKA ANIMASI TERBAIK
Super Squad (Netcarbon)
Ribbit (KRU International)

22. FILEM ANIMASI BERSIRI TERBAIK
Dadudido (Les' Capaque Production)
The Amazing Awang Khenit (Sead Studios)
Chuck Chicken (Animasia Studio)
Rimba Racer (Glue Studio)
Puteri (Les' Capaque Production)


RAYKARL ISKANDAR & MIA SARA NASUHA

23. PELAKON KANAK-KANAK TERBAIK
Raykarl Iskandar (Lelaki Harapan Dunia)
Eunos Madeonus (Dendam Orang Mati)
Muhammad Farhan (Lelaki Harapan Dunia)
Mia Sara Nasuha (Lagenda Budak Setan 3)
Raykarl Iskandar (Manisnya Cinta di Cappadocia)

24. FILEM BUKAN BAHASA MELAYU TERBAIK
Take Me To Dinner (Superbear Productions/BWC Pictures)
The Cage (Dreamteam Studio)
The Great Lion (Asia Tropical)
The Journey (Astro Shaw)
Cuak (Garang Picture)





FADLAN HAZIM - Pelakon Harapan Lelaki (Sniper)

ADIBAH YUNUS - Pelakon Harapan Wanita (Nasi Tangas)

RAJA MUKHRIZ - Pengarah Harapan (Ophilia)

RAFIDAH ABDULLAH - Lakon Layar (Manisnya Cinta Di Cappacodia)

REDZA MINHAT - Lakon Layar (Terbaik Dari Langit)

JUMLAH CALON DITERIMA CALON FILEM TERBAIK

# 1. LELAKI HARAPAN DUNIA (13)
1. Filem (Everythings Film)
2. Pengarah (Liew Seng Tat)
3. Pelakon Lelaki (Wan Hanafi Su)
4. Lakon Layar (Liew Seng Tat)
5. Cerita Asal (Liew Seng Tat)
6. Penyunting (Liew Seng Tat)
7. Sinematografi (Gay Hian Teoh)
8. Penataan Seni (Tunku Mohd. Taufek)
9. Pereka Kostum/Busana
(Tunku Mohd. Taufek/Tunku Tommy Mansur)
10. Penataan Bunyi (Imaginax Studios)
11. Pelakon Kanak-Kanak (Raykarl Iskandar)
12. Pelakon Kanak-Kanak (Muhammad Farhan)
13. Skor Musik Asal (Imaginax Studios)

# 2. TERBAIK DARI LANGIT (12)
1. Filem (Astro Shaw/Playground Production)
2. Pengarah (Nik Amir Mustapha)
3. Pelakon Lelaki (Bront Palarae)
4. Pelakon Pembantu Lelaki (Amirul Afendi)
5. Pelakon Pembantu Wanita (Nadiya Nisaa)
6. Lakon Layar (Redza Minhat)
7. Cerita Asal Terbaik
(Redza Minhat/Tuan Faisal Azmi Tuan Kob/Nik Amir Mustapha)
8. Penyunting (Rewan Ishak)
9. Sinematografi (Jordan Chiam)
10. Pereka Kostum/Busana (Tunku Mohd. Taufek)
11. Kesan Bunyi (Nabil Zamanhuri)
12. Skor Musik Asal (Pita Hati)

# 3. MANISNYA CINTA DI CAPPACODIA (10)
1. Filem (Astro Shaw/Global Station/Red Film)
2. Pengarah (Bernard Chauly)
3. Pelakon Wanita (Fazura)
4. Pelakon Pembantu Lelaki (Faizal Hussein)
5. Pelakon Pembantu Wanita (Eja)
6. Lakon Layar (Rafidah Abdullah)
7. Sinematografi (Haris Hue)
8. Pereka Kostum/Busana (Daniel Henry Chin)
9. Pelakon Kanak-Kanak (Rykarl Iskandar)
10. Skor Musik Asal (Ooi Su Lyn/Teoh Eng Hooi)

# 4. AMIR & LOQMAN PERGI KE LAUT (9)
1. Filem (Astro Shaw)
2. Pengarah (Mamat Khalid)
3. Lakon Layar (Mamat Khalid)
4. Cerita Asal (Mamat Khalid)
5. Penyunting (Nazim Shah)
6. Sinematografi (Tan Tek Zee)
7. Penataan Bunyi (Adzrey Abdul Kamal)
8. Skor Musik Asal (Imaginax Studios)
9. Lagu Tema Asal ("Sampai Bila"/DJ Fuzz)

# 5. DOLLAH SUPERSTAR (9)
1. Filem (Filmscape)
2. Pengarah (Kabir Bhatia)
3. Pelakon Lelaki (Awie)
4. Pelakon Pembantu Lelaki (Fizz Fairuz)
5. Lakon layar (Alfie Palermo/Kabir Bhatia)
6. Cerita Asal (Amirul Hadi/Kabir Bhatia)
7. Pelakon Harapan Wanita (Aisya Hasnaa)
8. Penyunting (Adilan Azemi)
9. Lagu Tema Asal ("Pacai"/Syed Ahmad Faizal)


# Update akan dilakukan dari masa ke masa.



ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA
berapa banyakkah yang masih ada?


