SIAPA MENANG, SIAPA KALAH?
Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: ZAINI YUSOP
12+1 LAGU TERBAIK SUDIRMAN
# ULASAN & KRITIKAN___
* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
* CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA
# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 30 NOVEMBER 2014)
* SEKSI SELEBRITI INDONESIA 92,453
* SEKSI SELEBRITI MALAYSIA 65,256 * PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI 63,645
* SELAMAT PENGANTIN BARU 39,117 * FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT 14,388
GONG LI
JOAN CHEN
GONG LI DI PARIS
JOAN CHEN DI CANNES
GONG LI KECEWA, ENGGAN SERTAI ANUGERAH
GOLDEN HORSE YANG AKAN DATANG
Oleh Mustafar A.R.
Gong Li membidas Joan Chen. Sebabnya, Gong Li gagal menang anugerah pelakon wanita terbaik dan Joan Chen pengerusi panel juri. Gong Li marah kerana Joan Chen penyebab, dia disingkir dan membolehkan Chen Shiang-Chyi menerima anugerah berprestij itu.
Ada dua sebab perkara begini berlaku.
Satu, sikap pelakon yang menganggap dirinya sudah cukup sempurna tidak mahu menerima kekalahan dan dua, sikap panel juri yang tidak adil kerana membelakangkan artistik dan didorongi hal-hal lain yang bukan artistik.
Kebiasaannya, itulah yang sering menghantui dimana-mana festival filem sekali pun termasuk oscar academy awards di Hollywood.
Dalam krisis antara Gong Li dan Joan Chen ini, siapa salah siapa benar?
Gong Li mempertikaikan, mengapa panel juri yang memilih calon-calon awal dibenarkan mengundi sekali lagi dengan panel juri keputusan terakhir. Sistem undi cara inilah dianggap Gong Li menghasilkan keputusan tidak adil.
Tiada angin pokok bergoyang apabila ramai memperkatakan, Joan Chen telah dengan sengaja menghalang Gong Li menang anugerah pelakon wanita terbaik itu.
Joan Chen tidak menjawab kritikan Gong Li, tetapi menurut penjelasan wakil jawatankuasa eksekutif Anugerah Golden Horse Ke-51, Shen Ko Sheng, Joan Chen juri pertama bertindak memuji lakonan Gong Li semasa proses penjurian. Dia juga kecewa dengan keputusan itu namun begitu terpaksa menghormatinya.
Sudah lumrah, itulah alasan paling mujrab apabila sudah terhantuk baru ternadah. Jawapan mudah, apabila telinga mahu dipulas.
Gong Li dicalonkan berdasarkan peranannya dalam "Going Home", dan ramai menjangkakan dia akan menang. Bagaimanapun kejutan berlaku apabila Chen Shiang-Chyi sebagai pemenang kerana lakonannya dalam "Exit". Dia mengatasi Gong Li dengan satu mata saja.
Dalam satu kenyataan luar jangkaan yang dikeluarkan Gong Li, tercatat: "Saya ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada panel juri Anugerah Golden Horse Ke-51 yang memberikan saya peluang menyaksikan kerja mereka yang tidak profesional. Keputusan tidak adil membuatkan kredilbiliti festival filem ini tercemar."
ADEGAN GHAIRAH
Menurut laporan, terdapat tiga pusingan pengudian dijalankan dengan Joan Chen, Aaron Kwok, Stanley Kwan dan Stephen Fung sebagai panel juri peringkat akhir.
Pusingan pertama, Gong Li, Chen Shiang-Chyi dan Vicki Zhao undian sama banyak. Pusingan kedua, Gong Li mendahului dua pelakon lain. Pusingan ketiga, seseorang panel juri yang pada mulanya mengundi Vicki Zhao beralih ke Chen Shiang-Chyi.
Diperhatikan, Gong Li dan Joan Chen sama-sama popular, sama-sama cantik dan sama-sama seksi. Mereka sama-sama pernah muncul melakukan adegan-adegan menghairahkan dalam filem.
