"Tribute... S.Roomai Noor". Peranannya Memajukan Filem Malaysia Sepatutnya Di Hargai. Update: 15/3/2021

i. Nasib ii. Berdosa iii. Selamat Tinggal Kekasehku iv. Bayangan DiWaktu Fajar v. Orang Minyak
Sumber (Youtube): Hp * edLOKfc * Hp * HP * edLoKfc

Sunday, October 19, 2014


TANDA PUTERA & FINAS: APA KATA SITI JARUM

MESTI BACA SEBELUM BERBANGGA
DENGAN FESTIVAL FILEM MALAYSIA KE-26
Foto Dari Pelbagai Sumber
Di Edit Di Semak & Di Susun: Zaini Yusop



PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI
tapi jasamu tetap dikenang dan dihargai

SEKSI SELEBRITI INDONESIA
nampak seksi bukan bererti dedah semua

# ULASAN & KRITIKAN___
* LEILA MAJNUN * MUTIARA * SERUAN MERDEKA * SINGAPURA DI WAKTU MALAM
CHEMPAKA * DEWI MURNI * PELANGI * CHEMBURU
* BULOH PERINDU * IMAN * PANGGILAN PULAU * PONTIANAK
* SUMPAH ORANG MINYAK * SELENDANG DELIMA * HANG JEBAT
* LANCHANG KUNING * SELENDANG MERAH * BAYANGAN DI WAKTU FAJAR
* JAMBATAN MAUT * LAIN JALAN KA-SHORGA
* GELORA * PERMINTAAN TERAKHIR * CINTA DAN LAGU
* WUTHERING HEIGHTS * CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
* SHANE * LOVE IS A MANY-SPLENDORED THING
* BATTLE HYMN * THE BRAVADOS * RASHOMON * CINTA PERTAMA

# 5 ARTIKEL POPULAR___
(SETAKAT 19 OKTOBER 2014)
* SEKSI SELEBRITI INDONESIA - 87,358 * SEKSI SELEBRITI MALAYSIA - 60,547
* PERGIMU TAKKAN KEMBALI LAGI - 58,463 * SELAMAT PENGANTIN BARU - 36,703
* FILEM BOLLYWOOD TERHEBAT - 13,449





"Tanda Putera" & "Kara King"

Namewee & Shuhaimi Baba

"The New Village"

MELAYU DIKATAKAN SELERA RENDAH
SELEPAS KUTIPAN "TANDA PUTERA" GAGAL
Oleh The Malaysian Insider
(15 September 2013)

KOLUMNIS edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia Siti Jarum mempersoalkan tindakan Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia (Finas) apabila filem "Tanda Putera" yang ditayangkan sejak 28 Ogos lalu hingga semalam hanya mendapat kutipan kira-kira RM1 juta.

Beliau tidak merasakan Finas ada jawapan bagi kemelut tersebut selain hanya menggalakkan penerbit membuat filem yang disukai penonton.

“Siti tak setuju ada pihak berkata jangan salahkan Finas apabila filem tidak mendapat sambutan kerana agensi itu ditubuhkan untuk memajukan industri filem. Pada definisi Siti, memajukan bukan sahaja membesarkan saiz industri tetapi meningkatkan kutipan dan menambah jumlah penonton.

“Finas hanya gelisah apabila kutipan filem tahun ini hanya RM36.43 juta berbanding tahun lalu RM97.29 juta dan tahun 2011 sebanyak RM126.49 juta. Tetapi Finas tak gelisah apabila penonton tidak menonton filem yang bercitra tinggi.

“Untuk pengetahuan Finas, penonton kita terutama Melayu tidak maju. Penonton Melayu sangat mundur, mereka berselera rendah dan murah. Penonton begini sampai bila pun tidak akan memajukan industri filem dalam erti kata sebenar,” katanya di akhbar Utusan Malaysia edisi Ahad, Mingguan Malaysia.

Kolumnis itu juga mengatakan beliau muak apabila Finas selalu membentangkan pencapaian kecemerlangan mereka apabila berjaya meningkatkan kutipan filem Melayu kerana menurutnya bukan pencapaian ini yang dimahukan untuk memajukan bangsa.

Katanya, sepanjang lebih tiga dekad usia Finas, beliau tidak lihat usaha untuk meningkatkan kemajuan penonton sambil mendakwa Finas tidak berasa bersalah apabila filem yang memundurkan minda Melayu mendapat kutipan pecah panggung jutaan ringgit.

“Kalau Siti sebagai orang yang berkuasa di Finas, sudah tentu Siti akan hantuk kepada di dinding kerana gagal memajukan penonton. Adakah Finas akan terus bergembira dan berbangga apabila filem yang memundurkan minda Melayu terus mendapat sambutan manakala filem yang ‘dijentik’ pula dipinggirkan oleh penonton?

“Finas tidak boleh berbangga sekadar mengeluarkan berjuta-juta ringgit untuk menghasilkan filem kenegaraan kalau tidak membina penonton. "Tanda Putera" adalah filem mesti tonton oleh sekalian umat Melayu. Sebabnya sebahagian besar orang Cina (sudah semestinya yang menyokong DAP) tidak akan menonton filem ini.