SIPUT SERAWAK
begitu kecewa gagal jadi pengarah filem

A.R. TOMPEL
lawaknya mencuit dan menggelikan hati

R. AZMI
berada dalam kamar sepi dalam kesepian

AHMAD MAHMOOD
ahmad mahmood bintang di langit seni

LATIFAH OMAR
ikon era gemilang filem melayu


SALMAH AHMAD
kejelitaannya terletak didagu, ya tak?






KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 muka surat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P. Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun di sebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P. Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.




ALBUM (LP) LAGU-LAGU FILEM UNTUK DIJUAL___


RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00

RM250.00


# Sesiapa berminat memiliki album-album di atas, sila hubungi
Zaini Yusop menggunakan nombor telefon 012-3408117.

50 comments:

  1. Tahniah Encik Mustafar dan Puan Zaini kerana dapat melahirkan satu artikel yang cukup mantap mengenai calon-calon FFM27, siap dengan ulasan dan kritik yang tidak terdapat di mana-mana blog selain FK. Inilah bezanya antara wartawan veteran dengan wartawan separuh lama dan separuh masak yang tidak mampu menulis sebaik ini apatah lagi mengkritik. Kita dapat lihat dalam FFM26 dimana hanya Encik Mustafar saja yang berani menyatakan calon-calon ketika itu sebagai mengarut, wartawan-wartawan lain semuanya menikus. Apa sebabnya saya kurang jelas, mungkin tidak cukup ilmu filem, cetek pengalaman atau kerana sudah digula-gulakan oleh pihak penganjur. Hasil dari ulasan dan kritikan Encik Mustafar itulah, saya merasakan Finas berhati-hati tahun ini dan mencalonkan yang tidak mengarut tidak sebagaimana FFM26 yang mengarut. Penganjuran FFM perlu ada seorang wartawan yang prihatin seperti Encik Mustafar dengan memberi ulasan bermanfaat dan boleh pula dilaksanakan, sekiranya Finas mahu, serta kritikan berani yang menegur terutama orang-orang politik yang mahu tumpang sekaki berglamor dengan orang-orang filem. Betul kata Encik Mustafar, orang-orang politik dan orang-orang tidak glamor, juga orang-orang Finas jangan ke depan, duduk jauh-jauh di belakang sebagai pemerhati dan pemberi bantuan saja. Biarkah orang-orang filem glamorkan satu event untuk mereka setahun sekali. Bukankah ini lebih menarik lagi, sinar menyinar dan bergemalapan. Sebenarnya, saya mahu mengulas beberapa perkara lagi, tetapi cukuplah setakat ini. Saya suka FK, diharap Encik Mustafar dan Puan Zaini sehat sejahtera bagi membolehkan blog ini diteruskan tanpa gangguan - Megat Ariffin Megat Salleh (via e-mel), Kg. Datok Keramat, Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dengan Encik Mustafar,
    supaya kategori Pengarah Harapan,
    Pelakon Harapan Lelaki dan juga
    Pelakon Harapan Wanita ditiada.
    Biarkan angguta panel juri menentukan
    sama ada patut diberikan atau pun tidak.
    Satu lagi, anugerah perlu sama setiap tahun.
    Jangan asyik bertukar, contohi anugerah oscar
    - Wati, J.Bahru.

    ReplyDelete
  3. Saya tumpang sekaki. Di Malaysia, banyak benda & perkara yang tidak konsisten. Selalu saja & asyik saja bertukar-tukar. Hari ni kata begini, esok kata begitu. Tahukah anda di sana, ini semua menjadi bahan ketawa & ejekan orang luar & bangsa asing? Lebih-lebih di kalangan orang-orang yang memang benci & dengki dengan Malaysia. Saya setuju dengan Megat, teguran En. Mustafar tentang FFM26 sedikit sebanyak telah menyentak pihak-pihak tertentu hingga berasa segan atau hati-hati. Bangsa & orang kita mesti cekap, berwibawa & setanding dengan yang lain.

    - NONAMA

    ReplyDelete
  4. Sebagaimana juga dengan Encik Mustafar, saya juga telah menonton ke-5-5 filem yang dicalonkan itu. Encik Mustafar kata 2 dijangka boleh menang Filem Terbaik, tetapi saya ramal 3. Encik Mustafar tidak berani beritahu, tetapi saya berani beritahu iaitu "Lelaki Harapan Dunia", "Terbaik Dari Langit" dan "Manisnya Cinta Di Cappacodia". Mamat Khalid dan Kabir Bhatia jangan marah ya. Itu pandangan saya saja, pendapat angguta juri FFM27 mungkin tidak sama - Anna (USM), PPinang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesiapa saja boleh buat ramalan, kesemua kategori yang dipertandingkan seperti yang dilakukan oleh Anna. Mungkin apabila tiba masanya boleh pula dibandingkan dengan keputusan angguta panel juri yang dapat diketahui pada malam 5 September depan. Mulakanlah dari sekarang, jadilah Nujum Pa' Blalang macam P.Ramlee. Bagaimanapun, mesti tonton filem dulu, jangan hentam keromo saja...