Bagi Joan Chen, filem-filem ghairahnya, "The Haunted", "Wild Side", "Temptation of a Monk" dan "Stranger".
Dalam "Wild Side", Joan Chen melakonkan adegan lesbian dengan Anne Heche.
Tidak kurang ghairahnya Gong Li dalam "Ju-Dou" yang diarahkan oleh Zhang Yimou dan "Maimi Vice".
Dalam "Maimi Vice" Gong Li melakonkan adegan ghairah bersama Colin Farrell.
Gong Li pernah memenangi banyak anugerah antarabangsa dalam kerjayanya termasuk pelakon wanita terbaik di Festival Filem Montreal, Canada kerana peranannya dalam "Breaking the Silence", tahun 2000.
Tidak kurang hebatnya, Joan Chen juga sering memenangi anugerah antarabangsa termasuk pelakon wanita terbaik di Festival Filem Torino, Italy kerana lakonannya dalam "The Home Song Stories", tahun 2002.
Begitu pun juga, filem-filem yang membuatkan mereka cukup popular, "The Last Emperor" (1987) untuk Joan Chen dan "Farewell My Concubine" (1993) bagi Gong Lin.
Joan Chen kini berusia 53 tahun, lahir di Shanghai, China pada 26 April, 1961, manakala Gong Li berumur 48 tahun, lahir di Shengyang, China pada 31 Disember, 1965.
Ini bererti persengketaan berlaku di Taiwan itu adalah di antara pelakon China vs pelakon China.
CHEN SHIANG-CHYI
CHAN JIAN-BIN
BLIND MASSAGE
ANN HUI
AARON KWOK (JURI)
STEPHEN FUNG & STANLEY KWAN (JURI)
"BLIND MASSAGE" MENANG
ANUGERAH FILEM TERBAIK
Oleh Zaini Yusop
"Blind Massage" yang diarahkan Lou Ye telah dipilih memenangi anugerah Filem Terbaik di Anugerah Golden Horse Ke-51 yang berlangsung di Taiwan pada 23 November 2014 yang lalu.
Pelakon Taiwan, Chen Shiang-Chyi, dipilih sebagai pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik kerana peranannya dalam "Exit". Dia mengalahkan Gong Li, Zhao Wei, Kwai Lun-Mei dan Tang Wei.
Chen Jian-Bin memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik, dan dia juga memenagi anugerah Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik dan Pengarah Harapan Terbaik.
Keputusan penuh pemenang di Anugerah Golden Horse Ke-51 seperti berikut:
* Filem Terbaik: "BLIND MASSAGE"
* Pengarah Terbaik: ANN HUI ("The Golden Era")
* Pelakon Lelaki Terbaik: CHEN JIAN-BIN ("A Fool")
* Pelakon Wanita Terbaik: CHEN SHING-CHYI ("Exit")
* Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik:
CHEN JIAN-BIN ("Paradise in Service")
* Pelakon Pembantu Wanita Terbaik:
WAN QIAN ("Paradise in Service")
* Dokumentari Terbaik: "COTTON"
* Filem Pendek Terbaik: "THE HAMMER AND SICKLE ARE SLEEPINGS"
* Pengarah Harapan: CHEN JIAN-BIN ("A Fool")
* Pelakon Harapan: ZHANG LEI ("Blind Massage")
* Lakonlayar Asal Terbaik: YEE CHIH-YEN ("Meeting Dr. Sun")
* Lakonlayar Padanan Terbaik: MA YINGLI ("Blind Massage")
* Sinematografi Terbaik: ZHENG JIAN ("Blind Massage")
* Kesan Visual Terbaik:
TONG KA-WAI, KEN LAW, LUCKY TRACY HANNAH
("The Midnight After")
* Penataan Seni Terbaik: LIU QIANG ("Black Coal, Thin Ice")
* Mekup & Rekaan Kostum Terbaik:
LIANG TINGTING ("Brotherhood of Blades")
* Aksyen Koreografi Terbaik:
JACK WONG ("As the Light Goes Out")
* Anugerah Musik Asal Untuk Filem Terbaik:
QIGANG CHEN ("Coming Home")
* Anugerah Lagu Filem Asal Terbaik:
"The Road We Pass" ("The Continent")
Lyrics: PU SHU, HAN HAN
Composer: Pu Shu Performer: PU SHU
* Suntingan Filem Terbaik:
KONG JINLEI, JOLIN ZHU ("Blind Massage")
* Suara Efeks Terbaik: FU KANG ("Blind Massage")
* Anugerah Cemerlang Pembuat Filem Taiwan Sepanjang Tahun:
JIMMY HUANG
* Anugerah Pilihan Penonton: "KANO"
* Anugerah Fipresci: "KANO"
* Anugerah Pencapaian Terbaik Sepanjang Masa: TIAN FENG
Ketidakpuasan hati ada dimana-mana festival filem. Perkara itu sudah lumrah dan sering berlaku kerana sesuatu sebab yang sukar ditentu dan dijangkakan.