MEMIKIRKAN REALITI

"Statistik menunjukkan selama ini pun bukan Melayu tidak menonton filem Melayu. Biarkan mereka kerana jumlah penonton Melayu sahaja pun boleh membangunkan industri filem. Tapi kenalah penonton yang berkualiti,” katanya.

Tambahnya, disebabkan selera yang rendah, penonton Melayu tidak patriotik untuk mendekatkan diri dengan karya filem yang bercakap tentang negara dan bangsa.

“Mereka hanya terpasung dengan filem yang menjauhkan mereka daripada memikirkan realiti orang Melayu hari ini. Filem ini sama ada dibuat oleh orang Melayu atau bukan Melayu adalah tergolong dari kalangan tidak patriotik.

Sebabnya filem mereka tidak menyumbang kepada pembinaan bangsa, malah merosakkan bangsa. Tetapi mereka buat juga kerana rasukan duit yang dikaut dari kantung penonton bercitra rendah.

“Siti fikir Finas kena membuat sesuatu supaya saiz industri filem yang semakin besar dari sudut statistiknya dapat diimbangkan dengan kualiti penonton. Siti melihat sebahagian besar penonton Cina menyokong filem Cina tempatan.

Filem arahan Namewee yang menghina Melayu, "Kara King" misalnya, mendapat sambutan baik. Begitu juga filem Cina yang mengagungkan komunis, "The New Village", sambutannya hebat juga. Tetapi filem "Tanda Putera" orang Melayu sendiri tak banyak menontonnya.

“Kalau tak kuat semangat, penerbit seperti Shuhaimi Baba akan mengalah dan gulung tikar. Yang tinggal hanya penerbit filem untuk memundurkan minda Melayu.

Memang benarlah penerbit begini yang menyara hidup artis, pekerja produksi dan tauke panggung. Tetapi apalah ertinya kalau wawasan mencerdikkan orang Melayu dikorbankan untuk kepentingan kumpulan minoriti tadi,” katanya.








YUSOF HASLAM

YUSOF HASLAM HORMATI PILIHAN JURI

Pernah menjadi juri untuk festival filem yang sama sebelum ini, Yusof Haslam pula mengakui mempunyai pendapat sendiri mengenai pencalonan namun faham penilaian juri semestinya subjektif.

Bagaimanapun, beliau sendiri tidak menafikan pelik apabila filem seperti "Tanda Putera" tidak tersenarai dalam kategori Filem Terbaik.

"Tak salah yang dipilih. Cuma saya agak ralat (terkilan) sedikit kerana filem sebaik Tanda Putera yang ada nilai-nilai sejarah, pejuangan dan kepimpinan sebaliknya tidak mendapat perhatian juri. Kalau saya jadi juri barangkali filem itu yang saya dahulukan.

"Namun itu sekadar pandangan peribadi saja. Kita perlu akur kerana saya percaya juri yang dipilih Finas terdiri daripada golongan profesional dan mempunyai kriteria penilaian tersendiri," katanya.



# Update akan dilakukan dari masa ke masa.




ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI___


FILEM KLASIK MALAYSIA

SALOMA

DEEPIKA PADUKONE

UTUSAN RADIO & TV

VICTOR MATURE

R.AZMI

LATIFAH OMAR





KONSEP PENERBITANNYA HARUS DIPUJI

Setelah diamati buku setebal 355 mukasurat ini, kesimpulannya konsep penerbitannya harus dipuji kerana ia berlainan sekali dari apa yang pernah disajikan sebelum ini. Dilihat pula dari segi kesungguhan kedua-dua insan (Datuk Aziz Sattar dan Mustafar A.R.) yang pernah mengenali P.Ramlee, banyak betul perkara yang boleh kita ambil iktibar, dan 20 tahun bukan masa yang sedikit untuk mereka menyiapkan buku yang cukup bermutu ini. Memang benar karya peninggalan Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee tiada bandingan dan sumbangannya dalam bidang seni terus abadi dan terpahat dalam minda semua lapisan masyarakat, namun disebalik kehebatannya, buku ini yang turut menyelitkan gambar-gambar dari filem, sinopsis, ulasan dan pengalaman kedua penulis ketika pembikinan 66 filem P.Ramlee, ada memaparkan kisah menarik antaranya bagaimana P.Ramlee menceduk idea dari filem-filem luar negara untuk disesuaikan dengan filem-filem arahannya - KAKAK TUA.








3 comments:

  1. Dengan komen Datuk Yusof Haslam mengenai "Tanda Putera". Bererti Festival Filem Malaysia Ke-26 (FFM26), semakin parah.

    Drp: Dzul Fahmi (UMS), K.Kinabalu, Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia patut tukar kepada Perbadanan Kemunduran Filem Malaysia, barulah sesuai.

      - Adaleena, Saujana Impian, Kajang.

      Delete
  2. Kata Datuk Yusof Haslam: "Filem sebaik Tanda Putera yang ada nilai-nilai sejarah, pejuangan dan kepimpinan tidak mendapat perhatian juri. Kalau saya jadi juri barangkali filem itu yang saya dahulukan." Malunya, dan itukah juri yang dikatakan oleh Finas sebagai profesional...

    - Khairul Amirin (via e-mail), Rantau Abang, Terengganu.

    ReplyDelete