      Delete
  5. Saya ni kaki wayang. Boleh dikatakan semua filem yang dicalonkan untuk FFM27 saya tonton. Dibawah ini saya buat ramalan macam Pa' Blalang. Hanya 4 kategori utama saja;
    1. Filem Terbaik - Lelaki Harapan Dunia
    2. Pengarah Terbaik - Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
    3. Pelakon Lelaki Terbaik - Bront Palarae (Terbaik Dari Langit)
    4. Pelakon Wanita Terbaik - Fazura (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    - Seha, Putrajaya, WP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara 5 filem yang dicalonkan, 2 telah saya tonton - "Lelaki Harapan Dunia" dan "Manisnya Cinta Di Cappacodia". Jika dinilai antara 2 filem tersebut, saya merasakan "Lelaki Harapan Dunia" patut di anugerahkan Filem Terbaik FFM27. Ini kerana temanya agak berlainan berbanding dengan filem yang diarahkan oleh Bernard Chauly. Mana mungkin Liew Seng Tat (bangsa Cina) boleh menulis cerita (asal) dan mengarah filem berdasarkan tradisi atau adat orang-orang Melayu, angkat dan pindah rumah. Ini yang teristimewa, Liew Seng Tat, boleh! Corak filem seperti inilah yang harus dihantar (tidak sepatutnya malu) ke festival-festival luar negara, bukannya seperti "KIL" yang lebih kebaratan. Saya menulis atas pandangan diri saya sendiri, tidak dipengaruhi oleh sesiapa pun. Saya menilai di antara "Lelaki Harapan Dunia" dan "Manisnya Cinta Di Cappacodia" saja, mana tahu "Terbaik Dari Langit", "Amir & Loqman Pergi Ke Laut" dan "Dollah Superstar" lebih baik dan boleh menang anugerah Filem Terbaik FFM27 - Saifuddin (Aswara), Kuala Lumpur.

      Delete
    2. Saya sudah menonton 5 filem yang dicalonkan.
      Antara best 5 itu, saya suka "Lelaki Harapan Dunia."
      Saya ketawa guling-guling ketika menontonnya.
      Bolehkah ia menang anugerah Filem Terbaik?
      Hanya angguta panel juri saja dapat menentukannya
      - Salimah, Alor Setar, Kedah.

      Delete
  6. Ada baiknya juga, Finas sebagai penganjur FFM27, mengumumkan nama-nama angguta panel juri (satu sidang media khas patut diadakan) sebelum upacara penyampaian anugerah dilangsungkan. Dengan cara begini, mereka pastinya lebih peka membuat pilihan dengan memberi anugerah kepada calon-calon yang benar-benar layak, bukan atas sebab-sebab lain apatah lagi lobi melobi dan lebih buruk lagi adanya unsur-unsur ra**ah. Pemilihan berdasarkan filem itu sendiri akan menjadikan FFM berintegriti dan seterusnya dihormati ramai terutama dikalangan orang-orang filem sendiri. Sejak beberapa FFM yang lalu, senarai nama angguta panel juri disembunyikan macam penyu, malah dalam buku cenderamata (sepatutnya ada), sudah tidak ada. Ini jelas menandakan mereka takut untuk bertanggungjawab, dan ini juga membuktikan ada sesuatu yang tidak kena. Satu lagi, angguta panel juri hendaklah ditukar setiap tahun, jangan balik-balik muka itu juga sebagaimana yang berlaku di FFM-FFM yang sudah-sudah - Azman Aziz (UKM), Bangi, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu pandangan yang sangat baik dan patut disokong. Terima kasih Sdra Azman. Sebenarnya, ia merupakan salah satu perkara yang mahu saya sentuh dalam tulisan (artikel) saya, tetapi terlupa. Apabila Sdra Azman timbulkan, baguslah. Ada juga yang prihatin dan sama-sama mahu mengunggulkan FFM. Diharap Finas sensetif dan seterusnya mengambil tindakan sewajarnya, jangan buat tak tahu saja.

      Delete
  7. 4 pilihan saya setelah menonton 5 filem yang dicalonkan ialah;
    1. Filem Terbaik - Terbaik Dari Langit
    2. Pengarah Terbaik - Bernard Chauly (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    3. Pelakon Lelaki Terbaik - Wan Hanafi Su ( Lelaki Harapan Dunia)
    4. Pelakon Wanita Terbaik - Maya Karin (Sejoli)
    - Dyana, Seri Iskandar, Perak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari segi tenikal (Sinematografi), saya merasakan Haris Hue boleh menang kerana filemnya "Manisnya Cinta Di Cappacodia". Harapan ke-2, Jordan Chiam dengan filemnya "Terbaik Dari Langit" - Salehan (Nusajaya), Johor.