Sungguhpun, adat pertandingan mesti ada menang dan kalah, namun sikap adil panel juri merupakan pokok utama. Tidak adil, bererti mencemar kemuliaan pertandingan itu sendiri.
Ada perbezaan antara Festival Filem Malaysia Ke-26 (FFM26) dengan Anugerah Golden Horse Ke-51 (Taiwan), dimana angguta panel juri mereka tampil ke depan menjawab ketidakpuasan hati Gong Li.
Di Malaysia, angguta panel juri menikus dan enggan menjawab mengapa "Tanda Putera" tidak disenaraikan calon Filem Terbaik, malah sampai kini pengerusinya, Adman Salleh, tidak bersuara langsung tentang mengapa filem arahan Shuhaimi Baba itu diketepikan.
Panel juri Taiwan bertanggungjawab, mereka menjawab dan menyatakan bagaimana proses undi dijalankan, panel juri Malaysia tidak berani menghadapi kritikan dan malah main lempar batu sembunyi tangan.
Panel juri Taiwan profesional, berani buat berani tanggung. Panel juri Malaysia tidak profesional, berani buat tidak berani tanggung.
Akibatnya, keputusan yang dibuat oleh panel juri FFM26 dipertikaikan, tidak bernilai, tidak bermaruah apatah lagi dibanggakan.
DENGAN SENGAJA
Panel juri Malaysia, harus belajar cara-cara terbaik menjadi juri. Juga berani ke depan menghadapi sebarang kemungkinan dan ketidakpuasan hati setiap mereka yang bertanding, bukan sembunyi diri macam penyu.
Gong Li bukan tidak boleh menerima kekalahan, dia pun tahu menang kalah adat pertandingan. Namun, adanya perbalahannya dengan Joan Chen dia merasakan maruahnya sebagai pelakon profesional telah tergadai.
Menurutnya, Joan Chen dengan sengaja memihak kepada Chen Sheng-Chyi yang telah dipilih sebagai pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik kerana peranannya dalam "Exit".
Gong Li, pun ada infomernya dikalangan panel juri. Dia tahu apa yang berlaku, jauh sekali mengkritik secara membabi-buta.
Walaupun penjelasan telah dibuat, namun Gong Li tetap dengan pendiriannya dan memberitahu, dia sukakan Taiwan dan akan datang lagi, tetapi sebagai pelancong tidak peserta festival filem yang dianggapnya mempunyai sistem penjurian yang amateur dan tidak profesional.
Jika diukur dari segi peminat, Gong Li lebih ramai berbanding Joan Chen. Sekiranya dibuat undian, sudah pasti Joan Chen akan tertinggal jauh ke belakang.
Apa pun, pada realitinya, apa sebenarnya yang berlaku? Gong Likah benar atau Joan Chenkah benar?
# Update akan dilakukan dari masa ke masa.
ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___
FILEM KLASIK MALAYSIA
SALOMA
DEEPIKA PADUKONE
UTUSAN RADIO & TV
VICTOR MATURE
R.AZMI
LATIFAH OMAR
KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI
Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.