      Delete
  8. Memang benar kata Encik Mustafar. Sara Ali tidak patut ditempat dalam kategori Pelakon Wanita Terbaik. Selayaknya Fazura atau pun Diana Danielle. Dia sepatutnya berada dalam kategori Pelakon Pembantu Wanita Terbaik. Dari sudut mana angguta panel juri membuat pilihan, entahlah. Ini harus dipertikaikan supaya pahat tidak berbunyi apabila rumah sudah siap - Azharudin, Pekan, Pahang.

    ReplyDelete
  9. Saya setuju dengan En. Mus, "KIL" berdiri megah dalam FFM26 tahun lalu diatas keruntuhan "Tanda Putera". Tahun ini, FFM27, Nik Amir Mustapha dan "Terbaik Dari Langit", telah menerima 12 calon termasuk Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik. Saya berkesempatan menonton ke-5-5 filem yang dicalonkan, ternyata "TDL" seimbang (50-50) kekuatannya berbanding "Lelaki Harapan Dunia" yang diarahkan oleh Liew Seng Tat. Kerana "KIL" telah menenangi anugerah Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik FFM26, kemungkinan angguta panel juri menolak "TDL" dan memilih "LHD" atau 3 lagi calon - "Manisnya Cinta Di Cappacodia", "Dollah Superstar" dan "Amir & Loqman Pergi Ke Laut". Dalam perkiraan En. Mus, bolehkah Nik Amir Mustapha menang 2 kali berturut-turut? - Taufik Hidayat (via e-mail), Puncak Alam, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai sudah tahu, "KIL" menang anugerah Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik kerana kecuaian angguta panel juri FFM26 kerana tidak mencalonkan "Tanda Putera". Dan, biarlah ia berlalu dan menjadi sejarah yang boleh dianggap sebagai malang. Dalam hal kedudukan, samada Nik Amir Mustapha dan filemnya "Terbaik Dari Langit" boleh sekali lagi menang anugerah Pengarah Terbaik dan Filem Terbaik atau tidak, pada pekiraan saya tidak mengapa dan dibolehkan, tetapi dengan syarat "TDL" benar-benar baik dari 4 filem yang dicalonkan. Kalau Taufik selalu mengikuti penyampaian anugerah oscar, perkara menang 2 kali berturut-turut sudah menjadi lumrah, sering berlaku. Justeru itu, angguta panel jurilah sebagai penentu. Jika NAM dan "TDL" benar-benar layak apa salahnya diberikan anugerah. Jangan lobi melobi sebagai pemutus kata, sudahlah. Ini yang tidak molek dan patut dicegah, merosakkah intergriti FFM itu sendiri.

      Delete
  10. Ramalan saya.
    1. Pelakon Wanita Terbaik - Fazura (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    2. Pelakon Lelaki Terbaik - Wan Hanafi Su (Lelaki Harapan Dunia)
    3. Pengarah Terbaik - Nik Amir Mustapha (Terbaik Dari Langit)
    4. Filem Terbaik - Lelaki Harapan Dunia
    Diharap ramalan saya tepat macam ramalan Pa' Blalang
    - Nursham, P.Dickson, N9.

    ReplyDelete
  11. Saya telah menonton filem "Kami Histeria". Tidak patut Sara Ali dicalonkan Pelakon Wanita Terbaik". Sepatutnya Diana Danielle, dan Sara Ali dalam kategori Pelakon Pembantu Terbaik, barulah kena - Sarina, K.Lumpur.

    ReplyDelete
  12. Kalaulah saya sebagai angguta panel juri FFM27, anugerah akan saya berikan kepada;
    * Pengarah - Nik Amir Mustapha (Terbaik Dari Langit)
    * Pelakon Lelaki - Awie (Dollah Superstar)
    * Pelakon Wanita - Fazura (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    * Filem - Manisnya Cinta Di Cappacodia
    * Cerita Asal - Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
    - Kamarul, Taiping, PK.

    ReplyDelete
  13. Main-main saja (bukan betul-betul) En. Mus. Setelah menonton 5 filem yang dicalonkan, saya sebagai salah seorang angguta panel juri FFM27 olok-olok mengambil keputusan memilih;
    1. Filem - Lelaki Harapan Dunia
    2. Pengarah - Nik Amir Mustapha (Terbaik Dari Langit)
    3. Pelakon Lelaki - Wan Hanafi Su (Lelaki Harapan Dunia)
    4. Pelakon Wanita - Fazura (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    5. Lakon Layar - Mamat Khalid (Amir & Loqman Pergi Ke Laut)
    6. Cerita Asal - Liew Seng Tat (Lelaki Harapan Dunia)
    7. Sinematografi - Haris Hue (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    8. Penyunting - Adelan Azemi (Dollah Superstar)
    9. Skor Musik Asal - Pita Hati (Terbaik Dari Langit)
    10. Lagu Tema Asal - Pacai (Dollah Superstar)
    11. Pereka Kostum/Busana - Daniel Henry Chin (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    12. Pelakon Pembantu Lelaki - Amerul Affendi (Terbaik Dari Langit)
    13. Pelakon Pembantu Wanita - Eja (Manisnya Cinta Di Cappacodia)
    * 14. Pelakon Kanak-Kanak - Raykarl Iskandar (Lelaki Harapan Dunia)
    * Saya juga menonton "Lagenda Budak Setan 3", ternyata lakonan Raykarl Iskandar (bagi sayalah) lebih ke depan berbanding Mia Sara Nasuha.
    - Kaki Wayang, Cheras, Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik pilihan anda, Kaki Wayang.
      Kalau betul-betul berlaku,
      FFM28 tahun depan bolehlah Finas
      menjemput Kaki Wayang sebagai
      salah seorang angguta panel juri.
      Setuju tak? Gurau ye.
      - Fatin, Putrajaya.

      Delete
  14. Setelah menonton 5 filem yang dicalonkan, saya berpendapat tidak ada satu pun yang layak diberi anugerah Filem Terbaik FFM27. Ini kerana kesemua filem tersebut tidak mempunyai nilai artistik yang sepatutnya ada untuk diiktiraf sebagai Filem Terbaik. Kalau FFM26, 5 filem yang dicalonkan lebih berat ke arah seram dan ganas, kali ini komedi pula yang menyerlah, sudahlah begitu penghasilannya (corak arahan pengarah) ternyata ada yang diciplak dari filem-filem luar negara contohnya Hollywood. Adalah lebih baik sekiranya pada tahun ini angguta panel juri tidak membuat pilihan Filem Terbaik, tetapi memberi anugerah khas juri Filem Komedi Terbaik yang pada hemat saya harus dimenangi oleh "Lelaki Harapan Dunia" yang diarahkan oleh Liew Seng Tat - Akmal (USM), P.Pinang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan pendapat Encik Akmal.
      Bagaimana pula dengan Encik Mustafar?
      - Syarifah (Puchong), Selangor.

      Delete
    2. Dalam keprihatinan saya, ada juga betulnya apa yang disarankan oleh Akmal dan dipersejui oleh Syarifah. 5 filem calon FFM27, memang tidak mencapai taraf bagi membolehkan salah satu antaranya sebagai Filem Terbaik. Jika diambil kira simpulan bahasa, 'takda rotan akar pun jadi', hanya 2 boleh dikira layak. Cadangan supaya anugerah Filem Terbaik dimansuhkan, hanya diberikan anugerah khas juri, Filem Komedi Terbaik, juga boleh diterima. Terpulang kepada kebijaksanaan angguta panel juri, mereka mestilah tidak terpaut dengan mana-mana pihak atau genjala lain yang tidak sihat dalam membuat keputusan. Que Haidar pun sudah bersuara. Ada disebutnya, 'bajet besar' dan 'kroni' saja dinilai. Nilailah filem kerana filem itu sendiri, bukan sebab-sebab lain. Barulah angguta panel juri disegani dan dihormati. Penolakan anugerah Filem Terbaik, pernah berlaku. Sekali saja di FFM8 apabila angguta panel juri memutuskan, pada tahun itu (1989), tidak ada anugerah Filem Terbaik, walaupun "Anak Sarawak" yang diarahkan oleh Rahim Razali boleh diiktiraf sebagai Filem Terbaik FFM8. Saya masih ingat, Ahmad Tarmimi Serigar (salah seorang pelakon "Anak Sarawak") menumbuk dinding Dewan Nirwana, Hotel Hilton, apabila kategori Filem Terbaik tiada pemenang. Anugerah Filem Terbaik FFM27, boleh juga ada dan boleh juga ditiadakan, terpulang kepada angguta panel juri. Pertimbangan mestilah munasabah, tepat dan adil.