Teks: Mustafar A.R. & Zaini Yusop
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: ZAINI YUSOP
# ULASAN & KRITIKAN___
* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
* CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA
(SETAKAT 30 NOVEMBER 2014)
* SEKSI SELEBRITI INDONESIA 92,453
* SEKSI SELEBRITI MALAYSIA 65,256 * PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI 63,645
* SELAMAT PENGANTIN BARU 39,117 * FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT 14,388
GONG LI
JOAN CHEN
GONG LI DI PARIS
JOAN CHEN DI CANNES
GOLDEN HORSE YANG AKAN DATANG
Oleh Mustafar A.R.
Gong Li membidas Joan Chen. Sebabnya, Gong Li gagal menang anugerah pelakon wanita terbaik dan Joan Chen pengerusi panel juri. Gong Li marah kerana Joan Chen penyebab, dia disingkir dan membolehkan Chen Shiang-Chyi menerima anugerah berprestij itu.
Ada dua sebab perkara begini berlaku.
Satu, sikap pelakon yang menganggap dirinya sudah cukup sempurna tidak mahu menerima kekalahan dan dua, sikap panel juri yang tidak adil kerana membelakangkan artistik dan didorongi hal-hal lain yang bukan artistik.
Kebiasaannya, itulah yang sering menghantui dimana-mana festival filem sekali pun termasuk oscar academy awards di Hollywood.
Dalam krisis antara Gong Li dan Joan Chen ini, siapa salah siapa benar?
Gong Li mempertikaikan, mengapa panel juri yang memilih calon-calon awal dibenarkan mengundi sekali lagi dengan panel juri keputusan terakhir. Sistem undi cara inilah dianggap Gong Li menghasilkan keputusan tidak adil.
Tiada angin pokok bergoyang apabila ramai memperkatakan, Joan Chen telah dengan sengaja menghalang Gong Li menang anugerah pelakon wanita terbaik itu.
Joan Chen tidak menjawab kritikan Gong Li, tetapi menurut penjelasan wakil jawatankuasa eksekutif Anugerah Golden Horse Ke-51, Shen Ko Sheng, Joan Chen juri pertama bertindak memuji lakonan Gong Li semasa proses penjurian. Dia juga kecewa dengan keputusan itu namun begitu terpaksa menghormatinya.
Sudah lumrah, itulah alasan paling mujrab apabila sudah terhantuk baru ternadah. Jawapan mudah, apabila telinga mahu dipulas.
Gong Li dicalonkan berdasarkan peranannya dalam "Going Home", dan ramai menjangkakan dia akan menang. Bagaimanapun kejutan berlaku apabila Chen Shiang-Chyi sebagai pemenang kerana lakonannya dalam "Exit". Dia mengatasi Gong Li dengan satu mata saja.
Dalam satu kenyataan luar jangkaan yang dikeluarkan Gong Li, tercatat: "Saya ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada panel juri Anugerah Golden Horse Ke-51 yang memberikan saya peluang menyaksikan kerja mereka yang tidak profesional. Keputusan tidak adil membuatkan kredilbiliti festival filem ini tercemar."
ADEGAN GHAIRAH
Menurut laporan, terdapat tiga pusingan pengudian dijalankan dengan Joan Chen, Aaron Kwok, Stanley Kwan dan Stephen Fung sebagai panel juri peringkat akhir.
Pusingan pertama, Gong Li, Chen Shiang-Chyi dan Vicki Zhao undian sama banyak. Pusingan kedua, Gong Li mendahului dua pelakon lain. Pusingan ketiga, seseorang panel juri yang pada mulanya mengundi Vicki Zhao beralih ke Chen Shiang-Chyi.
Diperhatikan, Gong Li dan Joan Chen sama-sama popular, sama-sama cantik dan sama-sama seksi. Mereka sama-sama pernah muncul melakukan adegan-adegan menghairahkan dalam filem.