      Delete
  15. Kata Encik Fauzi Ayob: Kesemua pencalonan lima finalis FFM 27 tahun ini adalah yang terbaik dan keputusan itu tidak wajar dipertikaikan. Filem-filem yang tersenarai kebanyakannya pernah dipertandingkan di festival di luar negara, dan ada yang pernah memenangi anugerah peringkat antarabangsa. Tak betul tak boleh dipertikaikan Encik Fauzi, dan bertanding diluar negara dan pernah menang anugerah bukan kriteria yang membolehkan sesuatu filem itu patut dicalonkan, kerana di sana kebiasaannya wang ringgit menjadi penentu. Jadikanlah FFM26 sebagai pengajaran. Kalau Finas jujur, buat satu sidang media mengumumkan nama para angguta panel juri FFM27. Kalau tidak beritahu bererti ada sesuatu yang tidak kena, dan pastinya, rumah sudah siap pahat tetap berbunyi. Bukan saja Que Haidar syok nak tahu nama-nama juri, ramai lagi termasuk saya pun nak tahu - Jaffar (Putrajaya), WP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegilah... Encik Fauzi Ayob.
      Terbaik dan tak boleh dipertikaikan, konon.
      Yang Sara Ali masuk ke kategori
      Pelakon Wanita Terbaik, apa pasal?
      Sepatutnya, Fauza atau pun Diana Danielle.
      Setuju, umumkan segera angguta panel juri.
      Sebaiknya, angguta panel juri tidak terlibat
      langsung dengan sebarang filem yang dicalonkan.
      Harap Othman Hafsham tidak jadi juri kerana
      anaknya, Shamyl, dicalonkan dalam kategori
      Pengarah Harapan kerana filemnya "Kami Histeria".
      Drp: Iskandar, Selayang, SEL.

      Delete
  16. Kata Que Haidar dalam Twitternya:
    "Then don't blame people who don't take this event seriously... Dah macam anugerah "Kids Choice Award."
    "Seolah-olah tak ambil serious atas research yang dibuat... Or memang tak ada knowledge? Or yang berbajet besar saja yang layak dinilai or kroni or or or..."
    "Serious tak faham kenapa "Ophilia" tak tercalon dalam kategori cerita asal dan costume terbaik... Memang tak masuk akal... Syok kalau dapat tahu siapa juri FFM27."
    Tu dia? Que Haidar sudah bersuara.
    Yang lain-lain, apa macam?
    Kepada semua, kau orang fikirlah sendiri
    - Narzeen, JB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut kepada Que Haidar kerana berani bersuara mengkritik corak pencalonan FFM27. Setidak-tidaknya angguta panel juri pasti tersentak, dan tidak akan mengambil mudah keputusan yang dibuat nanti. Dalam FFM26, yang membidas Finas dan angguta panel juri hanyalah Encik Mustafar saja, yang lain semuanya diam membisu termasuklah Shuhaimi Baba terus-terusan menikus walaupun filem arahannya "Tanda Putera' diketepikan, mencabar maruahnya, oleh angguta panel juri ketika itu. Ini mungkin, kepentingannya akan terjejas, sekiranya dia membuat kritikan tidak puas hati. Bagi memajukan industri kreatif seperti filem suara-suara lantang sangat diperlukan, dan apa yang dinyatakan oleh Que Haidar itu patut diambil perhatian sungguhpun komennya kenapa, "Ophilia" tidak dicalonkan untuk Cerita Asal Terbaik, boleh dipertikaikan. Apakah cerita asal filem tersebut benar-benar original? Setahu saya, Ophilia merupakan salah satu karekter yang sangat disayangi oleh William Shakespear - Ismael (UM), K.Lumpur.

      Delete
  17. Setuju nama angguta panel juri diumumkan dalam sidang media, sebelum penyampaian anugerah FFM27 pada 5 September ini supaya ada ketelusan. Siarkan juga dalam buku Cenderamata. Jangan main sorok-sorok - Roy, Putrajaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak sabar nak tau nama angguta panel juri, macam Que Haidar. Harap En. Kamil Othman adakan sidang media bagi mengumumkan siapa juri. Kalau boleh semuanya hadir kerana mereka dibayar elaun sebagai juri. Jangan main sembunyi-sembunyi. Kalau sorok-sorok, tentu ada sesuatu yang tidak kena - Suraj, Kuantan, Phg.

      Delete
  18. Tiada Filem Terbaik FFM27?
    Saya telah menonton 5 filem yang dicalonkan.
    Memang benar tidak ada yang layak.
    Setuju dengan Akmal Filem Terbaik ditiadakan
    kerana tidak ada yang menepati kriteria Filem Terbaik.
    Sepatutnya, FFM26 pun tiada Filem Terbaik
    setelah angguta panel juri menolak "Tanda Putera".
    "KIL" selayaknya menerima anugerah khas juri
    iaitu Filem Mengarut Terbaik
    - Husny, TTJ, N9.

    ReplyDelete
  19. Ketua Pengarah Finas, En. Kamil Othman.
    Patutkah Filem Siri Animasi dimasukkan dalam FFM27?
    Siri ni banyak, tidak patut dipertandingkan.
    Filem Cereka Animasi kan ada, satu tu cukuplah.
    Sepatutnya, wujudkan Festival Filem Animasi Malaysia.
    Atau ikut cadangan Que Haidar, "Kids Choice Award".
    Semua yang berkonsep animasi boleh bertanding
    - Jeffry, KK, Perak.

    -

    ReplyDelete
  20. Siapa lagi dikalangan artis berani mengkritik Finas dan FFM27 macam Que Haidar? Dipersilakan berbuat demikian. Jangan diam saja kalau ada yang tidak kena. Nanti naik lomak angguta panel juri - Isyah, Putrajaya.

    ReplyDelete
  21. Sangat-sangat setuju Filem Terbaik FFM27 ditiadakan. Filem Terbaik sebaiknya macam "Ranjau Sepanjang Jalan" atau pun "Bukit Kepong" bukannya seperti "KIL" atau pun "Bunohan" - Kartini, Muar, Johor.

    ReplyDelete
  22. Sepatutnya WHAM tidak harus terlibat bersama Finas menganjurkan FFM27. Bagaimana mereka (ahli WHAM) mahu mengkritik Finas sekiranya Finas melakukan sesuatu yang tidak kena. WHAM pun satu, bersedia menjadi alat Finas kerana ada kepentigan dan mengharapkan sesuatu habuan. Jadikanlah WHAM sebagai persatuan wartawan yang berkechuali, jangan menjadi hamba terutama kepada Rosyam Nor. Tengku Khalijah harus berhati-hati kalau mahu lama menjadi Presiden WHAM - Fawziah Harun, Puchong, Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata Fawziah. Kalau sudah bersengkokol macam mana mahu menjadi pengkritik dan pengulas yang terbaik. Finas dan angguta panel juri apabila buat hal dan salah, macam mana mahu tegur. Ada baiknya WHAM bersikap berkecuali, dan ini akan menjadikan persatuan wartawan hiburan itu lebih dihormati dan disegani ramai - Izah, Taiping, Perak.

      Delete
    2. Kini berlaku pertelingkahan antara Que Haidar dengan Finas. WHAM berada disebelah mana? Tentulah menyebelahi Finas. Atau diam sediam-diamnya. Peranan wartawan tidak boleh begitu. Itu sebab WHAM mesti berkecuali, barulah boleh berlaku adil. Kalau tidak adil, tidaklah ketara sangat - Yazid, KL.

      Delete
    3. Keluhan WHAM sudah bermula.
      Tahun ini, FINAS memberi tanggungjawab kepada WHAM menjadi rakan promosi supaya FFM27 mendapat promosi meluas dan dicanangkan ke seluruh pelosok masyarakat.
      Memang gigih wartawan dan editor hiburan dari media cetak, elektronik dan maya bekerjasama sebelum dan sepanjang majlis berlangsung. Daripada menyambut tetamu hinggalah pengacara majlis, semuanya dilakukan demi menjayakan tanggungjawab diberi.
      Bagaimanapun, skop promosi itu luas sebenarnya dan bukan semudah disangka untuk mendapatkan kerjasama semua media. Untuk mendapat sokongan kehadiran wartawan hiburan bukan masalah tetapi untuk mendapatkan publisiti susulan di stesen radio dan televisyen tidak semudah disangka.
      Banyak program pagi dan slot hiburan di televisyen sama ada stesen kerajaan, swasta dan berbayar tapi agak sukar untuk mendapatkan ruang dan peluang. Alasannya, FFM27 ada penyiar rasmi dari stesen TV sebelah sana dan mereka tidak mahu masuk campur.
      Hakikatnya, ini program nasional untuk mengangkat dan mengiktiraf bakat penggiat filem tanah air. Jika ingin membantu, banyak yang boleh dilakukan dengan mengundang seorang dua calon bertanding untuk berkongsi cerita pengalaman mereka di stesen radio atau program TV.
      Bukan hanya stesen TV dan radio yang tidak bersatu hati membantu, malah kalangan artis dan persatuan artis sendiri. Sudah kedengaran suara-suara tidak puas hati mengenai penganjurannya termasuk ketiadaan filem tertentu dalam kategori tertentu.
      Itu baru umum senarai pencalonan, belum lagi diumumkan keputusan pada malam kemuncak nanti. Saban tahun akan berlaku rumah siap pahat berbunyi.
      Hakikatnya, dunia seni tanah air kecil saja tetapi begitu sukar untuk kalangan penggiat seni bersatu hati menyokong usaha orang lain memberi pengiktirafan kepada bakat mereka sendiri.
      Sumber: myMetro.
      Bukankah Fawziah Harun dah kata, jangan terlibat dengan Finas menganjurkan FFM27. Sekarang kan dah susah - NurHakim, Ayer Keroh, Melaka.

      Delete
  23. Oh my God, they changed the trophy again
    (Oh Tuhanku, mereka tukar trofi sekali lagi)
    - The Daily Seni.

    ReplyDelete
  24. Hey Belalang!
    Berapa banyak kali trofi nak tukar daa...
    - Pak Belalang.

    ReplyDelete
  25. Diharap kali ini, orang-orang politik dan orang-orang bukan glamor jangan mencampuri urusan orang-orang filem atau orang-orang glamor. Biarkan mereka ke depan mengendalikan FFM27, jangan orang bukan glamor atau orang-orang politik jadi pak sibuk pula, macam zaman Rais Yatim. Jadi pemerhati, cukuplah - Suzana, TScudai, Johor.