Bagi Joan Chen, filem-filem ghairahnya, "The Haunted", "Wild Side", "Temptation of a Monk" dan "Stranger".
Dalam "Wild Side", Joan Chen melakonkan adegan lesbian dengan Anne Heche.
Tidak kurang ghairahnya Gong Li dalam "Ju-Dou" yang diarahkan oleh Zhang Yimou dan "Maimi Vice".
Dalam "Maimi Vice" Gong Li melakonkan adegan ghairah bersama Colin Farrell.
Gong Li pernah memenangi banyak anugerah antarabangsa dalam kerjayanya termasuk pelakon wanita terbaik di Festival Filem Montreal, Canada kerana peranannya dalam "Breaking the Silence", tahun 2000.
Tidak kurang hebatnya, Joan Chen juga sering memenangi anugerah antarabangsa termasuk pelakon wanita terbaik di Festival Filem Torino, Italy kerana lakonannya dalam "The Home Song Stories", tahun 2002.
Begitu pun juga, filem-filem yang membuatkan mereka cukup popular, "The Last Emperor" (1987) untuk Joan Chen dan "Farewell My Concubine" (1993) bagi Gong Lin.
Joan Chen kini berusia 53 tahun, lahir di Shanghai, China pada 26 April, 1961, manakala Gong Li berumur 48 tahun, lahir di Shengyang, China pada 31 Disember, 1965.
Ini bererti persengketaan berlaku di Taiwan itu adalah di antara pelakon China vs pelakon China.
CHEN SHIANG-CHYI
CHAN JIAN-BIN
BLIND MASSAGE
ANN HUI
AARON KWOK (JURI)
STEPHEN FUNG & STANLEY KWAN (JURI)
ANUGERAH FILEM TERBAIK
Oleh Zaini Yusop
"Blind Massage" yang diarahkan Lou Ye telah dipilih memenangi anugerah Filem Terbaik di Anugerah Golden Horse Ke-51 yang berlangsung di Taiwan pada 23 November 2014 yang lalu.
Pelakon Taiwan, Chen Shiang-Chyi, dipilih sebagai pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik kerana peranannya dalam "Exit". Dia mengalahkan Gong Li, Zhao Wei, Kwai Lun-Mei dan Tang Wei.
Chen Jian-Bin memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik, dan dia juga memenagi anugerah Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik dan Pengarah Harapan Terbaik.
Keputusan penuh pemenang di Anugerah Golden Horse Ke-51 seperti berikut:
* Filem Terbaik: "BLIND MASSAGE"
* Pengarah Terbaik: ANN HUI ("The Golden Era")
* Pelakon Lelaki Terbaik: CHEN JIAN-BIN ("A Fool")
* Pelakon Wanita Terbaik: CHEN SHING-CHYI ("Exit")
* Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik:
CHEN JIAN-BIN ("Paradise in Service")
* Pelakon Pembantu Wanita Terbaik:
WAN QIAN ("Paradise in Service")
* Dokumentari Terbaik: "COTTON"
* Filem Pendek Terbaik: "THE HAMMER AND SICKLE ARE SLEEPINGS"
* Pengarah Harapan: CHEN JIAN-BIN ("A Fool")
* Pelakon Harapan: ZHANG LEI ("Blind Massage")
* Lakonlayar Asal Terbaik: YEE CHIH-YEN ("Meeting Dr. Sun")
* Lakonlayar Padanan Terbaik: MA YINGLI ("Blind Massage")
* Sinematografi Terbaik: ZHENG JIAN ("Blind Massage")
* Kesan Visual Terbaik:
TONG KA-WAI, KEN LAW, LUCKY TRACY HANNAH
("The Midnight After")
* Penataan Seni Terbaik: LIU QIANG ("Black Coal, Thin Ice")
* Mekup & Rekaan Kostum Terbaik:
LIANG TINGTING ("Brotherhood of Blades")
* Aksyen Koreografi Terbaik:
JACK WONG ("As the Light Goes Out")
* Anugerah Musik Asal Untuk Filem Terbaik:
QIGANG CHEN ("Coming Home")
* Anugerah Lagu Filem Asal Terbaik:
"The Road We Pass" ("The Continent")
Lyrics: PU SHU, HAN HAN
Composer: Pu Shu Performer: PU SHU
* Suntingan Filem Terbaik:
KONG JINLEI, JOLIN ZHU ("Blind Massage")
* Suara Efeks Terbaik: FU KANG ("Blind Massage")
* Anugerah Cemerlang Pembuat Filem Taiwan Sepanjang Tahun:
JIMMY HUANG
* Anugerah Pilihan Penonton: "KANO"
* Anugerah Fipresci: "KANO"
* Anugerah Pencapaian Terbaik Sepanjang Masa: TIAN FENG
ULASAN FK___
Oleh Mustafar A.R.