    ReplyDelete
  26. Berita: Festival Filem Malaysia Ke-27 (FFM27) akan mempertaruhkan 28 kategori termasuk Anugerah Khas Juri (AKJ), Karyawan Sepanjang Zaman (KSZ) dan Penggiat Belakang Tabir (PBT). Komen: AKJ patut digunakan untuk Pengarah dan Pelakon Harapan; KSZ hendaklah seorang, tak payahlah 2 sebagaimana yang sudah-sudah. Jangan beri balek-balek muka itu juga, dan penceburannya baru setahun jagung; dan sinematografi, penyunting, lakon layar dan macam-macam lagi, bukankah itu semua PBT. Apa perlu diwujudkan anugerah lain. 24 kategori itu sudah dianggap banyak, tambah 4 jadi 28. Kepada Finas dan angguta panel juri saya sarankan, kalau 24 tu sikit kenapa tak tambah 26 kategori lagi menjadi semuanya 50, mengatasi anugerah oscar, biar semua calon merasa. Ini semua nak menghabiskan boras (duit rakyat) saja - Hasnol, Bkt. Jelutong, SA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anugerah Oscar yang berprestij dan diiktiraf seluruh dunia itu pun paling banyak menyediakan 22 atau 24 anugerah saja. Ini Malaysia (filem banyak yang mengarut) nak beri 28. Sudahlah begitu, penyampaian FFM27 pula dibuat 2 kali, sedangkan Anugerah Oscar sekali saja. Finas, sudah-sudahlah tu menghabiskan duit rakyat - Zariq, C'jaya.

      Delete
  27. Perkembangan positif dalam industri filem tanah air dapat dilihat menerusi pencalonan FFM27 lebih bernafas baharu. Lebih ramai pengiat filem daripada kalangan muka baharu yang cuba memberi saingan dan menghasilkan filem dengan genre yang lebih pelbagai. Saya gembira dan melihat gerakan filem bernafas baru menerusi pencalonan kali ini - Bront Palarae.

    ReplyDelete
  28. Filem "Amir & Loqman Pergi Ke Laut" sarat dengan cerita yang berbeza dengan filem-filem lain. Filem ini juga berbeza dibandingkan filem-filem lain yang pernah saya arahkan dan hanya boleh dinilai oleh penggiat-penggiat filem. Apapun, semua filem yang bertanding dalam FFF27 mempunyai kekuatan masing-masing - Mamat Khalid.

    ReplyDelete
  29. Tersenarai dikalangan nama-nama besar dalam anugerah berprestij itu sudah membuatkan saya berpuas hati. Saya tidak letak harapan tinggi untuk menang, sudah tercalon memadai buat saya kerana nama saya sudah tercatat dalam sejarah perfileman negara. Rata-rata filem yang bertanding ada kelebihan tersendiri, jika menang saya anggap ia merupakan satu bonus - Nadiya Nisaa.

    ReplyDelete
  30. Saya melihat pencalonan kali ini lebih berkualiti variasi yang memperlihatkan industri filem kita semakin berkembang dan tidak lagi berada di takuk lama - Kamil Othman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke En. Kamil? Yang saya nampak, 5 filem calon Filem Terbaik semuanya bertaraf komedi hingga ada yang mencadangkan Filem Terbaik ditiadakan, wujudkan Filem Komedi Terbaik. Kerana En. Kamil orang animasi satu tak cukup, diwujudkan pula kategori filem animasi bersiri. Ingin juga disentuh, "Sehati Sejiwa" tema sambutan Hari Kemerdekaan. Tak ada tema lain yang sesuai untuk FFM27? Apakah itu En. Kamil katakan, lebih berkualiti variasi yang memperlihatkan industri filem kita semakin berkembang dan tidak lagi berada di takuk lama - Shah Rahman, Aswara, KL.

      Delete
  31. Saya memang terkejut apabila nama saya dicalonkan dalam kategori Kesan Khas anugerah berprestij FFM27 bersama nama-nama hebat yang lain. Kalau nak diikutkan ini adalah projek besar pertama saya dengan syarikat saya sendiri Nabil Production. Sebelum ini saya ada juga buat freelance tapi untuk projek kecil-kecil saja - Nabil Zamanhuri.

    ReplyDelete
  32. Saya sama sekali tidak menyangka akan tercalon untuk dua kategori sekaligus, pelakon wanita dan pelakon pembantu wanita. Saya rasa macam mimpi. Secara jujur, saya katakan, untuk tercalon dalam senarai akhir pun merupakan satu kejayaan buat saya tidak kira mana-mana kategori sekali pun. Soal menang atau kalah, saya tidak mahu memikirkannya kerana saya sifatkan calon-calon lain yang bertanding pun hebat-hebat belaka, dan mempunyai harapan - Fazura.

    ReplyDelete
  33. 5 September semakin hampir.
    Bilakah agaknya Finas nak
    buat Sidang Media untuk
    mengumumkan senarai nama
    angguta Panel Juri FFM27
    - Nor Idham.

    ReplyDelete