Oleh Mustafar A.R.
Ketidakpuasan hati ada dimana-mana festival filem. Perkara itu sudah lumrah dan sering berlaku kerana sesuatu sebab yang sukar ditentu dan dijangkakan.
Sungguhpun, adat pertandingan mesti ada menang dan kalah, namun sikap adil panel juri merupakan pokok utama. Tidak adil, bererti mencemar kemuliaan pertandingan itu sendiri.
Ada perbezaan antara Festival Filem Malaysia Ke-26 (FFM26) dengan Anugerah Golden Horse Ke-51 (Taiwan), dimana angguta panel juri mereka tampil ke depan menjawab ketidakpuasan hati Gong Li.
Di Malaysia, angguta panel juri menikus dan enggan menjawab mengapa "Tanda Putera" tidak disenaraikan calon Filem Terbaik, malah sampai kini pengerusinya, Adman Salleh, tidak bersuara langsung tentang mengapa filem arahan Shuhaimi Baba itu diketepikan.
Panel juri Taiwan bertanggungjawab, mereka menjawab dan menyatakan bagaimana proses undi dijalankan, panel juri Malaysia tidak berani menghadapi kritikan dan malah main lempar batu sembunyi tangan.
Panel juri Taiwan profesional, berani buat berani tanggung. Panel juri Malaysia tidak profesional, berani buat tidak berani tanggung.
Akibatnya, keputusan yang dibuat oleh panel juri FFM26 dipertikaikan, tidak bernilai, tidak bermaruah apatah lagi dibanggakan.
DENGAN SENGAJA
Panel juri Malaysia, harus belajar cara-cara terbaik menjadi juri. Juga berani ke depan menghadapi sebarang kemungkinan dan ketidakpuasan hati setiap mereka yang bertanding, bukan sembunyi diri macam penyu.
Gong Li bukan tidak boleh menerima kekalahan, dia pun tahu menang kalah adat pertandingan. Namun, adanya perbalahannya dengan Joan Chen dia merasakan maruahnya sebagai pelakon profesional telah tergadai.
Menurutnya, Joan Chen dengan sengaja memihak kepada Chen Sheng-Chyi yang telah dipilih sebagai pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik kerana peranannya dalam "Exit".
Gong Li, pun ada infomernya dikalangan panel juri. Dia tahu apa yang berlaku, jauh sekali mengkritik secara membabi-buta.
Walaupun penjelasan telah dibuat, namun Gong Li tetap dengan pendiriannya dan memberitahu, dia sukakan Taiwan dan akan datang lagi, tetapi sebagai pelancong tidak peserta festival filem yang dianggapnya mempunyai sistem penjurian yang amateur dan tidak profesional.
Jika diukur dari segi peminat, Gong Li lebih ramai berbanding Joan Chen. Sekiranya dibuat undian, sudah pasti Joan Chen akan tertinggal jauh ke belakang.
Apa pun, pada realitinya, apa sebenarnya yang berlaku? Gong Likah benar atau Joan Chenkah benar?
# Update akan dilakukan dari masa ke masa.
ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___
DEEPIKA PADUKONE
UTUSAN RADIO & TV
VICTOR MATURE
R.AZMI
LATIFAH OMAR
Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.
No comments:
Post a Comment